room-12p2.pdf
207.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1391/11/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-006 ss.mp3
7.26M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1399/08/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -006-p2.pdf
165.8K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1399/08/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 توحید ناب
🔸 ذات اقدس الهی برای علما دو وصف ذكر می كند و این وصف ها هم انحصاری است: اولین وصف این است كه در بین مردم، فقط علما از خدا می ترسند؛ یعنی #آن_كسی_که_از_خدا_می_ترسد_عالم_است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾؛[1] تنها عالمان دین هستند كه از خدا می ترسند [و] اگر كسی از خدا هراسناك نبود عالم نیست [كه] «رُبَ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»،[2] این یك حصر؛ حصر دیگر آن است كه عالمان فقط از خدا می ترسند و از غیر خدا اصلاً هراسی ندارند، این همان است كه در سوره «احزاب» آمده است: ﴿الَّذینَ یبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَ اللّهَ﴾.[3]
🔸 این دو حصر كه جمعش نشانه #توحید_ناب است، مخصوص عالمان دین است؛ حصر اول این است كه در بین مردم فقط علما از خدا می ترسند و حصر دوم این است كه علما فقط از خدا می ترسند و از غیر خدا هیچ هراسی ندارند. همین بیان سوره «احزاب» را در اوایل سوره «مائده» خدا به همه ما خطاب كرد، فرمود از دیگران نترسید از خدا بترسید![4] یك وقت كسی متهور است و ترسی ندارد [كه] این بسیار بد است؛ یك وقت از قیامت می ترسد، از جهنم می ترسد و از غیر خدا هراسی ندارد [كه] این بسیار خوب است.
[1] . سوره فاطر، آیه 28.
[2] . نهج البلاغه، حكمت، 107.
[3] . سوره احزاب، آیه 13.
[4] . سوره مائده، آیه 3.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 نماز جمعه
تاریخ: 1371/03/29
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_184 ss.mp3
4.24M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 184
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_184p2.pdf
179K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 184
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-13ads ss.mp3
6.76M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/11/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-13p2.pdf
204.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/11/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-007 ss.mp3
7.06M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1399/08/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -007-p2.pdf
174.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1399/08/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 جهاد کبیر
🔸 مستحضر هستید که انسان به علم و معرفت شناخته می شود. خدای سبحان مجاری ادراکی فراوانی به انسان عطا کرده است. اگر انسان به غیر حق مشغول نشود و خود را به باطل و امور اعتباری سرگرم نکند، در مسیر #ادراک_حقیقت قرار می گیرد؛ در این مسیر اول معانی جزییه را بعد از احساس می فهمد، بعد صُوَر خیالیه را همراه با آن ادراک می کند و از اینها عبور می کند و به معانی برین عقلی در فلسفه نظری [می رسد].
🔸 در فلسفه، تلاش و کوشش نفس این است که از #وهم و #خیال بگذرد و به آن معارف مجرد بار یابد و آنها را تحلیل کند و بپذیرد. در این معبر گاهی اینها به جای اینکه مُعین باشند، راهزن هستند. وهمِ تربیت نشده و خیالِ تعلیم نیافته در حد خود تلاش و کوشش می کنند که با عقل نظری نبردی داشته باشند، گاهی به صورت جنگ سرد و گاهی به صورت جنگ گرم. عقل اگر بخواهد در جهاد علمی، وهم را تربیت کند و خیال را تربیت کند، یک تمرین و ریاضت های علمی کامل می طلبد که باید یک #معلم_شدید_القوایی او را تقویت کند تا او وهم را خوب تربیت کند، خیال را خوب تربیت کند؛ این دو نیرو که از بهترین برکات الهی هستند، اگر درست تربیت بشوند با عقل نظری در ادراک معارف برین همکاری می کنند؛ معانی جزیی را، صور جزیی را که گاهی به صورت حدّ اصغر درمی آیند در خدمت عقل نظری قرار می دهند، عقل نظری در هنگام استدلال و قیاس که میخواهد معانی جزیی یا صور جزیی حدّ اصغر قرار بدهد، وهم را یا خیال را استخدام می کند، آنها در خدمت عقل نظری هستند؛ مثل فرشتگان جزیی که تابع فرشتگان کلی به معنای سعه هستند قرار می گیرند. آن گاه قیاسهای علمی، چه قیاس اقترانی، چه قیاس استثنایی و قیاس شرطی، چه متصل، چه منفصل، ره آورد خوبی خواهند داشت.
🔸 در این زمینه، این جهاد، #جهاد_کبیر است، نه جهاد اکبر و اگر ـ خدای ناکرده ـ وهم تربیت نشود و عقل تربیت نشود و همواره با ستیز با عقل نظری در جنگ سرد و گرم سرگرم باشند، خروجی چنین رهزنی و غارتگری، مغالطات سیزدهگانه یا بیش از سیزدهگانه است. هر جا که عقل نظری گرفتار مغالطهای از مغالطات معهود و معروف منطقی میشود، در اثر نافرمانی وهم و خیال نسبت به عقل نظری است، گاهی موضوع را جابجا میکند، گاهی محمول را جابجا می کند، گاهی نسبت موضوع و محمول را جابجا میکند، گاهی لفظ تغییر میکند، گاهی معنا را عوض میکنند، این مغالطات سیزده گانه یا بیش از سیزده گانه، غارتگری وهم و خیال است نسبت به عقل نظری؛ لذا فلسفه در این عقبه کئود به مقصد نمی رسد. این یک تعریف کوتاهی از #فلسفه_ی_فلسفه است.
#روز_جهانی_فلسفه
#حکمت_فلسفه
#تربیت_وهم_و_خیال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همايش ملی فلسفه عرفان
تاریخ: 1396/08/22
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود.
همزمان با ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضاء و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی #بصورت_مجازی برگزار می شود.
این برنامه روز پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ و #بصورت_مجازی برگزار و استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت.
علاقمندان جهت ورود به جلسه مجازی از آدرس های زیر استفاده فرمایند:
▫️ سایت مجمع عالی حکمت اسلامی
http://hekmateislami.com/?page_id=991
▫️ مرکز آموزش مجازی اسراء
https://el.esra.ir/ch/galasehhekmateslamiayatolahjavadiamoli
▫️ اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی
https://www.instagram.com/hekmate_islami/
▫️ تلویزیون اینترنتی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
http://www.esra.ir/web/tv/
soom_185 ss.mp3
3.78M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 185
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_185p2.pdf
157.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 185
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-14ads ss.mp3
6.82M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1391/11/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross