eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جلد دوازدهم «ادب فنای مقربان» آماده انتشار شد 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد دوازدهمین «ادب فنای مقربان» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عنوان جلد پایانی این سلسله مباحث که به اختصاص دارد، به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج آماده انتشار شد. لینک خبر: https://b2n.ir/w40565 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اخلاق سیاسی ▪️ اگر گفته شد انبیا آمدند مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیهم آلاف التحیة و الثناء) برای اینکه اخلاق را زنده کنند، اخلاق تنها تواضع فردی و خانوادگی نیست، حکومت است، غرض این است که اخلاق است و حکومت است که به این بارگاه امین باید رسید و امام (رضوان الله تعالی علیه) با ولایت برای میخائیل گورباچف آن طور نامه می نویسد، با داشتن ولایت ایران اسلامی را احیا می کند و از ، از ، از آزاد می کند و با جهان ارتباط برقرار می کند؛ اما عزیزانه با همه کشورهایی که نه بی‌ راهه می روند، نه گزندی دارند، نه مرموزانه کار می کنند، نه قصد ایذاء دارند، رابطه سلیم و عاقلانه برقرار می کند طوری که ملت زنده باشد؛ هم حفظ بشود و هم خود امام (رضوان الله تعالی علیه). 📚 پیام به همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران تاریخ: 1399/11/11 🌐 پخش کامل پیام در : https://www.aparat.com/v/cxJUX 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_033 ay sss.mp3
3.13M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 33 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_033p2.pdf
178.6K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 33 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Furqan_29p2.pdf
247.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 29 تاریخ: 1390/12/08 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صالح سالک ▪️ مردان الهی در همه مقاطع هستند، خدای سبحان بر یحییٰ(سلام الله علیه) شخصاً سلام می‌فرستد و به عیسیٰ مسیح (علیه السلام) اجازه می ‌دهد که از طرف خدا بر خود سلام بفرستد، خدا درباره یحییٰ می ‌فرماید: ﴿وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ یمُوتُ وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً﴾[1] و به عیسای مسیح (علیه السلام) اجازه داد که بگوید ﴿وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾.[2] ▫️ انسان که بزرگان از اهل نبوت و معنا اسوه و قدوه آنها هستند، اینها هم کسانی هستند که می ‌توان درباره آنها گفت: «وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ مات وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً». یکی از آن بزرگان بود که به حق می ‌توان گفت حیات او با اداره می ‌شد و رحلت او نیز «بشرح ایضاً». [1]. سوره مریم، آیه15. [2]. سوره مریم، آیه33. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1368/03/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هجرت از علم به معلوم ▪️ سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل (قدس سره) را گرامی می ‌داریم. سالروز 15 خرداد, شهادت بسیاری از شهدای این سرزمین را داریم که حشر آنها و امام شهدا با انبیا و اولیای الهی باشد! امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در آن کتاب مصباح مرقوم خودشان فرمودند: ، مفتاحِ مفاتیح و مصباحِ مصابیح است.[1] هجرت از جهل به علم و عالم شدن این هجرت صغرا و جهاد اصغر است; اما عمده است, نه هجرت از علم به علم. ▪️ ما یا از جهل به علم حرکت می ‌کنیم می ‌شویم عالِم یا از علمی به علم دیگر حرکت می ‌کنیم می ‌شویم اعلم. عالِم از جهل نجات پیدا کرده و یک سلسله مطالبی را فهمید, اعلم آن فهمیده‌ ها را مبادی قرار داده, مطالب مجهولی که برای دیگران روشن نیست را کشف می‌ کند, می ‌شود اعلم; ولی هر دو در مفاهیم و مبادی و منابع معرفتی سیر می‌ کنند, هیچ کدام به خارج راه پیدا نمی‌ کنند، بخشی از آن چه را خواندند عمل می ‌کنند; اما کسی که دارای هجرت وسطاست و است, این از علم به معلوم می‌ آید; به این فکر نیست که چیزی یاد بگیرد یا اگر یاد گرفت و عالم شد بشود اعلم; او با مفاهیم کار ندارد، با صُور ذهنی کار ندارد، با علوم کتاب کار ندارد, بلکه می ‌خواهد آن چه را که این الفاظ و مفاهیم از او حکایت می ‌کنند آن را بیابند; این می ‌شود هجرت از علم به معلوم که این هجرت وسطاست و جهاد اوسط است; مثلاً ما احکام فقهی را می ‌دانیم بر فرض شدیم مجتهد مطلق; اما آن کسی که با تقواست, آن کسی که با عدالت است, آن کسی که با عفت است با سخاوت است و مانند آن, اینها وجود ذهنی نیست, تقوا وجود ذهنی نیست, عدالت وجود ذهنی نیست, اینها است، منتها جای‌ آن در نفْس است. عدالت یک وجود عینی است نه وجود ذهنی. هر چه که در نفْس است وجود ذهنی نیست, آن چه که مفهوم است بله، وجود ذهنی است؛ مثل مفهوم درخت که در ذهن هست و اثری هم ندارد; اما عدالت وجود خارجی است, جای آن نفْس است. آن کسی که درس اخلاق می‌ گوید، بحث اخلاقی دارد، عدالت را معنا می‌ کند, اقسام عدالت را ذکر می ‌کند, او هم در هجرت صغرا و جهاد اصغر به سر می ‌برد, او با مفهوم کار دارد; اما کسی که واقعاً عادل شد او یک تلاش و کوشش کرد، جهاد کرد و هجرت کرد از علم به معلوم. ▪️ این کار را در همان اوایل جوانی کرد و اگر کسی چهل روز با اخلاص حرکت کند، از قلب او بر زبان او جاری می ‌شود. حالا اگر چهل سال این طور بود چطور؟ مرحوم آیت الله بهجت این ‌چنین بود, امام (رضوان الله علیه) این ‌چنین بود; اینها هستند; منتها هر کدام در رشته خاص خودشان، اگر طبق آن روایت «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏»؛[2] نتیجه چهل روزه هست از دل بر قلم و بنان و بیان; اگر کسی چهل سال این طور زندگی کرد همین طور است. از دوران جوانی تا دوران سالمندی از این بزرگوار جزء چیز دیگری نداشتیم. آن وقت که صحنه مبارزه بود به این فکر نبود ما در این بخش موفق شدیم, خودی نشان بدهد. از اعلامیه‌ های شان, از بیاناتشان, از قلم و آثارشان پیدا بود به اینکه دارد خدا را شکر می ‌کند که بندی از بندهایی که دست و پای اسلام است او باز کرد. [1]. مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، ص18؛ «معرفة النفس فعلیک بتحصیل هذه المعرفة؛ فإنّها‏‎ ‎‏مفتاح المفاتیح و مصباح المصابیح... ». [2]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص94. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/03/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وامدار پانزدهم خرداد ▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد: ▫️ اول آنکه زمانش بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). ▫️ زمین و مکان هم که بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). ▫️ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می‌ گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. ▫️چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می ‌شود که پانزده خرداد برای همیشه روز است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فطرت دینی ▪️ این نكته را باید به عرض رساند كه حادثه از مردم برخاست هیچ كس این حادثه را رهبری نكرد؛ یعنی خود امام راحل (رضوان الله علیه) در جمع مردم نبود تا دستور بدهد؛ غیبت ایشان و بازداشت ایشان آن فطرت را به صحنه کشاند. بنابراین رهبر اساسی این قیام مردم بود، در حقیقت بود. این مكتب تقریباً فراموش شده بود و امام راحل (رضوان الله علیه) این مكتب را احیا كردند. در اثر تفكر دینی مردم كه با احیای امام راحل زنده شده است، این حادثه جهانی ظهور كرد. ▫️ همان طوری كه در جمله قبل عرض شد اگر حادثه، باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می ‌برد. امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان مكتب الهی عصر را كرده است. وقتی عصر عصر الهی و دینی شد هیچ شخصی و هیچ شخصیتی هیچ مكتبی به جز نمی‌تواند بر مردم حكومت بكند. ▫️ امام راحل مردم را به آن خویشتن اصیلشان برگرداند اولاً، وقتی كه مردم خویشتن اصیلشان را باز یافتند برای آن از هیچ نثار و ایثاری دریغ نكردند ثانیاً. قرآن كریم یك پیام جهانی دارد گاهی می‌فرماید كسانی كه به نیستند و فقط به فكر خودشان ‌اند، گاهی می ‌فرماید اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است یك خود حیوانی است و یك خود الهی. در سورهٴ مباركهٴ «آل عمران» آنها كه از حضور در جبهه ‌ها محروم بودند خدا می ‌فرماید ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾[1] اینها فقط به فكر خودشان ‌هستند، بعد در سوره «حشر» از چنین گروهی یاد می ‌كند كه اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است: یك خود ملكوتی و الهی آدم است كه اگر كسی به یاد خدا باشد آن و خویشتن خویش را باز می‌یابد و یك خود حیوانی است كه اگر خدا را فراموش كرد فقط به خود حیوانی بر می ‌گردد. وقتی كسی هویت اصلی خود را یافت می ‌بیند این هویت فقط به خدا وابسته است و به هیچ جایی تكیه نكرده است. ▪️ انسان نه روی پای خود ایستاده است، یک؛ نه به غیر خدا وابسته است این دو، موجود از این دو حال بیرون نیست كه یا روی پای خود ایستاده است یا به خدا متكی است؛ بیگانه ‌ها خیال می ‌كنند كه روی پای خود ایستاده ‌اند یا به غیرخدا وابسته ‌اند؛ لذا یا مغرور به خودند یا سرسپرده به غیر خدا. توانست به مردم بفهماند زیر پای شما خالی است و زمام شما هم به دست دیگران نیست. زیر پای شما خالی است، چون موجود ممكن غیر خدا تكیه گاه ندارد استوار نیست این یك، و به غیر خدا وابسته نیستید چون پیام قرآن كریم این است كه ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾[2] اگر در دعای كمیل می‌ خوانیم «یا مَنْ بِیدِهِ ناصِیتى»؛ ‌ای كسی كه زمامم به دست اوست، این برداشت همان سوره «هود» است ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ خدا زمام هر موجودی را گرفته است، اگر كسی متوجه شد به خود متكی نیست این یك، به غیر خدا وابسته نیست این دو، فقط . چنین موجودی را نه فلك می ‌تواند از پا دربیاورد نه ملك. [1] . سوره آل عمران، آیه 154. [2] . سوره هود، آیه 56. 📚 ویژه برنامه سالگر شهدای 15 خرداد از شبکه دوم سیما تاریخ: 1373/03/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا