eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  دفع فقر
🔹 ما دفع فقر بکنیم مهم‌ تر است تا رفع فقر! یک ‌وقت است جامعه فقیر می ‌شود نیازمند می ‌شود، انسان برای رفع فقر قیام می کند، این کار خوبی است اما است نه یعنی انسان وقتی فقیری را می ‌بیند، عاطفه اش جریحه ‌دار می‌ شود دلش می ‌سوزد، کمک می‌ کند. کمک عاطفی ثواب بسیار کمی دارد که آدم دلش بسوزد و به فقیر کمک بکند، چون آن دیگر مربوط به دین نیست، کشورهایی هم که دین در آنها نیست این کمک را دارند، در حیوانات هم هست. این رفع فقرِ موجود است، این حداقل است که از این مرحله ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی تنزّل بکند، دیگر نام او در دیوان کتاب و سنّت نیست. 🔹 عمده است نه ؛ عمده آن است انسان کاری بکند که فقر پدید نیاید. به فقیر رسیدگی کردن کار عاطفی است، جلوی فقر را گرفتن کار علمی و عقلی است؛ یعنی آدم بتواند ایجاد کند کار ایجاد کند، جلوی فقر را بگیرد نه به فقر موجود بپردازد و به فقیر کمک بکند. 🔹 جلوی را نمی ‌شود گرفت یعنی ما دنیایی داشته باشیم که کسی محتاج نباشد، این دیگر دنیا نیست، این بهشت است؛ اما جلوی را می ‌توان گرفت و باید گرفت. فقر طبیعی معنایش این است که هیچ کسی مریض نشود، هیچ کسی بچّه نباشد، هیچ کسی پیر نشود همه جوان باشند و کار بکنند، اینکه شدنی نیست، پس جلوی فقر طبیعی را نه ماٴمور هستیم بگیریم نه گرفتن آن ممکن است؛ اما جلوی فقر اقتصادی را هم می ‌توان گرفت و هم باید گرفت؛ یعنی کسی محتاج نباشد، حداقل معیشت را داشته باشد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1379/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
زبان حال، سرّ استجابت دعا / چیزی بخواهید که با درونتان هماهنگ باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی می ‌فرماید هر چه خواستید من به شما دادم... یعنی چه؟ یعنی شما به زبان استعداد بخواهید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
زبان حال، سرّ استجابت دعا / چیزی بخواهید که با درونتان هماهنگ باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی می ‌فرماید هر چه خواستید من به شما دادم. در سوره مباركه «بقره» می ‌فرماید از من بخواهید به شما عطا كنم ﴿ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾. هر چه خواستید ما به شما دادیم یعنی چه؟ یعنی شما به زبان استعداد بخواهید! برابر زبان حال و زبان استعداد، هر چه خواستید ما به شما دادیم. زبان مقالتان را باید اصلاح كنید، چیزی بخواهید كه با درونتان هماهنگ باشد. 🔹 اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ درصدد آزار كسی است بعد بگوید خدایا «لا تسلّط علینا من لا یرحمنا»! این دعا مستجاب نیست، آن دعای زبانِ فعل مستجاب است. اگر كسی دیگری را رنجاند، به دیگری ستم كرد معنای آن این است كه خدایا ظالمی را بر ما مسلّط كن كه ما را برنجاند! این زبان فعل است، زبان حال و زبان استعداد است. زبانِ قال خیلی معیار نیست درباره زبان حال و فعل و استعداد فرمود: هر چه خواستید ما به شما دادیم ﴿وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ﴾... . مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/445330 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. فقیران محبت به فقیران ... امام سجاد (ع) در دعا به خدا عرض می‌كند: خدایا! همنشینی با فقیران را محبوب من گردان و با صبر نیكو مرا در همنشینی با آنان یاری فرما. [1] [1]. اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّى عَلَی صُحْبَتِهِمْ بِحُسْنِ الصَّبْرِ (صحیفه كامله سجادیه، دعای 30). 📚 مفاتیح الحیات ص 410 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود. ایشان بیان داشتند: در بیان اینکه علما وظیفه شان در عصر جنگ چیست؟ با جنگ باید چکار بکنند؟ چگونه حضور پیدا کنند؟ چگونه نصیحت کنند؟ چگونه جامعه را به عدل و صلح دعوت کنند؟ مرحوم کاشف الغطاء در یک فصلی از کتاب خود، تقریباً بیش از سی ماده ذکر می کند که علما وظیفه شان در زمانی که بیگانه حمله کرده است چیست؟ تا می رسد به ماده چهاردهم که می گوید «رابع عشرها انه یجب على العلماء إعانة الرئیس المتوجه لدفع الكفار...» تا اینکه می گوید: «ان ینادوا فی الناس أین غیرة الاسلام والمجتهدون فی نصرة خاتم الأنبیاء أین الآخذون بثار شهید كربلاء» الآن هم همان «أین غیرة الإسلام» را باید به جهان مسلمان نشین گفت که ، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که او شیعه بود این سنی بود یا امثال ذلک. 🔹 ما دو تا شعار در محرّم داریم؛ یکی اینکه وقتی به یکدیگر رسیدیم میگوییم که «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام)». این برای ثواب است اما جمله دوم این است که «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»، دستور یعنی دستور دینی ما در محرم و صفر همین است. یکی درخواست است، یکی و درخواست رو به غیرتمندی و ، غیرت، غیرت، چیزی بالاتر از غیرت نیست. در روایات ما هم هست که از خدا غیورتر کسی نیست. خود حضرت امیر(سلام الله علیه) هم دارند که احدی در بین بشر غیرتمندتر از من نیست. غیرت بالاتر از عدالت است، غیرت بالاتر از سخاوت است، غیرت بالاتر از همه چیز است. 🔹 چرا این قدر از غیرت تعبیر شده که بالاتر از عدالت است؟ عدالت یعنی انسان وظیفه خودش را بشناسد، همین. اما غیرت سه اصل یعنی سه اصل! تا سه صفت غنی و قوی علمی جعل نشود کسی غیرتمند نیست. غیرت این است که ابدا در کار غیر دخالت نکند. چرا حضرت امیر فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؟ هیچ آدم غیرتمندی زنا نمی کند. از زنای سمع و بصر تا زنای دیگر. دیگری را نگاه کرد، بی غیرت است. به مال دیگری طمع کرد، بی غیرت است. تنها مسئله جنسی که نیست. به مقام دیگری حسد بُرد و طمع کرد و سعی کرد به آنجا برسد، بی غیرت است. چرا وارد مرز غیر شدی؟ پس اولین کار این است که به حَرم و حریم احدی دخالت نکند؛ نه حریم مالی نه حریم جنسی... . 🔹 ایشان بیان داشتند: دوم اجازه ندهد احدی به حریم او دخالت کند. کسی که بی غیرت باشد بی حجاب بپروراند، را امضاء کند، این معلوم می شود که غیرت ندارد، برای اینکه غیر را به حریم خود راه داده، این چه غیرتی دارد؟ اگر بی غیرت بود و دیگری آمد در کشورش، در شهر خودش، در مقام خودش، در حساب خودش، در کتاب خودش، و ساکت بود، بی غیرت است. این دو معنا روشن است. 🔹 سوم «و ما ادریک ما سوم»! سوم این است که تا خودش را نشناسد، معرفت به خود پیدا نکند، محدوده خود را نبیند، محدوده غیر را نبیند، غیرت معنا ندارد. شما به او بگو از مرز خودت به غیر تجاوز نکن، او مرز خودش را نشناخته است! به او بگو نگذار کسی وارد مرز تو بشود او که مرز خودش را نشناخته است! پس اصل اساسی آن است که محدوده خودش، وظیفه خودش، احکام و حکم خودش را بشناسد، بعد دورش را خط بکشد، نه بیرون برود نه اجازه بدهد که کسی داخل شود. 👇👇👇👇
🔹 «فهاهنا امور ثلاثة»: یکی اینکه این دایره و قوس را بشناسد که من چه کسی هستم؟ چه چیزی دارم؟ وظیفه من چیست؟ حق من چیست؟ این یک مداری دارد. از این به بعد آن دو تا نفی هست: نه بیرون برو، نه اجازه بده کسی درون بیاید. لذا غیرت مثل عدالت یک امر ساده نیست که بگویند آقا، مال خودت، مال خودت! چون یک امر ساده ای نیست، گفتند از خدا غیرتمندتر احدی نیست. 🔹 ایشان با اشاره به اوضاع بیان داشتند: کشور را غیرت اداره می کند، غزه را غیرت اداره می کند، الآن ها همه مسلمان های عالم باید کمک بکنند و سعی کنند اولاً جنگ توسعه پیدا نکند، خدای ناکرده به جاهای دیگر نرسد. ثانیاً هم آتش بس تأیید بشود و اینکه هر روز چندین کودک و بی گناه از یک خانه کشته می شوند، این قابل طاقت نیست. این زودتر إن شاءالله حل بشود اینها که داعیه تمدن دارند بعضا اینها انسان نیستند، اینها حیوان اند، حیوانی هستند که حرف می زنند. این بشر وقتی که الهی نیاندیشد، خیال میکند که تنها همین حیوانی است که حرف میزند و بعد هم بساطش برچیده می شود و دیگر آینده نگر نیست! این است که هم باید دعا کرد مسئله غیرت را، هم باید دعا کرد مسئله عفت عموم را، هم امنیت را! لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1967032 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1402/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   سرای زاد
▫️ اگر از به نیكی نام می ‌برند برای آن است كه انسان بدنش سالم باشد و اگر روح سالم نباشد، این بدن سالم، آن روح را هم تباه می ‌كند. همه ما در قبال تامین سلامت بدن، موظفیم روحمان را هم سالم نگه بداریم. ما در همین چند صباحی كه برای سرمایه‌ گذاری فرصت هست، باید عنایت كنیم که به جایی می ‌رویم كه هم جان ما هست هم بدن ما! یعنی مرگ، پوسیدن نیست، از پوست به در آمدن است؛ انسان كه می ‌میرد این ‌طور نیست كه بپوسد، بلكه مرغی است كه از قفس طبیعت آزاد می‌ شود؛ این اصل اوّل. ما هستیم كه هستیم، هرگز از بین نمی ‌رویم. ▫️ اصل دوم آن است كه ما در دنیا نیازهای خود را یا با ضوابط حل می‌ كنیم یا با روابط؛ یعنی ما مسكن می ‌خواهیم، غذا می‌خواهیم، لباس می‌ خواهیم، خوراك می‌ خواهیم؛ یا با خریدن و اجاره كردن مشكلمان را حل می ‌كنیم یا با روابط حل می‌ كنیم؛ مثلاً پدر مشكل پسر را حل می ‌كند، پسر مشكل پدر را حل می ‌كند. در دنیا بالاخره یا با روابط، نیاز ما برطرف می‌ شود یا با ضوابط؛ ولی بعد از مرگ نه از ضوابط خبری است نه از روابط یعنی نه ‌‌‌‌آنجا خرید و فروشی است نه جا برای اجاره است نه برای مضاربه و عقود دیگر است و نه روابطی در كار است، چون همه خاك می ‌شویم و دوباره از خاك بر می‌ خیزیم، كسی پدر كسی نیست، كسی پسر كسی نیست. ما از مرگ به بعد زنده ‌ایم، ما از پوست به در می‌آییم نه اینکه بپوسیم، ما هستیم بدن داریم جان داریم، نیاز هم داریم، باید ببینیم نیازها را با چه چیزی باید رفع كرد؛ تمام نیازها را اینجا باید رفع كنیم و ما یحتاج خود را به همراه خودمان ببریم. 📚 دیدار گروهی از ورزشکاران استان مازندران با حضرت استاد تاریخ: 1391/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra