💠 صلوات متقابل
🔹 در سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیهِمْ﴾ این یك #صلوات_متقابلی است كه بندگان نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صلوات می فرستند. از آن جهت كه نماز, #عمود_دین است[1] و بالاتر از نماز, مسئله اصلِ اعتقاد به #توحید است، اگر كسی معتقد به توحید بود، معتقد به #نبوت بود، معتقد به #ولایت و امامت بود، معتقد به #معاد بود و معتقد به اصول كلی بود این هم می تواند مشمول صلوات پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باشد؛ این چنین نیست كه این به مسئله زکات اختصاص داشته باشد؛ حالا اگر كسی مجاهد در راه خدا بود او هم می تواند مشمول #صلوات باشد، ذكر آنجا به صورت تمثیل است نه به صورت تعیین, اینها یك صلوات و لطف متقابلی است بین #امت_و_امام_امت, امام در برابر پیغمبر نه, امامی كه شامل خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می شود؛ نظیر آنكه درباره حضرت ابراهیم خدای سبحان فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾.[2]
🔹 اگر مؤمنین به همراه پیامبر در این امور شریك اند، ایذای آنها هم مثل #ایذای_پیغمبر است. یك وقت است كسی مؤمن را در اثر یك اختلاف مالی, اختلاف ملكی اهانتی می كند یا مثلاً ـ خدای ناكرده ـ بالاتر از اهانت مثلاً قتلی, آن یك حكم خاص دارد معصیت كبیره است؛ اما اگر مؤمن را لإیمانه كُشت، می شود ﴿مَن یقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً﴾[3] كه در بحث سوره مباركه «نساء» گذشت. خلود برای كفر است نه برای معصیتهای عادی؛ ولی درباره مؤمن اگر كسی مؤمن را لإیمانه بكشد نه برای اختلاف مِلكی خب این می شود كفر، این كیفرش #خلود_در_جهنم است. اگر كسی مؤمن را لإیمانه اهانت بكند مثل این است كه پیامبر را اهانت كرده، چون در حقیقت به دین اهانت كرده است؛ اما اگر نه, یك اختلاف مِلكی دارد اختلاف مالی دارد اهانتی كرده آن دیگر مشمول این آیه نیست. اینكه فرمود اگر كسی مؤمنی را آزار بكند یعنی لإیمانه اما اگر نه, این اختلاف مالی دارد اختلاف دارد معصیتی كرده اما آن معصیت طوری باشد كه در حدّ ایذای خدا باشد این مئونه لازم دارد، این تعلیق حكم بر وصف هم مشعر به علیت است؛ فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ﴾ حكمشان این است ﴿لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ﴾ لعن یعنی خدا اینها را از رحمت الهی دور می كند، رحمت هم در عالَم فقط دست خداست غیر خدا كه راحمی در كار نیست « هَلْ يَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ اِلا الْخالِقُ ... وَهَلْ يَرْحَمُ الْفَقيرَ اِلا الْغَنِىُّ»[4] این است غیر خدا هم كه توان رحمت ندارد، پس این نیاز دارد و هیچ راحمی هم در عالَم برای او نیست ﴿وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً﴾ این #عذاب_مهین هم قبلاً گذشت این عذاب روحی است غیر از آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» بیان شده ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیرَهَا لِیذُوقُوا الْعَذَابَ﴾[5] آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» مشخص شده، این عذاب روحی است كه او را رسوا می كند اهانت می كند تحقیر می كند این تحقیر شدن, مورد اهانت قرار گرفتن, منفور جامعه شدن اینها عذاب روحی است این شخص كه مؤمن را آزار كرده گرفتار #عذاب_روحی می شود.
[1] . الكافی, ج2, ص19, 7, ص52.
[2] . سوره بقره, آیه 124.
[3] . سوره نساء, آیه 93.
[4] . بحارالأنوار, ج91, ص110.
[5] . سوره نساء, آیه 56.
#حركت_كاروان_اسراي_كربلا_به_سوي_شام
#امام_و_امت
#رحمت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب آیه 25
تاریخ: 1392/02/28
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره95
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#دارو_و_درمان
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي فرمايد: چهار چيز از گنج هاي بهشتي اند: پنهان داشتن بيماري، پنهان داشتن درد... .[1]
اميرمؤمنان (علیه السلام) مي فرمايد: با دردت چندان که با تو راه آيد همراهي کن [تا زماني که تحمل پذير است به درمان مپرداز].[2]
[1] . أَرْبَعَةٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ: ... كِتْمَانُ الْمَرَضِ (الدعوات، ص164)، أَرْبَعٌ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ: ... كِتْمَانُ الْوَجَعِ (مستدرك الوسائل، ج2، ص67).
[2] . امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ (نهج البلاغة، حكمت 27).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 113.
🆔 @a_javadiamoli_esra
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 6
▪️ تاریخ: 1387/10/13
آپارات:
https://aparat.com/v/q3rsG
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ترک آرزوهای ناروا
🔹 یكی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) این است كه ما دست و پای خود را نبندیم، این آرزوها و خواسته های ناروا، دست و پاگیر است! فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْكُ الْمُنَی»؛[1] #بالاترین_سرمایه این است كه انسان گرفتار آرزوها نباشد؛ من به این برسم به آن برسم, به این مال برسم به آن منال برسم! ما اگر خود را بسپاریم به كسی كه ما را آفرید، فرمود شما كارتان را انجام بدهید من تأمین می كنم! همین آیه شش سوره مباركه «هود» این است كه فرمود تمام مار وعقرب های عالم عائله من هستند، شما حق ندارید بگویید فلان خرس قطبی حرام گوشت است، بلکه عائله من است، من آن را آفریدم و خود را هم موظف می دانم که آن را تأمین كنم. فرمود تمام این حیوانات حرامگوشت و حلالگوشت عائله من هستند، با «عَلَی» تعبیر كرده، فرمود دنبال چه چیزی می گردید؟ خدایی كه به هیچ وجه مار و عقرب ها و حرام گوشت ها و خرس های قطبی را از نظر دور نمی دارد، ما را رها می كند؟!
🔹 مشكل ما این است كه ما او را #رها_كردیم و به دنبال دیگری می گردیم! فرمود: «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْكُ الْمُنَی».
🔹 در بعضی از روایاتی كه حضرت امیر (علیه السلام) فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَی»؛[2] اینقدر گرفتار آرزو نباشید! تا انسان زنده است باید تلاش وكوشش كند، #كار, #تولید, #اشتغال، اینها از بهترین برنامه های دینی ماست. وقتی افرادی به حضور پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) شرفیاب می شدند، خود را معرفی می كردند كه فلان شخص این کار را دارد، فلان شخص این سِمت را دارد، فلان شخص این برنامه را دارد، بعد به كسی می رسیدند كه كاری نداشت، می گفتند فلان شخص بیكار است «سَقَطَ مِنْ عَینِی»؛[3] از چشمان حضرت می افتاد، می گفت مگر می شود آدم بیكار باشد!
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت34.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه31.
[3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 139؛ «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا نَظَرَ الرَّجُلَ فَأَعْجَبَهُ قَالَ هَلْ لَهُ حِرْفَةٌ فَإِنْ قَالُوا لَا قَالَ سَقَطَ مِنْ عَینِی قِیلَ وَ كَیفَ ذَاكَ یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا لَمْ یكُنْ لَهُ حِرْفَةٌ یعِیشُ بِدِینِه».
#تکیه_بر_ذات_اقدس_الهی
#کار_تولید_اشتغال
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره96
#حفظ_تن_و_حرمت_اضرار_به_نفس
#عوامل_بیماری
#دارو_و_درمان
🔸 همان حضرت (علیه السلام) می فرماید: مسلمان بیماری های [ساده] خود را تا سلامتی اش غلبه دارد درمان نكند.[1]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: دُمَل های بدن را ناپسند نشمارید، چرا كه از پیسی نگه می دارد.[2]
[1] . لا یتَدَاوَی الْمُسْلِمُ حَتَّی یغْلِبَ مَرَضُهُ صِحَّتَهُ (كتاب الخصال، ص620؛ تحف العقول، ص110).
[2] . لا تَكْرَهُوا الدَّمَامِیلَ، فَإِنَّهَا أَمَانٌ مِنَ الْبَرَصِ... (كتاب الخصال، ص210).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 113.
🆔 @a_javadiamoli_esra
16.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #ویژه_برنامه_محرم
#تسنیم_ولایت
▪️ موضوع: #غدیر_خونین_کربلا ــ جلسه 7
▪️ تاریخ: 1387/10/14
آپارات:
https://aparat.com/v/U5Cca
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra