💠 امانت الهی
🔹 از اعضا و جوارح انسان سؤال نمی كنند برای اینكه اینها مسئولعنه اند، مسئول خود انسان است! نه سر انسان، نه دست انسان، نه چشم و گوش انسان، نه ریه و روده انسان، خود انسان است! خود انسان همان #فؤاد اوست. خب اگر خود انسان مسئول است دیگر نمی تواند مسئول عنه باشد، از خود انسان سؤال می كنند خودت را چه كردی این است معنایش یا ما دوتا خود داریم؟ یك #خود_حیوانی داریم كه با او داریم زندگی می كنیم و یك #خود_الهی داریم كه ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[1] این ضمیر متكلّم وحده ﴿رُّوحِی﴾ برای خداست، این روح به آنجا بر می گردد.
🔹 این خودِ حیوانی ما كه وهم و خیال است حیوانات هم دارند، شهوت و غضب است حیوانات هم دارند، این سیرك بازی ها و تمرین های طنزآمیزی كه بعضی از انسان ها دارند قوی ترش را شما می بینید درباره حیوانات به كار می برند، آنها هم قابل تعلیم و تربیت این چنینی هستند. ما یك #خود_حیوانی داریم كه در سوره مباركه «آلعمران» مشخص شد، فرمود هر وقت صحبت جبهه و جنگ و #حفظ_نظام می شود اینها فقط به فكر خودشان اند ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾[2] همین هایی كه قرآن می فرماید اینها فقط به فكر خودشان اند، در سوره «حشر» فرمود اینها خودشان را فراموش كردند ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾[3] معلوم می شود ما دوتا خود داریم؛ یك #خود_الهی داریم كه امانت خداست برای ما نیست، یك #خود_حیوانی داریم كه ماییم و مكلّف هستیم.
🔹 اینكه در تعبیرات قرآن كریم آمده است اینها به خودشان #ظلم كردند، در بحث های قبل هم داشتیم كه ظالم و مظلوم دو لفظ است دو مفهوم است الاّ ولابد دو مصداق می خواهد. عالِم و معلوم دو لفظ است دو مفهوم است ممكن است یك مصداق بخواهد شخص به خودش عالم باشد، اما شخص به خودش ظالم باشد مستحیل است؛ زیرا ظالم حدّی دارد، مظلوم محدوده ای دارد، هر كس از حدّ خودش پا درازتر كند وارد گلیم دیگری بشود این را ظلم می گویند، تجاوز از حد است. ما دو خود داریم یك خود حیوانی كه همین عادی است و درك می كنیم و تكلیف هم با همین است، یك خود الهی داریم كه #امانة_الله است و برای ما نیست، آن چراغی است كه خدا به ما داد تا ما با او راه را ببینیم و چاه را تشخیص بدهیم. اگر بر خلاف دستور الهی انجام دادیم به او ظلم كردیم و اگر بر خلاف دستور الهی انجام دادیم در قیامت ما را به محكمه می آورند می گویند با او چه كردی این فؤادی كه من به تو دادم با او چه كردی؟ «كان الإنسان عن السمع مسئولا، عن البصر مسئولا، عن الفؤاد مسئولا» گاهی انسان به #فؤاد ظلم می كند می شود ﴿وَلكِنْ أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ﴾[4] گاهی باید پاسخ بدهد كه در این ﴿رُّوحِی﴾ كه به یا اضافه شده #روح_الله است، روح الله را به ما تملیك نكردند، به ما امانت دادند، این چراغ را خدا روشن كرد كه ما با این چراغ راه را ببینیم و راه را طی كنیم. به ما می گویند چرا این فتیله را پایین كشیدی ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾[5] به ما می گویند چرا این چراغ را دفن كردی ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ به ما می گویند چرا از نورش استفاده نكردی ﴿كُلُّ أُوْلئِكَ﴾[6] یعنی «كلّ واحد من السمع و البصر و الفؤاد یكون مسئولاًعنه و یصیر الانسان مسئولاً عن السمع عن البصر عن الفؤاد» حالا روشن شد كه ما هر كار خلافی كه انجام می دهیم ـ گذشته از اینكه اعضا و جوارح شاهدند ـ داریم به آن روحی كه #روح_الله است خیانت می كنیم، ظلم می كنیم، آن وقت از ما سؤال می كنند كه این روح را چه كار كردی؟!
[1] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72.
[2] . سوره آلعمران، آیه 154.
[3] . سوره حشر، آیه 19.
[4] . سوره آلعمران، آیه 117.
[5] . سوره شمس، آیه 10.
[6] . سوره اسراء، آیه 36.
#چراغ_الهی
#ظلم_به_خود
#مسئول
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 11
تاریخ: 1390/08/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 برده داری قرن بیستم
🔹 احتلال و اشغال سرزمین موروثی #فلسطین توسط اسرائیل غاصب و صهیونیست، نمونه بارزی از #برده_داری_قرن_بیستم است.
ملّتی را از خانه خود آواره كردن و بیگانه را بجای آشنا نشاندن و قیم #مردم_مظلوم_فلسطین شدن و بجای آنان اندیشیدن، همه از آثار مشؤوم #بردگی قرن اخیر است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب ولایت فقیه ـ ص47
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امتحان الهی و خوسازی
🔹 گاهی انسان در همین دوران امتحان ساخته می شود و نمی داند! گاهی مثلاً در حال عادی است، گرچه حال عادی هم حال #امتحان_الهی است ـ طبق بحث های قبل ـ دوران سلامت هم دوران ابتلاست؛ انسان یا مبتلا به سلامت است یا مبتلا به مرض هر دو ابتلا و امتحان است ولی آن اندازه كه در دوران ابتلای مصطلح ساخته می شود، به آن اندازه در دوران سلامت ساخته نمی شود.
🔹 در كلمات قصار، عظمت امتحان و #فایده_امتحان را اینچنین بیان فرمود. كلمات قصار حضرت امیر(سلام الله علیه) شماره 273 فرمود: «اِعْلَموا عِلْماً یقِیناً اِنَّ اللَّهَ لَمْ یجْعَلْ لِلْعَبْدِ - وَ إِنْ عَظُمَتْ حِیلَتُهُ، وَاشْتَدَّتْ طِلْبَتُهُ، وَ قَوِیتْ مَكِیدَتُهُ - أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّی لَهُ فِی الذِّكْرِ الْحَكِیمِ» تا به اینجا كه فرمود: «وَ رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَی وَ رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَی»؛ فرمود چه بسا افرادی كه در نعمت به سر می برند و این برای آنها جنبه استدراجی دارد، این در حقیقت اكرام آنها نیست [بلكه] این رها كردن آنهاست و سرگرم كردن آنها به لذت های زودگذر است و چه بسا افرادی كه مبتلا شدند و دارند ساخته می شوند «رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ»؛ یعنی چه بسا افرادی كه خدا منعم است و آنها منعمٌ علیه اند و این انعام #استدراج است، می خواهد درجه درجه و كم كم اینها را بگیرد كه فرمود: «كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیهِ».[1] برخی در حال نعمت اند ولی درجه درجه دارند سقوط می كنند و برخی در #امتحان_الهی هستند و دارند ساخته می شوند، فرمود: «و رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ» كه مشمول «بل نستدرجهم» است «وَ رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ»؛[2] بعضی افرادند كه مبتلا هستند دارند مصنوع می شوند یعنی ساخته می شوند.
🔹 در آن نامه ای كه حضرت امیر (سلام الله علیه) برای معاویه نوشت مرقوم فرمود: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ اَلنَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»[3] صنیع پروردگار ما هستیم؛ یعنی در هیچ مكتبی ما ساخته نشدیم، ما فقط در #مكتب_وحی و #غیب_الهی به بار آمدیم، در آن كارگاه ساخته شدیم، ما برای حق ساخته شدیم و در #دستگاه_الهی پرورش یافتیم، دیگران برای ما پرورش می یابند و پرورش یافتگان ما هم هستند. در این بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود كه عده ای دارند امتحان می شوند تا ساخته بشوند و قدر آن امتحان را هم باید بدانند پس «رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَی»؛ كه با امتحان دارند ساخته می شوند. بنابراین اصل امتحان به عنوان #سنت_الهی هست كه مایه پرورش انسان ها خواهد بود ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ﴾ این امتحان هست.
[1] . نهجالبلاغه، حكمت 116.
[2] . نهجالبلاغه، حكمت 273.
[3] . نهجالبلاغه، نامه 28.
#صنع_الهی
#سنت_الهی
#استدراج
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه آل عمران ـ جلسه 308
تاریخ: 1370
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان #سیاست_الهیه_در_حکمت_متعالیه.
⏰زمان: شنبه اول خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۳
💠مکان: قم -پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/طبقه دوم/تالار سردرا شهید حاج قاسم سلیمانی
⬅️لینک ورورد به جلسه:
🌐http://dte.bz/danaee
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نرم افزار #مرقوم، شامل ۲۲۹ جلد کتاب در موضوع های تفسیر قرآن کریم، فقه و اصول، تحریر نهج البلاغه، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است.
منبع خبر:
https://b2n.ir/h27839
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بقیع
🔹 [کسانی] كه از #اصالت_اعتقاد دورند باید بدانند كه حرمت شكنیكردن و حریم مقدسات دینی را پاس نداشتن و برای ظلمتكده طبیعت بی روح، جان مردان الهی را گرفتن و با كشتن انسان های كامل و معصوم یا #تخریب_قبور آنان از #كربلا تا #بقیع و از بقیع تا #سامرا و نیز به شخصیت های دینی و مذهبی دیگر اهانت روا داشتن، مانع هرگونه پیشرفت بوده و گذشته از مقاومت مردمی، #عذاب_الهی را در پی خواهد داشت. هر چند مبارزات بشری گوشهای از كیفر خداست: «قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدِیكُمْ وَیخْزِهِمْ وَینْصُرْكُمْ عَلَیهِمْ».[1]
[1]. سوره توبه، آیه14.
#سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_علیهم_السلام
#اصالت_اعتقاد
#کربلا_بقیع_سامرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به اجلاس تعامل سازنده ادیان الهی
تاریخ: 1384/12/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
✳️با گسترش اسلام ناب، جریان وهابیت رخت برمیبندد!
در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقتبار تخریب قبور پربركت ائمه بقیع كه به دست وهابیها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هیچ فرقی از این نظر بین جیش ابرهه و این وهابیها نبود چرا که آنها آمدند كعبه را خراب كنند و اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! خذلهم الله تعالی. درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جایش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارك امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) ، امام سجاد و امام مجتبی(علیهم آلاف التحیة و الثناء) فرا گرفته است. انشاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جریان توهّم و یخبسته وهابیت هم رخت برمیبندد و جریان توسل و شفاعت برای آنها حل میشود.
🔷اهل بیت(علیهم السلام)؛ سرچشمه های رحمت الهی
اهلبیت (علیهمالسلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمین» هستند. لذا چشمههای رحمت در خانههایشان میجوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران میرسد. بنابراین، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهربانی بیمنت را باید از مكتب آنان آموخت؛ زیرا احسان و انعام انسانها به یکدیگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، لیكن ترحم و تفضّل اهلبیت (علیهمالسلام) صرفاً برای خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدیر از هیچ كس ندارند، یعنی همان گونه كه خدای سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خویش موجودات را خلق كرده، نیازمندیهای آنها را برآورده میكند و از كسی انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نیز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوایج مادی و معنوی مخلوقات الهی را برآورده میكنند و از كسی انتظار پاداش و تشكر شخصی ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم علیه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نیز میگویند:
﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط برای رضای خدا شما را اطعام میكنیم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داریم و نه انتظار تشكر و تقدیر.
یعنی همانگونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت میكنند، سایر اعمال و افعالشان را نیز فقط «حباً لله» انجام میدهند.
🔷لزوم محبّت و مودّت اهل بیت(ع) و راهکار دستیابی به آن
خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئولیت تو این است كه باید عبادت كنی و مسئولیت شما در برابر خلفای من و جانشینان من این است كه به اینها علاقه داشته باشی:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات دینی من این است كه شما دوست اینها باشید خب ما چطور دوست اینها باشیم یعنی چون اینها مثلاً مظلوماند ما برای مظلومیت اینها گریه بكنیم خب اینكه از غیر ما هم ساخته است!
لذا علاقه یك مبادی علمی دارد و اگر آدم به آن مبادی رسید علاقه پیدا میشود اگر آن مبانی را پیدا نكرد علاقه حاصل نمیشود؛ محبت بدون معرفت ممكن نیست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه میشود عقلی، در حد وهم باشد علاقه میشود وهمی، در حد خیال باشد علاقه میشود خیالی، در حد حس باشد علاقه میشود حسی، اینچنین نیست كه علاقه عمیق عقلی با معرفت خیالی و وهمی و حسی حاصل بشود، طرح خطبه نورانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر این بود كه معرفت ما را عقلی بكند قهراً محبت ما هم میشود عقلی. امید است با شناختی صحیح از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم.
