eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.4هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 10 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مباحث آن گذشت، به دو بخش نظر و عمل تقسیم می‌شود که هركدام از اینها مراتبی دارد؛ اگر این سلوك الهی بخواهد به صورت فنّی تبیین و تدریس شود، چاره‌ای جز تبیین سلوك نظری نیست و.... 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 10 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مباحث آن گذشت، به دو بخش نظر و عمل تقسیم می‌شود که هركدام از اینها مراتبی دارد؛ اگر این سلوك الهی بخواهد به صورت فنّی تبیین و تدریس شود، چاره‌ای جز تبیین سلوك نظری نیست و استدلال هم همیشه با قضایا و قیاس همراه است، قضایا و قیاس هم با موضوع و محمول و «حَمْل» مرتبط هستند، «حَمْل» آن وحدت «علیٰ کثرةٍ» است. تاكنون پنج قِسم «حَمْل» تبیین شد؛ «حَملِ اوّلی ذاتی»، «حَملِ شایعِ صناعی»، «حَملِ حقیقت و رقیقت»، «حَملِ مرآة و ذی‌المرآة»، «حَمل ظِل و ذی‌ظِل»، البته ممكن است از این دقیق‌تر هم كشف شود. كسی كه اهل سلوك است و این راه را طی كرده است، اولیای الهی و اهل بیت عصمت و طهارت هستند. 🔹 اوّلین شرط آن زهد است كه در دعای ندبه و مانند آن آمده است: «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیة»، بی‌میلی و بی‌رغبتی اوّلین شرط است، نه اینكه انسان ترك كند ولی علاقه‌مند باشد؛ ترك علاقه و ترك تعلّق مهم است، آن‌كه گفت: غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود ٭٭٭ ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست از این مرحله بالاتر آن است که «ز هرچه رنگ تعین پذیرد آزاد است». اگر هر چه متعین بود و این شخص به آن دل نبست، یعنی رهایی مطلق شد، می‌شود آزاد! یك انسان می‌تواند در سلوك نظری آزاداندیش باشد و در سلوك عملی به طور آزاد و مانند آن گرایش داشته باشد؛ این «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْیا الدَّنِیة» همین است و اینكه گفته شد «صَمْت» و سكوت از شرایط است، یك بیان نورانی از حضرت امیر(سلام الله علیه) رسیده است كه «لَا خَیرَ فِی الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لَا خَیرَ فِی الْقَوْلِ بِالْجَهْل‏»؛ همان‌طوری كه گفتار جاهلانه نارواست، سكوت از حكمت و نصیحت و به‌جا هم نارواست؛ این در مراحل ابتدایی است. 🔹 امّا وقتی به مقام والا بار یافت، جز «صَمْت» و سكوتِ محض هیچ چیزی كارآمد نیست؛ انسان نه با خود مجاز است سخن بگوید و نه با غیر خود! چون در آن مرحله نه خود را می‌بیند و نه غیر خدا را... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/kHtDw 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 29 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/HTf2A لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
🔸 حلول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر مبارک باد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آداب شب و روز عید سعید فطر 🔸 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین شفیعی ◀️ امام علی (علیه السلام): ... وَ قَالَ فِی بَعْضِ الْأَعْیادِ إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ وَ شَكَرَ قِیامَهُ وَ كُلُّ یوْمٍ لَا یعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یوْمُ عِیدٍ... . 🔷🔸💠🔸🔷 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پاداش بندگی 🔸 اینكه می ‌بینید بعضی ‌ها مثل ابن‌طاووس و مانند ایشان در ماه شعبان خیلی گرفتار هول و ولا هستند، برای اینكه ماه شعبان برای ، آخر سال است. اول بهار كه اول سال است، این برای توده مردم است؛ ولی كسی كه در مسیر سلوک است اول سال او ماه مبارك است. اینكه می ‌بینید افرادی مثل ابن‌طاووس و امثال ایشان ماه شعبان كه می شد خیلی اهل هول و ولا بودند، برای اینكه آخر سال می ‌خواهند حساب ‌ها را بررسی كنند كه این یك سال ما چه كردیم كه با یک وارد سال بعد شوند. بعضی از آقایان كه كتاب دعا می ‌نویسند، اوّل آن از اعمال ماه مبارك رمضان شروع می شود و آخرش اعمال ماه شعبان است. اینكه گفته شد: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد برای همین است؛ یعنی این چند روز را دریاب، آخر سال است! 🔸 خود ماه مبارك رمضان ماه جایزه نیست، است؛ گفت: «ماه شعبان منه از دست قدح كاین خورشید»؛ یعنی خورشید وصال، «از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد»؛ در ماه مبارك رمضان دیگر جا برای دیدن آفتاب نیست، چون ماه مبارك رمضان ماهِ راه است ماهِ كار است که انسان شب و روز باید كار انجام بدهد. كه شد، آن‌گاه جایزه ‌ها را تقسیم می‌ كنند؛ شب عید فطر «لیلة الجوائز» است و به عنوان است كه جایزه‌ ها را در شب عید فطر و روز عید فطر می ‌دهند. اینكه گفت: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی ‌روزه و ساغر گیرم همین است؛ انسان نتیجه سی شبانه ‌روز را تقدیم می ‌كند و جایزه دریافت می ‌كند. فضیلت شب عید فطر و كمتر از فضیلت و روزهای قدر نیست، چون روز جایزه است. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 30 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/Gba2I لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره بندگی 🔸 عید سعید فطر بر امت اسلامی و شما بزرگواران، برادران و خواهرانِ مهمانان الهی، تهنیت و تبریک! 🔸 دین به ما فرمود تا می ‌توانید، و سخن بگویید. به پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود؛ به بندگان من بگو: ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی‏ هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾؛ فرمود تا می ‌توانید در گفتارتان، در رفتارتان و در نوشتارتان نسبت به یکدیگر بکنید! 🔸 حرف تلخ نزنید! حرف تُند نزنید! نه در داخله منزل، نه در خارج منزل، کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می ‌آورد، آن کار را نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود: یکدیگر را حفظ بکنید! یکدیگر را حفظ بکنید! ﴿وَ قُلْ لِعِبادی یقُولُوا الَّتی‏ هِی أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ﴾. 📚 خطبه عید سعید فطر تاریخ: 1396/04/05 🔷🔸💠🔸🔷 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عید بندگی 🔸 تقواست و بهترین فرصت برای تحصیل تقوا، روزهای پربركت و شب های پربركت است. 🔸 گاهی در اثر بعضی از اعمال، یك زمان پربركت می ‌شود چه اینكه یك مكان پربركت می‌ شود؛ گاهی شب است، گاهی شب است، گاهی شب و روز است، گاهی است كه مثلاً در جریان نیمه شعبان، خدا را قسم می‌ دهیم به آن زمان که «اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَیلَتِنَا (هَذِهِ) وَ مَوْلُودِهَا» یا در این دعای قنوت عید سعید فطر و عید سعید قربان می‌ گوییم: «اَسْاَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْیومِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً». سرّش این است که وقتی مردم به بار یافتند و عبادت های رسمی را انجام دادند می‌ شود ، چون كردند رجوع كردند؛ بر اساس همین كه تقوا به خدا می ‌رسد و متقی به خدا می ‌رسد، به همان جایی بر می ‌گردند كه از آنجا آمدند؛ اگر عید است به همین مناسبت است. 🔸 وقتی انسان به خودش عمل كرده است این می ‌شود ؛ بهترین فرصت برای بازگشت بنده به سوی ذات اقدس الهی همین فرصت عید است. 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1385/10/10 🔷🔸💠🔸🔷 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید بزرگ فطر 🔸 پیام عید بزرگ فطر صیانت از وحدت امت اسلامی است. 🔸 پیام عید بزرگ فطر و اماته تخیّل الحادی از یك سو ، و فرود شرك از سوی دیگر و رویش حق و ریزش باطل و سرانجام و ممات ظلم و برده گی از سوی سوم است. الحاد و شرك و ظلم و برده گی نه با نظام هستی هماهنگ است و نه با هویّت انسانی هم آوا. 🔸 پیام عید بزرگ فطر صیانت از است كه در مدار دین واحد، قرآن و سنّت معصومانه واحد، قبله و مطافِ واحد حجّتِ ناهض خود را بر حجّت داحض استكبار و مزدوران آن حاكم می كند. مبادا بیگانه چیزی بر جمهوری اسلامی آنان بیفزاید یا از آن بكاهد و هدف نهضت را از اسلام خواهی دور كند! مبادا بهانه فرقه ای، دسیسه قبیله ای، وصمه قومی و وسمه حزبی سبب آسیب دیدن بنیانِ مرصوصِ وحدتِ اسلامی گردد! 📚 پایان ماه مبارك رمضان ۱۴۳۲ - شهریور ۱۳۹۰ - جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 309 🔸 آداب خوابیدن در آموزه ‌های دینی اولویت سمت‌ راست در برخی از كارها توصیه شده است برای مثال خوردن غذا با دست راست، ورود به مسجد و خروج از دستشویی با پای راست، و... از مصادیق آن است. پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خدا سمت راست در هر چیزی را دوست می ‌دارد.[1] رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: ای علی! خوابیدن چهار گونه است: خواب پیامبران بر پشت، خواب موٴمنان بر پهلوی راست، خواب كافران و منافقان بر پهلوی چپ و خواب شیطان‌ها بر رویشان است.[2] [1] . إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّیامُنَ فِى كُلِّ شَىْ‏ءٍ (مستدرك الوسائل، ج1، ص330). [2] . یا عَلِىُّ! النَّوْمُ أَرْبَعَةٌ: نَوْمُ الأَنْبِیاءِ عَلَی أَقْفِیتِهِمْ وَ نَوْمُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی أَیمَانِهِمْ وَ نَوْمُ الْكُفَّارِ وَ الْمُنَافِقِینَ عَلَی أَیسَارِهِمْ وَ نَوْمُ الشَّیاطِینِ عَلَی وُجُوهِهِم (الفقیه، ج4، ص365). 📚 مفاتیح الحیات ص 211 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اسم معبود 🔹 این كتاب توحید صدوق از كتاب ‌های قیم امامیه است؛ خدا غریق رحمت كند این را! همین بزرگوار كه در حرم مدفون است. ایشان یكی از برجسته ‌ترین كتاب ‌های اربعه را نوشته به نام من لا یحضره الفقیه، تألیفات گران سنگ دیگری هم دارد. 🔹 در آن كتاب شریف التوحید دارد كه یكی از یاران وجود مبارك امام صادق بیمار شد، وجود مبارك امام صادق به عیادت او رفتند. در خدمت حضرت بعضی از اصحاب حضور داشتند، وقتی به بالین آن بیمار رفتند، دیدند آن بیمار از درد می ‌كشد و می ‌گوید آه! این شخص به آن بیمار گفت: چرا می ‌گویی آه؟ خدا را بخوان، بگو ! حضرت فرمود این آهِ او [همانند] «یا الله» است، این فقط خدا را می ‌خواهد. 🔹 این بیان نورانی امام صادق است در این حدیث شریف، فرمود: «إِنَّ آهِ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏»؛ این شیعه وقتی می‌گوید «آه»، خدا را می ‌خواهد، غیر از او را نمی‌ خواهد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/07/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت عليهم السلام 🔸 با قرائت پيام مرجع عالي قدر جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ زمان: امروز ساعت ۱۶، میدان فلسطین، سالن شهید سلیمانی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام لینک حضور مجازی: https://online8.imamreza.ac.ir/ImamRezaConference/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 310 🔸 آداب خوابیدن امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌ فرماید: خوابیدن چهار قسم است: پیامبران بر پشت دراز كشیده می‌ خوابند، در حالی كه چشم هایشان برای دریافت وحی پروردگار نمی‌ خوابد. موٴمن رو به قبله بر پهلوی راست می‌ خوابد. پادشاهان و فرزندانشان برای گوارایی غذا بر پهلوی چپ می ‌خوابند و ابلیس و برادرانش و دیوانگان و آسیب دیدگان عقلی بر روی شکم می‌ خوابند.[1] [1] . النَّوْمُ عَلَی أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ: الأَنْبِیاءُ تَنَامُ عَلَی أَقْفِیتِهَا مُسْتَلْقِیةً وَ أَعْینُهَا لا تَنَامُ مُتَوَقِّعَةً لِوَحْىِ رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمُؤْمِنُ ینَامُ عَلَی یمِینِهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ الْمُلُوكُ وَ أَبْنَاؤُهَا تَنَامُ عَلَی شِمَالِهَا لِیسْتَمْرِءُوا مَا یأْكُلُونَ وَ إِبْلِیسُ وَ أَخَوَاتُهُ وَ كُلُّ مَجْنُونٍ وَ ذُو عَاهَةٍ ینَامُونَ عَلَی وُجُوهِهِمْ مُنْبَطِحِین (عیون اخبار الرضاA، ج1، ص246ـ247). 📚 مفاتیح الحیات ص 212 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت علیهم السلام: عناصر محوری اقتصاد از منظر قرآن کریم/مال به منزله ستون فقرات یک ملت است/ اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است/ ملتی که ستون فقراتش شکسته است، قدرت قیام ندارد/ تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت علیهم السلام با پیام تصویری در دانشگاه بین المللی در مشهد مقدس برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام با بیان اینکه مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است، اظهار داشتند: عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: عنصر اول این است که را به منزله یک ملّت و جامعه معرفی کرد که این ثروت مملکت را نباید به دست سفیهان سپرد، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می ‌شکند و این ملّت را زمین ‌گیر می ‌کند. 🔸 ایشان اظهار داشتند: عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می ‌شود. فقیر به آن ملّتی می ‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه ملتی که ستون فقراتش شکسته است، قدرت قیام ندارد، اظهار داشتند: عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به . آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است. 🔸 معظم له با بیان اینکه ثروت، باید در بخش عمومی باشد، بیان داشتند: عنصر چهارم آن است که نه باید در دست دولت باشد نه بخش خصوصی، نه بخش خصولتی، بلکه باید در باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌ های این 360 درجه دایره ‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می ‌شود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است. معظم له با بیان اینکه تولید و اشتغال با ممکن نیست و ، اظهار داشتند: نظام مردمی، بدون بانک‌ های منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به توجه می ‌کند. منبع: http://news.esra.ir https://b2n.ir/u19951 🆔 @a_javadiamoli_esra