Ers -097-p2.pdf
192K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 97
تاریخ: 1400/02/29
#اخلاق
#مهمانی_خدا
#دعا
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بقیع
🔹 [کسانی] كه از #اصالت_اعتقاد دورند باید بدانند كه حرمت شكنیكردن و حریم مقدسات دینی را پاس نداشتن و برای ظلمتكده طبیعت بی روح، جان مردان الهی را گرفتن و با كشتن انسان های كامل و معصوم یا #تخریب_قبور آنان از #كربلا تا #بقیع و از بقیع تا #سامرا و نیز به شخصیت های دینی و مذهبی دیگر اهانت روا داشتن، مانع هرگونه پیشرفت بوده و گذشته از مقاومت مردمی، #عذاب_الهی را در پی خواهد داشت. هر چند مبارزات بشری گوشهای از كیفر خداست: «قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدِیكُمْ وَیخْزِهِمْ وَینْصُرْكُمْ عَلَیهِمْ».[1]
[1]. سوره توبه، آیه14.
#سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_علیهم_السلام
#اصالت_اعتقاد
#کربلا_بقیع_سامرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به اجلاس تعامل سازنده ادیان الهی
تاریخ: 1384/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
امام قائم.mp3
1.76M
💠 روز هشتم ماه #شوال 1442
🔹 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔹 حوزه باید #متحول بشود #منتظر بشود و بداند كه امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، #امامت_همیشه_قائم است، امامت همیشه حاضر است، وقتی امامت همیشه حاضر بود همه شئون او همیشه حاضر است، نواب او وكلای او همه #حضور_و_ظهور دارند آن وقت ما منتظر حضور فیزیكی او هستیم كه او را ببینیم بله او یك فضلی است كمالی است اما عمده آن است كه او ما را ببیند! مگر نبودند این همه مسلمان ها كه بالاتر از امام را دیدند یعنی خود پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را دیدند! آن مشكل را حل نمی كند.
🔹 بنابراین اگر برای خود حوزه این مطلب تثبیت شد امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، امامت حی است و حاضر حی و حاضر اثر دارد! اگر امامت یك #حقیقت_زنده_حی_و_حاضر است دستور دارد و تعطیل بردار نیست!
🔹 پس ما قبل از اینكه به #امام_غایب دل ببندیم، به #امام_قائم دل می بندیم، قیام معنایش همین است! اگر یك موجودی معطل باشد دیگر قائم نیست. منظور از قیام در برابر قعود نیست اینكه فرمود ﴿أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ﴾ قیام یعنی ایستادگی نه ایستادن ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی﴾.[1] خب اگر قیام به معنای ایستادگی است، ایستادگی با عُطله سازگار نیست، یك آدم معطل كه ایستاده نیست، یك آدم بیكار كه ایستاده نیست. او #حی است، #حاضر است، #فعال است، همه كارها را دارد انجام می دهد و همه كارها را هم می بیند، عمده این است كه او ما را ببیند، ما هم اگر به دستورش عمل بكنیم ما را می بیند.
[1]. سوره سبأ، آیه46.
#دوام_اصل_امامت
#حقیقت_زنده_حی_حاضر_فعال
#ایستادگی!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بنیاد مهدویت با حضرت استاد
تاریخ: 1387/05/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 امام حکمت
🔸 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او #امام_حكما شد!
🔸 خواستید ببینند كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد؛ گفتند نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریر ممثّل به این است؛ همان كاری كه امام راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین #ولی_حكمت است نه حكیم، او #امام_حكمت است و نه حكیم.
#اول_خرداد_روز_بزرگداشت_ملاصدرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش علمی جهانی مرحوم صدرالمتألّهین
تاریخ: 1378/03/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آزادی عقل و علم
🔹 مستحضرید که مرحوم صدر المتألهین گذشته از آن بحث های عقلی که در اسفار و سایر نوشته ها دارند، اصول کافی مرحوم کلینی را شرح کردند. سرّ انتخاب اصول کافی آن است که مرحوم کلینی در خطبه پُر برکتی که در جلد اول اصول کافی چاپ شده است، در آخرین سطر این خطبه دارد: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[1] یعنی #قطب_فرهنگی_اسلام عقل است. قطب خردورزی و دانش ورزی و دانشمندی اسلام #عقل است.
🔹 اگر در زیارت «جامعه کبیره» ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند، وجود مبارک #حضرت_هادی دستور داد وقتی به بارگاه ائمه (علیهم السلام) رسیدید بعد از عرض حاجت های عمومی در بارگاه آنها عرض کنید: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] که من محققانه با شما سخن می گویم، من با ابطال هر سخن باطل با شما سخن می گویم، این را افراد عادی نیاموختند و نیندوختند، این را شاگردان ویژه ائمه (علیهم السلام) مثل کلینی که می گوید #قطب_فرهنگی یک ملت #عقل آن ملت است آموخت و مرحوم صدر المتألهین که این را باز کرد.
🔹 اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود نه آن ملت طعم آزادی را دارد و نه آن مملکت از فیض و فوز آزادی طَرْفی می بندد. مرحوم صدر المتألهین# قطب_بودن_عقل_و_علم را با تلاش و کوشش، از یک سو؛ با پذیرش تبعید، از سوی دیگر؛ با تحمل ناملایمات از دوست و آشنا، از سوی سوم؛ دست و پای #عقل را باز کرد دست و پای #علم را باز کرد.
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص9.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج2، ص614 .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 . پیام به همایش حکیم صدر المتألهین
تاریخ: 1399/02/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
#اطلاعیه
به اطلاع می رساند با توجه به ارتقاء مجوز موسسه آموزش عالی اسرا از سطح سه به سطح چهار (دکترا) علاقمندان برای ثبت نام در سطح ۴ در رشته تفسیر و علوم قرآنی با گرایش تفسیر اعتقادی به سایت پذیرش حوزههای علمیه به آدرس:
http://paziresh.ismc.ir/
مراجعه نمایند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_022 ay sss.mp3
2.94M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 22
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_022p2.pdf
153.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 22
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_18 ads ss.mp3
8.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1390/11/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_18p2.pdf
203.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1390/11/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🔹 پخش کامل در آپارات:
آدرس:
https://www.aparat.com/v/L5Sch
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 احیای حق
🔹 فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛[1] فرمود ظلم را یك ملت فرومایه برطرف نمی كند، یك ملت عزیز است كه #ستم_ستیز است و اگر كسی ذلیل و فرومایه بود این ستم پذیر است؛ «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». از آن طرف كه فرمودند: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»،[2] پس اگر گروهی ستم پذیر شدند معلوم می شود مؤمن نیستند چون مؤمن عزیز است. طبق این بیان نورانی، حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود جز افراد یا ملت ذلیل و فرومایه، احدی ظلم پذیر نیست: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛ این یك اصل کلی است.
🔹 دوم: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ شما اگر بخواهید به حقیقتی برسید ـ یا حق فردی یا حق اجتماعی ـ بخواهید عالم بشوید، زاهد بشوید، این بدون #جان_كندن ممكن نیست؛ بخواهید مشكل سیاسی یا اقتصادی یا نظامی تان حل بشود این بدون تلاش حاصل نیست. این خیال را از سرتان بیرون کنید كه «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»، این را هم بدانید که «الحقُّ» هم «یمُوت بِتَرك ذِكرِه»! اینچنین نیست كه حق خود به خود #احیا بشود وگرنه ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقِّ﴾[3] نبود ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾[4] نبود. این همه خون های پاك انبیا و اولیا بود که به زمین ریخته شد برای آن است كه همان طوری كه «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»، «الحقُّ» هم «یمُوت بِتَرك ذِكرِه». فرمود حق گرفتنی است، بنشینی دم نزنی كه حق به تو برسد، حق هم «یمُوت بِتَرك ذِكرِه»: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ با تلاش و كوشش [به حق می رسی].
[1] . نهج البلاغه، خطبه29.
[2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 8، ص 37.
[3] . سوره نساء، آیه 155.
[4] . سوره آلعمران، آیه 21.
#ذکر_حق
#ستم_ستیزی
#حقوق_فردی_و_اجتماعی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1373/02/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_023 ay sss.mp3
3.12M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 23
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_023p2.pdf
161K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 23
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross