eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 شوق دیدار ▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار و برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود! ▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ این‌طور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند. [1]. سوره بقره, آیه61. [2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شهید 🔸 برای دو هدف خون دادند: یكی , یكی ; مردم، عالِم باشند و عاقل باشند نه بیراهه بروند نه راه كسی را ببندند. شهید در هر سرزمینی بیارمد یا در هر زمانی رحلت كند آن زمان و زمین را معطّر می ‌كند. 🔸 شما قبرهای را رفتید دیدید یا نه، اگر یك وقت فرصت كردید، آن الواح مزار این شهدای گمنام را بخوانید، ببینید كه روی این لوح‌ ها چه نوشتند؛ شعری معروف است كه گر بشكافی هنوز خاك شهیدان عشق ٭٭٭ آید از آن کشتگان زمزمه دوست دوست ولی وقتی شهدای گمنام آمدند، روی قبر و الواح مزار این ، این ‌‌چنین نوشته شد: «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین»؛ اینها به خدا راست است! «آید از آن كشتگان زمزمه یا حسین». ما با اینها زنده هستیم، اینها را فراموش نكنیم. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/SJiwr 📚 پیام به کنگره شهدای روحانی و سوره مبارکه زمر جلسه 9 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفدهم ماه 1443 🔹 صدق فعلی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 صدق فعلی 🔹 در این قسمت كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ از وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) سؤال شده است كه آیا كسانی كه به خاندان پیغمبر مرتبط ‌اند همه آنها مشمول این آیه هستند یا گروه خاصی؟ سایر بنی ‌المطّلب داخل ‌اند یا نه؟ حضرت فرمود نه, شامل آنها نمی ‌شود. در فرصت بعد سؤال دیگری مطرح كرد گفت شما فرمودید این مخصوص ابنای است من یادم رفته بپرسم بنی ‌الحسن چطور؟ فرزندان امام حسن چطور؟ فرمود نه آنها هم سهمی ندارند[1] آنها بزرگوارند اهل تقوا و فضیلت‌ اند اما این ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ كه بعدش شامل اوصیای حضرت می ‌شود برابر آنچه در حدیث آمده وجود مبارك حضرت امیر ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسن ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است امام حسین ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ است تا به وجود مبارك حضرت حجت(علیهم السلام) برسد كه ﴿أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ هستند. این معلوم می ‌شود كه مربوط به است و ولی بودن برای آن است كه بالأخره انسانِ كامل معصوم به اذن الهی است نه جانانِ جان; یعنی همان‌طوری كه ما روحی داریم كه بر بدن ما مسلّط است ارواح ما هم روحی دارند كه بر ارواح ما مسلّط است او است جان جانان است و كاملاً باخبر است كه در جان ما چه می‌گذرد البته باذن الله. 🔹 اینكه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾ و برای همین هم وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مضمون را در بیان فرمودند[2] این معلوم می ‌شود مسئله سیاست اسلامی و است و حضرت در مدینه كه وارد شدند اوّلین كارش تأسیس حكومت و نظام اسلامی بود؛ لذا این آیات در سوَر مدنی مطرح است. 🔹 در سوره مباركه «احزاب» آیه 23 این است فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ اینها تعهّدی سپردند كه در میدان جنگ در مسائل دینی رهبرشان را تنها نگذارند و تنها نگذاشتند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا﴾ این است نه صدق قولی! یك وقت است كسی گزارش می‌دهد بله این صادق است مطابق با واقع است یك وقت در صحنه عمل هست فرمود اینها كسانی‌ اند كه آن تعهّدی كه سپردند در مقام عمل صادق بودند. شما در جریان می ‌بینید صحابه حضرت كه شربت شهادت می ‌نوشیدند وجود مبارك سیدالشهداء این آیه را می‌ خواند ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن ینتَظِرُ﴾ 🔸 شما می ‌بینید در این بالأخره كم و بیش رفتیم جبهه كم و بیش ما دیدیم بعضی بیشتر بعضی كمتر اگر پنجاه پرچم بود یكی آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ایران باشد؛ اما همه پرچم‌ ها یا حسین, یا عباس, یا زهرا پرچم ایران, پرچم مرز پرگهر و پرچم مكتب ایرانی نبود، الآن هم اگر حادثه ‌ای پیش آید همان پرچم یا زهراست، این كشور را اینها حفظ كردند بالأخره رفتید به جبهه یا نرفتید؟ دیدید یا ندیدید؟ اگر پنجاه پرچم بود چندتایش پرچم سه رنگ بود؟! یا اصلاً نبود یا یك دانه بود روی ماشین بود این شعرها و نواهای خاكریز اول و دوم یا حسین یا حسین, كربلا كربلا بود دیگر مرز پرگهر و اینها نبود اینهاست كه كشور را حفظ می ‌كند! برای اینكه مردم وقتی باور كردند روح، با عظمت الهی به شربت شهادت می ‌رسد و عنداللّهی می ‌شود ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾[3] می ‌شود و مرزوق است او فداكار است، وگرنه بگوید من چرا كشته بشوم برای اینكه زید به ریاست برسد عمرو به كیاست برسد؟! هیچ‌گاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد در بیانات هم همین‌ طور بود . 🔸 همه ‌آنها صادق ‌اند آن‌كه رفته شهید شده در خونش می ‌غلطد صادق است، من كه منتظرم من هم صادقم؛ برای اینكه مَقسَم این دو گروه ﴿صَدَقُوا﴾ است ﴿مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ﴾ به صورت فعل ماضی ذكر كرد اینها راست گفتند هم حبیب راست گفت، هم مسلم راست گفت، یكی شربت شهادت نوشید یكی هم الآن كاملاً عازم است مسلّم و صد درصد كه برود شهید بشود؛ لذا هر دو گروه جزء ﴿صَدَقُوا﴾ هستند. [1] . الكافی, ج1, ص288. [2] . الامالی (شیخ طوسی), ص332. [3] . سورهٴ آل‌عمران, آیهٴ 170. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 5 تاریخ: 1392/01/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بذل خون ▪️ برنامه حیات‌ بخش وجود مبارک پیامبر را ذات أقدس الهی سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم‏﴾[1] که جامعه را با آشنا می ‌کند، جامعه را طاهر و طیب می ‌کند و با حکمت که خیر کثیر است، آشنا می ‌کند. در سالار شهیدان هم می‌ خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛[2] منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»[3] به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با ، جامعه را از جهل علمی، یک و جهالت عملی، دو، نجات داد! [1]. سوره بقره، آیه129. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتهجد، ج2، ص788. [3]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج3، ص247. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هجدهم ماه 1443 🔹 حیات قرآنی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات قرآنی 🔹 قرآن كریم در صدد این است كه را زنده كند. این حیاتی كه برای همه ما هست كه مشترك بین حیات انسانی و حیات حیوانی است؛ اما یك سلسله مشتركاتی بین انسان و فرشته ‌هاست كه اصرار قرآن كریم بر این است كه ما را به آن بین انسان و فرشته برساند كه ما هم در حدّ فرشته بشویم؛ حالا ائمه ما (علیهم السلام) اینها معلمان فرشته ‌اند، از ما آن توقّع نیست؛ اما در حدّ فرشته شدن برای ماها مقدور است؛ لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾،[1] گرچه نام ذات اقدس الهی و همچنین وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان تثنیه و دو نفر ذكر شد؛ اما چون دعوت یك دعوت است، از این جهت فعل و ضمیر را مفرد می‌ آورد. دعوت خدا به وسیله پیامبر است, دعوت پیامبر همان دعوت خداست، «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعَواكُمْ» نیست، ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ هست. اینها می‌ خواهند ما را زنده كنند خطاب به زنده ‌هاست. فرمود دعوت خدا و پیامبر را اجابت كنید كه اینها شما را زنده می ‌كنند. ما با چه چیزی زنده ‌ایم؟ 🔹 یك حیات است كه وجود مبارك در همان بخش اوّل دعای صحیفه سجادیه مرز انسان و حیوان را مشخص كرد؛ فرمود: انسان را دیگران حیوان ناطق می‌دانند؛ اما برابر فرهنگی که قرآن كریم به ما آموخت انسان را می‌دانیم، نه حیوان ناطق! در همان دعای نورانی صحیفه سجادیه دارد كه خدایا! اگر راه حمد را به ما نیاموخته بودی ما نعمت ‌های تو را صرف می ‌كردیم و همین جامعه ‌ای كه نعمت الهی را بدون حمد صرف كند «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾»،[2] تو حمد و شكر را به ما آموختی كه ما پیدا كنیم. 🔹 پس یك وقت است از عده‌ای سؤال می‌ كنند انسان چیست؟ می‌گویند حیوان ناطق, زنده‎ای است كه حرف می‌ زند. وجود مبارك می ‎فرماید که انسان, حیوان ناطق نیست؛ «الإنسان حی حمید»، فصل مقوّم انسان, حمد اوست. مستحضرید كه حمد گذشته از اینكه حمد زبانی است كه انسان باید در برابر نعمت خدا شاكر باشد، عمده آن است كه این نعمت را به جای خود صرف كند. بدون آشنا بودن به تعیین ‌كننده آن نعمت كه منعِم كیست و جایش چیست این ممكن نیست. 🔹 بنابراین بهترین راه كه فرمود دعوت خدا و پیغمبر این است كه شما را زنده كند؛ یعنی بشوید ؛ حالا كه «حی حمید» شدیم، به ما گفتند این راه را بگیرید و ادامه بدهید، بسیاری از فرشته‌ ها نازل‌تر از مقام انسان, مقام دارند. این همه فرشته‌ ها كه در بهشت خدمتگزار مؤمنین ‌اند، مقامشان پایین ‌تر از مؤمنین است. این همه فرشته ‌هایی كه در حالت احتضار به مؤمنین سلام عرض می ‌كنند: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾[3] این همه فرشته ‌هایی كه قرآن معرفی می ‌كند، اینها به مؤمنین سلام عرض می ‌كنند و در خدمتشان هستند؛ پس ما می‌توانیم هم به حدّ فرشته ‌ها برسیم, هم از فرشته ‌ها بالاتر برویم! [1]. سوره انفال، آیه24. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای یکم، بخش9. [3]. سوره نحل، آیه32. 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1396/04/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 120 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_120p2.pdf
182.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 120 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1389/03/18 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 وجه الله ▪️ وجود مبارك فرمود: قسم به خدا نمی ‌توانی این نام را فراموش كنی! هیچ عاملی در ترویج جریان به این صورت از بیگانگان یا آشنایان دخالت نداشتند، فقط همان «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه‏».... . 👇👇👇👇👇
🏴 وجه الله ▪️ وجود مبارك فرمود: قسم به خدا نمی ‌توانی این نام را فراموش كنی! هیچ عاملی در ترویج جریان به این صورت از بیگانگان یا آشنایان دخالت نداشتند، فقط همان «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه‏».[1] این جریان میلیونی أربعین را كه خدا اجر همه اینها را با خودش قرار بدهد، به همه اینها پاداش دنیا و آخرت بدهد، سعادت و سیادت و كرامت و شرف و عزّت بدهد و سلامتی عطا كند، به همه زائران حسینی خیر دنیا و آخرت عطا كند! این نام مبارك را زینب كبرا فرمود نمی ‌توانید فراموش كنید. ▫️ همه ما می‌ خواهیم بمانیم، هیچ كسی نمی ‌خواهد بپوسد، این بدن می ‌پوسد؛ برای اینكه ما ارتباطی با «وجه الله» داشته باشیم، خدای سبحان «وجه الله» را استثنا كرد، خود ذات أقدس الهی منزّه از استثنا و مستثنی و مستثنی ‌منه است، نمی ‌شود گفت همه از بین می ‌روند مگر خدا، او فوق این حرف ‌هاست؛ منتها وجه او، فیض او، ظهور او قابل بحث است: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ﴾,[2] ﴿كُلُّ مَنْ عَلَیها فانٍ ٭ وَ یبْقی‏ وَجْهُ رَبِّكَ﴾،[3] این كه به صورت انبیا و اولیا ظهور می‌ كند این می ‌ماند. ▪️ ما اگر بخواهیم بمانیم، باید با این یك ارتباطی داشته باشیم، گرچه وجه خدا، آن فیض عام به ما نزدیك‌ تر از رگ گردن یا رگ حیات ماست؛ اما ما چون دوریم به هر حال باید با اینها ارتباط داشته باشیم. هیچ كسی نمی ‌خواهد بپوسد آن‌كه به فكر ماندن نیست او مشمول، ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ﴾[4] نیست، او گرفتار ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ﴾[5] است، ما همه می‌ خواهیم بمانیم، راه ماندن هم همین است. ▫️ وجود مبارك فرمود: قسم به خدا ما ماندنی هستیم، هیچ نمی ‌توانی نام ما را فراموش كنید؛ این می ‌شود یك عنصر محوری و مدار اصلی قرآن و سنّت اهل بیت (علیهم السلام). [1]. زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص511. [2]. سوره قصص، آیه88. [3]. سوره الرحمن، آیه26 و 27. [4]. سوره إسراء، آیه70. [5]. سوره أعراف، آیه179. آپارات کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/Voa3X 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1395/09/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نوزدهم ماه 1443 ▪️ درک حضور 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درک حضور ▪️ در آستانه سالار و سید شهیدان جهان اسلام، حضرت حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیه) قرار داریم، این ماتم را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت، بلکه جامعه بشریت تسلیت عرض می کنیم و اجر همگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم. از خدای سبحان مسئلت می کنیم هر قدمی که برداشته و برمی دارید مشمول این کریمهٴ سوره «یس» باشد: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم‏﴾؛[1] این ﴿قَدَّمُوا﴾ هم ناظر به اعمال گذشته است، هم ناظر به قیام و اقدام فعلی: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم‏﴾. ▪️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. ذات اقدس الهی برای اهمیت بخشیدن به بعضی از مسائل، نام مبارک خود را در کنار آن ذکر می کند؛ اگر سخن از احترام به پدر و مادر است می فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لی‏ وَ لِوالِدَیك‏﴾،[2] زیرا اینها هستند؛ اگر رعایت حقوق ایتام است می فرماید: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحام‏﴾[3] و اگر گرامی داشت مقام و مقدم نبوّت و رسالت است، در بسیاری از آیات، نام مبارک خود را در کنار نام مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) یاد می کند که ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول‏‏﴾؛[4] اما برای اینکه روشن شود تنها کسی که حرفِ نافذ در جهان دارد خداست و دیگران پیام او را می رسانند و آسیب نبیند، همیشه ضمیر را مفرد می آورد؛ با اینکه فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول‏‏﴾، نفرمود «اذا دعواکم»، فرمود: ﴿إِذا دَعاكُم﴾‏. اگر جایی دارد: ﴿مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُول﴾‏[5]، ضمیر را حتماً مفرد می آورد، تا روشن شود پیام ذات اقدس الهی، به وسیله رسول ابلاغ می شود، آنها پیامی از خودشان ندارند. ▪️ در جریان هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛[6] نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة». پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. ▪️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. [1] . سوره یس, آیه12. [2] . سوره لقمان, آیه14. [3] . سوره نساء, آیه1. [4] . سوره انفال, آیه24. [5] . سوره نساء, آیه69. [6] . التوحید (للصدوق)، ص241. 📚 ..درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا