هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حرمت آبرو
🔹 وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) به آن زندانی كه هم بندش بود فرمود وقتی آزاد شدی برو سؤال بكن كه گناه من چیست؟ چرا من در زندانم؟ این توسل نیست، #دفاع است، این لازم است، زیرا زیر ستم رفتن حرام است! آبروی هر كسی #امانت_خدا است؛ این بیان نورانی را مرحوم كلینی از معصوم (سلام الله علیه) نقل كرده است كه خدای سبحان مؤمن را آزاد گذاشته كارهای او را در اختیار او قرار داده؛ ولی #آبروی_مؤمن امانت خداست: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَه»؛ فرمود هیچ كسی حق ندارد كاری بكند كه آبرویش در خطر باشد.
🔹 ما موظفیم آبرو را حفظ بكنیم نه بریزیم! مثل اینكه كسی حق ندارد انتحار بكند، حالا انتحار استشهادی كه «فی سبیل الله» است مطلب دیگر است. آدم حرفی بزند، كاری بكند، تقاضایی بكند و جایی برود كه آبرویش برود، خب این حرام است! مگر كسی حق دارد بگوید من می خواهم آبروی خودم را بریزم؟! بله آدم آبروی خودش را #در_راه_دین می ریزد، این حرف دیگر است؛ مثل اینكه خون خودش را در راه دین می ریزد. زیر ستم رفتن، حرام است؛ وجود مبارك یوسف فرمود برو بپرس گناه من چیست: ﴿اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّك﴾، او باید می رفت دفاع می كرد که نرفت ﴿فَأَنْسَاهُ الشَّیطَانُ ذِكْرَ رَبِّه﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 46
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_03ms ss.mp3
7.74M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 3
تاریخ تدریس: 1392/12/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_03p2.pdf
178.5K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 3
تاریخ تدریس: 1392/12/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_005ahs SS.mp3
6.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1388/07/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_005p2.pdf
197.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1388/07/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مهمترین رهاورد انبیاء
🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، #تحقیق_عالم_و_آدم است؛ این تحقیق دو عنصر محوری #تفسیر و #تغییر را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند.
🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء #تحقیق شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان #تفسیر کردند و #تغییر دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند.
آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او #محقق_ناب نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/09/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول.
🔸 مطابق این دعای نورانی شب بیست و هفتم، معلوم می شود که کل صحنه خلقت، #صحنه_تجلی_الهی است، این هم درست است، چون در نهج البلاغه چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»؛ یعنی هر چه که مصداق خلق خداست، معلوم می شود که جلوه الهی است، آیت الهی است. «جلوه» عبارت دیگری از «آیت» است؛ آیت یعنی نشانه؛ اما آنکه نشانه ضعیفی است، آیت صغری است و آنکه نشانه أعظم است، #آیت_کبریٰ است.
🔸 مطلب سوم یک بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) است که این را مرحوم مجلسی در بحارالانوار و بزرگان دیگر هم نقل کردند و آن این است که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ وجود مبارک امیرالمومنین فرمود به استثنای وجود مبارک پیغمبر هیچ آیتی از من بزرگتر نیست؛ یا مثل من است یا کوچکتر است. این همه ملائکه که هستند، اینها در برابر انسان کامل به اذن خدا سجده کردند؛ امروز مصداق کامل آن «خلیفة الله»، وجود مبارک #حضرت_ولی_عصر است. این جریان خلافت حضرت آدم که «قَضِیةٌ فِی وَاقِعَة» نبود، كه یک قضیه تاریخی باشد که در گذشته اتفاق افتاده باشد! این ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾، جمله اسمیه است، یک؛ این ﴿جَاعِلٌ﴾ اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است، دو؛ دیگر اینکه نفرمود «خلیف»، فرمود: ﴿خَلِیفَةً﴾، خب آدم که مؤنث نبود، پس این «تاء» تای تأنیث نیست، این «تاء» تای مبالغه است.
خیلی از موجودات خلیفه هستند؛ اما آن خلیفه کامل که علامه باشد در خلافت، آن #انسان_کامل است و این گاهی به صورت حضرت آدم (سَلامُ الله عَلَیه) است و امروز وجود مبارک حضرت حجت (سَلامُ الله عَلَیه) است؛ او #خلیفة_الله است!
آپارات:
https://aparat.com/v/kiOlu
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شکوه تجلّی
🔸 هیچ تجلّی به اندازه #تجلی_نبوت نیست؛ اینکه در دعای شب #مبعث دارد که خدایا تو را قسم می دهیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم» یعنی این! #اصل_خلقت تجلّی است، چون در نهج البلاغه آمده است که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه» کل خلقت تجلّی است، درباره خصوص قرآن کریم هم فرمود: «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه» در خصوص قرآن هم فرمود خدا در آن تجلّی کرده است، این #اصل_تجلی؛ و چون مخلوقات یکسان نیستند و دارای درجات متفاوت اند #تجلی_أعظم برای وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) است که در #مبعث است.
🔸در قرآن کریم نام انبیا را با احترام می برد، نام کتاب هایشان را با احترام می برد، اما انبیا نسبت به هم ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾؛ یا مبشّر نسبت به آینده اند یا مصدّق نسبت به گذشته هستند، یعنی هر کدام از این بزرگان آمدند فرمودند تمام فرمایش پیامبر قبلی درست است با اینکه نسخ شد اما معلوم می شود که در آن زمان این #حق بود. فقط یک جا کلمه هیمنه و مانند آن هست که #مخصوص_پیغمبر است که ذات اقدس الهی پیغمبر را مُهیمن می داند؛ هیمنه و سیطره و سلطنت دارد؛ این می شود #تجلی_أعظم. اگر آنها هم هیمنه می داشتند آنها هم تجلّی أعظم بودند اما تنها فقط یک جا خدای سبحان هیمنه و مُهیمن بودن را ذکر فرمود و آن مخصوص پیغمبر است؛ این می شود #تجلی_أعظم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 83
تاریخ: 1399/12/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
#آثار_جدید
#کتاب_النکاح
📚 « کتاب النکاح الجزء الاول »
♦️ منتشر شد.
🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/d79668
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معراج ِ جان
🔹 در نماز كسی كه رو به قبله ایستاده است و حتی اخطار به بال هم كرده است، گفت چهار ركعت نماز به جا می آورم «قربة الی الله»، این نیت به حمل اوّلی است و غفلت به حمل شایع؛ یعنی «هذه نیةٌ و هذه لیست بنیة»! #نیت آن نیست كه كسی بگوید من چهار ركعت نماز به جا می آورم، نیت آن #انبعاث_روح است؛ یعنی اگر مرغی از روی سكّوی پَرِشی پرواز كند، می گویند منبعث شد و طیران كرد؛ این حالت انبعاث را می گویند «نیت». اگر مصلّی چنین حالی در او پیدا شد، چون از این سكّوی پرش پرواز كرد، نیت كرد، آنگاه صلات می شود #معراج_مؤمن. وقتی به معراج رفت، در بین مردم نیست، لذا وقتی بر می گردد #ادب_ورود را رعایت می كند.
🔹 اگر كسی در جمع ما نیست، الآن وارد جمع ما شد، سلام می كند می گوید «سلامٌ علیكم»؛ ولی اگر كسی در جمع ما بود، دیگر به ما نمی گوید «سلامٌ علیكم». اینكه نماز «تَحْرِیمُهَا التَّكْبِیرُ وَ تَحْلِیلُهَا التَّسْلِیم»، برای آن است كه این نمازگزار به #معراج رفته بود و در جمع ما نبود نزد ما نبود، حالا كه دارد می آید، به هر حال كسی كه تازه وارد است باید سلام بكند، می گوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»، لذا آن بزرگانی كه این معانی را یافتند، می گویند ما در موقع گفتن «السَّلَامُ عَلَیكُمْ» خجالت می کشیم؛ مثل اینكه الآن که در حضور یكدیگریم خجالت می كشیم كه به یكدیگر بگوییم «سلامٌ علیكم»! اگر كسی جدای از این جمع بود، وقتی وارد جمع شد، می گوید «سلامٌ علیكم»؛ اما اگر كسی در بین مردم بود كه نمی گوید «سلامٌ علیكم»! آن نمازگزاری كه حواسش از دنیا و از اهل دنیا پَرِش نكرد، این در بین مردم است، این چطور به خود اجازه می دهد كه در آخر نماز بگوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»، خدا می داند!
پس نماز كه نیتی دارد، نیت، به این معنا نیست كه یك علم حصولی را از ذهن بگذرانی، بلكه نیت آن #انبعاث_و_پرش_روح است و آنچه ما در نماز به عنوان نیت داریم این نیت است به حمل اوّلی و غفلت است به حمل شایع!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 19
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_04ms ss.mp3
7.08M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 4
تاریخ تدریس: 1392/12/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_04p2.pdf
195K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 4
تاریخ تدریس: 1392/12/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_006ahs SS.mp3
8.42M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1388/07/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_006p2.pdf
200.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1388/07/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross