eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم عزاداری اربعین سید الشهداء (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
مراسم عزاداری اربعین شهادت حضرت امام حسین (سلام الله علیه) روز چهارشنبه 15 شهریور در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. زمان: چهارشنبه 15 شهریور ماه 1402 ساعت 10:30 مکان: قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19، پلاک7 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل شرایط نثار خون 🔹 در نظام اسلامی، دست یازیدن به جنگ و خونریزی در حدّ ضرورت و نیاز و برای حیات بخشیدن به جامعه است. حکومت اسلامی، نه سلطه گر است و نه سلطه پذیر... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل شرایط نثار خون 🔹 در نظام اسلامی، دست یازیدن به جنگ و خونریزی در حدّ ضرورت و نیاز و برای حیات بخشیدن به جامعه است. حکومت اسلامی، نه سلطه گر است و نه سلطه پذیر؛ ﴿لاتَظلمون و لا تُظلَمون ﴾. براساس آموزه های اساسی اسلام، مسلمان هرگز نباید جنگ طلب، متجاوز و آغازکننده جنگ باشد؛ ولی باید در برابر ستم و تجاوز دشمنان دین بایستد و تا ستمگران را برجای خویش ننشاند، از پای ننشیند. امام علی (علیه السلام) در باره سلطه ستیزی فرمودند: «ردّوا الحجر من حیث جاء فإنّ الشرّ لایدفعه إلاّ الشرّ»... . برخی از آیات قرآن کریم، بیانگر این است که پیامبران برای به بار نشاندن نهال فطرت و جلوگیری از سلطه بیگانگان به ناچار تن به مبارزه نظامی دادند و خود نیز در این راه به شهادت رسیدند؛ مانند: ﴿ و یقتلون النبیین بغیر الحق ﴾ ؛ ﴿ و قتلهم الأنبیاء بغیر حق ﴾ و ﴿ وکأیّن من نبی قاتل معه ربّیون کثیر ﴾... . 🔹 پیشوایانی چون امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) تنها به کارهای علمی و فرهنگی می پرداختند. این دو امام بزرگوار با تأسیس حوزه علمی، به پرورش عالمان و مبلّغان دین همّت گماشتند و برخی از امامان مانند امام علی، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) در شرایط بحرانی وارد نبرد می شدند. هنگامی که به امام حسین (علیه السلام) عرض کردند: چرا شما مانند امام حسن (علیه السلام) با امویان سازش نمی کنید، فرمودند: در این زمانه چاره ای جز مبارزه نظامی نیست. اگر برادرم حسن (علیه السلام) نیز در چنین شرایطی بود، جنگ را بر سازش بر می گزید؛ چنان که اگر من در چنان شرایطی به سر می بردم، چون او ناگزیر از صلح بودم... . 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) هرگز در اندیشه کشتار و خونریزی نبود. هدف اصلی آن حضرت (علیه السلام) آگاهی بخشیدن به مردم بود. به همین دلیل، بارها با سپاهیان «عمر سعد» به اتمام حجّت پرداخت. گاه قرآن به دست، بی سلاح و جامه نبرد به میان آنان رفته، می فرمودند: آیا مرا می شناسید؟ 🔹 گفتنی است: سالار شهیدان (علیه السلام) در سخنانی دشمنان خویش را در ردیف مشرکان و ملحدان برشمرده، ... بدین سان آن حضرت (علیه السلام) عمر سعد و سپاهیانش را همتای یهودیان، ترسایان و مجوسیان، شایسته شدیدترین کیفر الهی دانستند؛ زیرا آنان می خواستند چراغ امامت را خاموش کنند و بساط دین را از اساس برچینند... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 187 تا 191 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان اهمیت جایگاه جوانان امام صادق (ع) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمود: استقبال مردم را از امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافتی؟ گفت: به خدا سوگند آنان اندك ‌اند. آنچه خواستند كردند... امام فرمود: به جوانان بپرداز، زیرا آنان به سوی هر كار خیری شتابنده ‌ترند. [1] [1]. یقُولُ لأَبِى جَعْفَرٍ الأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: أَتَیتَ الْبَصْرَةَ؟ فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: كَیفَ رَأَیتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَی هَذَا الأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِیهِ؟ قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِیلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِیلٌ، فَقَالَ: عَلَیكَ بِالأَحْدَاثِ، فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَی كُلِّ خَیرٍ (الكافى، ج8، ص93). 📚 مفاتیح الحیات ص 395 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 درک حضور

▫️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. ... و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 درک حضور

▫️ یکی از برجسته ترین ، زیارت «اربعین» است. در جریان هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است. پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. ▫️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد. بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
ترور شخصیت
▫️ قبل از جریان كربلا عده زیادی از سیاستمدارها را وادار كردند که در دید و بازدید‌ها و در آن روز بگویند كه ـ معاذ الله ‌ـ حسین‌ بن ‌علی فتنه ‌گر است آشوبگر است، امنیت را به هم می ‌زند، اتحاد مسلمانان را به هم می زند، مزاحم استقلال مملكت است مزاحم امنیت ممكلت است مزاحم آسایش مملكت است با بیگانه‌ ها رابطه دارد. عده زیادی راه افتادند در رسانه‌های جمعی آن روز این كارها را كردند، فاصله مدینه و شام هم كه فراوان بود، این حرف ها هم اثر می ‌كرد. ▫️ گروهی از مشایخ سوء و علمای درباری را وادار كردند كه فتوا بدهند به حرمت كار حسین ‌بن ‌علی که این كار حرام است این كار نامشروع است این كار مخالف سنت پیامبر است. بعد از اینكه آن سیاست‌بازها آن سیاست مشئوم را منتشر كردند و این مشایخ سوء این فتوا را منتشر كردند، كم كم عده ‌ای هم فتوا دادند كه كشتن حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابی ‌طالب واجب است و لازم است و باعث ورود در بهشت است! ▫️ این كارهای سنگین را در مقطع اول كردند و جریان كربلا را با این كار تشكیل دادند، لذا طولی نكشید که سی هزار نفر با شرایط دشوار آن روز خودشان را به كربلا رساندند! ▫️ بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) این است كه این چند هزار نفر آمدند «كلّ یتقرب الی الله عزّوجلّ بدم الحسین»؛ همه اینها با قصد قربت آمدند كه به بهشت بروند! به اینها كه جایزه نمی ‌دادند، به آن سرانشان جایزه می ‌دادند، به اینها مقداری جو می ‌دادند كه به اسب هایشان بدهند یا احیاناً یك شمشیر به اینها می ‌دادند كه بجنگند! 📚 سخنرانی اربعین تاریخ: 1385/12/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل قیام بر اساس امید معقول و مقبول 🔹 قیام سالار شهیدان بر پایه امیدی معقول و مقبول انجام شد. چنین امیدی با احتمال صِرف تفاوت دارد؛ زیرا قیام معقولْ شجاعانه و مقبول است و قیام خامِ آرزومندانه، نامعقول و متهوّرانه... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل قیام بر اساس امید معقول و مقبول 🔹 قیام سالار شهیدان بر پایه امیدی معقول و مقبول انجام شد. چنین امیدی با احتمال صِرف تفاوت دارد؛ زیرا قیام معقولْ شجاعانه و مقبول است و قیام خامِ آرزومندانه، نامعقول و متهوّرانه. شجاعتْ کمال است و تهوّرْ نقص. کسی که به آرزوی پیدا کردن گوهر در دریایی که گوهر داری آن مشکوک است غوّاصی می کند، آرزویش به وَهْم وابسته است، نه عقل؛ زیرا معلوم نیست که در آن دریا گوهری باشد. احتمال معقول باید در پی امید واثقی باشد؛ یعنی اصل وجود چیزی احراز شود و نیز یافتن آن محتمل باشد. غوّاصی که می داند در دریا گوهری هست و احتمال یافتن آن وجوددارد، غواصی اش خردمندانه است. بنابراین، بین امید معقول و آرزوی نامعقول و نیز بین شهامت و بی باکی فرق است. 🔹 سالار شهیدان فرمودند: کسی که در راه خدا قیام کند، از یاری و هدایت او برخوردار می شود؛ زیرا خدا وعده داده است که نورِ دین را همواره روشن نگاه دارد؛ ﴿ و الله متمّ نوره ﴾ و وعده الهی، تخلّف ناپذیر است. بنابراین، اصل وجود دینْ محرز است و نیز حفظ آن حتمی است و امید است چراغ دین به دست من روشن نگاه داشته شود. من با امید به یاری خداوند قیام می کنم و رجای واثق به پیروزی دارم. 🔹 اگر انسان خالصانه به یاری دین خدا برخیزد، از هدایت و حمایت خدا برخوردار خواهد شد. خداوند نوید داده است که نور دین را همواره پرفروغ نگاه دارد و آتش آتش افروزان را خاموش نماید؛ ﴿ کلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها الله ﴾ ؛ «هرگاه دشمنان خدا آتش جنگ و فتنه بر ضد قرآن و اسلام برافروزند، خدا آن را به دست بندگان صالح خود فرو می نشاند و نور الهی را سرانجام مشعشع می کند»؛ ﴿ یریدون لیطفؤا نورالله بأفواههم والله متمّ نوره و لو کره الکافرون ﴾ ؛ «کافران می خواهند با نَفَس تیره و دمِ آلوده و گفتار جاهلانه خویش نور خدا را خاموش کنند؛ ولی خداوند نور خود را به بالاترین درجه روشنایی می رساند، هر چند کافران خشنود نباشند. 🔹 پس، وعده الهی تخلّف ناپذیر و اصل پایداری دین محرز است و اگر به هنگام خطر به یاری دین نشتابیم، خداوند حفظ آن را به دست دیگران خواهد سپرد؛ ﴿ إن تتولّوا یستبدل قوماً غیرکم ثمّ لا یکونوا أمثالکم ﴾ ؛ «اگر شما از دین حق رویگردانید، خدا دیگران را به جای شما خواهد نشاند که چون شما نیستند؛ بلکه بسی از شما بهتر و فداکارترند». سالار شهیدان نیز با اتکا به یاری خداوند و رجای واثق به پیروزی، به پا خاست تا چراغ دین به دست او روشن نگاه داشته شود... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 191 تا 193 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 طریق هدایت ▫️ نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می ‏دارد و گفته شد كه هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزكیه مردم بوده است و در این راه، هم از طریق اقدام كرد و هم از راه جگر كه جمع میان این راه‏ ها از ویژگی‏ های ممتاز آن حضرت (علیه ‏السلام) است. 📚 شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی - صفحه 229 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان مشورت با جوانان امیرموٴمنان (ع) فرمود: هرگاه در امری كه برایت پیش آمده نیازمند مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت كن، زیرا آنان تیزهوش ‌ترند و سریع‌تر حدس می ‌زنند. سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار تا فرجام آن را شناسایی و انتخاب نیكو كنند، زیرا تجربه آنان بیشتر است. [1] [1]. إذَا احتَجْتَ إلی المَشْوَرةِ فِى أمْرٍ قَد طَرَأ عَلَیكَ فَاسْتَبْده بِبِدَایةِ الشُبّان فَإنَّهُمْ أحَدّ أذْهَاناً وَ أسْرَع حَدَساً ثُمَّ رُدّهُ بَعدَ ذلِكَ إلی رَأى الكهُول وَ الشّیوُخ لِیسْتَعقِبُوه وَ یحسنُوا الإخْتِیار لَهُ فَإنّ تَجْربَتهُم أكْثَر (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص337). 📚 مفاتیح الحیات ص 395 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 خون طهور

▫️ نه زمان نه زمین, هیچ كدام وطن انسان نیست، جایی است كه از آنجا آمده است... . فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی ‌اش برگردد باید كربلایی بشود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 خون طهور

▫️ نه زمان نه زمین, هیچ كدام وطن انسان نیست، جایی است كه از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است كه «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»؛ شما باید وطنتان را دوست داشته باشید؛ اما شما خاكی نیستید، شما از جای بلند آمدید و باید به هما‌ن ‌جا برگردید، آنجا وطن شماست. چون ﴿إِنَّا لِلّهِ﴾، پس ﴿إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾! فرمود هر كس بخواهد به وطن اصلی ‌اش برگردد باید كربلایی بشود! ما آمدیم به وطن اصلی ‌مان رحلت کنیم، زادراه و توشه این راه هم خون جگر است: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته». ▫️ راهی كه ما داریم می ‌رویم, راهی كه ما راهنمایی می‌كنیم, راهی كه از طرف خدا به ما گفتند و ما به شما می‌ گوییم, اگر كسی در این راه بخواهد خون قلب و جگرش را بدهد، بیاید به كربلا! وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) در به صفوان فرمود در روز اربعین بگو خدایا من شاهدم كه حسین بن علی «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». اگر كسی به صراط مستقیم الهی مشرّف شد که ﴿أَنَّ هذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً﴾، او می ‌شود «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ»؛ خب هدفِ او چیست؟ هدفش این است كه جامعه را عقلانی كند، جامعه را به برساند. ▫️ ما دو مشكل در جامعه داشته و داریم: یكی جهل علمی ماست، یكی جهالت عملی؛ وجود مبارك امام صادق فرمود در به سالار شهیدان سلام عرض کنید بعد بگویید خدایا حسین بن علی خونش را داد تا مردم عاقل بشوند: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ نه بی راهه بروند و نه راه كسی را ببندند. آپارات: https://aparat.com/v/hQWwf 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهل بیت عصمت و طهارت آمده اند تا به بشریت حیات بدهند / ما وظیفه داریم راه اهل بیت را طی کنیم ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در آستانه اربعین حسینی، جمعی از اساتید و مردم شهر لاریجان با حضور در حسینیه آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند. خونبهای حسین بن علی را فرزندان آن حضرت باید بگیرند ... اگر فرزند اینها شدیم، راه اینها را هم باید طی کنیم و این راه رفتنی است و اگر رفتنی نبود به ما دستور نمی دادند که راه اینها را برویم، شهدا این راه را رفتند و فرزندان حسین بن علی شدند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اهل بیت عصمت و طهارت آمده اند تا به بشریت حیات بدهند / ما وظیفه داریم راه اهل بیت را طی کنیم ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
در آستانه اربعین حسینی، جمعی از اساتید و مردم شهر لاریجان با حضور در حسینیه آیت الله العظمی جوادی آملی در دماوند با ایشان دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: خونبهای حسین بن علی را فرزندان آن حضرت باید بگیرند ... اگر فرزند اینها شدیم، راه اینها را هم باید طی کنیم و این راه رفتنی است و اگر رفتنی نبود به ما دستور نمی دادند که راه اینها را برویم، شهدا این راه را رفتند و فرزندان حسین بن علی شدند. ▫️ اصل دوم در سوره مبارکه انفال است که می فرماید ﴿اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾ پیامبر آمده تا شما را زنده کند، معلوم می شود که یک حیات ظاهری دارید و یک حیات گیاهی و یک غیر گیاهی، ما آمده ایم که به شما حیات بدهیم، شما را زنده کنیم، معلوم می شود خیلی ها زنده هستند اما حیات ندارند، کلامی از امیرالمومنین هستند که بعضی از مردم جنازه عمودی هستند که بعد جنازه افقی می شوند. این حرفها در هیچ جای عالم نیست. ▫️ قرآن به مردم فرمود: ما حرف هایی داریم که در جای دیگر نیست، ما حرف تازه داریم که زیر این آسمان، در هیچ جای عالم پیدا نمی شود... . وظیفه حوزه و دانشگاه این است که بگوید این مطلب تازه که قرآن می فرماید چیست، قرآن به انسان می گوید تو باید فرشته شوی، کمتر از فرشته شوی، خودت را باختی! ... اگر انسان فرشته خو شد، دیگر کشور گرفتار نجومی و اختلاسی نمی شود، چقدر انسان پست باشد که به دنبال اختلاسی و نجومی برود. ▫️ انسان وظیفه دارد به دنبال علم برود و بداند که هر ظرفی تابع مظروف خود است به غیر از علم؛ در بحث علم، این مظروف است که ظرف خود را توسعه می دهد، ظرف دانش با افزودن آن گنجایشش بیشتر می شود و ظرفیت آن گسترش پیدا می کند اما انسان باید بداند درس خواندن و مجتهد شدن و استاد شدن تنها مشکل کشور را حل نمی کند بلکه خودسازی وظیفه انسان است، «چو دریا به سرمایه خویش باش!» ما باید چشمه باشیم و بجوشیم و اگر از درون خود بجوشیم کسی نمی تواند ما را تحریم کند و ما باید به گونه ای باشیم که کسی نتواند ما را تحریم کند، چرا که ما کشوری بزرگ هستیم و مردم ایران بزرگ زاده هستند... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1838016 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1402/06/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   طریق ولایت
▫️ برای اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می ‌كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید، هنگامی كه آفتاب برآمد، را بخوانید بعد نماز زیارت را و سپس خواسته ‌های خود را با خدا در میان بگذارید. ▫️ به تعبیر سیدناالاستاد مرحوم علامه طباطبایی اولین کسی که درِ ولایت را در امّت اسلامی گشود وجود مبارك حضرت امیر بود؛ اصلِ اسلام به وسیله وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) گشوده شد ولی در بین امّت اسلامی _ اصرار مرحوم علامه این است كه _ اول كسی كه را باز كرد علی بن ابی طالب است. ▫️ راه ولایت یعنی انسان بشود ولی خدا؛ چه وقت انسان می‌تواند ولی خدا بشود؟ با عبادات و اعمال صالحه كه «خوفاً من النار» است انسان از دوزخ نجات پیدا می‌كند ولی ولی الله نمی ‌شود، با همین اعمال و عبادات صالحه به بهشت می ‌رود اما ولی الله نمی ‌شود؛ اما آنانی كه نه «خوفاً من النار» و نه «شوقاً الی الجنّة» عبادت می‌ كنند بلکه اگر خدا جهنم و بهشتی هم نمی ‌داشت اینها بودند و قُرباً الی الله و حُبّاً له و شكراً له عبادت می‌كردند، اینها می ‌شوند . ▫️ سالار شهیدان می ‌داند که خیلی ‌ها به این مقام نمی‌ رسند لذا خودش طوری بیان فرمود و وجود مبارك امام صادق در به ما طور دیگر دستور داد؛ خود سالار شهیدان در آ‌ن خطبه نورانی مكه فرمود: «مَن كان باذلاً فینا مُهْجَته»؛ در راهی كه ما داریم می ‌رویم, راهی كه از طرف خدا به ما گفتند و ما به شما می‌ گوییم, اگر كسی در این راه بخواهد خون قلب و جگرش را بدهد، بیاید به كربلا؛ اما وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) در زیارت اربعین به صفوان فرمود در روز اربعین بگو خدایا من شاهدم حسین بن علی «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ». ▫️ خیلی فرق است بین اینكه كسی در مسیر حسین بن علی حركت كند و اینكه خودِ حسین بن علی در مسیر الله حركت می ‌كند چون الله جهان را در مسیر مستقیم اداره می ‌كند که فرمود: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. اگر كسی به صراط مستقیم الهی مشرّف شد: ﴿وَأَنَّ هذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً﴾، او می ‌شود «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل جهاد عشق و عقل 🔹 جهاد سه گونه است: 1. جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است. 2. جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است... 3. جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فصل چهارم. قیام حسینی برای شکوفایی عقل جهاد عشق و عقل 🔹 جهاد سه گونه است: 1. جهاد اصغر که نبرد با دشمن بیرونی در میدان جنگ است. 2. جهاد اوسط که درگیری درونی انسان با خویش بر سر مسائل اخلاقی است؛ مانند جنگ میان تقوا و طغوا، عدل و ظلم، حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح... . بسیاری از مردم، این جنگ را جهاد اکبر می پندارند؛ زیرا غالب آنان در همین حدّ می مانند و توانایی دسترسی به بالاتر از آن را ندارند؛ ولی برای سالکان کامل، پایان راه این نیست که انسان، عادل و پرهیزگار و لایق بهشت شود. 3. جهاد اکبر که نبردی میان عقل و عشق است، نه نبرد عقل و شهوت یا عقل و غضب. 🔹 در این جنگ، عقل می گوید: من حق را می فهمم. عشق پاسخ می دهد: فهمیدن حق کافی نیست؛ بلکه باید حق را مشاهده نمود. عقل می گوید: بهشت و دوزخ موجودند. عشق می گوید: صِرف علم به وجود آن ها کافی نیست؛ بلکه باید بهشت و دوزخ را اکنون دید... . 🔹 بنابراین، جهاد اکبر نبردی دیگر است. در آن جا هر چه هست، حق، صدق، عدل، حسن، طاهر و تقواست؛ ولی باید از میان پاک و پاک تر، یکی را برگزید. جهاد اکبر، میدان مبارزه بین معقول و مشهود، حکمت و عرفان، حصول و حضور و سرانجام، میان ذهن و عین است و شهادت طلبیِ عاشقانه می خواهد، نه عاقلانه و حکیمانه؛ همچون ابراهیم خلیل (علیه السلام) که در جهاد عاشقانه خویش از هیچ چیز، حتّی از آتش نمرود نهراسید؛ زیرا در این گونه مواردْ عقل فتوا به تقیّه و احتجاب می دهد، ولی عشق فرمان قیام و جهاد صادر می نماید. نهضت خونین سالار شهیدان، نمونه والا و راستین جهاد اکبر به شمار می رود. 🔹 مبارزه و تلاش های شاگرد امام حسین (علیه السلام) یعنی امام راحل (قدس سره) نیز شاخه ای از شجر طوبای قیام آن حضرت (علیه السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره) می گفتند: در این شرایط، نهضت شما به ثمر نمی رسد؛ ولی او عاشقانه تصمیم گرفت و در جهاد اکبر پیروز شد. پیروان خالص و مخلص او نیز که خود را با نارنجک به زیر تانک می افکندند، عاشقانه شهید شدند؛ نه عاقلانه. شهادت حسین فهمیده که نموداری از شهادت ده ها ایثارگر ناب و مجاهد نستوه مشتاق و عاشق بود، با شهادت دیگران فرق می کند؛ زیرا پیدا بود که اینان حقیقتی را می دیدند که دیگران یا آن را ادراک نمی کردند یا اگر از آن آگاه بودند، در محدوده فهم حصولی آنان بود، نه شهود حضوری. آن که مقصود خود را می بیند، این گونه جانش را بر کف دست می نهد و به روی مرگ لبخند می زند... . 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 193 تا 196 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای اربعینی ▪️ امیدواریم که ذات اقدس الهی به فرد فرد شما حوزویان و دانشگاهیان، به فرد فرد این جامعه بزرگ و بزرگوار، به فرد فرد کسانی که را باب کردند، نشر دادند، زنده کردند، به فرد فرد مداحان، به فرد فرد نوحه سرایان، به فرد فرد پذیرایی کنندگان، به فرد واکس زنان، به فرد به فرد عزیزان موکب داران، به فرد فرد نوحه گران و سینه زنان ذات اقدس الهی آنچه خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت آنهاست، به همه آنها مرحمت کند! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 📚 فرازی از پیام به دومین همایش ملی «اربعین حسینی تجلی ‌گاه ارزش‌ های آسمانی و بشری» تاریخ: 1400/07/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 10. جوانان به‌كارگیری جوانان توانمند مُصعب بن عمیر جوانی نورسته و نزد پدر و مادرش در رفاه بود و او را گرامی می‌ داشتند و وی را بر دیگر فرزندان خود برتری می‌ دادند. وی از مكّه خارج نشده بود، پس چون اسلام آورد پدر و مادرش به وی جفا كردند و با رسول خدا(ص) در شعب ابی‌ طالب در محاصره بود چهره ‌اش دگرگون شد و سختی بر او فشار آورد. در همین روزها اسعد بن زراره و ذكوان بن قیس برای عمره رجبیه به مكه آمدند و نزد پیامبر(ص) مسلمان شدند و از آن حضرت خواستند تا نماینده ‌ای به مدینه بفرستد و اسلام را به آنان بیاموزد. پیامبر(ص) به مصعب ـ كه قرآن را بسیار فرا گرفته بود ـ فرمان داد به همراه اسعد از مكه خارج گردد [و به مدینه هجرت كند]. او نیز رفت و جوانان زیادی را به اسلام هدایت كرد... . [1] [1]. (اعلام الوری، ص57). 📚 مفاتیح الحیات ص 395 و 396 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شرب مدام ▫️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، است. ... ما غایب هستیم و نه او؛ ما دور هستیم و نه آن حضرت! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra