eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب بیست و یکم.mp3
4.76M
💠 پیام موردی ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔸 شب بیست و یکم تاریخ: 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
شب بیست و یکم.pdf
138.2K
💠 پیام موردی ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔸 شب بیست و یکم تاریخ: 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شب بیست و یکم رمضان ◽️ 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شب بیست و یکم رمضان ◽️ 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 جان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) ▪️ در فضیلت ماه مبارک رمضان ائمه به ما فرمودند که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَة»؛ یک انسان صائم که نفس می ‌کشد، او دارد عبادت می ‌کند؛ می‌ خوابد، دارد عبادت می ‌کند. بعد در این قسمت‌های آخر فرمود به اینکه درهای بهشت باز است، بکوشید که به روی شما نبندند! درهای جهنم بسته است، بکوشید که باز نکنند! این خیلی است! آن ‌گاه وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در پایان خطبه گفت که «فَقُمْتُ وَ قُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْر»؛ به حضرت عرض کردم این دستورات نماز و روزه و مانند آن که مشخص است، به نظر شریف شما بهترین عمل و در ماه مبارک رمضان چیست؟ «فَقَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ ، قول حرام، فکر حرام، از حرام انسان جدا بشود بهترین کار است، چون بقیه راه باز است، این حرام است که راه را می ‌بندد. حضرت امیر آن سؤال را کرد و حضرت این جواب را داد. ▫️ بعد وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) گریه کرد. حضرت امیر می‌ گوید: «فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یبْكِیكَ» چرا گریه می ‌کنید؟ «فَقَالَ یا عَلِی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْكَ فِی هَذَا الشَّهْرِ كَأَنِّی بِكَ» آنچه که برای تو حلال می ‌شمرند یا حلول می ‌کند، من برای آن گریه می ‌کنم، چرا؟ «وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّكَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَیضْرِبُكَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِكَ تَخْضِبُ مِنْهَا [بِهَا] لِحْیتُكَ»؛ من برای این گریه می ‌کنم که تو داری نماز می‌خوانی، أشقی الأولین و الآخرین با شمشیرش سر مطهر تو را می ‌شکافد و محاسن شما رنگین می ‌شود. ▪️ مثل إبن ملجم کسی نیامده است، حتی شمر به شقاوت إبن ملجم هم نیست؛ برای اینکه شمر با یک خطر روبرو بود، ولی إبن ملجم با دو خطر روبرو بود. آن کسی که امام (سلام الله علیه) او را به هلاکت برساند، یقیناً اهل جهنم است و هیچ شفاعتی شامل او نمی ‌شود؛ آن کسی که خودش امامی را شهید کند، یقیناً اهل جهنم است. إبن ملجم با شمشیرش امامی را شهید کرد و با شمشیر امام دوم یعنی امام حسن کشته شد، این امر بین الإمامین بود. آن شمر و امثال شمر را مختار کشت. هیچ کسی اگر با شمشیر امام کشته بشود اهل نجات نیست. بنابراین شقاوت إبن ملجم بیش از شقاوت شمر است؛ لذا فرمود به اینکه او «أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ» است. از نظر عاطفه جریان شمر حساب دیگری دارد؛ اما محروم ‌ترین انسان کسی است که با شمشیر امام کشته بشود و با شمشیر او امامی کشته بشود. ▪️ «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّه»؛ من بلند شدم عرض کردم آن وقتی که مرا شهید می ‌کنند «فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ ص» بله «فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِكَ». «ثُمَّ قَالَ یا عَلِی مَنْ قَتَلَكَ فَقَدْ قَتَلَنِی وَ مَنْ أَبْغَضَكَ فَقَدْ أَبْغَضَنِی وَ مَنْ سَبَّكَ فَقَدْ سَبَّنِی لِأَنَّكَ مِنِّی كَنَفْسِی رُوحُكَ مِنْ رُوحِی وَ طِینَتُكَ مِنْ طِینَتِی».[1] [1]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج1، ص2. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 444 تاریخ: 1398/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محصول شب قدر 🔹 شبی كه قرآن نازل می ‌شود شب ﴿یهْدِی لِلَّتی هِی أَقْوَمُ﴾[1] است ما چرا خود قائم به قسط نشویم؟! اینكه ﴿لِلَّتی هِی أَقْوَمُ﴾ شد، ما چرا نشویم؟! او برای ما نازل شد و می ‌شود و خواهد نازل شد! اینكه یك «قضیه فی واقعه» نبود كه گذشت، این همیشه نازل می‌ شود، نازل می‌ شود، در هر زمان و زمینی تنزل دارد، چرا ما قلبمان را قرآنی نكنیم؟! و نگوییم «ما كنت مفسر قرآناً لم أره» «ما كنت أتولی اماماً لم أره» اگر دیدیم به مقصد می ‌رسیم بوی شب قدر را نه بوی زمان را بوی متضمن را را استشمام می ‌كنیم آن‌گاه هرگز باطل را حق نمی ‌پنداریم، فانی را باقی خیال نمی ‌كنیم ﴿یحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾[2] دامنگیر ما نمی ‌شود. 🔹 ممكن است شما سی سال درس بخوانید و مجتهد مسلم بشوید، اما راه این شب دیگر است آن ﴿لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾[3] به شما می ‌دهد كه بوی بد سیاست بازی ها را حزب بازی ها را باند بازی ها را استشمام می ‌كنید، در متن سیاست هستید مثل و اما نه بیراهه می‌ روید و نه راه كسی را می ‌بندید. در متن هستید، اما نه فریب می ‌دهید نه فریب می‌ خورید، این بو كشیدن با درس و بحث حوزه و دانشگاه حاصل نمی ‌شود این است و است و محصول آن است. هدف همه ما این باشد كه بگوییم خدا‌یا به بارگاه ولی ‌ات پناهنده شدیدم، در كنار كوی تو آرمیده ‌ایم تا بگوییم «ما كنت اطیع قرآناً لم أره ما كنت اطیع اماماً لم أره»، اگر او می ‌گفت «ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ»[4] ما می ‌گوییم «ما كنت اطیع قرآناً لم أره ما كنت اطیع اماماً لم أره» ما تا اما زمانمان را نبینیم اطاعت نمی ‌كنیم، اگر با جان امامی شدیم و او را دیدیم پیروی می ‌كنیم، اگر با جان قرآنی شدیم، او را می ‌بینیم و اطاعت می ‌كنیم. 🔹 ما امیدواریم امشب هم او مهمان ما باشد هم ما مهمان او، ما مهمان اوییم ـ ان‌ شاء ‌الله ـ روزه گرفتیم، دستورات ماه مبارك رمضان را ـ ان‌ شاء ‌الله ـ انجام می‌ دهیم مهمان اوییم، اما دل شكسته ‌ای پیدا كنیم كه به هیچ چیز اطمینان نداشته باشد فقط به تا او مهمان ما باشد، هم میزبان او، هم مهمان او، هر چه از او گرفتیم در میزبانی تقدیم او می ‌كنیم. اگر ما میزبان او شدیم «أنَا عِندَ المُنکَسِرَةِ قُلُوبُهُم»[5] شد و او به قلب ما راه پیدا كرد ما چه به پیشگاهش تقدیم می ‌كنیم؟ آنچه را در شب های قدر از او گرفتیم ، ، ! می‌دانید مظلومیت علی چیست؟ این [مطلب] در تاریخ های عادی نیست، این در نهج ‌البلاغه است؛ خیلی سخت انسان اینها را نقل كند، تحملش سخت است! نامه‌ ای معاویه ملعون برای علی ‌بن ‌ابی‌ طالب نوشت آن نامه در نهج ‌البلاغه نیست، ولی جواب علی ‌بن ‌ابی‌ طالب در نهج ‌البلاغه هست. معاویه خواست علی ‌بن ‌ابی‌طالب (سلام الله علیه) را سرزنش كند، در آن نامه رسمی كه از شام به مدینه آمد گفت علی یادت هست كه تو را با طناب بستند و به مسجد بردند؟ این علی که خاورمیانه در اختیار او بود، حضرت در جواب فرمود من كه انكار نمی ‌كنم بله من را با طناب بردند، ولی معاویه تو رفتی من را رسوا كنی خودت رسوا شدی! این نشانه بطلان سقیفه است كه علی را باید با طناب ببرند، من كه انكار نمی‌كنم. من باطل را امضا نكردم و نمی ‌كنم، ما كه انكار نكردیم و نگفتیم كه ما را با طناب نبردند، من كسی بودم وقتی شمشیر به دست من بود همه فرار می ‌كردند هیچ كس آن شهامت را نداشت كه در برابر من بایستد، اما برای من حاضر شدم دستم را ببندند «لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ»؛[6] رفتی ما را رسوا كنی خودت رسوا شدی اموی را رسوا كردی سقیفی را رسوا كردی اهل سقیفه را رسوا كردی، ما كه اینها را منكر نیستیم. ما شبی كه مربوط به این ذات مقدس است آمدیم از خدا بخواهیم آن مقام علی نه مقدور ماست نه میسور ما كه بگوییم «ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ» ولی این را می‌خواهیم بگوییم تا علی را نبینیم عبادت نكنیم! این را می‌خواهیم تا امامان را نبینیم عبادت نكنیم، آن توفیق را به ما بده ما باشیم باشیم این چهارده ذوات قدسی را ببینیم و عبادت بكنیم، آن‌گاه نه كسی را فریب می‌ دهیم، نه فریب كسی را می‌ خوریم، نه بیراهه می ‌رویم، نه راه كسی را می ‌بندیم. [1] . سوره اسراء، آیه9. [2] . سوره همزة، آیه3. [3] . سوره قدر، آیه3. [4] . الکافی، ج 1، ص 138. [5] . منیة المرید، ج 1، ص 122. [6] . نهج البلاغه، نامه28. 📚 مراسم شب قدر در حرم فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تاریخ: 1385/07/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب بیست و سوم.mp3
4.12M
💠 پیام موردی ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔸 شب بیست و سوم تاریخ: 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra
شب بیست و سوم.pdf
144.5K
💠 پیام موردی ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔸 شب بیست و سوم تاریخ: 1390 🆔 @a_javadiamoli_esra