📚منبع: کتاب ادبِ فنای مقربان ج1ص160
سخنرانی مبحث ولایت و امامت جلسه31 سال 86
#سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
امام قائم.mp3
1.76M
💠 روز هشتم ماه #شوال 1442
🔹 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔹 حوزه باید #متحول بشود #منتظر بشود و بداند كه امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، #امامت_همیشه_قائم است، امامت همیشه حاضر است، وقتی امامت همیشه حاضر بود همه شئون او همیشه حاضر است، نواب او وكلای او همه #حضور_و_ظهور دارند آن وقت ما منتظر حضور فیزیكی او هستیم كه او را ببینیم بله او یك فضلی است كمالی است اما عمده آن است كه او ما را ببیند! مگر نبودند این همه مسلمان ها كه بالاتر از امام را دیدند یعنی خود پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را دیدند! آن مشكل را حل نمی كند.
🔹 بنابراین اگر برای خود حوزه این مطلب تثبیت شد امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، امامت حی است و حاضر حی و حاضر اثر دارد! اگر امامت یك #حقیقت_زنده_حی_و_حاضر است دستور دارد و تعطیل بردار نیست!
🔹 پس ما قبل از اینكه به #امام_غایب دل ببندیم، به #امام_قائم دل می بندیم، قیام معنایش همین است! اگر یك موجودی معطل باشد دیگر قائم نیست. منظور از قیام در برابر قعود نیست اینكه فرمود ﴿أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ﴾ قیام یعنی ایستادگی نه ایستادن ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی﴾.[1] خب اگر قیام به معنای ایستادگی است، ایستادگی با عُطله سازگار نیست، یك آدم معطل كه ایستاده نیست، یك آدم بیكار كه ایستاده نیست. او #حی است، #حاضر است، #فعال است، همه كارها را دارد انجام می دهد و همه كارها را هم می بیند، عمده این است كه او ما را ببیند، ما هم اگر به دستورش عمل بكنیم ما را می بیند.
[1]. سوره سبأ، آیه46.
#دوام_اصل_امامت
#حقیقت_زنده_حی_حاضر_فعال
#ایستادگی!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین بنیاد مهدویت با حضرت استاد
تاریخ: 1387/05/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
حادثه تخريب قبور ائمه بقيع مخالف مباني ديني, اسلامي و توحيدي بوده است/ احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است
حجت الاسلام والمسلمين مرتضی جوادي آملي در جمع مديران و اساتيد مراكز تخصصي و علما و فضلاي شهرستان آمل به مناسبت سالروز تخريب قبور ائمه در هشتم شوال به رسالت امروز حوزه هاي علمي و مراكز تخصصي در مقابل اين حوادث اسفناك در جهان اسلام اشاره كرد و بيان داشت:
در جهان اسلام حوادث سنگيني در طول اين سالها اتفاق افتاد ولي يکي از سنگينترين آنها همين حرکت جاهلانه اي بود که بر مبناي جهل از جريانهاي فکري انحرافي و افراطي اتفاق افتاد در سال 1344 هجري قمري که مصادف بود با 1305 هجري شمسي دست جهل از آستين جهالت بيرون آمد و حرکتي را انجام داد که مخالف با صد درصد مباني ديني و اسلامي و توحيدي بوده است و اين همان پايه گذاري جهالتي است که بعضاً در فضاي ديني اتفاق مي افتد، مبناي اين حرکت يک مبناي جهل است ناداني است عدم درک درست از حقائق ديني است که بايد اين مسئله را ما امروز با يک مرور جديدي به عالم اسلام و به جهانيان معرفي کنيم.
امروز اگر بخواهيم يک حرکت معاصرانه داشته باشيم نسبت به جريان آلوده هشتم شوال که از ناحيه وهابيت به جهان اسلام و امت اسلام تحميل شده است بايد بگوييم که امروز حوزه هاي علميه نهضتي دارند قيامي دارند و آن قيام قيام علمي است قيام فرهنگي است قيام ديني است و دين اصيل است و افکار و انديشه هاي آلوده که منشعب از جهل و جهالت است را به کنار خواهد زد و نگرشهاي جهاني را در اين رابطه به هر حال به همراه خواهد داشت و جهان را روشن ميکند!
يعني چه که ما هشت شوال هر سال درس را تعطيل بکنيم و گريه بکنيم و اشک بريزيم و اين حرفها؟
اينها اصلاً معاصرانه نيست، شأن همراهي با امروز جهاني شدن را ندارد! البته ما در غم هستيم در اندوه هستيم در اينکه جايگاه و بارگاه شريف اين امامان بزرگوار ما مورد اهانت قرار گرفته است واقعاً دلشکسته ايم اما سخن اين است که بايد با وضعيت امروز جهاني که امکانات و شرايطي براي اين امر پيدا شده با بروز و ظهور جريانهاي توحيدي که از اين بزرگواران چه به لحاظ مسائل علمي و چه به لحاظ سنت و سيره اي که از آنها به يادگار مانده است ما ميتوانيم اين را به جهانيان ارائه کنيم که هرگز اينگونه نبوده است آيات قرآني در شأن اينها از يکسو بيان سنت پيامبر و سنت پيامبر از سوي ديگر و سيره اي که خودشان داشتند و اگر اين جريان در انديشه ديني ما راسخ نشود و نافذ نشود جريانهاي انحرافي شکل ميگيرد
حوزه هاي علميه بايد امروز يک حرکت علمي داشته باشند اين را مطابق با استانداردهاي جهاني ارائه بکنند تا اين تفکر, خباثتش, آلودگي اش, جهالتش, همگاني بشود و آل سعود يا هر حاکمي که در آنجا هست وادار بشود به اينکه دست بردارد از اين خباثت و اين جريان را اصلاح بکند و احياء قبور اهل بيت عليهم السلام احياي توحيد است.
#هشتم_شوال
#تخریب_قبور_ائمه_بقیع
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
@m_vaezjavadi
💠 امام حکمت
🔸 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او #امام_حكما شد!
🔸 خواستید ببینند كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد؛ گفتند نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریر ممثّل به این است؛ همان كاری كه امام راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین #ولی_حكمت است نه حكیم، او #امام_حكمت است و نه حكیم.
#اول_خرداد_روز_بزرگداشت_ملاصدرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش علمی جهانی مرحوم صدرالمتألّهین
تاریخ: 1378/03/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزادی عقل و علم
🔹 مستحضرید که مرحوم صدر المتألهین گذشته از آن بحث های عقلی که در اسفار و سایر نوشته ها دارند، اصول کافی مرحوم کلینی را شرح کردند. سرّ انتخاب اصول کافی آن است که مرحوم کلینی در خطبه پُر برکتی که در جلد اول اصول کافی چاپ شده است، در آخرین سطر این خطبه دارد: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[1] یعنی #قطب_فرهنگی_اسلام عقل است. قطب خردورزی و دانش ورزی و دانشمندی اسلام #عقل است.
🔹 اگر در زیارت «جامعه کبیره» ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند، وجود مبارک #حضرت_هادی دستور داد وقتی به بارگاه ائمه (علیهم السلام) رسیدید بعد از عرض حاجت های عمومی در بارگاه آنها عرض کنید: «أَنِّی ... مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[2] که من محققانه با شما سخن می گویم، من با ابطال هر سخن باطل با شما سخن می گویم، این را افراد عادی نیاموختند و نیندوختند، این را شاگردان ویژه ائمه (علیهم السلام) مثل کلینی که می گوید #قطب_فرهنگی یک ملت #عقل آن ملت است آموخت و مرحوم صدر المتألهین که این را باز کرد.
🔹 اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود نه آن ملت طعم آزادی را دارد و نه آن مملکت از فیض و فوز آزادی طَرْفی می بندد. مرحوم صدر المتألهین# قطب_بودن_عقل_و_علم را با تلاش و کوشش، از یک سو؛ با پذیرش تبعید، از سوی دیگر؛ با تحمل ناملایمات از دوست و آشنا، از سوی سوم؛ دست و پای #عقل را باز کرد دست و پای #علم را باز کرد.
[1]. الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص9.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج2، ص614 .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 . پیام به همایش حکیم صدر المتألهین
تاریخ: 1399/02/27
🆔 @a_javadiamoli_esra
#اطلاعیه
به اطلاع می رساند با توجه به ارتقاء مجوز موسسه آموزش عالی اسرا از سطح سه به سطح چهار (دکترا) علاقمندان برای ثبت نام در سطح ۴ در رشته تفسیر و علوم قرآنی با گرایش تفسیر اعتقادی به سایت پذیرش حوزههای علمیه به آدرس:
http://paziresh.ismc.ir/
مراجعه نمایند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
هم اکنون
💠 نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان #سیاست_الهیه_در_حکمت_متعالیه.
⬅️لینک ورورد به جلسه:
🌐http://dte.bz/danaee
🆔 @m_vaezjavadi
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
نشست علمی حکمت سیاسی متعالیه و آیین رونمایی اثر جدید استاد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی با عنوان «سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» صبح امروز همزمان با سالروز بزرگداشت ملاصدرا در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار گردید.
در این نشست علمی که دکتر شریف لک زایی دبیر علمی آن را بر عهده داشتند، حجج اسلام والمسلمین منصور میراحمدی، حسن رمضانی، احمدرضا یزدانی، احمد واعظی، مرتضی جوادی آملی و دکتر علیرضا صدرا سخنرانی نمودند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi