eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
46.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه 🔸 دومین کنگره ملی صبح امروز با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🔸 زمان پخش: سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند/ حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد بیان داشت: نظام و جامعه اسلامی باید قدر فعالیت های علمی صورت گرفته را بداند و بر اساس این فعالیت ها کاری کند که نورانیت جامعه اتفاق بیفتد. 👇👇👇👇
جامعه‌ای که تکلیف‌گرا نباشد نمی‌تواند ارزش‌گرا باشد 🔸حجت الاسلام والمسلمین استاد مرتضی جوادی آملی افزود: امروز جهان در مسیری حرکت می کند که اینگونه مباحث به درستی مورد توجه قرار نمی گیرند اما این تالیفات و تحقیقات زمینه را برای شناخت فلسفه سیاسی فراهم می کند و غایت حرکت سیاسی این است که جامعه از ظلم به عدل و از تاریکی به نور برسد. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به وضع کنونی کشور گفت: هرگز فکر نمی کردیم که بعد از چهل سال ایثار و شهادت، شاهد چنین وضعی در نظام سیاسی و اجتماعی باشیم. این هرگز قابل تصور نبود. 🔸 وی خاطرنشان کرد: در اندیشه حکمت متعالیه با صراحت اعلام شده که هدف این حکمت، ساختن جامعه نورانی است. بستری که حکمت متعالیه فراهم کرده یک بستر جامع است که هم حکمت نظری را دربر میگرد هم حکمت عملی. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی بیان کرد: صدرالمتالهین در اسفار اربعه در هر سفر هر آنچه در این زمینه نیاز بود را گفته به عنوان مثال در سفر چهارم می بینیم که حکمت عملی هم مطرح می شود اما در هر صورت حکمت نظری اینها را راهبری می کند. 🔸 وی ادامه داد: حکمت سیاسی اگر پشتوانه اش رسالت و نبوت نباشد نمی تواند حکمت عملی را حمایت کند. 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش شریعت در سیاست گفت: شریعت برای سیاست مثل نبوت برای شریعت است و این امر بیان موقعیت شریعت در حکمت متعالیه است. 🔸 ایشان اظهار داشت: دو محور اساسی وجود دارد که نظام سیاسی باید راجع به آنها بیاندیشد، محور اول اینکه شریعت و اراده تشریعی خداوند خوب شناخته شود و محور دوم مردم هستند که اگر از جامعه توقع داریم تا فوق العاده شود، در کنار رعایت حقوق مردم، آنها را نیز باید با تکالیفشان آشنا کرد و نخبگان جامعه نسبت به آشنا کردن مردم با تکالیفشان نیز وظایف دارند. 🔸 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اندیشه سیاسی عنوانی بالاتر از حکمت سیاسی متعالیه نداریم، بیان داشت: دین اگر در اسارت باشد، جامعه نیز اسیر است، آسیب حکومت های دینی این است که دین توسط افرادی که لباس دین دارند، مصادره شود و این وظیفه حکمت سیاسی متعالیه است که از دین صیانت کند که مصادره نشود و همانطور که حکمت سیاسی متعالیه نباید اجازه دهد که شریعت مصادره شود و فهم نادرستی از شریعت به جامعه داده شود، همینطور باید در بابت مردم نیز باید صیانت کند تا مردم را مصادر نکنند. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی با اشاره به وارونه سازی شریعت گفت: برخی از حکومتهای به ظاهر اسلامی مثل امویان، کارشان وارونه سازی شریعت بود. 🔸 وی خاطرنشان کرد: آزادی، عدالت، استقلال و حقوق جامعه اصول خدشه ناپذیر شریعت هستند. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با تاکید بر سخنان علامه طباطبایی گفت: ایشان معتقد بود جامعه باید به قدری با فرهنگ دین آشنا شود که فریب حرف های ضد دینی را نخورد. 🔸 وی با اشاره به مسئله امر به معروف اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نباید محدود به اموری همچون پرهیز از غیبت و تهمت شود بلکه تعالی جامعه باید مد نظر قرار بگیرد بنابراین اگر ما بخواهیم در سطح بین الملل حرف برای گفتن داشته باشیم نباید به لایه های ظاهری دین بسنده کنیم. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گستره رحمت 🔹 خیلی از افراد هستند که به بهشت می‌ روند اما تحصیل کرده نیستند؛ این مطابق با همان که می ‌داند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است عمل می‌ کند. بیش از این هم که نیست، هم همین هستند. 🔹 فرمود: «أَكْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْه‏» _ نه «بُلَهاء» ـ فرمود اکثر اهل بهشت همین افراد ساده هستند. اینها هر چه که مراجعشان گفتند ؛ حالا مطالب علمی را نمی ‌داند اما نه بیراهه می‌ رود نه راه کسی را می‌ بندد. «اَبله» یعنی «سلیم الصدر»؛ یعنی نقشه بکشد، حیله بزند، امروز این طور، فردا آن طور، این طور نیست؛ یا کشاورز است یا دامدار است یا پیشه ‌ور است یا کاسب است، همین کار خودش را انجام می ‌دهد. 🔹 اینها هستند؛ وجوهات شرعی خود را می ‌دهد، خود را هم می‌ خواند، خود را هم می ‌گیرد، حالا ممکن است چهار تا گناه صغیره هم بکند. در این باره هم فرمود که کسانی که گناه کبیره ندارند، اگر مختصر لغزشی کردند ما می ‌بخشیم: ﴿إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَیئَاتِكُم﴾؛ اینجا سیئات یعنی سیئات صغیره؛ یا فرمود: ﴿الَّذینَ یجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ﴾؛ یعنی کسانی که دارند، ما می ‌بخشیم_ این است _ آن هم ، چون با توبه که گناهان کبیره را هم می ‌بخشد؛ این خداست! آن وقت با این آدم جهنم برود جای تعجب است! استدلال وجود مبارک امام سجاد در بیان نورانی شان این است که وای به حال کسی که یکی‌ های او از دَه ‌تاهای او بیشتر باشد! سیئات، هر یک گناه، یک کیفر دارد اما حسنات، هر یک حسنه، دَه تا پاداش دارد؛ فرمود چگونه می‌ شود که یکی‌ ها بر دَه تاها پیروز می ‌شود؟! چون اگر یکی‌ ها بر دَه تاها پیروز نشود که شخص جهنم نمی ‌رود. 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 12 تاریخ: 1395/12/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکمت متعالیه 📚 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه تاریخ: 1400/12/17 آدرس پیام به طور کامل در آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp 🆔 @a_javadiamoli_esra
رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است، بیان داشتند: رهبری علوم به عهده حکمت متعالیه است یعنی حکمت نظری. موضوع حکمت نظری، خدا و جهان است و کاری به مردم و حکومت و سیاست ندارد ،این دون شأن آن است، حکمت نظری کار به علوم دارد، می خواهد علم را تربیت کند؛ علوم اسلامی از اینجا شروع می شود یعنی تدبیر علمی علوم به عهده حکمت نظری است و اما تدبیر مردم که مردم بشوند عمود الدین، کار حکمت عملی است، آن حکمت عملی است که چندین رشته دارد از تربیت منزل و نهاد خانواده تا سیاست مدن. پس در فلسفه نظری اصل اول این است که به نحو سالبه کلیه، هیچ کاری بلاواسطه با جامعه ندارد، بلکه حکمت عملی را تربیت می کند که جزء علوم است و حکمت عملی جامعه را تربیت می کند. 👇👇👇👇
دومین کنگره ملی "حکمت سیاسی متعالیه" با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام، با بیان اینکه رهبری علوم بر عهده حکمت متعالیه است، بیان داشتند: رهبری علوم به عهده حکمت متعالیه است یعنی حکمت نظری. موضوع حکمت نظری، خدا و جهان است و کاری به مردم و حکومت و سیاست ندارد ،این دون شأن آن است، حکمت نظری کار به علوم دارد، می خواهد علم را تربیت کند؛ علوم اسلامی از اینجا شروع میشود یعنی تدبیر علمی علوم به عهده حکمت نظری است و اما تدبیر مردم که مردم بشوند عمود الدین، کار حکمت عملی است، آن حکمت عملی است که چندین رشته دارد از تربیت منزل و نهاد خانواده تا سیاست مدن. پس در فلسفه نظری اصل اول این است که به نحو سالبه کلیه، هیچ کاری بلاواسطه با جامعه ندارد، بلکه حکمت عملی را تربیت میکند که جزء علوم است و حکمت عملی جامعه را تربیت میکند. 🔸 ایشان بیان داشتند: هر علمی در جهان چه آسمانی باشد و چه زمینی؛ نجوم، هیئت، ریاضی، طبیعیات، هر چه باشد، حکمت نظری و حکمت متعالیه آن را رهبری میکند، میگوید «ایها العلم» تمام ارزش تو به معلوم است! خود علم چه ارزشی دارد؟ فلان کس بلد است که فلان شهر کوچه و پسکوچهاش چیست! فلان شخص بلد است که راههای آسمان چیست و قبله کجاست و قطب کجاست، آسمان چگونه است، زلزله چگونه است، زمین چگونه است! حکمت نظری میگوید هر معلومی _ به استثنای خدا_ که شما بخواهید درباره آن بحث کنید از ملکوت تا مُلک، از آسمان تا زمین، نظام فاعلی دارد، اول؛ نظام داخلی دارد، دوم، نظام غایی دارد، سوم؛ خدا این موجود را اینچنین و برای آنچنان هدفی آفرید! هیچ موجودی نیست غیر از خدا، مگر اینکه برای آن این مثلث هست: چه کسی آفرید؛ چگونه آفرید و برای چه آفرید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس با بیان اینکه در غرب، این معلوم مثلث را مثله کردند، اظهار داشتند: غارتگری آنجا این شد که در غرب، معلوم مثلث را مثله کردند. آن نظام «هو الأول» را گرفتند، نظام «هو الآخر» که نظام سوم است را گرفتند، خود آسمان را آسمانشناس بحث میکند، زمین را زمینشناس بحث میکند، انسان را انسانشناس بحث میکند اما چه کسی خلق کرد و برای چه چیزی خلق کرد در آن نیست! حکمت نظری به علوم میگوید تو باید مواظب باشی معلوم مثله کرده را تحویل تو ندهند! معلوم مثله شده معلوم سردخانهای است! معلوم سردخانهای، یک علم مرده سردخانهای تحویل میدهد و از آن کفر در میآید که در آمد! حالا شما زمینشناس شدید اما زمین را چه کسی آفرید و برای چه آفرید؟ حکمت نظری میگوید هر چیزی را شما در عالم بنگرید، همه ماسوی الله، آیت الله است! 🔸 معظم له اظهار داشتند: بنابراین حکمت نظری چون بلندقامت و علمشناس است، می گوید «ایها العلم»! تو در هر چیزی بخواهی بحث کنی، در آیتِ الهی داری بحث میکنی و هر آیهای از آیات الهی سه ضلع دارد: خالقی دارد، هدفی دارد و نظام داخلی دارد؛ شما این را قطع نکنید، هو الأول را قطع نکنید، هو الآخر را قطع نکنید، و در نظام داخلی نگویید زمین اینطور است یا آسمان این طور است، بلکه بگویید زمین را اینطور قرار داد، آسمان را اینطور قرار داد، لذا فلسفه و حکمت نظری به هیچ وجه مستقیماً کاری با جامعه ندارد، بلکه کار آن، اسلامی کردن علوم است و علم وقتی اسلامی میشود که معلومش مثلث باشد و مثله نشود و این علمِ زنده است که مردم را عمود الدین می کند نه علم مثله شده سردخانه ای! 🔸 ایشان در پایان سخنان خود اظهار داشتند: بدانید که حکمت نظری پیغمبر علوم است، رهبر علوم است علوم را میخواهد تربیت کند نه کار مردم را، با مردم کاری ندارد. اصالة الوجود و اصالة الماهیة کاری با مردم ندارد، دارد علم را و جامعه را و علوم را هدایت میکند. حکمت نظری، به صاحبان علوم مختلف می گوید درباره منطقیات، طبیعیات، ریاضیات، درباره هر علمی میخواهید بحث کنید ولی بدانید که همه اینها آیات الهیاند؛ حالا یک وقت کسی قرآن را تفسیر میکند یک وقت کسی زمین را تفسیر میکند! 🆔 @a_javadiamoli_esra
محبت عاقلانه و مودت عطوفانه؛ مهمترین عامل بقای نهاد خانواده به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی تصویری به افتتاحیه کنفرانس بین المللی یافته های نوین در بیان داشتند: درباره تبیین رابطه دین و خانواده باید دید که دین نسبت به خانواده چه فتوایی دارد؟ هم از نظر پیدایش و تشکیلات اولیه، هم از نظر پرورش و تربیت اعضای خانواده، هم در رسیدگی به نیازهای ضروری مشترک اعضای خانواده، هم در مانع شدن بروز اختلافات و مشکلات در منزل خانواده و هم در درمان پدیده های اخلاقی خانواده و سایر عناصر محوری این نهاد. 👇👇👇👇
زن و مرد دارای یک حقیقت هستند آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه زن و مرد دارای یک حقیقت هستند، بیان داشتند: روح انسان که مجرّد است زن و مرد ندارد و این دو هر دو انساناند، پرورش اصلی دین هم مربوط به روح است و اعضای بدن تابع روحاند و این بدن است که دو صنف است نه اینکه زن و مرد دو نوع باشند و یا دو حقیقت باشند! خیر اینها یک حقیقتاند بنام انسان و این حقیقت، مجرّد است و تمام احکام و حِکَم مشترک است هر چند در خصوصیات فرق میکنند. ایشان در پایان ضمن تقدیر و حق شناسی از برگزار کنندگان این همایش اظهار داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت میکنیم که جامعه را به دین، مسائل ازدواج و سمّ مهلک طلاق آشنا کند، خانمها و آقایان قدر یکدیگر را بدانند، قدر فرزندپروری را بدانند، قدر انسانیت انسان را بدانند تا این نظام الهی به بارگاه ولی عصر تقدیم بشود. گفتنی است کنفرانس بین المللی یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده روزهای 18 و 19 اسفند در چهار پنل جامعه شناسی ، روانشناسی، علوم تربیتی، و فقه و حقوق در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود 🆔 @a_javadiamoli_esra
اصل بنیاد خانواده و بنای خانواده و هستی خانواده و سلامت و سرفرازی خانواده را خدا خودش به عهده می گیرد بدون اینکه کسی از او استفتاء کند. 🔸 معظم له بیان داشتند: اصول خانواده از نیاز حقیقی و غریزی سامان می پذیرد، هیچ مردی بدون زن و هیچ زنی بدون مرد زندگی انسانی نخواهد داشت؛ نیاز غریزی و حتمی هر زن، مرد است و نیاز غریزی و حتمی هر مرد، زن است، لذا در آغاز خلقت خداوند حوّا را کنار آدم و آدم را کنار حوّا آفرید، فرمود اینها یک حقیقت اند، خدای سبحان ناقص خلق نکرد. پدر و مادر سهم تعینن کننده ای در پرورش دارند آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه پدر و مادر سهم تعینن کننده ای در پرورش دارند، اظهار داشتند: پدر و مادر «خلیفة الله»اند و سهم تعیین کننده ای دارند در پرورش؛ اینها همانطوری که خلیفه الهیاند در تبیین احکام، نشر احکام، معارف و حِکَم، خلیفه الهیاند در ایجاد و ابقاء، در پرورش و آفرینش انسان، اگر آفرینش کودک و خلقت فرزند مطرح است که هست این خلقت را خدا از راه پدر و مادر انجام میدهد؛ لذا فرمود هم سپاسگزار خدا باشید که مستخلفعنه است هم سپاسگزار پدر و مادر باشید که خلیفه است، نعمت هستی از ناحیه خدا به وسیله پدر و مادر است، بنابراین هیچ حقی بالاتر از حق پد رو مادر نیست، زیرا هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آفرینش و پرورش نیست. ایشان مودت و محبت در نهاد خانواده را از عناصر اصلی بقای خانواده دانسته و اظهار داشتند: عامل مودّت و محبت باعث گرمی خانواده هاست. خداوند فرمود از انسان زن و مرد آفرید، یک؛ دلها را به هم مرتبط کرد، دو؛ به پدر و مادر فرمود این ودیعه الهی را که خدا به شما داد یعنی مودّت را، محبّت را، گرایش را، جاذبه را، شما این جاذبه را به دافعه تبدیل نکنید، این محبت را به عداوت تبدیل نکنید، کفران نعمت نکنید حقشناس باشید. معظم له ادامه دادند: پس هیچ عاملی نمیتواند نهاد خانواده را سامان ببخشد مگر حفظ محبت و مودت الهی. محبت عاقلانه و مودت عطوفانه؛ مهمترین عامل بقای نهاد خانواده ایشان با بیان اینکه مهمترین عامل بقای نهاد خانواده، محبت عاقلانه و مودت عطوفانه است، اظهار داشتند: مودت بالاتر از محبت است. آن محبت سرشار، آن محبت رقیق و دقیق، آن محبت کارآمد، آن محبتی که از عاطفه به عقل و از عقل به عاطفه سرازیر میشود، آن بنام مودت است که همین کار اجرت رسول خدا هم شد، بنابراین مهمترین عامل تشکیل نهاد خانواده محبتی است که عاقلانه باشد مودتی است که عطوفانه باشد ﴿وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. برنامه ریزی و تقسیم کار از دیگر عناصر بقای خانواده آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه برنامه ریزی و تفسیم کار از دیگر عناصر بقای خانواده است، اظهار داشتند: عنصر بعدی بقاء خانواده، برنامه و نظم و تقسیم کار در خانواده است، تقسیم کار بعد از تقسیم عواطف است. فرمود درست است که مسئول تأمین نیازهای مسکن و امثال اینها مرد است اما مسئول تأمین سکینت، زن است. سکینت خانواده به دست زن است ایشان با بیان اینکه سکینت خانواده به دست زن است، اظهار داشتند: تأمین سکینت به عهده مرد نیست، آن قدرت ماهرانه گذشت و صبر و عاطفه در زنان و مادران است، این قدرت روحی که بتواند مشکلات را تحمل کند این سکینت است نه سکون و این کمال و جمال و جلال را ذات اقدس الهی به زن داد فرمود سکینت خانواده به دست زن است، اوست که میتواند مدیریت کند، آن رنج را تحمل کند، آن بزرگواری مال مادر است که بتواند فرزند تربیت کند که اگر اینچنین بود فرزندان صالح تربیت میشوند. لزوم تعدیل کردن توقع ها بین زن و شوهر معظم له سپس در توصیه ای بر تعدیل توقع ها از طرف زوجین تاکید فرموده و بیان داشتند: همسرداری و توقع را تعدیل کردن بدین صورت که نه شوهر مضایقه کند در تأمین نیازها به مقدار ضرورت و لازم و نه همسر بیش از آن توقع داشته باشد و این کار، کار بسیار سنگینی است. ولی در چنین خانواده است که فرزند صالح برمیآید. و فرزند صالح است که در روز خطر میتواند کشور و مملکت و نظام الهی را حفظ کند و فخرآفرینی کند و دهها برکات دیگر. لزوم نرمش در روابط خانوادگی ایشان با بیان اینکه در روابط خانوادگی نرمش حرف اول را می زند، اظهار داشتند: در جریان روابط خانوادگی نرمش حرف اول را میزند، چون اگر زن و شوهر هر کدام بخواهند حرف خودشان را تأمین کنند، اساس خانواده آسیب میبیند. یک بیان نورانی از امام رضا(علیه افضل صلوات المصلین) رسیده است که درباره ارحام و پیروان به طور عموم و درباره خانواده یعنی زن و شوهر، اعضای خانواده با هم، به طور خصوص فرمود: «تَزَاوَرُوا» به زیارت یکدیگر بروید از یکدیگر جدا نشوید؛ چرا که شما وقتی کنار هم نشستهاید، سخنان ما را مطرح میکنید و سخنان ما عاطفه ایجاد میکند، مِهر و مودّت و صفا و وفا ایجاد میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده 🔸 کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده صبح امروز با پخش پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار گردید. لینک آپارات: https://aparat.com/v/uIL1n 🔸 زمان پخش: چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محبت عاقلانه و مودت عطوفانه 📚 فرازی از پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به کنفرانس بین المللی یافته های نوین در مناسبات دین و خانواده تاریخ پخش: 1400/12/18 آدرس پیام به طور کامل در آپارات: https://aparat.com/v/uIL1n 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: از آداب و لوازم سفر، به همراه داشتن توشه فراوان و خوب و بخشش آن به همسفران است و نیز رازپوشی پس از سفر و شوخی ‌هایی كه موجب خشم خدا نباشد.[1] [1] . ... أَمَّا الَّتِى فِى السَّفَرِ فَكَثْرَةُ الزَّادِ وَ طِیبُهُ وَ بَذْلُهُ لِمَنْ كَانَ مَعَكَ وَ كِتْمَانُكَ عَلَی الْقَوْمِ أَمْرَهُمْ بَعْدَ مُفَارَقَتِكَ إِیاهُمْ وَ كَثْرَةُ الْمِزَاحِ فِى غَیرِ مَا یسْخِطُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ... (الفقیه، ج2، ص294). 📚 مفاتیح الحیات ص 198. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا