💠 مفاتیح الحیات
#شماره276
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 بهره گیری درست: همان گرامی میفرماید: هركس از روی هوس هر غذایی را بخورد و هر لباسی را بپوشد و هر مركبی را سوار شود خدا به او نظر لطف نكند تا بمیرد یا از آن دست بردارد.[1]
حضرت امام كاظم (علیه السلام) فرمود: خدا را سزاست هر خانه ای كه در آن نافرمانیش كنند، خرابش كند تا خورشید بر آن بتابد و (از پلیدی معنوی) پاكش كند [پس معصیت خدا موجب ویرانی خانه می شود].[2]
[1] . مَنْ أَكَلَ مَا یشْتَهِى وَ لَبِسَ مَا یشْتَهِى وَ رَكِبَ مَا یشْتَهِى، لَمْ ینْظُرِ اللَّهُ إِلَیهِ حَتَّی ینْزِعَ أَوْ یتْرُكَ (تحف العقول، ص38).
[2] . حَقٌّ عَلَی اللَّهِ أَنْ لا یعْصَی فِى دَارٍ إِلاَّ أَضْحَاهَا لِلشَّمْسِ حَتَّی تُطَهِّرَهَا (الكافى، ج2، ص272).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 194.
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حرمت آبرو
🔹 وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) به آن زندانی كه هم بندش بود فرمود وقتی آزاد شدی برو سؤال بكن كه گناه من چیست؟ چرا من در زندانم؟ این توسل نیست، #دفاع است، این لازم است، زیرا زیر ستم رفتن حرام است! آبروی هر كسی #امانت_خدا است؛ این بیان نورانی را مرحوم كلینی از معصوم (سلام الله علیه) نقل كرده است كه خدای سبحان مؤمن را آزاد گذاشته كارهای او را در اختیار او قرار داده؛ ولی #آبروی_مؤمن امانت خداست: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَه»؛ فرمود هیچ كسی حق ندارد كاری بكند كه آبرویش در خطر باشد.
🔹 ما موظفیم آبرو را حفظ بكنیم نه بریزیم! مثل اینكه كسی حق ندارد انتحار بكند، حالا انتحار استشهادی كه «فی سبیل الله» است مطلب دیگر است. آدم حرفی بزند، كاری بكند، تقاضایی بكند و جایی برود كه آبرویش برود، خب این حرام است! مگر كسی حق دارد بگوید من می خواهم آبروی خودم را بریزم؟! بله آدم آبروی خودش را #در_راه_دین می ریزد، این حرف دیگر است؛ مثل اینكه خون خودش را در راه دین می ریزد. زیر ستم رفتن، حرام است؛ وجود مبارك یوسف فرمود برو بپرس گناه من چیست: ﴿اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّك﴾، او باید می رفت دفاع می كرد که نرفت ﴿فَأَنْسَاهُ الشَّیطَانُ ذِكْرَ رَبِّه﴾.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 46
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره277
#فصل_نهم
#مسكن_و_امكانات_زندگی
#ویژگی_های_مسكن_و_مركب
🔸 رعایت شرایط زمان در انتخاب مسكن: حضرت امام رضا (علیه السلام) خانه ای خرید و به یكی از موالیان خود فرمان داد تا به آن خانه منتقل شود و فرمود: منزل تو تنگ است. آن شخص گفت: این خانه (منزل تنگ) را پدرم بنا كرده است. آن حضرت (علیه السلام) فرمود: اگر پدر تو نادان بود سزاوار است كه تو مانند او باشی؟[1]
[1] . إِنَّ أَبَا الْحَسَنِع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ یتَحَوَّلَ إِلَیهَا وَ قَالَ: إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَیقٌ فَقَالَ: قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِى فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ: ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ ینْبَغِى أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ (الكافی، ج6، ص525).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 194.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهمترین رهاورد انبیاء
🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، #تحقیق_عالم_و_آدم است؛ این تحقیق دو عنصر محوری #تفسیر و #تغییر را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند.
🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء #تحقیق شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان #تفسیر کردند و #تغییر دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند.
آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او #محقق_ناب نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/09/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول... .
👇👇👇👇
💠 جلوه اعظم
🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت #تجلی_أعظم نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می دهیم و از او مسئلت می کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول.
🔸 مطابق این دعای نورانی شب بیست و هفتم، معلوم می شود که کل صحنه خلقت، #صحنه_تجلی_الهی است، این هم درست است، چون در نهج البلاغه چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»؛ یعنی هر چه که مصداق خلق خداست، معلوم می شود که جلوه الهی است، آیت الهی است. «جلوه» عبارت دیگری از «آیت» است؛ آیت یعنی نشانه؛ اما آنکه نشانه ضعیفی است، آیت صغری است و آنکه نشانه أعظم است، #آیت_کبریٰ است.
🔸 مطلب سوم یک بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) است که این را مرحوم مجلسی در بحارالانوار و بزرگان دیگر هم نقل کردند و آن این است که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ وجود مبارک امیرالمومنین فرمود به استثنای وجود مبارک پیغمبر هیچ آیتی از من بزرگتر نیست؛ یا مثل من است یا کوچکتر است. این همه ملائکه که هستند، اینها در برابر انسان کامل به اذن خدا سجده کردند؛ امروز مصداق کامل آن «خلیفة الله»، وجود مبارک #حضرت_ولی_عصر است. این جریان خلافت حضرت آدم که «قَضِیةٌ فِی وَاقِعَة» نبود، كه یک قضیه تاریخی باشد که در گذشته اتفاق افتاده باشد! این ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾، جمله اسمیه است، یک؛ این ﴿جَاعِلٌ﴾ اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است، دو؛ دیگر اینکه نفرمود «خلیف»، فرمود: ﴿خَلِیفَةً﴾، خب آدم که مؤنث نبود، پس این «تاء» تای تأنیث نیست، این «تاء» تای مبالغه است.
خیلی از موجودات خلیفه هستند؛ اما آن خلیفه کامل که علامه باشد در خلافت، آن #انسان_کامل است و این گاهی به صورت حضرت آدم (سَلامُ الله عَلَیه) است و امروز وجود مبارک حضرت حجت (سَلامُ الله عَلَیه) است؛ او #خلیفة_الله است!
آپارات:
https://aparat.com/v/kiOlu
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شکوه تجلّی
🔸 هیچ تجلّی به اندازه #تجلی_نبوت نیست؛ اینکه در دعای شب #مبعث دارد که خدایا تو را قسم می دهیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم» یعنی این! #اصل_خلقت تجلّی است، چون در نهج البلاغه آمده است که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه» کل خلقت تجلّی است، درباره خصوص قرآن کریم هم فرمود: «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْه» در خصوص قرآن هم فرمود خدا در آن تجلّی کرده است، این #اصل_تجلی؛ و چون مخلوقات یکسان نیستند و دارای درجات متفاوت اند #تجلی_أعظم برای وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله سلّم) است که در #مبعث است.
🔸در قرآن کریم نام انبیا را با احترام می برد، نام کتاب هایشان را با احترام می برد، اما انبیا نسبت به هم ﴿مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ﴾؛ یا مبشّر نسبت به آینده اند یا مصدّق نسبت به گذشته هستند، یعنی هر کدام از این بزرگان آمدند فرمودند تمام فرمایش پیامبر قبلی درست است با اینکه نسخ شد اما معلوم می شود که در آن زمان این #حق بود. فقط یک جا کلمه هیمنه و مانند آن هست که #مخصوص_پیغمبر است که ذات اقدس الهی پیغمبر را مُهیمن می داند؛ هیمنه و سیطره و سلطنت دارد؛ این می شود #تجلی_أعظم. اگر آنها هم هیمنه می داشتند آنها هم تجلّی أعظم بودند اما تنها فقط یک جا خدای سبحان هیمنه و مُهیمن بودن را ذکر فرمود و آن مخصوص پیغمبر است؛ این می شود #تجلی_أعظم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 83
تاریخ: 1399/12/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
#آثار_جدید
#کتاب_النکاح
📚 « کتاب النکاح الجزء الاول »
♦️ منتشر شد.
🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/d79668
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره278
#فصل_دهم
#مسافرت
#اهمیت_سفر
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: مسافرت كنید كه در آن پنج فایده است: اندوه زدایی، درآمدزایی، دانش افزایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: سه دعا بی تردید مستجاب است: دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش.[2]
[1] . وَ سَافِرْ فَفِى الأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ تَـفَرُّجُ هَـمٍّ وَ اكْتِسـَـابُ مَعِـیشَـةٍ
وَ عِـلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْـبَةُ مَاجِد ...
(دیوان منسوب به امیرموٴمنانع، ص139؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص115)
[2] . ثَلاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لا شَكَّ فِیهِنَّ: دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَ دَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَ دَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِه (نوادر راوندی، ج5، ص5).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 195.
🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله اعرافی با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معراج ِ جان
🔹 در نماز كسی كه رو به قبله ایستاده است و حتی اخطار به بال هم كرده است، گفت چهار ركعت نماز به جا می آورم «قربة الی الله»، این نیت به حمل اوّلی است و غفلت به حمل شایع؛ یعنی «هذه نیةٌ و هذه لیست بنیة»! #نیت آن نیست كه كسی بگوید من چهار ركعت نماز به جا می آورم، نیت آن #انبعاث_روح است؛ یعنی اگر مرغی از روی سكّوی پَرِشی پرواز كند، می گویند منبعث شد و طیران كرد؛ این حالت انبعاث را می گویند «نیت». اگر مصلّی چنین حالی در او پیدا شد، چون از این سكّوی پرش پرواز كرد، نیت كرد، آنگاه صلات می شود #معراج_مؤمن. وقتی به معراج رفت، در بین مردم نیست، لذا وقتی بر می گردد #ادب_ورود را رعایت می كند.
🔹 اگر كسی در جمع ما نیست، الآن وارد جمع ما شد، سلام می كند می گوید «سلامٌ علیكم»؛ ولی اگر كسی در جمع ما بود، دیگر به ما نمی گوید «سلامٌ علیكم». اینكه نماز «تَحْرِیمُهَا التَّكْبِیرُ وَ تَحْلِیلُهَا التَّسْلِیم»، برای آن است كه این نمازگزار به #معراج رفته بود و در جمع ما نبود نزد ما نبود، حالا كه دارد می آید، به هر حال كسی كه تازه وارد است باید سلام بكند، می گوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»، لذا آن بزرگانی كه این معانی را یافتند، می گویند ما در موقع گفتن «السَّلَامُ عَلَیكُمْ» خجالت می کشیم؛ مثل اینكه الآن که در حضور یكدیگریم خجالت می كشیم كه به یكدیگر بگوییم «سلامٌ علیكم»! اگر كسی جدای از این جمع بود، وقتی وارد جمع شد، می گوید «سلامٌ علیكم»؛ اما اگر كسی در بین مردم بود كه نمی گوید «سلامٌ علیكم»! آن نمازگزاری كه حواسش از دنیا و از اهل دنیا پَرِش نكرد، این در بین مردم است، این چطور به خود اجازه می دهد كه در آخر نماز بگوید: «السَّلَامُ عَلَیكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه»، خدا می داند!
پس نماز كه نیتی دارد، نیت، به این معنا نیست كه یك علم حصولی را از ذهن بگذرانی، بلكه نیت آن #انبعاث_و_پرش_روح است و آنچه ما در نماز به عنوان نیت داریم این نیت است به حمل اوّلی و غفلت است به حمل شایع!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 19
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره279
#فصل_دهم
#مسافرت
#آداب_سفر
🔸 دعا و صدقه: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی كه به سفر می رفت، چنین دعا می كرد: «اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ كَآبَةِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِى الأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ؛ خدایا! از سختی سفر و اندوه دوری و سرگردانی و دربدری و بد منظری درباره خاندان و مال و فرزند به تو پناه می برم».[1]
[1] . كَانَ إِذَا سَافَرَ قَالَ: .... (مصباح المتهجد، ص674ـ675).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 196.
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاشت نهال توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در هفته درختکاری
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، روز یکشنبه همزمان با شروع #هفته_درختکاری، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند.
آیت الله العظمی جوادی آملی ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید #موجودیت مان را حفظ کنیم و هم نسبت به #آینده وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی #غارتگری_جنگل را گرفتن هنر است!
👇👇👇👇