moredi_1669 p2-29-10-1390.pdf
216.2K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/10/29
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#ادامه_نامه 31
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-055 ss.mp3
8.81M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 55
تاریخ: 1399/11/08
#اخلاق
#آثار_قلمی
#جلب_رضای_الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -055-p2.pdf
203.5K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 55
تاریخ: 1399/11/08
#اخلاق
#آثار_قلمی
#جلب_رضای_الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
عدل پروری.mp3
1.59M
💠 روز پانزدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 عدل پروری
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عدل پروری
🔹 مردم تشنه عدل می باشند، آنچه كه مشكل مردم را حل مي كند #عدل است و از ما هم عدل مي خواهند! با يك فضل متوسط و يك تقواي صد درصدی يك شهري را بدون ترديد عالم مي تواند اداره كند! مگر ما چقدر سواد مي خواهيم؟ مردم چقدر از ما انتظار دارند؟ حالا بر فرض خيلي هم با سواد، شما حساب حوزه و دانشگاه را از جامعه جدا كنيد، اينها حالا خواص هستند که به دنبال تحقيقات علمي می باشند؛ اما جامعه تشنه عدل است! چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل مي كند كه اكثري قاطع مردم #تشنه_عدل می شوند، اين در واقع مورد حیرت است! يعني هر وقت من درباره آن حديث نوراني فكر مي كنم، حريم مي گيرم! اول اين چنين نيست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»،[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»[2] بعد اين چنين مي شود! آن وقت چنين جامعه اي زنده مي شود و با زنده كار كردن آسان است. وجود مبارك حضرت امير (علیه السلام) فرمود مشكل من اين است كه من با مرده ها روبرو هستم، تا يك گوشه را جمع مي كنم «وَ الثِّيَابُ الْمُتَدَاعِيَةُ كُلَّمَا حِيصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»؛[3] فرمود من چند نفر را مثل لباس كهنه كه چند جايش رفو شده اين جا جمع مي كنم، فرمود يك جا را من رفو مي كنم مي بينيم يك جاي ديگر شکافته شده است، اين طور نمي شود! بايد كاري كرد كه خود ما مزه عدل را بچشيم و جامعه را تشنه عدل بكنيم؛ اوائل ممكن است که برای مدتی سخت باشد، بعد به قدري عدل شيرين است!
🔹 وجود مبارك رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) فرمود ظلم و گناه زباله است! بدبوست! حالا سرما خورده ايد و بيني شما گرفته است يا علل و عوامل دیگری دارد، وگرنه خوشبو نيست «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»،[4] آدم هايي را ديديد كه شامه شان بسته است، از كنار سطل زباله هم رد مي شوند بيني را نميگيرند؟! از كنار اين لاشه و مردار هم رد مي شوند بيني را نمي گيرند؟ فرمود اين كار بدبوست، آدم احساس مي كند! اين از بيانات نوراني وجود مبارك امام صادق (صلوات الله و سلام عليه) است مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله عليه) هم در مكاسب محرمه اين را نقل كرده كه فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ يَبِينُ فِي الذُّرِّيَّةِ»؛[5] غذاي حرام در ذريّه هم اثر مي گذارد! نمي گذارند اصلاً درست بفهمد! نماز مي خواند، اما #حضور_قلب ندارد. ميخواهد چهار تا مطلب را تحقيق كند، چهار تا مغالطه به جاي برهان مي نشيند. اينها كه تصادفی نيست! همه چيز نظم دارد! كدام خاطره در كجا بيايد همه نظم دارد. فرمود اين مال حرام آدم را بدبو مي كند كه در آن روايات هم است كه عالم بي عمل، جهنمي ها از بويشان متعذي مي شوند.[6] اگر يك مقداري انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شيرين می شود آن وقت جامعه را به طرف عدل مي برد، آن وقت اين معناي #انتظار است! يك وقتي است انسان مي گويد ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾[7] اين يك طور انتظار منفي مذموم هم است كه خيال مي كنند حضرت مي آيد و مشكل اينها را حل مي كند؛ اما يك وقتي نه آن كسي كه دوست عدل است و #عدل_پرور است منتظر #ظهور است، چون زنده است و زنده به دنبال #آب_حيات مي گردد، چون مي داند رابطه اش اين است و مي داند حياتش به همين است.
[1] . کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص567؛ الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص338.
[2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25.
[3] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه 69.
[4] . الأمالي (للطوسي)، ص372.
[5] . وسائل الشيعه، ج17، ص82.
[6] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص44؛ « الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ...».
[7] . سوره مبارکه مائده، آیه24.
#منتظران_ظهور
#تشنه_عدل
#حیات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/03/21
🆔 @a_javadiamoli_doross
دعای شهدا.mp3
1.67M
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 دعای شهدا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 دعای شهدا
🔹 درست است كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود مِداد علما افضل از دماء شهداست؛[1] اما در این بخش های اجرایی یك سلسله كارهایی شهدا انجام می دهند كه از علما ساخته نیست یا ما ندیدیم! درباره علما بعضی ها وزن و موزون هر دو را با هم دارند؛ برخی از علما و مراجع اینها با یك دست مركّب آوردند و با یك دست خون آوردند؛ مثل شهید اول و شهید ثانی که هر دو كفّه ترازو را اینها دارند، شهید مطهری این طور است, شهید بهشتی این طور است، خیلی از #شهدا این طورند! سرّش این است كه این بزرگواران چون در راه دین #شهید شدند، زنده وارد برزخ می شوند! گرچه به حسب ظاهر بدنشان مرده است، ولی زنده وارد برزخ میشوند؛ خواب نیستند, مُرده ملكوتی نیستند بلکه #زنده_ملكوتی هستند. كاملاً باخبرند چه كسی راهی راهشان است، یك; چه كسی راهشان را ادامه نداد، دو; اینهایی كه راهشان راه آنها را ادامه ندادند، كاری به آنها ندارند؛ اما اینها كه ادامه دهنده راهشان هستند، مرتّب از خدا سؤال می كنند كه اینها كجایند و در كدام مقطع هستند؟[2]
🔹 می دانید خدا خدای همه است و روزی همه را می دهد! اما كسانی كه #سابقه_لطف دارند؛ مثل خاندان شهید, آزادگان, ایثارگران و مانند اینها که یك گروه خاصی را برای كمك به اینها می فرستد! بنگرید ببینید موسی و خضر چه گفتند; موسی(سلام الله علیه) به خضر فرمود شما که دارید این جا دیوار می چینید، این جا كه مسافرخانه ندارد، ما را هم كه حاضر نشدند به عنوان مهمان پذیرایی كنند ﴿فَأَبَوْا أَنْ یضَیفُوهُما﴾،[3] برای چه كارگری كنیم و دیوار را بچینیم؟! خضر گفت موسی! زیر این دیوار گنج است ﴿وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَینِ یتیمَینِ فِی الْمَدینَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً﴾؛[4] پدرشان آدم خوبی بود، خدا مرا فرستاده كه این بچهها را تأمین كنم.
🔹 خضر همیشه در راه است! ممكن است، به فكر ماها نباشد؛ اما فكر آن ها هست. #خضر_راه همیشه هست، این ها البته زیر نظر وجود مبارك ولی عصر می باشند. این طور نیست كه حالا اگر كسی خون داد بگوییم در قیامت فقط جبران می شود, این طور نیست! همین جا به حسابش رسیدگی می شود! آن روزها كه این صحبت ها[ی مادی] نبود، صد درصد #خالصانه رفتند!
🔹 یك شب قبل از انقلاب وقتی در همین گذرخان به نماز آقای #بهجت (رضوان الله علیه) داشتم می رفتم، دیدم جوانی ایستاده است ـ آن وقت نمی گفتند امام, می گفتند #خمینی ـ گفت اگر خمینی بگوید آن قدر این جا بایست و تشنه باش و آب نخور تا بمیر، من حاضرم! گفت اگر او بگوید آب هم نخور و این جا بایست، می گویم چشم! این ها با #اخلاص رفتند، خدا خدای اینهاست! این ها زنده اند! خیلی ها می میرند و وارد برزخ می شوند، این ها زنده وارد برزخ شدند; یعنی زنده ملكوتی اند، به دلیل اینكه باخبرند چه كسی می آید و چه كسی می رود و امثال ذلك؛ این طور نیست كه حالا فقط نظامی بگوید:
مرا زنده پندار چون خویشتن ٭٭٭ بیایم به جان گر بیایی به تن[5]
تنها این نیست، این ها واقعاً هم ظاهر را می فهمند و هم باطن را آگاه اند. هر چه که ما راه این ها را ـ به خواست خدا ـ ادامه بدهیم، آن ها از ما راضی ترند و دعای آن ها در حقّ ما مستجاب است. مرحوم علامه در وصیت نامه خودش به پسرش می گوید، مرا بعد از مرگ تنها نگذار، چون آن جا خیلی آسان نیست! وصیت نامه علامه در آخر قواعد[6] چاپ شده است، به پسرش فخرالمحقّقین می گوید، نگو علامه بود و مُرد، مرا فراموش نكن! آن جا حساب دیگری است؛ اما #شهید به فكر دیگران است.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص399؛ «إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِی صَعِیدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِینُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَیرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاء».
[2] . سوره آل عمران، آیه169.
[3] . سوره کهف، آیه77.
[4] . سوره کهف، آیه82.
[5] . نظامی، خمسه، شرف نامه، بخش6.
[6] . إیضاح الفوائد فی شرح مشكلات القواعد، ج4، ص756؛ «...و (لا تكثر) من ذكری فینسبك أهل العزم الى العجز (بل) اذكرنى فی خلواتك و عقیب صلواتك و...».
#امام_خمینی
#خضر_راه
#اخلاص
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار رئیس و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضرت استاد
تاریخ: 1394/12/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_241 ss.mp3
3.6M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 241
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_241p2.pdf
153.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 241
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_29 ads ss.mp3
6.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1391/08/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_29p2.pdf
218.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1391/08/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 «همایش بینالمللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» به مناسبت یکصدمین سالگرد ولادت با حضور سخنرانان از ۲۲ کشور جهان
🔹 جلسات: ۱۳ الی ۱۵ بهمنماه
🔹 افتتاحیه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی: یکشنبه ۱۲ بهمن، ۱۸:۳۰
❇️ سخنرانان افتتاحیه:
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
پروفسور فون استوش(آلمان)
دکتر هانی ادریس (مراکش)
🔹پخش آنلاین فارسی: tv.mou.ir
🔹پخش آنلاین عربی و انگلیسی: mou.ir/mutahhari
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
جمهوری اسلامی.mp3
1.73M
💠 روز هفدهم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 جمهوری اسلامی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 جمهوری اسلامی
🔹 سخنان فراوانی از اصل انقلاب، ضرورت انقلاب، رهبری انقلاب، علل و عوامل پیروزی انقلاب و دستاورد انقلاب گفته شد؛ اما آنچه محور اصلی است كه تمام آن منافع و بركات به دنبال این می گردد، آن است كه انقلاب ما كه #انقلاب_اسلامی است یا جمهوری ما كه #جمهوری_اسلامی است، نظیر #انسانیت انسان است. انسان نه دو حقیقت است كه مثلاً ما بگوییم كه زید دو حقیقت است، زید یك حقیقت بیشتر نیست (این یك)، نظیر فرشتگان بسیط نیست، بلکه مركب است که روح و بدنی دارد (این دو)؛ اما این چنین نیست كه روح و بدن همتای هم، هم سنگ و هم ¬وزن هم باشند؛ زیرا بالأخره #روح اصل است: «أَصْلُ الْإِنْسَانِ لُبُّه»[1] و بدن در اختیار اوست؛ بدن همتای روح نیست تابع روح است. این #جمهوری_اسلامی كه دو عنصر اصیل است، #انقلاب_اسلامی كه دو عنصر اصیل است، آیا جمهوریت و اسلامیت همتای هم هستند؟ یعنی اسلام یك كفه و مردم یك كفه می باشند؟ یا نه، روح این انقلاب، اسلام است و مردم #بازوان_توانمند_اسلام هستند؟! مردم معتقد به اسلامند، متخلق به اسلام اند، زنده به اسلام اند؛ اینها را اسلام زنده كرده است! اگر #جمهوری_اسلامی به این معناست ـ چه اینكه به این معناست ـ ما باید قدر روحمان را بدانیم! اسلام به منزله آن مظروف است و جمهوریت به منزله ظرف، این ظرف باید آن مظروف را حفظ بكند، آن آب زلال را باید حفظ بكند!
🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «أَیهَا النَّاسُ سَیأْتِی عَلَیكُمْ زَمَانٌ یكْفَأُ فِیهِ الْإِسْلَامُ كَمَا یكْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِیهِ»؛[2] فرمود روزگاری می آید كه عده ای از دشمنان دین می كوشند كه این #ظرف_اسلام را وارونه كنند، وقتی ظرف وارونه شد مظروف می ریزد. شرح كلمات علی مثل خود قرآن كریم ((یفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً))؛ این یك روش اولی است برای درك كلام هر متكلمی؛ یعنی باید كلام هر متكلمی را اول با خود آن كلام و بعد با قرائن منفصل فهمید. به خود كلمات نهج البلاغه كه مراجعه می كنیم، می بینید وقتی رهبر را تنها می گذارند، اسلام را منهای ولایت و رهبری می كنند، خود آن حضرت در حضور عده ای به مخاطبینش فرمود؛ گفت: «اللَّهُمَ إِنِّی أَسْتَعْدِیكَ عَلَى قُرَیشٍ»؛ خدایا من تعدّی كه قریش نسبت به من كردند به تو عرضه می دارم و شكایت می كنم، چند جمله را گفت بعد فرمود: «وَ أَكْفَئُوا إِنَائِی»؛ منِ علی را زیر و رو كردند! خب شما اگر خواستید ظرفی را خالی از مظروف كنید آن را بتكانید ظرف تكانی بكنید، زیر و رو می كنید، وقتی واژگون كردید خب مظروفش می ریزد. فرمود اینها كه مرا خانه ¬نشین كردند، آن علی خانه¬ نشین¬ شده اسلام وارونه شده است؛ فرمود: «اللَّهُمَ إِنِّی أَسْتَعْدِیكَ عَلَى قُرَیشٍ وَ مَنْ أَعَانَهُمْ فَإِنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوا رَحِمِی وَ أَكْفَئُوا إِنَائِی».[3]
[1]. الأمالی( للصدوق)، ص240.
[2]. نهج البلاغه، خطبه 103.
[3]. نهج البلاغه، خطبه 217.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_امام_خمینی_عبد_صالح_خدا_احیاگر_اسلام_ناب_محمدی_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#روح_انقلاب
#بازوان_توانمند_اسلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1377/11/16
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_242 ss.mp3
4.56M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 242
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_242p2.pdf
209.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 242
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_30 ads ss.mp3
7.39M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قصص
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1391/08/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross