eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  پیمان شکنان
🔹 در سوره «توبه» به ما صریحاً فرمود: ﴿فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ﴾؛ مادامی كه کفار، حق شما را رعایت می ‌كنند شما رعایت كنید، حقوق شما را محترم می ‌شمارند شما محترم بشمارید؛ اما اگر قطعنامه‌ ها را رعایت نكردند حقوق شما را رعایت نكردند، شما بجنگید تسلیم نشوید، خدا با شماست: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ﴾؛ یعنی اهل یمین، سوگند، میثاق، تعهد نیستند، اینها قطعنامه را به رسمیت نمی‌ شناسند. 🔹 چندین قطعنامه علیه صهیونیست صادر شده، سازمان ملل به نفع حماس و به نفع صادر كرده اما صهیونیست زیر بار قطعنامه نمی ‌رود؛ چندین قطعنامه در دفاع مقدس هشت ‌ساله به سود ایران صادر شده است اما همین همین آمریكای جنایتكار راضی نشده است. این قرآن است كه به ما می‌ گوید: ﴿فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ﴾؛ مادامی كه آنها حقوق شما را رعایت می ‌كنند شما هم رعایت بكنید و مادامی كه رعایت نمی‌ كنند و قطعنامه ‌ها را محترم نمی‌ شمارند، ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ﴾، چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ﴾. 🔹 اگر خدای سبحان از ما باخبر است و ما را مأمور كرده که زیر بار ستم نرویم، ما را یاری می‌ كند یا نه؟ یقیناً یاری می ‌كند! تجربه گذشته نشان داد (یك)، تأیید می ‌كند (دو)؛ فرمود ﴿وَلَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ﴾؛ یقیناً خدا ناصران دین را حفظ می ‌كند. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اسرائیل ذره‌ای از انسانیت بو نبرده است! 🔹 حرف مشرکین این است که غیر از دنیا خبری نیست و غیر از مرگ و زندگی و طبیعت خبری نیست و اینها جاهلانه حرف می‌زنند؛ اگر دنیا به این وضع کنونی پیش برود نتیجه آن جنگ است که دشمن نشان داد ذره‌ای بوی هم نبرده است. دین فرمود ما چیز تازه‌ ای آوردیم که انسانیت است؛ گفتیم در درون شما غده وخیمی است که مزاحم شماست و این را علم نمی ‌تواند کشف کند؛ این غده است که می‌ خواهد سعادت دنیا و آخرت شما را از بین ببرد و ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش مهلت به بدهكار در سایه رحمت الهی: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس به بدهكاری ناتوان از پرداخت، مهلت دهد، خدا در روزی كه سایه‌ ای جز سایه خدا نیست، وی را در سایه خود، جای دهد. [1] [1]. مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً أَظَلَّهُ اللَّهُ بِظِلِّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ (الكافى، ج8، ص9). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مکتب انسان ساز
🔹 فرمود: ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ خب این به حسب ظاهر مطابق با قوانین ادبی نیست، شما دارید بِرّ را معنا می ‌كنید اما چرا بارّ را استثنا می‌ كنید و می ‌گویید لكن خوبی، كسی است كه! خب نباید بگویید خوبی كسی است كه، باید بگویید خوبی، عدل است. 🔹 ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ وقتی به زمخشری و امثال زمخشری مراجعه می ‌كنید می ‌بینید می ‌گوید یا اینجا مضاف محذوف است یا آنجا مضاف محذوف است؛ می گوید: ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن صاحب البرّ مَن آمن» یا ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن البرّ بِرّ مَن آمن»! 🔹 مرحوم علامه فرمودند نه مضافی محذوف است نه چیز دیگری! قرآن كه نمی ‌خواهد نیكی را معرفی كند، قرآن می‌ خواهد نیكان را بپروراند؛ شما حالا بیا اوصاف را مشخص بكن, اوصاف را مشخص بكنی یك كتاب تئوری است، در حالی که قرآن می‌ خواهد بارّ بپروراند نه بِرّ را معنا كند؛ ﴿وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾. 🔹 از این تعبیرات در قرآن فراوان است! یكی از آن تعبیرات این است که فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ﴾، بعد باید می ‌فرمود الاّ عمل صالح؛ اما نفرمود الاّ عمل صالح، فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ ما می‌ خواهیم، ما می‌ خواهیم انسان صالح بپرورانیم نه اینکه بگوییم عمل صالح چیز خوبی است، چون در آن صورت این می‌ شود تئوری! فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ قرآن نمی ‌خواهد بگوید كه عمل صالح خوب است، می ‌گوید من آدم خوب می ‌خواهم. این یك راه كلیدی است! 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 14 تاریخ: 1391/012/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه جمله 121 این است: «قال علیه السلام: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ‏»؛ فرمود برخی از عمل ها لذتش زودگذر است ولی تبعات تلخ او ماندنی است و برخی از اعمال اند که رنجشان زودگذر است ولی گنجشان و آثارشان می ماند... 🔹 روز قیامت است نه ، می فرماید به اینکه درست است که عمل ها فرق می کند عامل ها فرق می کند اهداف فرق می کند ولی خطوط کلی حاکم بر عمل یکی است و آن این است که هر عملی را با حق می سنجند. اصلش را فرمود دنیا مزرعه آخرت است، دنیا تجارت خانه است بعضی بهره می برند بعضی زیان می کنند. این سوددهی و زیان بردن این بهره وری و محروم شدن روی میزان و معیاری است. تشخیص آن معیار سخت است. فرمود در قیامت آن میزان و ترازو را ما نصب می کنیم. 🔹 هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد. اگر دنیا با این روش کنونی پیش برود، نتیجه اش همین جنگ است. اصلاً هیچ خبری از نیست. هیچ! یک کمی بوی انسانیت هم در اینها نیست. این است که دین فرمود ما حرف تازه آوردیم که اینها را شما نمی فهمید. فرمود ما یک چیزهایی تازه آوردیم که اصلاً در فکر بشر نیست. چه آوردیم؟ گفتیم در درون شما یک غده بدخیمی است که مزاحم شماست. کدام علم می تواند این را کشف بکند؟ شما یک دشمن درونی دارید و این غده بدخیم است و این می خواهد حیات ما را از بین ببرد، سعادت ما را از بین ببرد، ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. فرمود شما بالاخره شما را به کشتن می دهد به هلاکت می دهد گرفتار این و آن می کند. 🔹 ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که شما و باشید، عمده آن است که ما اگر حق شناس باشیم علماً، می شویم محقق، عملاً می شویم متحقق، آن وقت در حسابرسی راحت هستیم نه بیراهه می رویم نه راه کسی را می بندیم. دنیای کنونی براساس آیه سوره مبارکه «جاثیه» مبتلا به فراموشی است. کسانی که مانند کفار می گویند ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾یک؛ ﴿نَمُوتُ وَ نَحْیا﴾دو و ﴿وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾ سه؛ دنیا پیش اینها بدون آخرت است، مرگ و حیات است بدون اعطای مرگ و حیات و پایان کارش هم نیستی است! لذا شما ببینید جریان و امثال غزه اصلاً اینها را تکان نمی دهد. اینها مثل اینکه روی یک مشت خاک توپ می ریزند همین! مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2028135 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش مهلت به بدهكار اجابت دعا: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس می‌ خواهد دعایش مستجاب گردد یا اندوهش زدوده شود اندوه بدهكار ناتوان را برطرف سازد. [1] [1]. مَنْ أَرَادَ أَنْ تُسْتَجَاب دَعْوَتُهُ وَأَنْ تُكْشَف كُرْبَتُه فَلْیفَرِّجْ عَنْ مُعْسِر (كنز العمال، ج6، ص215). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  آیت وارستگی
🔹 حضرت آیت الله العظمی (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ‌ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود. بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ ‌فقیه نامی امامی بهره ‌های فراوانی بردند. 🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین بود. هم در بحث ‌های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم ‌الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از شد. 🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره ‌یافت علوم الهی را از شروع كرده است. یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra