eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معرفت 🔹 سرّ حج در این نیست كه انسان این اعمال ظاهری را چه واجب و چه مستحب انجام بدهد. به عنوان نمونه در بعضی از روایات دیگر غیر از جریان امام سجاد(علیه السلام) هم آمده است، فرمود: می ‌دانید وقتی حاجی احرام بسته است چرا باید برود و بعداً بیاید طواف كند؟ برای آن است كه عرفات خارج از مرز حرم هست و اگر كسی مهمان خدا بود اول باید بیرون دروازه برود این ‌قدر دعا كند، این‌ قدر ناله كند تا لایق ورود حرم بشود[1] بعد وارد بشود؛ لذا در عرفات چه شب عرفه، چه روز عرفه ـ مخصوصاً روز عرفه ـ دعای مخصوص دارد كه دعا جزء فضایل برجسته و روز عرفه در سرزمین عرفات است؛ چه اینكه اگر كسی در عرفات نبود در اماكن دیگر بود باز برجسته آن روز همان مسئله دعاست مخصوصاً حسین ‌بن‌ علی ‌بن‌ ابی ‌طالب (صلوات الله و سلامه علیهما). طبق بیانی كه از امیرالمومنین(علیه السلام) رسیده است: زائر اول باید خارج از محدوده آنقدر دعا كند و خود را بكند تا لایق ورود مرز حرم بشود. از این جهت گفتند قبل از طواف باید برود عرفات یعنی بیرون دروازه؛ مثل اینكه اگر مهمانی بخواهد به سراغ مولایش برود اول باید دم در این ‌قدر بایستد تا اجازه ورود بگیرد بعد وارد بشود. حاجیان كه در روز نهم به سرزمین می ‌روند آنجا دعا می ‌كنند تا تحصیل بكنند. در حقیقت اجازه ورود به خانه خدا را از خدا مسئلت می ‌كنند. وقتی دعاها را كردند از ذات اقدس الهی مسئلت كردند و لیاقت پیدا كردند آن‌ گاه وارد می ‌شوند به محدوده حرم. 🔹 وقتی در عرفات هستند فراوان است، اولین سرّ وقوف در عرفات این است كه حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) طبق این حدیث مرسل فرمود: وقوف در عرفات به این معناست كه انسان واقف بشود، مطلع بشود به امر معارف و علوم الهی؛ یعنی معارف الهی را عارف بشود، را باخبر بشود، از نظام ربانی و نظام آفرینش حق مستحضر بشود، از كیفیت پرورش ذات اقدس الهی مستحضر بشود، بداند خدا به همه نیازهای او واقف است و برای رفع همه نیازمندی های او تواناست، خود را به خدا بسپارد و احساس كند كه بنده او و محتاج اوست و دیگر هیچ و او را اطاعت كند، اگر او را اطاعت كرده است طاعت او سرمایه است و وسیله هر بی نیازی است كه «وَ طَاعَتُهُ‏ غَنَاءٌ»[2] اولین سرّ در وقوف عرفات این است كه انسان بشود به علوم و معارف الهی كسی كه در عرفات ایستاده است باید از طَرفی ببندد. [3] [1] . الكافی (ط ـ الاسلامیه)، ج4، ص224. [2] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص361. [3] . مستدرك الوسائل، ج10، ص170. 📚 اسرار حج جلسه سوم تاریخ: 1370 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای عرفه 🔸 در عرفات چه شب عرفه، چه روز عرفه ـ مخصوصاً روز عرفه ـ دعای مخصوص دارد كه دعا جزء فضایل برجسته و وظایف مهم روز عرفه در سرزمین عرفات است؛ چه اینكه اگر كسی در عرفات نبود و در اماكن دیگر بود، باز یكی از آن روز همان مسئله دعاست مخصوصاً حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (صلوات الله و سلامه علیهما). طبق بیانی كه از امیر المومنین (علیه السلام) رسیده است: زائر اول باید خارج از محدوده آنقدر دعا كند و خود را بكند تا لایق ورود مرز حرم بشود.[1] [1] . الكافی (ط ـ الاسلامیه)، ج4، ص224. 📚 اسرار حج جلسه سوم تاریخ: 1370 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: سحرخیزی مبارك است و همه نعمت ‌ها به ویژه روزی را می ‌افزاید[1]؛ همچنین آن حضرت می‌ فرماید: صبحگاهان در پی نیازمندی‌ هایتان بروید، چرا كه آسان به دست می ‌آیند.