eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.5هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روز هفتم ماه ▪️ مصباح هدایت 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 مصباح هدایت ▪️ این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید، وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم، عرض می ‌کنیم خدایا! عنایت کنید به برکت این امام، من آمدم یک چیزی ببرم که آن اوحدی از اهل ایمان می ‌برند، «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»،[1] این «مُحْتَمِلٌ» جمله خبریه ‌ای است که به داعی انشا القا شده است، چون دعا، زیارت و مناجات، اینها جمله خبریهِ خبریه نیست، جمله خبریه ‌ای است که به داعی انشا القا شده است؛ یعنی ای امام هشتم، ای امام مجتبی، ای امام حسین، ای سایر ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام)! آن توفیق را بدهید که من تنها عالم حوزوی یا دانشگاهی بشوم مشکل من حل نمی ‌شود، آن علمی که جای دیگر نیست، فقط در حرم شماست، آن علمی که نمی ‌توانند حمل کنند، فقط شما اجازه می ‌دهید حمل کنند، از آن علم به ما بدهید! «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»، این برترین جمله زیارت جامعه کبیر است که یک زائر از پیشگاه امام صادق، از پیشگاه امام رضا، از پیشگاه امام مجتبی و از پیشگاه ائمه دیگر (عَلَیهِمُ السَّلام) می‌ خواهد. این حدّ ماست! عوام مردن و عوام زندگی کردن که هنر نیست، اینها «من به الکفایه» فراوان است. ▪️ یک بیان نورانی از امام مجتبی است، فرمود تا نفَس می‌ کشید درس و بحث! آدم دهن باز می‌کند می‌ گوید من فارغ التحصیل هستم؟! این ننگ نیست؟ فرمود تا دهن باز کردید، گفتی من فارغ التحصیل هستم، به ننگ خود اعتراف کردی! تا جا دارد، باید درس بخوانید؛ یا درس بخوانید، یا درس بگویید، یا کتاب بنویسید، نو بیاورید! این مرحوم کلینی نقل کرده است از وجود مبارک امام مجتبی، فرمود جای خالی نگذار، این قلب هم جا برای علوم فراوان است. این قلب که مجرد مادی نیست که بگوید من سیر شدم؛ مثل شکم نیست. فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ»؛[2] این بیان بوسیدنی است! از بیانات نورانی امام مجتبی که مرحوم کلینی نقل کرد، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏»؛ البته حسین بن علی «مصباح الهدایة»[3] است او در قله است. شما هم چرا «مصباح الهدایة» نمی‌شوی؟ فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی. چراغ باش تا به جامعه نور بدهی، «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی‏». آن مرحله عالیه «مصباح الهدایة» است، سفینه نجات است، شما هم همین را باشید. این راه باز است. آدم می‌ گوید من درسم تمام شد؟ یعنی بقیه عمرم را دارم تلف می ‌کنم! خسارت همین است. ▪️ ای کاش به ما می ‌گفتند، هر شب قرآن به سر بکنید! در سوره مبارکه «انعام» دارد، اینها خودشان را باختند: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾،[4] ما مال که نمی ‌بازیم، ما هر لحظه داریم عمر را می‌ دهیم. آدم هر لحظه عمر را بدهد و چیزی یاد نگیرد، خسارت جان است: ﴿خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ﴾، جانشان را باختند، نه اینکه سرمایه خودشان را باختند! این در سوره مبارکه «انعام» است. آدم شب و روز بگذرد و چیزی یاد نگیرد؟! علوم مگر کم است؟! اینها که به ما گفتند بروید حرم و ناله کنید: «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ»؛ فرمود شما چهارتا شاگرد، مثل ذُریح محاربی پیدا کنید، من هم این اسرار را به او می ‌گویم. آن نیمه نادیدنی قرآن، آن «علی حکیم»[5] است، آن که خالی نیست؛ لذا اگر یک روایت صدور قطعی، جهت صدور قطعی و دلالت قطعی بود و ما هیچ نتوانیم این مطلب را از ظاهر قرآن استفاده بکنیم، «علی الرأس و العین» قبول می ‌کنیم، چرا؟ چون همه قرآن که «عربی مبین» نیست تا به لسان العرب مراجعه کنیم یا به مفردات راغب مراجعه کنیم! یک بخش وسیعی از آن «علی حکیم» است، آن «علی حکیم» که با لسان العرب حل نمی‌ شود. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص614. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص303. [3]. عیون أخبار الرضا(عَلَیهِ السَّلَام)، ج‏1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ‏ هُدًی‏ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ‏». [4]. سوره انعام، آیه12و 20. [5]. سوره زخرف، آیه3 و4. 📚 سخنرانی شب شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام تاریخ: 1396/08/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) به کنگره امام حسن مجتبی (علیه السلام). ◾️ عملی شدن تمدن راستین اسلام تاریخ: 1391/012/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) به کنگره امام حسن مجتبی (علیه السلام). ◾️ عملی شدن تمدن راستین اسلام تاریخ: 1391/012/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه ▪️ دستیابی به ایمان 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 دستیابی به ایمان ▪️ این ﴿لِقَوْمٍ یؤْمِنُون‏﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾[1] این قوم شناسنامه‌ ای نیست؛ نظیر عرب و عجم و ایرانی و غیر ایرانی. وجود مبارک حضرت کاری که می ‌کند: ﴿یزَكِّیهِمْ﴾، چون علّت غائی مقدّم بر معلول است ولو معلول مقدّمه اوست ﴿وَ یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ﴾،[2] مبادا کسی بگوید که ما که استعدادمان کم است! ما که سوابق خوبی هم نداریم! نخیر، این همه بت‌پرست ‌ها را وجود مبارک حضرت سلمان و اباذر کرد، پس می ‌شود! سالیان متمادی اینها بت پرستیدند، پس هیچ کس نباید ناامید باشد. وقتی این ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ﴾[3] را به اینجاها درآورد چرا ما نباشیم؟! ▪️ فرمود: ﴿وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ﴾،[4] در جریان آخرین، عده‌ ای در محضر حضرت نشسته بودند که هم در خدمت حضرت نشسته بود، به حضرت عرض کردند یا رسول الله! این آخرین چه کسانی هستند؟ حضرت دست مبارک را روی دوش سلمان گذاشت یا به سلمان اشاره کرد فرمود او و قوم او. اینها هستند که «لَوْ كَانَ‏ الْإِیمَانُ‏ مَنُوطاً بِالثُّرَیا»،[5] نه تنها علم! «لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ ْ هَؤُلَاء»، البته چندین ضبط است، یا «رِجَالٌ مِنْ فَارِس‏»؛ حضرت فرمود ایمان اگر در آسمان ها هم باشد به دنبال آن می‌ روند. تنها علم نبود! این روایتی که از حضرت نقل کردند سخن از ایمان است. این خیلی برتر از آن است که فرمود: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّین‏»،[6] چون آن‎جا مقدمه است اینجا خود هدف است. اگر ما این چنین استعدادی را داریم چرا نرویم استفاده و نکنیم؟! اینکه لبان مطهّر‌ش جز حق نمی ‌گوید، می‌ فرماید اگر ایمان در آسمان‌ ها باشد ایرانی به او دست پیدا می ‌کند، چرا ما نباشیم؟ چرا خودمان را ارزان بفروشیم؟ این را خدا به ما داد، فرمود: «لَوْ كَانَ‏ الْإِیمَانُ‏ مَنُوطاً بِالثُّرَیا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ هَؤُلَاء». [1] . سوره یونس، آیه24؛ سوره رعد، آیه3؛ سوره نحل، آیات11 و69؛ سوره روم، آیات21 و42؛ سوره جاثیه، آیه13. [2] . سوره جمعه، آیه2. [3]. سوره توبه، آیه28. [4] . سوره جمعه، آیه3. [5]. تفسیر نور الثقلین، ج‏5، ص323. [6]. روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، ج1، ص11. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 2 تاریخ: 1397/01/15 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 140 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_140p2.pdf
191.9K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 140 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1392/02/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 533 تاریخ: 1399/07/05 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه ▪️ عطر مؤمن 🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 عطر مؤمن ▪️ این کسی که با قلم و بیان خود به این و آن نیش می ‌زند، به تعبیر فردوسی فردا یک جامه پر از تیغ در بَرِ او می ‌کنند.[1] این بیان لطیف را مرحوم حکیم فردوسی از این آیه گرفته که ﴿لَیسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاّ مِنْ ضَریعٍ﴾؛[2] فرمود اینهایی که تا زنده بودند به این و آن نیش می زنند، با رباخواری مال این و آن را برباید، نیش است دیگر، فرق نمی‌ کند! حالا یا نیش سیاسی می‌ زند یا نیش اقتصادی می ‌زند یا نیش احتکار می ‌زند یا نیش گران فروشی می‌ زند به هر حال آزردن مردم است، اینها نیش است! این نیش می ‌شود تیغ، وگرنه آن جا یک جنگل نکاشتند، آن جا جهنم هست، آتش هست، حرفی در آن نیست؛ اما این جا گازوئیل و هیزم نیاوردند، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] آدم‌ های ظالم همان هیزم جهنم‌ هستند، از این آیه شفاف ‌تر! فرمود ما جهنم داریم، آتش داریم، سوخت و سوز داریم، اما این چوب نسوز همین ‌ها هستند، آنها که اهل قَسط هستند «قَسط» یعنی جور. قِسط و عدل کنار هم است، قَسط و جور در کنار هم، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ ما هیزم داریم؛ اما از همین‌ هاست، ما آن جا جنگل که درست نکردیم، البته اسرار دیگر، انحای دیگر جهنم هست که عقل ما نمی ‌رسد، هر چه را کتاب و سنت فرمود «سمعاً و طاعتاً» ولی این مقدار را که می ‌فهمیم، این مقدار را به صورت شفاف و روشن فرمود ظالمان هیزم جهنم هستند. ▪️ الآن مشکل اساسی ما این است که ما این قرآن را مثل یک سمعک می ‌دانیم، مثل چشم مصنوعی می ‌دانیم، مثل دندان مصنوعی می ‌دانیم، مثل پای مصنوعی می ‌دانیم در کنار زندگی ماست؛ اما وجود مبارک حضرت امیر که درباره عمار یاسر فرمود قرآن و دین از قَرن تا قدم او آمیخته شده است: «إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِیمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِه‏‏»[4] همین است، ما قرآن هم داریم، دین هم داریم، اینها همسایه ما هستند! ▪️ هیچ کسی با عطر معطر نمی ‌شود، این ظاهر با همسایه بیگانه است! خود مؤمن وقتی روح و ریحان شد به تعبیر سوره مبارکه «واقعه» ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾[5] او همیشه معطر است؛ ولی اگر درون این ‌طور نشد یک مقدار عطر به لباس مالیدی، از کنار زباله هم گذشتیم یک بوی دیگر می ‌گیرید. فرمود من شما را معطر می ‌کنم: ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾ نه «فله روحٌ» که بگوییم «له» محذوف است، نه! ﴿فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾. [1]. شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20؛ «اگر بار خار است خود کشته‌ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته‌ای». [2]. سوره غاشیه، آیه6. [3]. سوره جن، آیه15. [4]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏29، ص405. [5]. سوره واقعة، آیه88 و 89. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/05/24 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 141 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_141p2.pdf
160.8K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 141 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 16 تاریخ: 1392/02/10 🆔 @a_javadiamoli_doross