eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
قانون باید معقولیت و مقبولیت داشته باشد/ معقولیت قوانین به این است که از جایگاه برهان و استدلال تأمین شود/ اگر قانونی مقبولیت نداشته باشد، مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: قانونی که خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعاً نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب جامعه می شود… . 👇👇👇👇
مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید: 🔸 با توجه به اینکه تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با واکنش افکار عمومی و سلایق سیاسی مواجه شده، نظر شما در خصوص کلیات مطرح شدن این طرح چیست؟ مجلس در ادامه تصویب این طرح چه روشی را باید پیش بگیرد؟ اکنون که بیش از 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و نظام اسلامی می رود تا مسیر اصلی و نهایی خودش را بگذراند، یکی از مؤلفه های اصلی این نظام قوانینی است که در حقیقت چنین ساختاری است؛ و هرچه این قوانین از جایگاه حقوقی، فقهی و اجتماعی عمیق تر و قوی تری برخوردار باشد، در جهت تثبیت موقعیت نظام و جامعه اسلامی نقش اساسی دارد. در قوانین و مقرراتی که در این کشور مورد تصویب قرار می گیرد، باید به گونه ای عمل کنیم که به تعبیر هم معقول و هم مقبول باشد. معقول باشد، یعنی برهانی باشد و استدلال کارشناسی قوی با او باشد و در هر محکمه ای از محاکم اجتماعی، فرهنگی و فکری قابل دفاع باشد. از سوی دیگر باید مقبول باشد. یعنی جامعه آن را به لحاظ قلبی قبول کند و پذیرا باشد. اگر این دو حیثیت برای آن نباشد، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، هرگز اعتباری برای عمل نخواهد داشت. بنابر این قانونی که معقولیت خودش را از جایگاه برهان و استدلال و همچنین مسائل فکری و فرهنگی تأمین نکرده باشد، و از سوی دیگر مقبولیتی که برای قانون لازم هست مورد توجه واقع نشود، این قانون ولو هم به ظاهر تصویب شود، در باطن مورد حرمت و اهتمام یک جامعه نخواهد بود و طبعا نمی تواند عاملی برای استقرار باشد؛ بلکه موجب می شود. بی توجهی به و قانونگذاری و نظایر آن بدترین نمودی است که مطابق با این جریان ها ممکن است خدای ناکرده بر جامعه و نظام اسلامی تحمیل شود و در حقیقت اعتبار قانونگذاری و قانونگذاران را زیر سؤال ببرد. بنابر این به نظر می رسد با توجه به نظراتی که از مواضع مختلف دارد اظهار می شود، مجلس محترم شورای اسلامی تجدید نظری در ارتباط با این امر داشته باشد و این دو ویژگی که مورد توجه خبرگان، نخبگان و فرهیختگان جامعه ما هست، که هم و هم باشد، در این مسأله رعایت شود. 🔸 با توجه به اینکه شما هم با بزرگان حوزوی و دانشگاهی و هم با عموم مردم سر و کار دارید، برداشت مردم از این طرح صیانت این است که بیشتر سیاسی است و یا در جهت منافع مردم است؟ به هر حال عرض بنده این است که اگر این دو ویژگی در آن باشد، به سمت مصالح و منافع کشور قدم برداشته می شود و اگر این دو جهت در آن رعایت نشود حتما هم مؤلفه قانون را که یکی از مؤلفه های اصلی است زیر سؤال می برد و هم به عنوان جایگاه قانونگذاری را احیانا مخدوش می کند، و هم خدشه وارد می کند به کسانی که می خواهند برای کشور و نظام دلسوزی کنند. ما تردیدی در این نداریم که کسانی که دنبال این طرح هستند می خواهند به جامعه اسلامی خدمت کنند. اما اینکه آیا واقعا این به عنوان یک خدمت محسوب می شود و و جامعه اسلامی را در خودش تضمین کرده، مسأله ای است که جای تجدید نظر برای کارگزاران و قانونگذاران وجود دارد. 🔸 این قانون خیلی از کسب و کارها را هم با مشکل مواجه می کند. نظر شما در این خصوص چیست؟ وقتی منافع دیده نشود چه بسا این گونه از مسائل هم هست ولی قانونگذاران هم مورد خاص و هم مصالح را می بینند. در کتاب ولایت و خودشان به این مسأله توجه داده اند که اگر جامعه ای این را میسور نداند و نتواند آن را تحمل کند، نمی تواند برای جامعه مفید و کارساز باشد. 🔸 با توجه به اینکه تجربه خوبی از ماهواره، ویدئو و این طور مسائل نداشته ایم، آیا ما می توانیم در برابر تکنولوژی مقاومت کنیم؟ جواب این سؤال در ضمن خودش دیده شده است. در هر حال تکنولوژی قانون حاکمی است که امروز دارد می آید. آقای جوادی آملی تعبیری داشتند و فرمودند که باید جلوی رهزنان و سارقان را گرفت و . لازمه راه بستن این است که کسانی که از این مسیر می خواهند به مقصدشان بروند هم نتوانند موفق شوند. این تعبیر را داشتند که باید جلوی کسانی را بگیرند که عداوت می کنند و می خواهند افکار جامعه را خدشه دار کنند؛ آنها انسان های خبیثی هستند که آلودگی را بر جامعه تحمیل می کنند؛ اما راه را باید باز نگه داشت. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و دوم ماه 1443 🔹 نصير ولايت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نصیر ولایت 🔹 وقتی اسم سید مرتضی را در درس می بُرد می گفت: «قال سید المرتضی صلوات الله علیه»، شاگردها تعجب می کردند که اینجا «صلوات الله علیه» یعنی چه؟! این برای رفع تعجب شاگردها می گفت: «کیف لا یصلی علی المرتضی»؟ خب انسان به جایی می رسد که خدا بر او صلوات می فرستد! هر دو آیه در سوره «احزاب» است؛ ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً﴾ این آیه معروف است و هم هست؛ اما در همان سوره احزاب دارد: ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ﴾. حالا ما به این فکر نیستیم که قرار بگیریم مطلب دیگری است! 🔹 اولین بار ما از استادمان مرحوم فاضل تونی این بحث را شنیدیم؛ ایشان می گفت خواجه نصیر فیلسوف بود متکلّم نبود و کتاب کلام نوشت تا ولایت علی بن أبی ‌طالب را ثابت کند، چون در فلسفه جا برای شخص نیست؛ فلسفه می گوید ما نبوت می خواهیم مثل همان کارخانه هایی که شمش تولید می کنند، دیگر ساخت انگشتر و مانند آن کار آنها نیست؛ در فلسفه از اینکه چه کسی پیغمبر است چه کسی پیغمبر نیست صحبت نیست، بلکه بشر پیغمبر می خواهد، نبوت یعنی چه، بشر امام می خواهد، امامت یعنی چه، اینها بحث ‌های کلی است که در فلسفه از آنها بحث می کنند؛ اما زید امام است یا عمرو، این جزء بحث های فلسفی نیست. مرحوم خواجه در کدام کتاب فلسفی می خواهد ثابت کند که علی بن أبی‌طالب امام است؟! ایشان دارد که خواجه فیلسوف بود نه متکلم و کلام نوشت برای اینکه تشیع را ترویج بدهد و را ثابت کند؛ خواجه این طور بود! 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 103 تاریخ: 1400/03/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 استحکام بنا: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: به راستی خدای متعالی دوست دارد هر یک از شما هرگاه کاری می‌ كند آن را محکم و استوار کند.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از خاكسپاری سعد بن معاذ و محکم کردن قبر او فرمود: می ‌دانم این قبر به زودی ویران می ‌شود؛ ولی خدا دوست می ‌دارد هرگاه بنده او کاری می ‌كند آن را استوار سازد.[2] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: خدا كسی را كه در خانه ویران ساكن شود، دوست ندارد.[3] [1] . إِنَّ اللهَ تَعَالَی یحِبُّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلاً أَنْ یتْقِنَهُ (الجامع الصغیر، ج1، ص284). [2] . ... إِنِّى لأَعْلَمُ أَنَّهُ سَیبْلَی... وَ لَكِنَّ اللَّهَ یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلاً أَحْكَمَهُ (الامالی، صدوق، ص385؛ وسائل الشیعة، ج3، ص230). [3] . ثلاثةٌ لا یحِبُّهُمْ رَبُّكَ عَزَّ وَجَلَّ: رَجُل نَزَلَ بَیتاً خَرِباً... (الجامع الصغیر، ج1، ص545). 📚 مفاتیح الحیات ص 192. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 صبح امروز در مدرسه معصومیه برگزار گردید 🔸 در این مراسم لوح سپاس همایش کتاب سال حوزه در گروه علوم سیاسی به کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه» تالیف حجت الاسلام و المسلمین تقدیم گردید. 🆔 @m_vaezjavadi
تقویت دین جامعه، هویت دینی بخشیدن به جامعه و آمیختن زندگی مردم با آموزه ‌های وحیانی از اهداف نهایی دفاتر است 💠 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در دومین روز همایش مدیران دفاتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به اهداف تاسیس مراکز استانی دفاتر بیان داشت: اهداف و مقاصد مد نظر آیت‌الله العظمی جوادی آملی باید سرلوحه فعالیت های دفاتر باشد و ما می‌دانیم که دفاتر همین گونه فعالیت می کنند. رئیس بنیاد بین المللی اسرا با بیان اینکه مردم باید از هدایت الهی بهره ببرند، اظهار داشت: کارهای علمی و تالیفی بسیار ارزشمند است اما آنچه نقطه پایانی است متدین ساختن مردم است. جامعه ای که مطابق با احکام الهی زندگی‌کند است. ادامه خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/h48902 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند؛ هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند! هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است. 🔸ما همان ‌طوری كه عالمانه می ‌فهمیم این سمّ ضرر دارد، می‌ فهمیم این كاری كه كردیم این حرفی كه زدیم از بین نمی‌ رود، بلکه می ‌افتد در ! مگر چیزی که موجود شد از بین می ‌رود؟! در امور دیگر اثر می ‌كند، از امور دیگر اثر می ‌گیرد. 🔸 حرفی زدیم، قلب كسی را به درد آوردیم، این گذشت؛ اما چه گذشت؟ مگر موجود، معدوم می ‌شود؟! این وقتی كه یافت شد می‌ افتد در خطّ تولید؛ بعد از مثلا دو سال، سه سال، چهار سال، پنج سال، اثر تلخش بر می ‌گردد، دامنگیر ما می‌ شود. ممكن نیست كسی حرفی بزند كاری بكند بگوید گذشت، هیچ نگذشت! اینها با نصیحت حلّ نمی ‌شود، این با تحقیق علمی حلّ می ‌شود؛ یعنی اگر حوزه، شد، این را می ‌فهمد؛ هرگز نمی ‌گوید گذشت! 🔸 چرا آدم دروغگو رسوا می ‌شود؟ برای اینكه اگر كسی بیست سال قبل حرفی زده، این گذشته؛ اما این حرف می ‌افتد در ، این حرف در فلان شیء اثر دارد، آن شیء در فلان شیء اثر دارد، بعد از بیست سال اثرش بر می ‌گردد؛ معلوم می‌ شود این آقا بیست سال قبل این حرف را زده! هیچ ممكن نیست ما كاری بكنیم، حرفی بزنیم، بگوییم گذشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/1HJfM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا