💠 جایگاه معارف الهی
▪️ وجود مبارک حضرت امیر فرمود دل ها سه طور است: بعضی خالی است، چون قرآن کریم فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾،[1] دل ها خالی است، چیزی در دلش نیست، دنبال بازی کردن است، کاری به دل ندارد، بازی است؛ حالا یا بازی سیاسی است یا بازی تجاری است، بازی است. «لعب» را «لعب» گفتند چون با لعاب هم خانواده است، هیچ انسان تشنه ای با لعاب دهان سیر نمی شود و این لعاب دهان یک لحظه کف می کند بعد رد می شود، ماندنی نیست! اصلاً «لعب» را «لعب» گفتند، برای همین است. با بازی انسان، غیر از اینکه خسته بشود خواسته اش که تأمین نمی شود. همه چیزها بازی است، حیات دنیا بازی است، مگر رادمردانی که از اینجا رخت بر بستند، نه بی راهه بروند، نه راه کسی را ببندند. این راه باز است.
▪️ حضرت فرمود یک عده دل ها خالی است، برابر این آیه که فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾ خالی است و چیزی داخل آن نیست. یک عده نه، راه های کج رفتند، هم راه دیگران را بستند هم راه خودشان را کج کردند، این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ است، ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾[2] این دل پُر از بیماری ها و مار و عقرب است.
اگر دل ز یاد تو غافل نشیند ٭٭٭ خدنگ بلا بر دلِ دل نشیند[3]
حالا ما چرا چنین دلی داشته باشیم که خدنگ بلا بشیند؟ فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾، این گروه دوم هستند.
▪️ اما سفارش بیان نورانی حضرت امیر(سَلامُ الله عَلَیه) که فرمود: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛[4] بسیاری از افراد وقت ملاقات خصوصی از حضرت می خواستند که فرصت نداشت؛ ولی شبی دست کمیل را می گیرد از مسجد کوفه بیرون می برد، در همان بیابان اطراف کوفه این بیانات نورانی را دارد که بخشی از اینها در نهج البلاغه آمده است. فرمود: کمیل! «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ این دل ظرف است، مواظب باش در این ظرف جز معارف الهی چیزی در این دل قرار ندهید! بهترین دل، دلی است که ظرفیتش بیشتر باشد، یک؛ مظروف ارزنده تری تهیه کند، دو.
[1]. سورت ابراهیم، آیه43.
[2]. سوره بقره، آیه10.
[3]. دیوان هاتف اصفهانی.
[4]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت147.
#حیات_دنیا
#خدنگ_بلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/01/22
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-40ms ss.mp3
7.04M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 40
تاریخ: 1393/10/09
# آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-40p2.pdf
246.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 40
تاریخ: 1393/10/09
# آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_020 ss.mp3
4.37M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 20
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_020p2.pdf
170.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 20
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 19
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
K-019 Hekmat Vahyani.mp3
1.06M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
🔹 جلسه 19
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
هم اکنون:
پخش تفسیر سوره مبارکه قدر (جلسه اول)
🔹آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹شبکه قرآن و معارف سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
هم اکنون:
پخش تفسیر سوره مبارکه قدر
🔹آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹شبکه دوم سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اصلاح و انسجام جامعه.mp3
1.74M
💠 روز بیست و یکم ماه #رمضان 1441
▪️ اصلاح و انسجام جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 اصلاح و انسجام جامعه
▪️ وصیت نامه حضرت چند صفحه است، این وصیت شَفهی نیست كتبی است، این طور نیست كه حسنین را خواسته باشد و به آنها این فرمایش را فرموده باشد، آن می شد خطبه یا كلام؛ اما این را حضرت با قلم نورانی خودشان مرقوم فرمودند، این وصیت نامه است و در همین متن هم آمده است كه حضرت فرمود هر كس كه كتاب من به او رسیده است او هم جزء «اوصیای من» است.
▪️ صدر وصیت نامه شهادت به توحید، شهادت به رسالت این گونه از معارف دینی هست كه در وصیت نامه باید این چنین باشد: شهادت به وحدانیت خدا، اقرار به وحدانیت خدا، اقرار به رسالت انبیا عموماً، وجود مبارك رسول گرامی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً، ولایت اهل بیت علی و اولاد علی(علیهم السلام)، بعد آن مطالب بعدی ذكر می شود. وجود مبارك حضرت امیر مسئله توحید را مطرح فرمود، مسئله رسالت و نبوّت را مطرح فرمود بعد این جمله ها را فرمود، فرمود: «أُوصِیكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ»؛ من شما را به تقوای خدا وصیت می كنم. تقوا بهترین توشه است؛ یعنی آدم سپری، وقایه ای داشته باشد كه گناه به او نخورد، تیر به او نخورد. مستحضرید كه درباره گناهان تعبیر به سِهام و تیرها شده است.
▪️ «وَ أَنْ لاَ تَبْغِیا الدُّنْیا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا»؛ دنیا در پنج بخش خلاصه شد كه در سورهٴ مباركهٴ حدید آمده ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ﴾[1] همین پنج بخش است، فرمود نه بازی بكنید نه كسی را بازی بدهید، نه سرگرم بشوید نه كسی را سرگرم كنید، نه به زینت بپردازید نه دیگران را به این كار تشویق كنید، نه فخرفروشی كنید نه دیگران را به این كار تشویق كنید، نه به دنبال تكاثر باشید نه دیگران را به تكاثر دعوت كنید، شما وقتی می توانید كوثری باشید چرا به تكاثر می پردازید! این تكاثر شما را به چاه می اندازد. اگر كسی توانست كوثری باشد خب حیف است كه گرفتار تكاثر باشد. فرمود ولو دنیا به طرف شما بیاید شما به طرف دنیا نروید! مستحضرید پرهیز از دنیا نعمت خوبی است نه پرهیز از جامعه، پرهیز از امّت و پرهیز از مردم! خدمت كردن به جامعه، به نظام، به امت از بركات دینی است، اما دنیاطلبی كه حالا من باید باشم و اگر من نباشم مشكل دارد خب این درست نیست، این معلوم می شود دنیاست.
▪️ «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»، این دو وظیفه است؛ فرمود شما كمك مظلوم باشید (یك) دشمن ظالم باشید (دو). «أُوصِیكُمَا وَ جَمْیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی»؛ فرمود من در این وصیت نامه هم شما را هم فرزندانم را هم سایر وابستگان و خاندانم را وصیت می كنم به تقوای الهی، هر كس كه نامه من به او رسیده است او را وصیت می كنم «وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ»؛ كارهایتان را منظم كنید! هم كارهای حكومت را، هم كارهای ملت را، هم كارهای شخصی را، بالأخره كارتان منظم باشد. كسی كه میخواهد درس بخواند برنامه ریزی كند چه حوزوی چه دانشگاهی؛ در بخش اقتصاد كارهایتان را منظم كنید «وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ». «وَ صَلاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ»؛ بكوشید كه هیچ اختلافی با یكدیگر نداشته باشید، اگر چند نفر با هم اختلاف دارند تلاش و كوشش كنید آنها را متّحد كنید مسئله اتحاد از بهترین نعمت های دینی است.
▪️ در متن وصیت نامه وجود مبارك حضرت امیر آمده است فرمود عظمت اتحاد این است كه «فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یقُولُ صَلاَحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّیامِ»؛[2] من از پیامبر شنیدم كه فرمود اصلاح جامعه از بسیاری از نمازها و روزه های مستحبّی بالاتر است؛ یعنی اینكه آدم بتواند جامعه را اصلاح كند، صالح كند، متّحد و منسجم كند.
[1] . سوره حدید، آیه 20.
[2] . نهج البلاغه، نامه47.
#وصیت_نامه_حضرت_علی_علیه_السلام
#اتحاد_بهترین_نعمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1391/09/16
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
▪️ جلسه 20
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
K-020 Hekmat Vahyani.mp3
1.46M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_وحیانی
▪️ جلسه 20
#گزيده_درس_اخلاق
🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
همزمان با ایام و لیالی قدر ؛
تفسیر #سوره_مبارکه_قدر آیت الله العظمی جوادی آملی در روزهای جمعه و شنبه از شبکه های مختلف سیما پخش می گردد
🔹شبکه قرآن و معارف سیما ساعت ۱۳:۳۰
🔹شبکه چهار سیما ، ساعت ۱۷:۴۵
🔹شبکه دو سیما ، ۲۱:۱۵
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 فیض الهی
▪️ فیض ذات اقدس الهی که از بالا تا پایین فراگیر است و در گستره زمان و زمین او «دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیةِ» است، «بَاسِطَ الْیدَینِ بِالْعَطِیةِ»[1] است. مستفیض ها متفاوت اند، اما برخی ها در لیله قدر بهره ای ندارند که آنها از حریم بحث بیرون اند؛ درباره آنها گفته شد: تو «لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی»[2] آنها از بحث بیرون است. آنها در بهترین زمان و بهترین مکان کمترین فیض را هم دریافت نمی کنند، بلکه گرفتار سیئاتی اند که اگر سیئات مثل حسنات چندین برابر کیفر تلخ می داشت، اینها گرفتار عذاب برتری می شدند؛ البته همان طوری که سیئه در ماه های حرام کیفر بیشتری دارد، در زمان و مکان محترم هم کیفر تلخ تری دارد.
▪️ اما ﴿لَیلَةُ الْقَدْرِ﴾ که ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾[3] است، اسلام ره آوردی دارد که این ره آوردش «مُهیمن» بر ره آورد انبیای گذشته است؛ همان طوری که خود پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) گذشته از تصدیق انبیای قبلی و انبیای دیگر این «مُهیمن» بر آنها است ﴿وَ مُهَیمِناً عَلَیهِ﴾[4] که تنها در قرآن هیمنه را برای آن حضرت ثابت کرده است، ره آورد او هم هیمنه دارد؛ این طور نیست که فقط آنچه را که انبیای قبل آوردند در همان حدّ وجود مبارک آورده باشد، منتها با زبان و عمل دیگر، منتها با قول و فعل دیگر؛ بلکه محتوای دیگر که این محتوا هیمنه دارد ﴿وَ مُهَیمِناً عَلَیهِ﴾. آثار این هیمنه را در تعبیرات قرآن حکیم و کریم و مجید می توان یافت.
▪️ اما سخن از حرکت مادی و معنوی و هوایی و زمین و دریایی نیست، حرکت روحی و معنوی است به نام لیله قدر که عبادت او نه تنها ﴿غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ﴾،[5] بلکه اگر کسی عبادت کند، هر عبادتی که در این یک شب انجام بدهد نه اینکه از اول شب تا آخر شب عبادت کند ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾؛ هر کسی وظایف و مقرراتی را که در بیانات نورانی پیغمبر و اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) رسیده است عمل بکند و بقیه شب را هم استراحت کند عبادت آن شب ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾؛ هزار ماه! یعنی این روح و ریحان وقتی پرواز می کند یک شبه ره هزار ماهه می رود.
▪️ اسلام در بُعد معنوی فضیلتی آورد که ﴿لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾، هزار ماه که تقریباً معادل هشتاد سال است. آن گاه در دامنه این مکتب آمدند گفتند «یک بیت از این قصیده به از صد رساله است»،[6] در کنار این هم گفتند این طفل یک شبه ره صد ساله می رود؛ اگر آن بیت معارف قرآنی را به همراه دارد، می تواند بگوید «یک بیت از این قصیده به از صد رساله است»، در حقیقت آیه قرآن است که به این صورت ترجمه شده است و اگر آن طفل یک شبه ره صد ساله می رود طفل لیله قدری باشد نه «لیلة القبری»، این یک شبه ره صد ساله می رود؛ یعنی این ظرفیت را اسلام دارد و آورد که می تواند «جهشی در فکر»، «جهشی در تولید»، «جهشی در منزلت»، «جهشی در سفر» که همان معراج است داشته باشد که از آن به «طی الأرض»، به «طی الزمان»، به «طی المکان» یاد می شود که در ادبیات ما هم آمده است که طی زمان دیدی برترش را ببین، طی مکان دیدی برترش را ببین. اگر اینها را ذات اقدس الهی به عنوان «مُهیمن» قرار داد؛ یعنی به ما ابلاغ کرد، تعلیم داد که شما می توانید یک شبه ره صد ساله بروید.
[1]. مصباح الکفهمی، ص647.
[2]. دیوان شمس، غزل2131.
[3]. سوره قدر، آیه3.
[4]. سوره مائده، آیه48.
[5]. سوره سبأ، آیه12.
[6]. دیوان حافظ، غزلیات، غزل شماره214.
#قدر
#جهش_در_فکر
#جهش_در_تولید
#جهش_در_منزلت
#معراج
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قدر ـ جلسه 3
تاریخ: 1399/01/06
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-41ms ss.mp3
6.01M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 41
تاریخ: 1393/10/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-41p2.pdf
261.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #زمر
🔹 جلسه: 41
تاریخ: 1393/10/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_021 ss.mp3
3.89M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 21
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa