eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زینت انسان 🔹 انسان اگر به جایی برسد كه مالك آسمان ‌ها هم شود، قرآن این هشدار را به او می ‌دهد كه بر فرض آسمان‌ ها هم مِلك شما شود این ستاره ‌ها, این شمس و قمر شما نیست، كلّ زمین را هم شما بگیرید «ما علی الأرض» زینت شما نیست؛ اگر برجی داری, خانه ‌ای داری, فرشی داری این «زینة الأرض» است؛ اگر باغ خوبی ساختی, خانه خوبی ساختی, قصری ساختی مواظب باش این تو نیست، بلکه آن زمین را مزین كردی! ﴿إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها﴾[1] نه «لكم»! 🔹 آسمان بروی شمس و قمر را هم بخری این زینت تو نیست، زینت تو آن است که در سوره «حجرات» آمده است كه فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإیمانَ وَ زَینَهُ فی‏ قُلُوبِكُمْ﴾؛[2] آنچه شماست زینت شماست, آنچه در آسمان است زینت آسمان است, آنچه در زمین است زینت زمین است؛ بر فرض آسمان بروی و شمس و قمر را هم بخری خودت را مزین نكردی، این بیان والای است. [1]. سوره کهف, آیه7. [2]. سوره حجرات, آیه7. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 5 تاریخ: 1392/12/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مستی گناه: امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: بر عاقل است كه خود را از مستی ثروت، مستی قدرت، مستی علم، مستی مدح و مستی جوانی نگه دارد، زیرا برای هر یك از این ‌ها بوی پلیدی است كه عقل را می ‌زداید و وقار را كاهش می‌ دهد.[1] [1] . ینْبَغِى لِلْعَاقِلِ أَنْ یحْتَرِسَ مِنْ سُكْرِ الْمَالِ وَ سُكْرِ الْقُدْرَةِ وَ سُكْرِ الْعِلْمِ وَ سُكْرِ الْمَدْحِ وَ سُكْرِ الشَّبَابِ، فَإِنَّ لِكُلِّ ذَلِكَ رِیاحاً خَبِیثَةً تَسْلُبُ الْعَقْلَ وَ تَسْتَخِفُّ الْوَقَار (غرر الحكم، ص66). 📚 مفاتیح الحیات ص 140. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بازی سالمندان 🔹 فرمود دنیا یا سرگرمی است یا بازی است؛ منتها این بازی دوران كودكی و نوجوانی و اوایل جوانی معلوم است که بازی است، دوران میانسالی و دوران كهنسالی معلوم نیست كه بازی است، ولی حقیقتاً بازی است؛ آن تفاخر بازی است آن تكاثر بازی است آن است كه خیر و رحمت است نه ! فرمود: ﴿وَمَا هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ﴾.[1] 🔹 فان قلت كه در سوره «حدید» غیر از این دو مرحله, سه مرحله دیگر هم آمده كه زینت و تفاخر و تكاثر است، قلتُ كه آنها هم است! یك سالمند وقتی بخواهد بازی كند می‌ گوید این ‌قدر اعتبار دارم، این ‌قدر موجودی دارم، این‌ قدر قبیله دارم، این ‌قدر عشیره دارم! بازی یك انسان هشتاد ساله با بازی انسان پنجاه ساله با بازی انسان چهل ساله فرق می ‌كند، بازی ‌ها فرق می‌ كند. بنابراین این‌ چنین نیست كه آن مراحل پنج‌گانه سوره «حدید» مباین و منافی با این دو مرحله سوره مباركه «عنكبوت» باشد. [1] . سوره عنکبوت, آيه64. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20 تاریخ: 1391/10/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام رسان های اجتماعی: 1️⃣ تلگرام: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مستی گناه همان ‌گونه كه شرابخواری عامل مستی و زوال عقل و تعطیل نیروهای ادراكی آدمی است گناه نیز باعث مستی شدیدتری است كه عقل را معزول و انسان را از ادراك سالم محروم می ‌كند[1]، از این رو نه تنها شراب، بلكه هر مسكری حرام است. امام موسی كاظم (علیه السلام) فرمود: خدای متعالی شراب را به سبب نام آن حرام نكرده است، بلكه آن را به سبب پیامد آن حرام كرد، پس هر چیزی كه همان اثر و پیامد را داشته باشد شراب است.[2] [1] . تسنیم، ج2، ص336. [2] . إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی لَمْ یحَرِّمِ الْخَمْرَ لاسْمِهَا وَ لَكِنْ حَرَّمَهَا لِعَاقِبَتِهَا، فَمَا فَعَلَ فِعْلَ الْخَمْرِ فَهُوَ خَمْرٌ (الكافى، ج6، ص412). 📚 مفاتیح الحیات ص 141. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جلد سوم مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مجلد سوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» تالیف حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد. لینک خبر: https://b2n.ir/t71799 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دنیای مذموم 🔹 منظور از دنیا آسمان و اهلش نیستند، زمین و اهلش نیستند، بین «أرض و سماء» نیستند، اینها موجودات الهی ‌اند، تكوینیات ‌اند، حقایق و آیات الهی ‌اند؛ دنیا همین است كه من باید این كار را انجام بدهم نه او, من باید این میز را داشته باشم نه او, من باید جلو بیفتم نه او, من باید با این لقب باشم؛ همین ! یكی از مهم ‌ترین كارهایی كه انبیا و اولیا مخصوصاً اهل بیت (علیهم السلام) كردند است كه انسان دنیا را بشناسد و فریب نخورد، نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد. خب حالا این كار را دیگری دارد انجام می‌دهد بسیار خب, «مَن رضی بفعل قومٍ» او هم در ثواب شریك است،[1] بگوییم خدا را شكر می ‌كنیم كه این آقا دارد این كار را با بهترین وجه انجام می ‌دهد، اگر چیزی از ما هم بر آمد كمك بكنیم. اگر این طور شد انسان هم راحت زندگی می ‌كند، هم به دین خودش می‌رسد و هم به دنیای خودش می‌رسد؛ اما اگر ـ خدای ناكرده ـ بگوید من باید انجام بدهم چرا او, این می ‌شود دنیا! دو طایفه از آیات در قرآن كریم هست، دو طایفه از نصوص در روایات هست: یك طایفه می‌ گوید دنیا یعنی آسمان و اهلش, زمین و اهلش؛ این زندگی, خیر و رحمت و بركت است، این را خدا آفریده و نعمت الهی است و مَتْجر اولیای الهی است؛ اما هر جا سخن از شد حرف ابلیس است كه ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾.[2] در سوره مباركه «بقره» آمده كه آنجا كه پیامبر الهی، طالوت را فرمانده قوا كرد، اینها گفتند كه ﴿وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ﴾[3] این ﴿نَحْنُ أَحَقُّ﴾, این ﴿أَنَا خَیرٌ﴾، این حرف شیطان است. 🔹 طبق تعبیر قرآن كریم از دو كار منزه اند: نه خودشان به طرف بازی می روند، نه گَرد بازی به دامنشان می ‌نشیند؛ هم خودشان مطابق آیه سوره مباركه «مؤمنون» ﴿عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ﴾[4] هستند كه اینها از لغو اعراض دارند و هم مطابق آیه سوره «نور»، لهو و مانند آن، آن قدرت را ندارند که اینها را سرگرم كنند كه ﴿لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ﴾.[5] اگر كسی نه خودش به طرف بازی برود، نه آن كارگردانان بازی آن قدرت را داشته باشند كه این بازی را به طرف او ببرند كه دامن او را تر كنند، این راحت است. [1] . ر.ك: نهج‌البلاغه, حكمت 154؛ «الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ». [2] . سوره اعراف, آیه 12; سورهٴ ص, آیهٴ 76. [3] . سوره بقره, آیه 247. [4] . سوره مؤمنون, آیه 3. [5] . سوره نور, آیه 37. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20 تاریخ: 1391/10/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مستی گناه همچنین [امام موسی كاظم (علیه السلام)] فرمود: هركس سه چیز را بر سه چیز مسلط كند گویا به نابودی عقل خود كمك كرده است: 1. كسی كه نور اندیشه خود را با آرزوی دراز تاریك كند. 2. كسی كه رهاورد حكمتش را با گفتار بیهوده‌ اش محو و زایل سازد. 3. آن ‌كه نور پندآموزی را با خواهش ‌های نفسانی خویش خاموش كند.[1] [1] . مَنْ سَلَّطَ ثَلاثاً عَلَی ثَلاثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ عَلَی هَدْمِ عَقْلِهِ، مَنْ أَظْلَمَ نُورَ تَفَكُّرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلامِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِه (الكافى، ج1، ص17). 📚 مفاتیح الحیات ص 141. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جزای کریمانه 🔹 در جریان جزا و كیفر, هم از نظر كیفیت بهتر از خود عمل است كه ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْهَا﴾[1] هم از نظر كمیت بیش از آن است ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾.[2] کیفر عمل سیء نه از نظر كیفیت بیشتر است نه از نظر كمیت؛ اما جزای عمل صالح هم از نظر كیفیت بیشتر است برای اینكه فرمود: ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْهَا﴾ هم از نظر كمیت بیشتر است برای اینكه فرمود: ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾. 🔹 او با عمل می ‌كند نه با عدل، اینكه الهی «عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» همین است؛ درخواست بخشش, درخواست مزید لطف همان معاملهٴ با تفضّل است و اگر با عدل عمل كند كمتر كسی به مقصد می ‌رسد. [1] . سوره نمل, آیه 89; سوره قصص, آیه 84. [2] . سوره انعام, آیه 160. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 7 تاریخ: 1391/09/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری به مناسبت «روز جهانی فلسفه» برگزار می‌کند: 🔸 همایش برخط «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی لینک ورود به همایش https://www.skyroom.online/ch/motahariphil/c1 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 خودپسندی (عُجب): امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: خودپسندی یكی از حسودان خِرَد است [و تباهی آن را در پی دارد].[1] 🔸 همراهی با نادانان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس با نادانی همراه گردد از عقلش كاسته شود.[2] [1] . عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ (نهج البلاغة، حكمت 212). [2] . مَنْ صَحِبَ جَاهِلاً نَقَصَ مِنْ عَقْلِه (كنز الفوائد، ج1، ص199؛ بحار الانوار، ج1، ص160). 📚 مفاتیح الحیات ص 141. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مائده فیض 🔸 درس و بحث چیز بسیار خوبی است؛ ولی بنایمان بر این نباشد كه در روزهای وفات اهل بیت (علیهم السلام) یا روزهای میلاد اینها فقط به حرم مشرف بشویم یا در مراسم سوگ و ماتم شركت كنیم، اینها سنت های خوبی است؛ اما بهتر از این هم این است كه بالأخره ما هر روز یك با اینها داشته باشیم. 🔸 حالا تجربه كنید نسبت به همه اینها عموماً و با بعضی از اینها خصوصاً، یك و تنگاتنگ داشته باشید؛ چیزی را به نیابت از اینها انجام دهید مثلاً نمازی، قرآنی یا درسی [مثلاً نیت کنید] درسی كه من می ‌روم یا درسی كه هر روز من می‌ دهم یا این نامه ‌ای كه می ‌نویسم یا كتابی كه می‌ نویسم یا رساله ‌ای كه می ‌نویسم به نیابت از آن حضرت باشد و ثوابش نثار روح مطهر آن حضرت باشد. اینها هستند، اینها بهانه ‌ای طلب می ‌كنند، گرچه همین هم بالأخره آنهاست. یك ارتباط این‌‌ چنینی باشد یقیناً سودمند است. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1373/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی هم اکنون پخش زنده مراسم https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 گوش ندادن به نصایح خردمندان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس از خردمندان نشنود عقلش بمیرد.[1] 🔸 بیهوده ‌گویی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس بیهوده ‌گویی بر او چیره شود عقلش تباه گردد.[2] 🔸 شوخی فراوان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس زیادی شوخی كند احمق شمرده می ‌شود.[3] [1] . مَنْ تَرَكَ الاسْتِمَاعَ من ذَوِى الْعُقُولِ مَاتَ عَقْلُه (كنز الفوائد، ج1، ص199؛ بحار الانوار، ج1، ص160). [2] . مَنْ غَلَبَ عَلَیهِ الْهَزْلُ فَسَدَ عَقْلُهُ (غرر الحكم، ص222). [3] . مَنْ كَثُرَ مِزَاحُهُ اسْتُحْمِق (غرر الحكم، ص222). 📚 مفاتیح الحیات ص 141 و 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی و مراسم تودیع و معارفه مدیردفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی ـ شهرری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام والمسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi