eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و یکم ماه 1442 🔹 نفس امّاره 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نفس امّاره 🔹 [امام علی (علیه السلام)] فرمودند: «إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیهِ»؛[1] اگر بر دشمنت مسلّط شدی قادرانه او را مقهور کردی، عفو از او را قرار بده. 🔹 نعمت مصادیقی دارد، فرمود اگر بر دشمن پیروز شدید، عفو از او را شکر قرار بدهید؛ یعنی یکی از مصادیق شکرِ نعمت است. این برای کدام دشمن است؟ آن دشمنی است که اگر شما بر او مسلّط شدید او دگرباره در صدد عدوات و دشمنی نباشد؛ اما آن دشمنی که هرگز دست از دشمنی برنمی‌ دارد نباید مورد عفو قرار بگیرد، همچنان باید تحت استیلا قرار بگیرد و آن است. شیطان آن دشمنی نیست که اگر کسی نسبت به او مهربانی کند از او عفو کند، او صرف نظر کند. اینکه حضرت فرمود: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛[2] فرمود از هر دشمنی این هوس بدتر است، چرا؟ برای اینکه حالا یا مار یا عقرب یا سگ یا گرگ به انسان حمله کرد، انسان اگر یک مقدار گوشت یا غذایی پیش این سگ بیندازد، در همان چند لحظه‌ ای که سگ یا گرگ مشغول خوردن آن گوشت است، آدم را رها می ‌کند؛ اما این اگر گفت این نگاه نامحرم را انجام بده، یا این حرف حرام را بزن! همین که انسان حرف او را گوش داد، حرف بد زد یا نامحرم را نگاه کرد، او یک قدم جلوتر می ‌آید. هیچ ممکن نیست دشمنی مثل نفس امّاره باشد. هر دشمنی را انسان یک طعمه جلوی او بیندازد در همان چند لحظه یا چند ساعتی که مشغول خوردن آن طعمه است، انسان آزاد است؛ اما همین که انسان یک قدم حرف او را گوش داد، او ده قدم جلوتر می ‌آید؛ لذا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ». این بیان نورانی حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت11. [2]. مجموعة ورام، ج‏1، ص59. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: معده، حوض بدن است و رگ‌ ها به آن پیوسته ‌اند، پس هرگاه معده سالم باشد رگ‌ ها سلامتی صادر می ‌كنند و هرگاه معده بیمار باشد رگ ‌ها بیماری صادر می ‌كنند[1] و باز می‌ فرماید: معده خانه هر دردی و پرهیز پایه هر درمانی است، پس چیزی بخور كه با تو سازگار باشد.[2] [1] . الْمَعِدَةُ حَوْضُ الْبَدَنِ وَالْعُرُوقُ إلَیهَا وَارِدَةٌ، فَإِذَا صَحّتْ الْمَعِدَةُ صَدَرَتْ الْعُرُوقُ بِالصّحّةِ وَإِذَا سَقِمَتْ الْمَعِدَةُ صَدَرَتْ الْعُرُوقُ بِالسّقَمِ (كنز العمال، ج10، ص38). [2] . الْمَعِدَةُ بَیتُ كُلِّ دَاءٍ وَ الْحِمْیةُ رَأْسُ كُلِّ دَوَاءٍ فَأَعْطِ نَفْسَكَ مَا عَوَّدْتَهَا (طب النبی، ص19). 📚 مفاتیح الحیات ص 103 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: طرزی زندگی کنیم که بیگانه نتواند در سوء استفاده کند / چون در فضای مجازی، انتقال اندیشه میسر است پس است / باید در درون این فضای حقیقی هم پیام داشته باشیم. 👇👇👇👇👇
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: طرزی زندگی کنیم که بیگانه نتواند در سوء استفاده کند / چون در فضای مجازی، انتقال اندیشه میسر است پس است / باید در درون این فضای حقیقی هم پیام داشته باشیم. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسات، دیدارها و سخنرانی های مختلف خود درباره فضای مجازی اظهار داشتند که در فضایی که میسر است، اسم آن را نباید فضای مجازی گذاشت، بلکه این فضا، است و لذا مبلغان را دعوت می فرمایند تا این فضای حقیقی را دریابند. ▫️ ایشان در تفسیر بیان داشتند: «کسانی که توفیق تبلیغ ندارند، لااقل این را دریابند، ما فضای مجازی نداریم، چون سیم حقیقت نیست، تا بی‌سیم بشود مجاز؛ آن چهره تلویزیون حقیقت نیست، تا بی‌ چهره و بی‌ شیشه بشود مجاز. همین که اندیشه در این فضا نقل و انتقال می‌شود و بر جوان‌ها اثر می‌ گذارند، این فضا، فضای حقیقی است. ما هیچ حقی نداریم که بگوییم فضا، فضای مجازی است! وقتی میسّر است، فکر منتقل می‌ شود و جوان زیر و رو می‌ شود، فضا است». معظم له در همین جلسه تاکید داشتند: «ما خودمان در بیرون از این فضا طرزی باید زندگی کنیم که بیگانه نتواند سوء استفاده کند و در درون این هم باید پیامی داشته باشیم». (جلسه 19 سوره حجرات 16/8/1395) ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین با تاکید بر اینکه در فضای مجازی باید نسبت به هر گفتار و نوشتاری، تحقیق انجام شود، اظهار داشته اند: «وقتی ، نقل و انتقال بشود، فضا است. اگر كسی این را گوش می ‌دهد و بی ‎تحقیق می ‌پذیرد ـ خدای ناكرده ـ دارد آن گوینده را عبادت می‌ كند؛ لذا هر گفتار و رفتار و نوشتاری را ما باید تحقیق كنیم». ( جلسه درس اخلاق 26/5/1396) ▫️ «این فضای مجازی که الآن به غالب خانواده‌ ها آمده است، یک امتحان بزرگی برای ماست. [طبق قول معصوم] اگر کسی برابر این، حرف کسی را گوش می‌ دهد که نمی‌ داند او چه می‌ گوید یا حرفش مشکوک است، دارد او را . این فضای مجازی در حقیقت است نه فضای مجازی. هر جا اندیشه و فکر، نقل و انتقال می ‌شود، حقیقت است. فرمود دارد چیزی را که نگاه می‌ کند، حرفی را که می‌ شنود، اگر آن گوینده از طرف خدا می ‌گوید، این دارد حرف خدا را عبادت می ‌کند. اگر حرف هوس و حرف را می ‌زند، او دارد را عبادت می ‌کند». (سخنرانی جلسات هفتگی اهالی دماوند تاریخ: 17/05/97) 🔸 ایشان در دیدار اخیر خود با رییس قوه قضائیه بر دیدگاه خود بر تاکید و بیان داشتند: «درباره فضای مجازی اگر واقعاً ما آدم های صالحی باشیم ترسی نداشته باشیم که دیگری بگوید این چه چیزی را می خواهند منتشر کند؟ ما وقتی که درست باشیم حرف ما، گفتار ما، رفتار ما، مطابق باشد اینها چه چیزی را منتشر می کنند؟ اگر یک سلسله چیزهای خلاف را کنند که آن راه دارد و می شود از آنها جلوگیری کرد، مثلا اگر کسی چیزهایی دروغی را منتشر کرد، محاکمه بشود بعد دیگران حسابش را می کنند، اما ما اگر با زندگی بکنیم، از دنیا مجازی باکی نیست». (دیدار رییس قوه قضائیه، 6/5/1400) ـ دیدار ائمه جماعات تهران، تاریخ: 1397/05/21. ـ جلسه درس اخلاق، تاریخ: 1397/04/14 ـ دیدار مدیران دفتر تبلیغات استان تهران، تاریخ: 1396/05/02 ـ درس تفسیر سوره حجرات جلسات 16، 19 و 21 در آبان ماه 1395. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و دوم ماه 1442 🔹 که عشق آسان نمود اول 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 كه عشق آسان نمود اول 🔹 اینكه گفتند «كه عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل ها»[1] برای این است كه اول یك حالت شفاف و روشنی نصیب انسان می‌ شود، بعد وقتی بخواهد راه بیفتد لنگان لنگان راه می ‌افتد، این همین است. یك وقت انسان در تشییع شهیدی، در عیادت بیماری یا مانند اینها حالی به او دست می ‌دهد، وقتی حالی به او دست داد آسان تصمیم می‌ گیرد كه به راه بیفتد، این آسان است. اگر یك كار خلافی می‌ كرد به آسانی تصمیم می ‌گیرد ترك كند، این عاشقانه وارد شد و خیلی هم به سهولت و آسانی تصمیم گرفت، اما بقیه راه را باید لنگان لنگان برود؛ این است كه «عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل ها». 🔹 آنهایی كه سالك محض هستند، هیچ وقت تصمیم آسان نمی ‌گیرند، از همان اول با دشواری لنگان لنگان هستند تا آخر، این است؛ اما آن اول به آسانی وارد می ‌شود، بعد با دشواری رو به‌ رو می ‌شود؛ اما آنها كه مجذوب محض هستند همیشه راحت ‌اند! 🔹 وجود مبارك حضرت امیر است، این طور نیست كه حضرت به سختی و با مبارزه با نفس و جهاد نفس مثلاً اینها را گذاشته باشد كنار، این طور نیست! مجذوبِ محض همیشه راحت است كه عشق آسان نمود اول، كه عشق آسان نمود وسط، كه عشق آسان نمود آخر. همیشه در مشكلات است، برای اینكه این راه، راه سخت است كه افتاد مشكل ها در اول، افتاد مشكل ها در وسط، افتاد مشكل ها در آخر. «كه عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل ها». كه اول دشواری هاست، بعد كه عشق آسان نمود آخر، اگر در آخرها عشق دستش را بگیرد دیگر به آسانی حركت می ‌كند. 🔹 غرض این است كه اگر كسی سالك باشد، متشابه‌ نشناس باشد، خیال می ‌كند این عطش است یا خیال می‌ كند این واقعیتی است. همیشه انسان، نیازمند به و ماهر و دست‌گیر است. [1] . دیوان حافظ، غزل 1. 📚 سوره مبارکه نمل _ جلسه 5 تاریخ: 1391/02/19 🆔 @a_javadiamoli_esra