room-13ads ss.mp3
6.76M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/11/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-13p2.pdf
204.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/11/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-007 ss.mp3
7.06M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1399/08/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -007-p2.pdf
174.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1399/08/27
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 جهاد کبیر
🔸 مستحضر هستید که انسان به علم و معرفت شناخته می شود. خدای سبحان مجاری ادراکی فراوانی به انسان عطا کرده است. اگر انسان به غیر حق مشغول نشود و خود را به باطل و امور اعتباری سرگرم نکند، در مسیر #ادراک_حقیقت قرار می گیرد؛ در این مسیر اول معانی جزییه را بعد از احساس می فهمد، بعد صُوَر خیالیه را همراه با آن ادراک می کند و از اینها عبور می کند و به معانی برین عقلی در فلسفه نظری [می رسد].
🔸 در فلسفه، تلاش و کوشش نفس این است که از #وهم و #خیال بگذرد و به آن معارف مجرد بار یابد و آنها را تحلیل کند و بپذیرد. در این معبر گاهی اینها به جای اینکه مُعین باشند، راهزن هستند. وهمِ تربیت نشده و خیالِ تعلیم نیافته در حد خود تلاش و کوشش می کنند که با عقل نظری نبردی داشته باشند، گاهی به صورت جنگ سرد و گاهی به صورت جنگ گرم. عقل اگر بخواهد در جهاد علمی، وهم را تربیت کند و خیال را تربیت کند، یک تمرین و ریاضت های علمی کامل می طلبد که باید یک #معلم_شدید_القوایی او را تقویت کند تا او وهم را خوب تربیت کند، خیال را خوب تربیت کند؛ این دو نیرو که از بهترین برکات الهی هستند، اگر درست تربیت بشوند با عقل نظری در ادراک معارف برین همکاری می کنند؛ معانی جزیی را، صور جزیی را که گاهی به صورت حدّ اصغر درمی آیند در خدمت عقل نظری قرار می دهند، عقل نظری در هنگام استدلال و قیاس که میخواهد معانی جزیی یا صور جزیی حدّ اصغر قرار بدهد، وهم را یا خیال را استخدام می کند، آنها در خدمت عقل نظری هستند؛ مثل فرشتگان جزیی که تابع فرشتگان کلی به معنای سعه هستند قرار می گیرند. آن گاه قیاسهای علمی، چه قیاس اقترانی، چه قیاس استثنایی و قیاس شرطی، چه متصل، چه منفصل، ره آورد خوبی خواهند داشت.
🔸 در این زمینه، این جهاد، #جهاد_کبیر است، نه جهاد اکبر و اگر ـ خدای ناکرده ـ وهم تربیت نشود و عقل تربیت نشود و همواره با ستیز با عقل نظری در جنگ سرد و گرم سرگرم باشند، خروجی چنین رهزنی و غارتگری، مغالطات سیزدهگانه یا بیش از سیزدهگانه است. هر جا که عقل نظری گرفتار مغالطهای از مغالطات معهود و معروف منطقی میشود، در اثر نافرمانی وهم و خیال نسبت به عقل نظری است، گاهی موضوع را جابجا میکند، گاهی محمول را جابجا می کند، گاهی نسبت موضوع و محمول را جابجا میکند، گاهی لفظ تغییر میکند، گاهی معنا را عوض میکنند، این مغالطات سیزده گانه یا بیش از سیزده گانه، غارتگری وهم و خیال است نسبت به عقل نظری؛ لذا فلسفه در این عقبه کئود به مقصد نمی رسد. این یک تعریف کوتاهی از #فلسفه_ی_فلسفه است.
#روز_جهانی_فلسفه
#حکمت_فلسفه
#تربیت_وهم_و_خیال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همايش ملی فلسفه عرفان
تاریخ: 1396/08/22
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود.
همزمان با ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضاء و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی #بصورت_مجازی برگزار می شود.
این برنامه روز پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ و #بصورت_مجازی برگزار و استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت.
علاقمندان جهت ورود به جلسه مجازی از آدرس های زیر استفاده فرمایند:
▫️ سایت مجمع عالی حکمت اسلامی
http://hekmateislami.com/?page_id=991
▫️ مرکز آموزش مجازی اسراء
https://el.esra.ir/ch/galasehhekmateslamiayatolahjavadiamoli
▫️ اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی
https://www.instagram.com/hekmate_islami/
▫️ تلویزیون اینترنتی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
http://www.esra.ir/web/tv/
soom_185 ss.mp3
3.78M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 185
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_185p2.pdf
157.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 185
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-14ads ss.mp3
6.82M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1391/11/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
room-14p2.pdf
222.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #روم
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1391/11/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1610 ss.mp3
10.09M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/08/12
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1610 p2.pdf
223.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/08/12
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-008 ss.mp3
7.27M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 8
تاریخ: 1399/08/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -008-p2.pdf
176.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 8
تاریخ: 1399/08/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مخاطب الهی.mp3
1.73M
💠 روز چهارم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 مخاطب الهی
#کیفیت_صوت_پایین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مخاطب الهی
🔸 «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ قَلْباً وعاء [وَعَی] الْقُرْآنَ»؛[1] وعاء یعنی ظرف، قلبی كه واعی قرآن باشد خدا آن دل را عذاب نمی كند، الآن هم وَعی به معنای #شعور معنا می شود. ظرف وحی شدن باعث می شود كه این ظرف حكم مظروف را پیدا كند، البته به مقدار خود با مظروف مرتبط خواهد شد یا #متحد می شود؛ لذا از گزند عذاب الهی مصون است كه «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَا یعَذِّبُ قَلْباً وعاء [وَعَى] الْقُرْآنَ».
🔸 عزیزان نوسال و #نوجوان قلبشان صاف است، اینها «حدیث العهد»[2] هستند. این نوسالان عزیز ما، این فرزندها و نوه های ما اینها باید بدانند دلشان مثل آینه شفاف است، این مطلب اول. مطلب دوم آن است كه شفاف بودن و آینه بودن نیمی از راه است، عمده آن است كه ما بدانیم آینه را به كدام سمت نگه بداریم. شما عزیزان نوسالان، دبستانی ها، مقطع راهنمایی ها و دبیرستانی ها از دختران و پسران تجربه كردید، یك آینه شفاف بگیرید بروید در باغ وحش به این گرگ و گراز نشان بدهید، این آینه هست، شفاف هست و نشان می دهد اما هر چه نشان می دهد یا گرگ است یا گراز، قلب یك نوسال آینه است، اما به تعبیر مرحوم استاد الهی قمشه ای #آینه_شو! «آینه شو تا بردت سوی دوست کوی دوست»[3] عمده آن است كه انسان بفهمد آینه را به كدام طرف نگه بدارد. الآن جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی هست، هر چه در قبال این آینه قرار بگیرد همان را نشان می دهد، خدای ناكرده بدآموزی ها را ببیند جذب می شود، عادت های زشت را ببیند همان را نشان می دهد.
▫️ پس اولیای مدرسه و منزل، پدران و مادران و دست اندركاران مجله ها و رسانه های گروهی اینها باید دو كار بكنند: یكی اینكه نگذارند این #آینه غبارآلود بشود و غبار اغیار را بزدایند، یك؛ ثانیاً اینكه بدانند و بتوانند راهنمایی كنند كه این آینه به كدام سمت قرار بگیرد. همین نوسالان عزیز وقتی آینه را به طرف آفتاب نگه داشتند می بینند آفتاب در او می تابد و اگر باغ وحش رفتند یا گرگ بود یا گراز درنده دیگر مار و عقرب بود همان ها را نشان می دهد.
🔸 مطلب دیگر آن است كه این عزیزان ما یعنی این نوسالان اینها باید بدانند كه خدا با اینها هم سخن می گوید! این چنین نیست كه اینها چون مكلف نشده اند و بالغ نشدند خدا با آنها سخن نمی گوید، اینطور نیست. هر جا #ادراك هست، پیام خداست. اگر كودكی در حدّ شیرخوارگی است یا بازی كودكانه دوره دو ـ سه ساله و اینهاست كه اهل اندیشه نیست، این مشمول خطاب نیست؛ اما همین كه چیز می فهمد و ممیز شد نه بالغ، اهل ادراك شد که می فهمد چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است این مخاطب خداست!
▫️ ذات اقدس الهی چندین خطاب دارد، از نازل ترین و عمومی ترین خطاب تا خصوصی ترین خطاب؛ هم ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[4] دارد، هم ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[5] دارد، هم ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[6] دارد، هم ﴿یا أُوْلِی الالبَابِ﴾[7] و ﴿یا أُولِی الأَبْصَارِ﴾[8] و امثال ذلك دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ﴾ دارد، هم ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾، پنج ـ شش قسم است و آن ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾[9] آن مخصوص خاتم انبیا (علیهم آلاف التحیة والثناء) است، آن ﴿یا أَیهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیباتِ﴾[10] از آن همه انبیاست، این ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾[11] از آن مؤمنین است، آن ﴿یا أَهْلَ الكِتَابِ﴾[12] از آن موحدان از یهودی ها و مسیحی ها و مانند آن اس،ت آن ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾[13] برای توده مردم است، هر كه #ناس باشد او می تواند بفهمد.
[1]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص41.
[2]. مبتدی، نوآموز، تازه كار.
[3]. دیوان حکیم الهی قمشه ای، غزل ۸۰ (غزل مشتاق کوی دوست)، ص۵۲۵.
[4]. سوره بقره، آیه 21.
[5]. سوره آلعمران، آیه 64.
[6]. سوره بقره، آیه 104.
[7]. سوره بقره، آیه 179.
[8]. سوره حشر، آیه 2.
[9]. سوره مائده، آیه 67.
[10]. سوره مائده، آیه 41.
[11]. سوره بقره، آیه 104.
[12]. سوره آلعمران، آیه 64.
[13]. سوره بقره، آیه 21.
#روز_جهانی_کودک
#شعور_قرآنی
#آینه_وجود
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مصاحبه پیرامون جوانان
تاریخ: 1377/06/23
🆔 @a_javadiamoli_doross