[2] [1] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم)... الْبُكُورُ مُبَارَكٌ یزِیدُ فِى جَمِیعِ النِّعَمِ، خُصُوصاً فِى الرِّزْقِ... (آداب المتعلمین، ص144؛ بحار الانوار، ج73، ص318). [2] . بَاكِرُوا بِالْحَوَائِجِ، فَإِنَّهَا مُیسَّرَةٌ... (كتاب الخصال، ج2، ص394). 📚 مفاتیح الحیات ص 96 و 97 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 زندگی با تقوا 🔸 هر وقت ـ خدای ناکرده ـ ما ماندیم، معلوم می‌ شود که کار ما مشکل دارد. یا بی جا خواستیم یا بی جا رفتیم یا قلب کسی را شکندیم یا راه کسی را بستیم یا خیال می ‌کنیم ـ خدای ناکرده ـ از راه حرام و رشوه و روی میزی و زیرمیزی و امثال آن زندگی تأمین می ‌شود! از خدا راستگوتر کیست؟ فرمود؛ هیچ ممکن نیست کسی بخواهد زندگی کند و بماند؛ البته کم و زیاد دارد زندگی، ولی محفوظ است. محفوظ است و برای حوزه‌ های علمی و دانشگاه‌ ها، گذشته از آن وعده عمومی فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾.[1] اگر کسی معرفت از درون او بجوشد، او دیگر مشکلی ندارد، همیشه راحت است، فرمود کار این است، فرمود: ﴿وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً﴾، آنجا هم فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً﴾. 🔸 آنچه که مناسبت روز است، دنیای ما تشنه آن است، وحدت است، این نماز عید قربان و همچنین نماز عید فطر، نُه بار به ما گفتند؛ ائمه دستور دادند؛ بگوییم این روز، است. اگر بیگانه می‌ گذاشت، دشمن می ‌گذاشت، معرفی می ‌شد، آن طوری که اهل بیت معرفی کردند، ما نه سلفی داشتیم، نه تکفیری داشتیم، نه داعشی داشتیم. [1]. سوره انفال، آیه29. 📚 خطبه های عید قربان تاریخ: 1396/06/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دهم ماه 1442 🔸 تقوای الهی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تقوای الهی 🔸 «أَسْعَدَ اللَّهُ أَیامنَا وَ أَیامكُم‏»! در همه شئون زندگی اثر خاص خود را دارد. امروز كه روز عید قربان است، در قرآن كریم به عنوان یك اصل مطرح است. وقتی ذات اقدس الهی قربانی فرزندان آدم را مطرح می ‌كند، آن قربانی را مقبول خود می ‌داند كه با تقوا همراه باشد؛ یعنی هم حُسن فعلی و هم حُسن فاعلی، هم مال حلال و هم نیت خالص ﴿إِذْ قَرَّبا قُرْبَانَاً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یتَقَبَّلْ مِنَ اْلآخَرِ﴾. حرف آن برادری كه قربانی ‌اش مقبول بود این است ﴿إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ﴾.[1] اگر خود آن عمل با تقوا نبود، یعنی مال حلال نبود یا مال حلال بود ولی قربانی كننده با نبود، با ریا و سمعه بود كه اصلاً آن عمل مقبول نیست. اگر خود آن عمل با تقوا بود، یعنی مال حلال بود و قربانی كننده با اخلاص بود لكن در بخش های دیگر بی تقوایی داشت، عمل او مقبول هست لكن به قبول كمال و كمال قبول نمی ‌رسد ﴿إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ﴾. 🔸 آنچه كه به حجاج محترم مربوط است و دیگران هم بخواهند این را احیا كنند، [این است] مستحضرید كه در جاهلیت این قربانی رسم بود، گاهی فرزندانشان را برای بت ها قربانی می ‌كردند اگر سخن از ابراهیم خلیل و اسماعیل ذبیح (سلام الله علیهما) بود قربانی برای خدا بود نه برای وثن و صنم! در جاهلیت از سه راه فرزند كشی رواج داشت: یا دخترها را زنده به گور می ‌كردند بر اساس همان تفكر جاهلی یا فرزند اعم از دختر و پسر را می ‌كشتند برای «خَشْیَةَ إِمْلاق»[2] و گرسنگی و فقر یا فرزند را برای بت ها و صنم و وثن قربانی می ‌كردند. و آن قربانی هایی كه مانند گوسفند و گاو قربانی می ‌شد، گوشتش را به دیوار كعبه آویزان می‌ كردند خونش را به دیوار كعبه می ‌مالیدند. قرآن كریم هم آن سه عمل را تقبیح كرد در سه بخش قرآن كه ﴿لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾[3] سفهاً یا ﴿وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِاْلأُنْثی ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ كَظیمٌ﴾[4] و آیه سوم و هم این عمل را تقبیح كرد كه قربانی كردن چیز بسیار خوبی است از سنن ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) است، اما دیوار كعبه را به گوشت و خون آلوده نكنید ﴿لَنْ ینالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُهَا وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ﴾[5] گوشت و خون به خدا نمی‌ رسد به خدا می ‌رسد؛ یعنی اگر مال حلال به بود این با تقواست. آنقدر قربانی در اسلام محترم است كه سخن از نیل است و نه صعود! صعود كجا كه در سوره «فاطر» است و نیل كجا كه در سوره «حج» است. آنجا كه فرمود: ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ﴾[6] از نیل خبر نداد، فرمود بالا می ‌رود و به سمت او می‌رود، اما می ‌رسد یا نه از آیه صعود بر نمی ‌آید؛ اما از این كریمه بر می ‌آید كه تقوا به خدا می‌ رسد. چون تقوا وصف متقی است، اگر تقوا به خدا رسید یقیناً متقی به خدا می ‌رسد؛ آن‌گاه دعای حسین‌ بن‌ علی ‌بن‌ ابی ‌طالب (صلوات الله و سلامه علیه) كه دیروز خوانده ‌اید ظهور می ‌كند «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ‏ فَقَدَكَ‏ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ»[7] تقوا به او می ‌رسد ﴿وَ لكِنْ ینَالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ﴾ [1] . سوره مائده، آیه72. [2] . سوره اسراء، آیه31. [3] . سوره اسراء، آیه31. [4] . سوره نحل، آیه58. [5] . سوره حج، آیه37. [6] . سوره فاطر، آیه10. [7] . إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج1، ص349. 📚 خطبه های عید قربان تاریخ: 1385/10/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عید سعید قربان 🔸 که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمان‌ها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می ‌کنیم. این عید همانند عید سعید فطر از برجسته ‌ترین روزهای پربرکت اسلامی است. مستحضرید که عید رسمی اسلام است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. اعیاد دیگر که مربوط به است آن هم از همین سنخ است. اگر روز جمعه را عید گفتند برای آن نماز جمعه است و اگر عید غدیر عید هست برای آن است. در اسلام عید بدرقه عبادت یا در صحابت عبادت است و این عید برای جوامع اسلامی است تنها برای شیعه نیست، «لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً»،[1] که همه مسلمان ‌ها این روز را باید به برکت خطبه ‌های امام جشن بگیرند. [1]. من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص513؛ إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص289. 📚 خطبه های عید قربان تاریخ: 1397/05/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سبوی اشک 🔸 لحظات عارفانه نماز عید قربان در نماز عید قربان. 📚 نماز عید قربان تاریخ: 1396/06/10 🆔 @a_javadiamoli_esra