eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
تجلّی اعظم.mp3
1.97M
💠 روز بیست و هفتم ماه #رجب 1441 🔸 تجلّی اعظم #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تجلّی اعظم 🔸 مبعث سید أنبیا و مرسلین جهان را به پیشگاه ولی عصر و جوامع بشری و علاقندان و مؤمنان به قرآن و عترت و به شما بزرگواران تهنیت عرض می ‌کنیم. از ذات أقدس الهی مسئلت می‌ کنیم به برکت سالروز مبعث آن ذات مقدس، نظام ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرماید! 🔸 مبعث وجود مبارک رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) طبق دعایی که در شب بیست و هفتم رجب است ـ و لابد قرائت کردید ـ تجلّی أعظم خداست. گرچه طبق بیان نورانی امیر المؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج ‌البلاغه سراسر جهان هستی تجلّی خداست که فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»،[1] ولی درباره قرآن کریم یک تجلّی خاصی است که آمده است: «لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی كَلَامِهِ وَ لَكِنَّهُمْ لَا یبْصِرُون‏»؛[2] خدا در نامه خود، کتاب خود، قرآن خود، یک تجلّی خاص دارد. در دعای شب بیست و هفتم خدا را سوگند دادیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم»؛[3] در دعای شب بیست و هفتم این است که آن خدایی که به برترین تجلّی فیض خود را نشان داد و انسان کامل معصومی را به نبوت و رسالت برگزید، از حضرتش خواستیم که فیض و فوزش را به جامعه اسلامی عطا کند. 🔸 امروز که بیست و هفتم ماه پُربرکت رجب است، یک دعایی است که وجود مبارک امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) آن دعا را خواندند. به خدای سبحان عرض می ‌کند که پروردگارا! «أَنَّكَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ زَادَ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یخْتَارُكَ بِهَا»،[4] همان دعایی که وجود مبارک امام سجاد (سَلامُ الله عَلَیه) به أبوحمزه ثمالی یاد داد که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می‌ شود که «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»؛[5] یعنی اگر کسی قصد سیر و سلوک دارد راه دور نیست، مقصد دور نیست، مقصود دور نیست. راه نزدیک است، بیش از یک قدم نیست! «یک قدم بر خویشتن نِه وان دِگر در کوی دوست»! «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَةِ»؛ یک دیوار فاصله است، یک پرده فاصله است و آن خودبینی خود شخص است. «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ»؛ اگر مشهد و مقصد نزدیک است، اگر مشهود و مقصود نزدیک است و اگر هیچ حجابی بین سالک و مَسلک و مقصود نیست مگر خود شخص، تنها مانع ما همان خودبینی ماست. اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ گرفتار غرور است، او همیشه محجوب و مستور است. 🔸 در آن دعای 27 رجب، یعنی امروز که حضرت امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) خواندند، این بود که «عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ وَ قَدْ نَاجَاكَ بِعَزْمٍ لِإِرَادَةِ قَلْبِی‏»؛ خدایا! تو به ما آموختی مسافر بدون ره ‌توشه ممکن نیست حرکت کند و زاد می ‌خواهد، زاد مسافر را در قرآن بیان کردی: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[6] و بهترین تقوا توحید است و من می‌ دانم بهترین زاد و توشه مسافر اراده خدا خواهی است؛ همه ما با خدایمان عهد ببندیم که این توشه را رها نکنیم، بگوییم خدا و دیگر هیچ! [1]. نهج‌البلاغة(للصبحی صالح), خطبه108. [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج89، ص107. [3]. البلد الأمین و الذرع الحصین، ص183. [4]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1‏، ص162. [5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص583. [6]. سوره بقره, آیه197. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/01/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-24ms ss.mp3
7.19M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/12/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-024 p2.pdf
2.69M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/12/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zoha 03 SSS.MP3
4.84M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی 🔹 جلسه : 3 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-zoha 03 p2.pdf
2.19M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #ضحی 🔹 جلسه : 3 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قطب فرهنگی.mp3
1.08M
💠 روز بیست و هشتم ماه #رجب 1441 🔸 قطب فرهنگی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قطب فرهنگی 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در پایان مقدمه كافی می‌ گوید: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ»؛[1] یعنی قطب زندگی, محور اساسی سعادت یك ملّت, عقل و اندیشه است. این محدّث نام‌ آور دین, حدیث را از منظر عقل می ‌بیند و عقل را «قطب فرهنگی» یك ملت می ‌داند، اگر «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» است برای آن است كه قطب فرهنگی یك ملّت, عقلِ هوشمند آن ملت است. 🔸 آن‌گاه حدیثی را از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل كرده است كه انسان در بُعد سلب و ایجاب, تصدیق و تكذیب, محقّقانه باشد، قرآن بیانش این است كه انسان تا چیزی برای او محقَّق نشود، نپذیرد و چیزی برای او محقَّق نشود تكذیب نكند؛ در نفی و اثبات, تصدیق و تكذیب, محقِّق باشد، چه اینكه خدا فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾[2] از یك منظر, ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[3] از منظر دیگر; یعنی جامعه ‌ای به «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» می ‌رسد كه قبول و نكول او محقّقانه باشد، چنین جامعه ‌ای خیرخواه دیگران است, چنین جامعه‌ ای بدی كسی را نمی‌ خواهد, چنین جامعه ‌ای صلاح و فلاح را در استقلال خود می ‌داند, در امنیت خود می ‌داند؛ نه در امور دیگران دخالت می ‌كند نه اجازه می ‌دهد كه دیگران در امور او دخالت كنند، استقلال خود را حفظ می‌ كند, امنیت خود را حفظ می ‌كند, امانت خود را حفظ می ‌كند و دیگران را در سایه استقلال و امنیت و امانتِ خود نگه می ‌دارد كه تاكنون طبق رهبری امام راحل و خون ‌های پاك شهدای این مملكت این كشور این ‌چنین بوده است، امیدواریم طبق رهبری مقام معظّم رهبری تا پایان این ‌چنین باشد و این نظام سالماً به دست صاحب اصلی ‌اش ولی عصر (ارواحنا فداه) برسد و ارواح تابناك شهدا (رضوان الله تعالی علیهم) از همه خوشنود باشند! [1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص 9. [2] . سوره اسراء، آیه 36. [3] . سوره یونس، آیه 39. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1394/12/25 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 کانال رسمی EsraTV 🔹 آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت امور هنری و رسانه ای 🔹تلگرام: 🆔 t.me/esratvtelegram 🔹سروش: 🆔 sapp.ir/esratvsoroush 🔹ایتا: 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-25ms ss.mp3
6.68M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/12/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-025 p2.pdf
2.51M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 24 تاریخ: 1393/12/03 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Inshirah -01 ss 24-12-1398 mp3.mp3
4.84M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشراح 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1398/12/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Inshirah -01 ss 24-12-1398 mp3.pdf
2.15M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشراح 🔹 جلسه: 1 تاریخ: 1398/12/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلوک حضرت خدیجه سلام الله علیها.mp3
1.32M
💠 روز بیست و نهم ماه #رجب 1441 🔹 سلوک حضرت خدیجه (سلام الله علیها) #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 سلوک حضرت خدیجه (سلام الله علیها) 🔹این عصر، عصر جاهلیت است که فرهنگ، فرهنگ تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده‌ ای بود، مادرمان این است. ما فخر می‌ کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست. قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما، خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء)، آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند، اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می‌ زند. 🔹در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾،[1] در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن ‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2] از سوی دیگر؛ هر دو را حضرت خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را، این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای «مال التجارة» را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با ربا می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت، هم به آیه نیامده: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾، که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست. پس فرهنگ را عوض کرده، اقتصاد را عوض کرده، طهارت را عوض کرده، ربا را تحریم کرده عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. 🔹پس بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک ‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه؛ اینها کار مادر ما بود، اگر این مادر بخواهد از ما راضی بشود، باید راه او را طی کنیم. [1]. سوره احزاب، آیه33. [2]. سوره نور، آیه33. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ghafer-26ms ss.mp3
6.49M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 26 تاریخ: 1393/12/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-026 p2.pdf
2.61M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر 🔹 جلسه: 26 تاریخ: 1393/12/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا