eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 3. خیرخواهی برای مردم: امام علی (ع) در خطبه ‌ای، خطاب به مردم می ‌فرماید: ای مردم! به راستی من بر شما حقی دارم و شما نیز بر من حقی دارید؛ اما حق شما بر من این است كه خیرخواه شما باشم. [1] [1]. أَیهَا النَّاسُ! إِنَّ لِى عَلَیكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؛ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصِیحَةُ لَكُمْ... (نهج البلاغة، خطبهٴ 34). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بهترین شکر گزاری این است که نعمت در جای خود صرف شود / قرائت دعای طلب باران در پایان درس 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 127 نهج البلاغه پرداختند. معظم له بیان داشتند: کلام حضرت این است که «وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ»؛ اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است. 🔹 در تفسیر ایمان و اسلام بیان داشته اند که عناصر محوری آن سه عنصر است، 1️⃣ یکی اعتقاد قلبی، 2️⃣ دومی عمل به ارکان 3️⃣ و سوم اقرار به زبان؛ گاهی در بیانات حضرت امیر این سه عنصر در یک حدیث نورانی طرح می شود و گاهی جداگانه به این سه عنصر پرداخته شده است، در این کلمه نورانی 127، به قسمت دوم یعنی اشاره شده است. 🔹 حضرت امیر در این کلام نورانی می فرماید: «مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ»، اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، یعنی مشکلاتش فراوان می شود، کسی که عادت به کار نکرده، راه حل ها را هم نمی داند و لذا گرفتار اندوه می شود، اگر کسی خود کار بکند، با و عمل بکند، هم مشکل داخلی خود را حل کرده و هم نیاز خارجی دیگران را برطرف می کند. سپس حضرت می فرماید: «وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ». و آن کس که ارتباطی با خدا ندارد نه از راه بدن، یعنی نه جهاد و تلاش و کوششی دارد و نه از نظر مال خدمات احسانی و اجتماعی دارد، چنین کسی که نه در مال او نه در بدن او، دین هیچ سهمی ندارد، از محروم است... . 🔹 از بیانات نورانی ائمه معصومین (علیهم السلام) هست کسی انفاق بکند، خدا فوراً جبران میکند، بعد می فرمایند که این جبران کردن، نظیر آن است که کسی از نهر روان یک ظرف آبی بردارد که همان وقت جای آن پر می شود، برخلاف برداشتن سنگ از باغ که شاید جای خالی آن به زودی پر نشود، ولی برداشتن ظرف آب از نهر روان این گونه نیست، همچنین است که اگر کسی کار خیری انجام دهد، خداوند فوراً جای آن را پر می کند... . 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس در پایان درس خود حضرت سجاد (علیه السلام)، در صحیفه سجادیه را قرائت نمودند و دعا فرمودند تا خداوند باران رحمت خود را بر سراسر جامعه بشری، علی الخصوص جهان اسلام و بالاخص کشورمان ایران نازل بفرماید. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2206866 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/10/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شهد آرزو

🔸 تمام ‌این است که امام زمان را ببینیم،‌ این آرزوی همه ماست؛ اما از ‌این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟! آرزوی از ‌این بالاتر این است که او ما را ببیند و ‌این راه باز است... 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهد آرزو

🔸 تمام ‌این است که امام زمان را ببینیم،‌ این آرزوی همه ماست؛ اما از ‌این بالاتر هم آرزویی هست یا نه؟! آرزوی از ‌این بالاتر این است که او ما را ببیند و ‌این راه باز است. 🔻 ما باید بدانیم که دو آرزو داریم: یک آرزو این است که خدمت حضرت برسیم که ‌این آرزوی همه ماست؛ 👈 امّا آرزوی برتر آن است که حضرت ما را ببیند! 🔸 ‌این چهارده نفر «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ اگر بیانی را وجود مبارک حضرت امیر فرمود، همان بیان را وجود مبارک حضرت حجت هم دارد. اگر ما خواستیم ببینیم، منطق حضرت حجت (سلام الله علیه) چیست، اگر فرمایش حضرت امیر (سلام الله علیه) را داشته باشیم، می ‌فهمیم که وجود مبارک هم چه چیزی می‌ خواهد بفرماید. وجود مبارک حضرت امیر فرمود مردانی تربیت می‌شوند که ‌«أُولَئِكَ شِیعَتُنَا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا آهاً شَوْقاً إِلَیهِم». 🔸 این علی است؛ می ‌گوید دلم می‌ خواهد شیعیانم را ببینم! خب این حرف، حرف امام زمان هم است. حضرت آه می ‌کشد، می ‌گوید ، دوستانم را می ‌دیدم! ‌این ممکن است؛ نه بی راهه برویم نه راه کسی را ببندیم؛ ‌این راه باز است! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/OKirC ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/spbuqyeloZk 📚 سخنرانی در جمع طلاب و اساتيد شهرستان آمل تاریخ: 1395/11/07 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 پرتو تزکیه
🔹 انسان طرزی باید باشد که متکلم را ببیند نه کلام را بفهمد و اگر این وصف، مقدور نبود، به ما امر نمی‌ کردند؛ این شدنی است! 🔹 این ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ یک کار می ‌کند، ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾ کار دیگر می ‌کند. این ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾؛ یعنی و قدرت تبیین به انسان داده شد. انسان مثل حیوان نیست، حیوان اگر مریض شد بیان نمی ‌کند که بیماری ‌ام چیست و چه دردی دارم، فقط ناله می ‌زند و آن دامپزشک باید با عوارض بفهمد؛ اما انسان بیماری ‌اش را، صحّتش را، حالات گوناگون خشم و رضا و غضبش را، محبت و عداوتش را، همه را می‌ تواند شرح بدهد و بیان کند. آنچه در درون او ذات اقدس الهی به عنوان ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ قرار داد، آن را هم اگر مواظب باشد می ‌یابد و می ‌تواند شرح کند؛ یعنی مشهود را مفهوم کند و به اصطلاح، علم حضوری را علم حصولی کند. 🔹 ﴿عَلَّمَهُ الْبَیانَ﴾ این دو کار را می ‌کند؛ اما ﴿یزَكِّیهِمْ﴾، به او نشان می‌ دهد، می ‌گوید همان طوری که تو دیده ‌های خود را، شنیده‌ های خود را، یافته ‌های خود را که از درون خودت یافتی، برای دیگران بازگو می ‌کنی، آنچه از انبیا و اولیا (علیهم السلام) شنیدی، آن مفهوم‌ ها را هم مشهود بکن، ببین! این می‌ شود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ﴾. تنها این نباشد که شما آنچه را یافتید بگویید، بلکه آنچه را هم که از رهبران الهی شنیدید، آن را هم بیابید! 📚 سوره مبارکه الرحمن ج 3 تاریخ: 1397/07/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 4. مهربانی با مردم: امام سجاد (ع) می ‌فرماید: حاكم باید همانند پدری مهربان برای مردم باشد. [1] [1]. وَ تَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِیمِ (الفقیه، ج2، ص621). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تجلّی عبودیت
🔹 ائمه (علیهم السلام) آن وقتی که خودشان را می ‌بینند که خدای سبحان برکاتی به آنها داد، یک نحو دارند؛ آن وقتی که ذات خودشان را می ‌بینند، آن عنایت ‌های الهی را از الله می ‌دانند و خود را بالذّات، محروم از آنها می ‌دانند، یک نحو ذکر دارند. 🔹 در این دعای روز «عرفه» امام سجاد، وجود مبارک حضرت دارد که «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛ خدایا! هیچ موجودی در عالم از من پست ‌تر نیست؛ اما وقتی نعمت الهی را می ‌بیند، در بالای منبر مسجد شام، به مردم خطاب می‌ کند مردم! در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست _ و درست می‌ گوید _ فرمود مشرق عالم بروید مغرب عالم بروید هیچ کس به بزرگی من نیست! «أَنَا ابْنُ ... أَنَا ابْنُ ... أَنَا ابْنُ مَن دنا فَتَدَلّی»؛ این همان امام سجاد است. 🔹 همان امام سجادی که در دعای «عرفه» به خدا عرض می ‌کند که خدایا! از من پست ‌تر کسی نیست، همین امام وقتی نعمت الهی را می ‌بیند، به مردم شام فرمود در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست و درست گفت. 📚 سوره مبارکه واقعه ج 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 اوصاف حاكمان اسلامی در متون اسلامی حاكمان و كارگزاران به خصلت ‌هایی وصف شده ‌اند كه به برخی از آن‌ها در اینجا اشاره می ‌شود. 5. بخشندگی: امیرموٴمنان (ع) فرمود: برترین حاكمان و كارگزاران كسانی ‌اند كه سه ویژگی به آن‌ها داده شده باشد: مهربانی، بخشش و عدالت. [1] [1]. أَفْضَلُ الْمُلُوكِ مَنْ أُعْطِىَ ثَلاثَ خِصَالٍ: الرَّأْفَةَ وَ الْجُودَ وَ الْعَدْلَ (تحف العقول، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 438. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra