eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پنجم ماه 1443 🔸 پناهگاه امن 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پناهگاه امن 🔸 «قال مولانا علی ‌بن ‌الحسین (علیهم السلام): «لَوْماتَ مَنْ بَینِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ یكُونَ الْقُرآنُ مَعى». ایام متعلق به چهارمین نیر برج فروزان امامت و عصمت (علیه السلام) است؛ امامی كه صحیفه سجادیه او به نام بیت معروف است. این امام همانند دیگر ائمه معصومین (علیهم السلام) بیانات حكیمانه‌ ای دارد كه محتوای آنها از قرآن كریم است. 🔸 یكی از آن بیانات حكیمانه امام چهارم (علیه السلام) این است كه اگر همه مردمی كه بین مشرق و مغرب به سر می ‌برند از بین بروند و من تنها بمانم احساس وحشت نمی ‌كنم در صورتی که قرآن با من باشد؛ اگر من در باشم و با قرآن باشم و این كلام خدا با من باشد و مرا رها نكند، از هیچ عاملی وحشت و هراس ندارم. 🔸 بیان امام سجاد از آن نظر كه معصوم است مصون از هر گونه اغراق و مبالغه نادرست است؛ وقتی امام بفرماید اگر قرآن با من باشد از تنهایی احساس هراس نمی ‌كنم حق می ‌گوید، زیرا قرآن كلام حق است و متكلمِ این كلام خداست؛ این طنابِ است، این ریسمانِ است، این ریسمانِ است، این رابطِ است. كلام یك طرفش به متكلم بسته است و طرف دیگرش به شنونده و مستمع؛ اگر گوینده، خدا باشد و شنونده، بنده خاص خدا باشد و این ، بنده را در سایه شنیدن كلام حق، به خدا مرتبط كند، آن بنده از هر گزندی مصون است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1387 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون دومین کنگره ملی "حکمت سیاسی متعالیه" با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله)* و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی گوید: هرگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مسافرت می‌ كرد پنج چیز را همراه می ‌برد: آیینه، سرمه ‌دان، شانه‌، مسواک و قیچی.[1] به فرموده امام صادق (علیه السلام)، لقمان به پسرش سفارش كرد: ای پسرم! در مسافرت این وسایل را همراه داشته باش: شمشیر، كفش، عمامه، چادر (خیمه)، مَشك، نخ و سوزن خیاطی، ابزار و داروهای مورد نیاز خود و همراهان.[2] [1] . أَنَّ النَّبِىَّص كَانَ إِذَا سَافَرَ حَمَلَ مَعَهُ خَمْسَةَ أَشْیاءَ: الْمِرْآةَ وَ الْمُكْحُلَةَ وَ الْمِذْرَیٰ وَ السِّوَاكَ وَ فِى رِوَایةٍ أُخْرَی وَ الْمِقْرَاضَ (وسائل الشیعة، ج11، ص426)، كَانَ النَّبِىُّB إِذَا سَافَرَ یصْحَبُ مَعَ نَفْسِهِ الْمُشْطَ وَ السِّوَاكَ وَ الْمُكْحُلَةَ (مكارم الاخلاق، ص252). [2] . فِى وَصِیةِ لُقْمَانَ لابْنِهِ: یا بُنَىَّ! سَافِرْ بِسَیفِكَ وَ خُفِّكَ وَ عِمَامَتِكَ وَ خِبَائِكَ وَ سِقَائِكَ وَ إِبْرَتِكَ وَ خُیوطِكَ وَ مِخْرَزِكَ، ثم تَزَوَّدْ مَعَكَ الأَدْوِیة التى تَنْتَفِعُ بِهَا أَنْتَ وَ مَنْ مَعَكَ... (الامان، ص54). 📚 مفاتیح الحیات ص 198. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده با پیام 🔸 کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده با مشارکت اساتید و اندیشمندان از داخل و خارج کشور در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 گزارش تصویری؛ دومین کنگره ملی "حکمت سیاسی متعالیه" 🔸 دومین کنگره ملی صبح امروز با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. 🔸 زمان: سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه 🔸 دومین کنگره ملی صبح امروز با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🔸 زمان پخش: سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند/ حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد بیان داشت: نظام و جامعه اسلامی باید قدر فعالیت های علمی صورت گرفته را بداند و بر اساس این فعالیت ها کاری کند که نورانیت جامعه اتفاق بیفتد. 👇👇👇👇
جامعه‌ای که تکلیف‌گرا نباشد نمی‌تواند ارزش‌گرا باشد 🔸حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی افزود: امروز جهان در مسیری حرکت می کند که اینگونه مباحث به درستی مورد توجه قرار نمی گیرند اما این تالیفات و تحقیقات زمینه را برای شناخت فلسفه سیاسی فراهم می کند و غایت حرکت سیاسی این است که جامعه از ظلم به عدل و از تاریکی به نور برسد. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به وضع کنونی کشور گفت: هرگز فکر نمی کردیم که بعد از چهل سال ایثار و شهادت، شاهد چنین وضعی در نظام سیاسی و اجتماعی باشیم. این هرگز قابل تصور نبود. 🔸 وی خاطرنشان کرد: در اندیشه حکمت متعالیه با صراحت اعلام شده که هدف این حکمت، ساختن جامعه نورانی است. بستری که حکمت متعالیه فراهم کرده یک بستر جامع است که هم حکمت نظری را دربر میگرد هم حکمت عملی. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد: صدرالمتالهین در اسفار اربعه در هر سفر هر آنچه در این زمینه نیاز بود را گفته به عنوان مثال در سفر چهارم می بینیم که حکمت عملی هم مطرح می شود اما در هر صورت حکمت نظری اینها را راهبری می کند. 🔸 وی ادامه داد: حکمت سیاسی اگر پشتوانه اش رسالت و نبوت نباشد نمی تواند حکمت عملی را حمایت کند. 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش شریعت در سیاست گفت: شریعت برای سیاست مثل نبوت برای شریعت است و این امر بیان موقعیت شریعت در حکمت متعالیه است. 🔸 ایشان اظهار داشت: دو محور اساسی وجود دارد که نظام سیاسی باید راجع به آنها بیاندیشد، محور اول اینکه شریعت و اراده تشریعی خداوند خوب شناخته شود و محور دوم مردم هستند که اگر از جامعه توقع داریم تا فوق العاده شود، در کنار رعایت حقوق مردم، آنها را نیز باید با تکالیفشان آشنا کرد و نخبگان جامعه نسبت به آشنا کردن مردم با تکالیفشان نیز وظایف دارند. 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اندیشه سیاسی عنوانی بالاتر از حکمت سیاسی متعالیه نداریم، بیان داشت: دین اگر در اسارت باشد، جامعه نیز اسیر است، آسیب حکومت های دینی این است که دین توسط افرادی که لباس دین دارند، مصادره شود و این وظیفه حکمت سیاسی متعالیه است که از دین صیانت کند که مصادره نشود و همانطور که حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود و فهم نادرستی از شریعت به جامعه داده شود، همینطور باید در بابت مردم نیز باید صیانت کند تا مردم را مصادر نکنند. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با اشاره به وارونه سازی شریعت گفت: برخی از حکومتهای به ظاهر اسلامی مثل امویان، کارشان وارونه سازی شریعت بود. 🔸 وی خاطرنشان کرد: آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با تاکید بر سخنان علامه طباطبایی گفت: ایشان معتقد بود جامعه باید به قدری با فرهنگ دین آشنا شود که فریب حرف های ضد دینی را نخورد. 🔸 وی با اشاره به مسئله امر به معروف اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نباید محدود به اموری همچون پرهیز از غیبت و تهمت شود بلکه تعالی جامعه باید مد نظر قرار بگیرد بنابراین اگر ما بخواهیم در سطح بین الملل حرف برای گفتن داشته باشیم نباید به لایه های ظاهری دین بسنده کنیم. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره رحمت 🔹 خیلی از افراد هستند که به بهشت می‌ روند اما تحصیل کرده نیستند؛ این مطابق با همان که می ‌داند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است عمل می‌ کند. بیش از این هم که نیست، هم همین هستند. 🔹 فرمود: «أَكْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْه‏» _ نه «بُلَهاء» ـ فرمود اکثر اهل بهشت همین افراد ساده هستند. اینها هر چه که مراجعشان گفتند ؛ حالا مطالب علمی را نمی ‌داند اما نه بیراهه می‌ رود نه راه کسی را می‌ بندد. «اَبله» یعنی «سلیم الصدر»؛ یعنی نقشه بکشد، حیله بزند، امروز این طور، فردا آن طور، این طور نیست؛ یا کشاورز است یا دامدار است یا پیشه ‌ور است یا کاسب است، همین کار خودش را انجام می ‌دهد. 🔹 اینها هستند؛ وجوهات شرعی خود را می ‌دهد، خود را هم می‌ خواند، خود را هم می ‌گیرد، حالا ممکن است چهار تا گناه صغیره هم بکند. در این باره هم فرمود که کسانی که گناه کبیره ندارند، اگر مختصر لغزشی کردند ما می ‌بخشیم: ﴿إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَیئَاتِكُم﴾؛ اینجا سیئات یعنی سیئات صغیره؛ یا فرمود: ﴿الَّذینَ یجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ﴾؛ یعنی کسانی که دارند، ما می ‌بخشیم_ این است _ آن هم ، چون با توبه که گناهان کبیره را هم می ‌بخشد؛ این خداست! آن وقت با این آدم جهنم برود جای تعجب است! استدلال وجود مبارک امام سجاد در بیان نورانی شان این است که وای به حال کسی که یکی‌ های او از دَه ‌تاهای او بیشتر باشد! سیئات، هر یک گناه، یک کیفر دارد اما حسنات، هر یک حسنه، دَه تا پاداش دارد؛ فرمود چگونه می‌ شود که یکی‌ ها بر دَه تاها پیروز می ‌شود؟! چون اگر یکی‌ ها بر دَه تاها پیروز نشود که شخص جهنم نمی ‌رود. 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حکمت متعالیه 📚 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه تاریخ: 1400/12/17 آدرس پیام به طور کامل در آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🆔 @a_javadiamoli_esra
رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است، بیان داشتند: رهبری علوم به عهده حکمت متعالیه است یعنی حکمت نظری. موضوع حکمت نظری، خدا و جهان است و کاری به مردم و حکومت و سیاست ندارد ،این دون شأن آن است، حکمت نظری کار به علوم دارد، می خواهد علم را تربیت کند؛ علوم اسلامی از اینجا شروع می شود یعنی تدبیر علمی علوم به عهده حکمت نظری است و اما تدبیر مردم که مردم بشوند عمود الدین، کار حکمت عملی است، آن حکمت عملی است که چندین رشته دارد از تربیت منزل و نهاد خانواده تا سیاست مدن. پس در فلسفه نظری اصل اول این است که به نحو سالبه کلیه، هیچ کاری بلاواسطه با جامعه ندارد، بلکه حکمت عملی را تربیت می کند که جزء علوم است و حکمت عملی جامعه را تربیت می کند. 👇👇👇👇
دومین کنگره ملی "حکمت سیاسی متعالیه" با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام، با بیان اینکه رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است، بیان داشتند: رهبری علوم به عهده حکمت متعالیه است یعنی حکمت نظری. موضوع حکمت نظری، خدا و جهان است و کاری به مردم و حکومت و سیاست ندارد ،این دون شأن آن است، حکمت نظری کار به علوم دارد، می خواهد علم را تربیت کند؛ علوم اسلامی از اینجا شروع میشود یعنی تدبیر علمی علوم به عهده حکمت نظری است و اما تدبیر مردم که مردم بشوند عمود الدین، کار حکمت عملی است، آن حکمت عملی است که چندین رشته دارد از تربیت منزل و نهاد خانواده تا سیاست مدن. پس در فلسفه نظری اصل اول این است که به نحو سالبه کلیه، هیچ کاری بلاواسطه با جامعه ندارد، بلکه حکمت عملی را تربیت میکند که جزء علوم است و حکمت عملی جامعه را تربیت میکند. 🔸 ایشان بیان داشتند: هر علمی در جهان چه آسمانی باشد و چه زمینی؛ نجوم، هیئت، ریاضی، طبیعیات، هر چه باشد، حکمت نظری و حکمت متعالیه آن را رهبری میکند، میگوید «ایها العلم» تمام ارزش تو به معلوم است! خود علم چه ارزشی دارد؟ فلان کس بلد است که فلان شهر کوچه و پسکوچهاش چیست! فلان شخص بلد است که راههای آسمان چیست و قبله کجاست و قطب کجاست، آسمان چگونه است، زلزله چگونه است، زمین چگونه است! حکمت نظری میگوید هر معلومی _ به استثنای خدا_ که شما بخواهید درباره آن بحث کنید از ملکوت تا مُلک، از آسمان تا زمین، نظام فاعلی دارد، اول؛ نظام داخلی دارد، دوم، نظام غایی دارد، سوم؛ خدا این موجود را اینچنین و برای آنچنان هدفی آفرید! هیچ موجودی نیست غیر از خدا، مگر اینکه برای آن این مثلث هست: چه کسی آفرید؛ چگونه آفرید و برای چه آفرید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس با بیان اینکه در غرب، این معلوم مثلث را مثله کردند، اظهار داشتند: غارتگری آنجا این شد که در غرب، معلوم مثلث را مثله کردند. آن نظام «هو الأول» را گرفتند، نظام «هو الآخر» که نظام سوم است را گرفتند، خود آسمان را آسمانشناس بحث میکند، زمین را زمینشناس بحث میکند، انسان را انسانشناس بحث میکند اما چه کسی خلق کرد و برای چه چیزی خلق کرد در آن نیست! حکمت نظری به علوم میگوید تو باید مواظب باشی معلوم مثله کرده را تحویل تو ندهند! معلوم مثله شده معلوم سردخانهای است! معلوم سردخانهای، یک علم مرده سردخانهای تحویل میدهد و از آن کفر در میآید که در آمد! حالا شما زمینشناس شدید اما زمین را چه کسی آفرید و برای چه آفرید؟ حکمت نظری میگوید هر چیزی را شما در عالم بنگرید، همه ماسوی الله، آیت الله است! 🔸 معظم له اظهار داشتند: بنابراین حکمت نظری چون بلندقامت و علمشناس است، می گوید «ایها العلم»! تو در هر چیزی بخواهی بحث کنی، در آیتِ الهی داری بحث میکنی و هر آیهای از آیات الهی سه ضلع دارد: خالقی دارد، هدفی دارد و نظام داخلی دارد؛ شما این را قطع نکنید، هو الأول را قطع نکنید، هو الآخر را قطع نکنید، و در نظام داخلی نگویید زمین اینطور است یا آسمان این طور است، بلکه بگویید زمین را اینطور قرار داد، آسمان را اینطور قرار داد، لذا فلسفه و حکمت نظری به هیچ وجه مستقیماً کاری با جامعه ندارد، بلکه کار آن، اسلامی کردن علوم است و علم وقتی اسلامی میشود که معلومش مثلث باشد و مثله نشود و این علمِ زنده است که مردم را عمود الدین می کند نه علم مثله شده سردخانه ای! 🔸 ایشان در پایان سخنان خود اظهار داشتند: بدانید که حکمت نظری پیغمبر علوم است، رهبر علوم است علوم را میخواهد تربیت کند نه کار مردم را، با مردم کاری ندارد. اصالة الوجود و اصالة الماهیة کاری با مردم ندارد، دارد علم را و جامعه را و علوم را هدایت میکند. حکمت نظری، به صاحبان علوم مختلف می گوید درباره منطقیات، طبیعیات، ریاضیات، درباره هر علمی میخواهید بحث کنید ولی بدانید که همه اینها آیات الهیاند؛ حالا یک وقت کسی قرآن را تفسیر میکند یک وقت کسی زمین را تفسیر میکند! 🆔 @a_javadiamoli_esra