eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 زنجیر گناه 🔹 ما از چه راهی می ‌شویم، چه چیزی ما را در بند می ‌كند و ما می‌ خواهیم از چه آزاد بشویم؟ گناه، غُل، زنجیر و سلسله ‌ای است بر دوش ما، گردن ما و پای ما كه ما را می ‌بندد. در سوره مباركه یس آمده است: ما اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾. این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غُل بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها مُقمح هستند، هستند و جایی را نمی ‌بینند. 🔹 چه زمانی ما می ‌فهمیم كه این غل و زنجیر در گردن ما بود و نمی ‌گذاشت ما ؟ این را بعد از مرگ می ‌فهمیم. وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) به خدا عرض می ‌كند «وَ صَارَتِ‏ الْأَعْمَالُ‏ قَلَائِدَ فِی الْأَعْنَاق» یعنی این غل هایی كه به گردن ماست همان عمل های ماست، وگرنه از آهن، غُلی نمی‌ سازند بر گردن آدم بیندازند؛ ، غُل می ‌شود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/02/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: کفش راحتی و سبک بپوشید و همانند اهل کتاب نباشید [نعلین بپوشید و موزه[1] مپوشید][2]؛ همچنین می ‌فرماید: كفش خوب و لباس پاكیزه بپوشید[3]؛ نیز می ‌فرماید: هرگاه خواستی كفش و لباس بخری خوب و نو آن ‌ها را برگزین[4] و می‌ فرماید: هرگاه مردان و زنان امتِ من، از پوشیدن كفش‌ ها و نعلین ‌های پاره پاره و وصله‌ دار دریغ نكنند خدا بر آنان آسان گیرد.[5] نكته: پیام این‌گونه احادیث این است كه مسلمانان با رعایت نظافت و انتخاب جنس خوب در پوشاك، در زندگی ساده‌ زیست باشند و تجمل‌ گرا نباشند. [1] . موزه به كفش و پا افزاری گفته می‌شود كه پا و ساق را تا زانو می‌پوشاند و به تركی به آن چكمه گویند (لغت نامه، دهخدا، ج14، حرف م) [2] . إنْتَعِلُوا وَ تَخَفَّفُوا وَ خَالِفُوا أَهلَ الكِتَاب (الجامع الصغیر، ج1، ص417). [3] . ... مَنِ اتَّخَذَ نَعْلاً فَلْیسْتَجِدْهَا وَ... وَ مَنِ اتَّخَذَ ثَوْباً فَلْینَظِّفْهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص158). [4] . إذا اشْتَرَیتَ نَعْلاً فاسْتَجِدْها وإذا اشْتَرَیتَ ثَوْباً فاسْتَجِدَّهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص71). [5] . إذا تَخَفَّفَتْ أمَّتى بالخِفافِ ذات المَناقِب؛ الرِّجالُ والنِّساءُ، وَخَصَفُوا نِعالهُمْ، تَخَلَّی الله عَنْهُمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص82). . 📚 مفاتیح الحیات ص 173. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سربازان الهی 🔹 تقریباً نود یا صد شهید برای همین از جبهه آوردند؛ مجلس بزرگداشت اینها در شبستان بود و مسئولیت سخنرانی هم آن روز به عهده من بود. بعد از سخنرانی مجلس بزرگداشت این نود یا صد شهید، اینها را برای بدرقه كردیم. آمدیم اول خیابان چهارمردان دیدم به دنبال این اجساد طیب و طاهر، آن چنان شهدا را دارند می ‌برند مثل اینكه دارند به می برند! آنجا گویا كسی به من گفت وقتی كه خدا بخواهد دین خودش را حفظ بكند نه به سخنرانی تو محتاج است نه به فتوای دیگری، ! 🔹 این آیه به یادم آمد كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود وقتی كه سخن از دین شد من دین خود را حفظ می‌ كنم، شما نشد دیگری: ﴿لَوْ كُنْتُمْ فی بُیوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذینَ كُتِبَ عَلَیهِمُ الْقَتْلُ إِلی مَضَاجِعِهِمْ﴾؛ فرمود شما در خانه ‌های‌تان باشید ما نیرو داریم، این را ذات اقدس الهی صریحاً در قرآن كریم فرمود و مضمون همین آیه را در مجلس كوفه به ابن زیاد اعلام كرد فرمود: «كَتَبَ إِلَیهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلَی مَضَاجِعِهِم‏». 📚 سخنرانی در جمع مبلغان و راویان دفاع مقدس تاریخ: 1385/10/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پاداش مجاهدان 🔹 از این خاكریز گذشتند یعنی از پدر و فرزند، از همسر و غریبه، از مال و تجارت و مسكن از همه اینها گذشتند؛ همه اینها است، است، است! گفتن این حرف ها آسان است؛ آن وقتی كه یك جوان از پدر و مادرش از همسرش و از بچه ‌های كوچكش خداحافظی می ‌كند از همه این میدان های مین می ‌گذرد؛ این كار آسانی نیست! حالا خدا چقدر به اینها اجر داد معلوم نیست؛ هیچ كس نمی‌ داند خدا با چه كرد و به اینها چه داد! در سوره مباركه «یس» پیام شهید را خدا این ‌‌چنین نقل می ‌كند ﴿یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ المُكْرَمِینَ﴾؛ پیام می ‌دهد به پدرش، به مادرش، به خواهرش، به برادرش، به دخترش به پسرش و به فامیلش، می‌ فرماید ‌ای كاش شما می‌ دانستید خدا با ما چه كرد، چون نمی‌ دانید خدا با ما چه كرد اشك می ‌ریزید! 🔹 ابن طاووس كه از علمای بزرگ اسلام است و در بین علما مثل خیلی كم است، می ‌گوید اگر به ما دستور نداده بودند برای ضجه بزنید و بر سر و سینه بزنید و اشك بریزید من جشن می‌گرفتم؛ می‌گوید ما علاقه‌مند بودیم كه برای اماممان مراسم جشن داشته باشیم و اگر به ما دستور گریه نداده بودند ما جشن می‌گرفتیم! اگر كسی باشد بگوید خدایا این امانت ها را تو به ما دادی ما هم در راه دین تو دادیم، آن‌گاه قابل حساب نیست! 📚 سخنرانی در جمع خانواده های شهدا تاریخ: 1376/06/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 13 جمادی الثانیه سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها که روز نیز نام گرفته است، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این باره را از نظر می گذرانیم. 👇👇👇👇👇
ذکر مصیبت حضرت ام البنین(س) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 13 جمادی الثانیه سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها که روز نیز نام گرفته است، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این باره را از نظر می گذرانیم. ▫️ در دیدار جمعی از خانواده های شهدا، بیان داشتند: شهید هرگز از بین نمی رود و هرگز فراموش نمی شود و هرگز ما را فراموش نمی کند؛ در مقابل وظیفه ما آن است که و این امر، هم با برگزاری بزرگداشت برای آنها و هم با طی کردن راه آنها مقدور است. ▫️ معظم له مادران و خانواده های معزز شهدا را مورد خطاب قرار دادند و اظهار داشتند: شما بزرگوران و خانواده های شهداء هستید و می توانید این کشور را از هر خطری مصون سازید، چرا که خدا مهمان دل های شکسته است و خانواده های شهدا از دلشکستگان هستند؛ لذا همه سعی کنید مهماندار خدای سبحان باشید و از خدا برای این کشور رفع مشکلات را بخواهید. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی به مصائب و فداکاری آن بانو اشاره کردند و بیان داشتند: بعد از جریان عاشورا، وقتی خبر به مدینه رسید، اول کسی که امّ ‌البنین درباره او سؤال کرد وجود مبارک (ع) بود، یعنی نام مبارک (ع) را نمی ‌برد گفت، فرزندان من فدای حسین‌ بن ‌علی (ع). ▫️ ایشان ادامه دادند: بعدها که قدری فضای مدینه باز شد، ایشان می ‌رفتند قبرستان بقیع، در بقیع به نام چهار پسرشان چهارتا قبر نمادین درست می ‌کردند، زن ‌های مدینه را در آنجا جمع می ‌کردند، امّ‌ البنین مرثیه می ‌خواند و می‌ گفت زن‌ های مدینه از این به بعد مرا صدا نزنید، امّ ‌البنین یعنی مادر پسران! روزی من امّ ‌البنین بودم که فرزندان من زنده بودند، از این به بعد مرا امّ ‌البنین نگویید «لا تدعونی ویک امّ البنین کانت بنون لی اُدعا بهم و الیوم أصبحت و لا من بنین». ▫️ معظم له در ادامه بیان داشتند: در آن مرثیه‌ هایی که می‌ خواند می ‌گفت به من گفتند عباسِ تو مَشک به دندان گرفت! مشک را که به دندان نمی ‌گیرند به دوش می ‌کِشند! دست پسرم چه شد که مشک را به دندان گرفت؟! «السلام علیکم یا أهل بیت النبوّة و یا معدن الرسالة و یا مختلف الملائکة السلام علی أبدانکم و علی أرواحکم و علی أجسادکم و علی ظاهرکم و علی باطنکم و علی شاهدکم و علی غائبکم و علی أوّلکم و علی أفضلکم و رحمة الله و برکاته» منبع: آرشیو سخنرانی معظم له 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 و همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می ‌فرماید: هرگاه لباستان را درآوردید بر آن بسم الله بخوانید[1]؛ و نیز می ‌فرماید: هرگاه لباستان را درآوردید آن‌ ها را تا بزنید.[2] امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: هركس به ادامه زندگی علاقه‌ مند است، کفش خوب و لباس راحت و سبك بپوشد.[3] [1] . إِذَا خَلَعَ أَحَدُكُمْ ثِیابَهُ فَلْیسَمِّ... (علل الشرائع، ص583). [2] . ...، فَإِذَا نَزَعَ أَحَدُكُمْ ثَوْبَهُ فَلْیطْوِهِ ...(الجامع الصغیر، ج2، ص89). [3] . مَنْ أَرَادَ الْبَقَاءَ وَ لا بَقَاءَ... وَ لْیجَوِّدِ الْحِذَاءَ وَ لْیخَفِّفِ الرِّدَاءَ... (عیون اخبار الرضا ، ج2، ص38). . 📚 مفاتیح الحیات ص 173. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شهامت مجاهدان 🔹 این ایام مصادف با سالگرد شهادت است. شهامت و شجاعت نعمتی نیست كه ذات اقدس الهی به هر كسی بدهد، چیز دیگری است؛ این از سنخ علم نیست، شجاعت، یك است نه كار علمی. 🔹 خدای سبحان در بخش هایی از قرآن كریم فرمود ما یك عده داریم ﴿لَوْ كُنْتُمْ فِی بُیوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ كُتِبَ عَلَیهِمُ الْقَتْلُ إِلَی مَضَاجِعِهِمْ﴾؛ فرمود وقتی دین در خطر بود شما نشد دیگری؛ این طور نیست كه خدا سرباز نداشته باشد، یك عده را آماده كرده است. چه كسی دل ها را می ‌شوراند؟ مقلّب ‌القلوب! چه كسی تشجیع می ‌كند؟ مقلّب ‌القلوب! شجاعت یك است نه ملكه علمی. در قرآن كریم فرمود خدا دو گونه وحی دارد: بعضی ها ‌هستند، بعضی ها یك قسم وحی نصیبشان می‌ شود؛ آن وحی تشریعی و اینها حسابش جداست که مخصوص انبیاست، اما به بعضی ها می ‌دهد نه وحی علمی. فرمود: ﴿وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلاَةِ﴾ نه علمش را نه حُكمش را؛ فرمود این شوق و گرایش و هیجان و شوری كه در دل های یك عده پیداست این خداست كه فرمود: ﴿وَ أَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ﴾ نه «حُكم الخیرات» نه «العلم بالخیرات» نه «ایجاب الخیرات»؛ این نصیب همه نمی ‌شود. 🔹 نمی ‌دانم شما اینها [یعنی فداییان اسلام] را دیدید یا ندیدید؟ ادبِ اینها، انسانیت اینها، شرف اینها، شهامت اینها، خضوع و تقوای اینها! حشر همه آنها با انبیای الهی باشد! خب اینها بزرگانی بودند كه در راه دین تلاش و كوشش كردند. هیچ مددی به حسب ظاهر نداشتند؛ نه دولت با آنها بود نه حوزه با آنها بود نه مراجع با آنها بودند بالأخره هیچ كسی كمكشان نكرد [البته] كسی از مراجع مخالف نبود اما قدرت نداشتند تأیید كنند بعد [اینها] به این نائل شدند! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1387/10/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
صلابت، استواری و نفوذ ناپذیری، از عناصر محوری هویّت مردان مؤمن 🔸 پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء، 27 دی ماه، سالروز شهادت شهید و همرزمانش از جمعیت می باشد که پس از مبارزات خستگی ناپذیر به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوستند. بدین مناسبت فرازهایی از پیام های حکیم متأله حضرت که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهید نواب صفوی و همرزمانش در سال های گذشته، ایراد فرموده اند را از نظر می گذرانیم. 👇👇👇👇👇
صلابت، استواری و نفوذ ناپذیری، از عناصر محوری هویّت مردان مؤمن 🔸 پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء، 27 دی ماه، سالروز شهادت و همرزمانش از جمعیت می باشد که پس از مبارزات خستگی ناپذیر به دست عوامل رژیم پهلوی به شهادت رسیدند و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوستند. بدین مناسبت فرازهایی از پیام های حکیم متأله حضرت که به مناسبت مراسم بزرگداشت شهید و همرزمانش در سال های گذشته، ایراد فرموده اند را از نظر می گذرانیم. 🔸 جناب سید بزرگوار ـ که درود و رحمت الهی بر او و همرزمان و بر همه شهدا باد! ـ دارای چند ویژگی بود: اولاً شجاعت، درست است که انسان می ‌تواند و موظّف است در برابر ناملایمات شجاع باشد؛ ولی بخشی از شجاعت کسبی نیست، بلکه بعضی از شجاعت‌ها است. آن شجاعت ممتاز شهید نوّاب صفوی هر کس از نزدیک با او آشنا بود و آن عصر و مصر را می ‌دید باور می ‌کرد که این کسبی نیست، ﴿ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتیهِ مَنْ یشاءُ﴾؛ این ‌طور بود، برخی از همرزمانشان شهید واحدی (رضوان الله علیه) هم در مرحله بعد این‌ طور بودند. 🔸 گذشته از آنکه (رضوان الله علیه)، از نظر تشخیص اول بود و از نظر شهامت و شجاعت و از نظر سیادت اول بود ؛ او قبل از انقلاب بود. 🔸 صلابت، استواری و نفوذ ناپذیری، از عناصر محوری است. چنین رجالی با خدای خود پیمان ستبر و ناگسستنی دارند: ﴿و أخذنا منهم میثاقاً غلیظاً﴾ و در کیان داخلی و حفظ استقلال و استغنای همه جانبه، هویتی خودکفا داشته و به خود متکی اند: ﴿کَزَرعٍ أخرجَ شَطأهُ فازَرَهُ فَاستغلَظ فَاسْتَوی عَلَی سُوقِه﴾ و در قبال بیگانگان، حیثیتی و دست نیافتنی دارند: ﴿و لْیجِدوا فِیکُمْ غِلظَةً﴾ و پیام آیه را که تسلیم نشدن در برابر دشمن است، با تنش زایی ناروا اشتباه نمی کنند و در صحنه پیکار مدافعانه و نه مهاجرانه، نستوه و شکست ناپذیراند: ﴿إنّ اللّه یحبُّ الذین یقاتِلُونَ فی سَبیلهِ صَفّاً کأنّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوص﴾ و در مهر و قهر از منحرف نمی شوند، هرچند شناخت آن از دیدن موی باریک دقیق تر و پیمودن آن از رفتن بر لبه شمشیر تیز دشوارتر است. 🔸 که بین قلم و شمشیر الفت ویژه ای ایجاد کرده اند، نه تنها صید خوبی کرده اند و جزء مخلصان درآمده اند، بلکه صید خوبی گشته و در ردیف مخلَصان به حساب آمده اند و هرگز به شکار شاهان باشه و شاهین و صید خسروان یوز و باز که از آهو و تیهو تجاوز نمی کنند، اعتنایی نداشته و ندارند و شعار امیر شهیدان و سلطان شاهدان حضرت (علیهم‌السلام) را اساسنامه حیات و ممات خود قرار داده و می دهند. سیره سلاله سادات نواب صفوی و همرزمان او ، فراسوی پژوهشگران شهادتنامه است. مطالعه بیشتر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/t48804 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: پس از استحمام، هنگام پوشیدن لباس بگو: «اللَّهُمَّ أَلْبِسْنِى التَّقْوَیٰ وَ جَنِّبْنِى الرَّدَیٰ»؛ خدایا! لباس تقوا به من بپوشان و از بدی دورم كن، هرگاه چنین كردی از هر دردی در امانی.[1] [1] . ... فَإِذَا لَبِسْتَ ثِیابَكَ فَقُلِ: ... فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ أَمِنْتَ مِنْ كُلِّ دَاءٍ (الفقیه، ج1، ص112). 📚 مفاتیح الحیات ص 173. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فتنه جمل ▫️ بعد از استقرار خلافت وجود مبارك حضرت امیر، طلحه و زبیر دیدند كه وجود مبارك حضرت امیر به پیشنهادهای اینها عمل نمی ‌كند، به اینكه ما می‌ خواهیم به عمره مفرده برویم از مدینه خارج شدند و وقتی از مدینه می ‌خواستند خارج بشوند عایشه را همراه خود بردند كردند و زمینه قیام علیه امام زمانشان را فراهم كردند. ▫️ همه ما جریان پیراهن عثمان را شنیدیم، امّا را كمتر شنیدیم. پیراهن عثمان قصّه ‌اش این است كه عایشه و طلحه و زبیر و اینها پیراهن آغشته به خون عثمان را گرفتند این را بهانه قرار دادند، حتّی معاویه این را بهانه قرار داد؛ امّا همین عایشه در زمان عثمان نعلین رسول خدا (علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) را، یك؛ و پیراهن آن حضرت را، دو؛ درآورد در حضور مردم و گفت مردم! هنوز نعلین پیامبر كهنه نشد هنوز پیراهن پیامبر كهنه نشد و عثمان دین پیامبر را كهنه كرد؛ همین عایشه یك روز را بهانه كرد، یك روز پیراهن آغشته به خون عثمان را بهانه كرد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی می‌ گوید: امام رضا (علیه السلام) لباس را از سمت راست می‌ پوشید و هرگاه لباس نو بر تن می ‌كرد بر كاسه ‌ای از آب ده بار ﴿اِنّا اَنزَلنـٰهُ فى لَیلَةِ القَدر﴾[1] و ده بار ﴿قُل هُوَ اللهُ اَحَد﴾[2] و ده مرتبه ﴿قُل یـٰاَیهَا الكـٰفِرون﴾[3] می ‌خواند و سپس آن را بر لباس نو می ‌پاشید، آن گاه می ‌فرمود: هركس پیش از پوشیدن لباس نو چنین كند پیوسته در ناز و نعمت زندگی به سر می ‌برد مادامی كه تاری [نخی] از آن لباس باقی است.[4] [1] . سورهٴ قدر، آیهٴ 1. [2] . سورهٴ اخلاص، آیهٴ 1. [3] . سورهٴ كافرون، آیهٴ 1. [4] . أَنَّهُ كَانَ یلْبَسُ ثِیابَهُ مِمَّا یلِى یمِینَهُ، فَإِذَا لَبِسَ ثَوْباً جَدِیداً دَعَا بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَقَرَأَ عَلَیهِ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ» عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ«قُلْ یا أَیهَا الْكافِرُونَ» عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ نَضَحَهُ عَلَی ذَلِكَ الثَّوْبِ، ثُمَّ قَالَ: مَنْ فَعَلَ هَذَا بِثَوْبِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یلْبَسَهُ لَمْ یزَلْ فِى رَغَدٍ مِنْ عَیشِهِ مَا بَقِىَ مِنْهُ سِلْکٌ (عیون اخبار الرضا ، ج1، ص315). 📚 مفاتیح الحیات ص 174. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 غاصبان فلسطین 🔹 فرمود: ﴿كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُیونٍ ٭ وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِیمٍ ٭ وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِیهَا فَاكِهِینَ ٭ كَذلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْماً آخَرِینَ﴾ خب این چیز شفاف روشنی است محذوری ندارد؛ یعنی آل‌ فرعون به هلاكت رسیدند، ما همه این امكانات را به یك عدّه دیگر ارث دادیم. 🔹 ﴿إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ یورِثُهَا مَنْ یشَاءُ﴾ این مشكلی ندارد، چون قوم ‌‌‌‌آخرین معلوم نیست چه كسانی هستند؛ امّا آیه محل بحث سوال برانگیز است، آیا بنی‌ اسرائیل دوباره از سرزمین سینا یا از شام یا از و امثال ذلك برگشتند آمدند مصر و مالك آن امكانات شدند یا نه؟ اگر خواستند برگردند یقیناً با معجزه برنگشتند، آنجا جای كشتیرانی بود، كشتیرانی در بحر قلزم رواج داشت. اینكه بنی ‌اسرائیل دوباره به مصر آمده باشند [یا نه] باید شما آقایان تحقیق كنید، این مربوط به كشتیرانی و اینهاست؛ اینها هم بخش های مانده تفسیر است كه یكی از شما بزرگواران می ‌توانید پایان نامه تحصیلاتی تان را در همین زمینه بنویسید و این سهم تعیین‌‌ كننده دارد! بالأخره این بنی‌ اسرائیل در این خاورمیانه چه جایگاهی داشته ‌اند؛ اینها اصلاً مالك فلسطین و غزّه بودند یا اینها مثل مسلمان هایی كه اهل و هستند آنجا بودند؛ منتها اینها اسلام نیاوردند دیگران اسلام آوردند؟ نمی ‌شود گفت كه شما را باید از این سرزمین بیرون بكنیم. 🔹 بارها مثال زده می‌ شد مثل اینكه زرتشتی ها حق ندارند به ما بگویند شما از ایران بیرون بروید! خب ما هم در این سرزمین بودیم هزارها سال قبل پدران ما اهل تشخیص بودند اسلام را با ولایت پذیرفتند ما شدیم شیعه اهل ‌بیت (علیهم السلام) شما همچنان زرتشتی هستید؛ ما همه ایرانی بودیم و اینجا خانه ماست، دیگر زرتشتی نمی ‌تواند به ما بگوید شما باید از اینجا بروید بیرون! هرگز اسرائیل حق ندارد كه كسی را از سرزمینش بیرون كند، چون جای آنهاست؛ اینها اگر به صورت یك پایان‌نامه باشد بالأخره است و انسان دستش بازتر است. 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 11 تاریخ: 1391/01/15 🆔 @a_javadiamoli_esra