eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله فاطمی نیا همواره به اخلاق، آداب اجتماعی و عرفان اسلامی زیست پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ضمن تسلیت ارتحال آیت الله فاطمی نیا به حوزه‌های علمیه، شاگردان خاص ایشان، خانواده و فرزندان ایشان،از خدای عالم برای ایشان قرب به جوار رحمت خویش را خواستار شد. ▫️حقاً و انصافاً صحبت کردن از حضرت استاد فاطمی‌نیا و مقامات معنوی و علمی ایشان کاری بس دشوار است سخن پیرامون شخصیت علمی، فرهنگی و دینی انسان فرهمندی است که در مدت عمرش به اخلاق و آداب اجتماعی و عرفان اسلامی زیسته است. همواره نام ایشان یادآور حقایق دینی از منظرهای باطنی و اصیل دین بوده است. اخلاق، کمترین امری بوده است که حضرت آیت‌الله فاطمی‌نیا در باب آن سخن می‌گفته است. همواره روحیه عرفانی ایشان و نگرش‌های باطنی ایشان به حقایق باعث می‌شده است جلوه‌های برتری از دین اصیل اسلامی را به عرصه فکر و فرهنگ معرفی و عرضه کنند. ▫️ بیان صادقانه، خالصانه و مخلصانه آشنایی ایشان به تاریخ اسلام و اهداف بلند عالیه اسلامی و همچنین تسلط ایشان بر شناخت شخصیت‌های ممتازی که خصوصاً در رشته‌های اخلاقی و عرفانی استخوان خرد کرده‌اند و همچنین آشنایی ایشان نسبت به کتب و آثار و رساله‌های قدیم دینی از ایشان یک انسان ممتازی ساخته بود. بیان صادقانه، خالصانه و مخلصانه ایشان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی باعث می‌شده است جامعه اسلامی نسبت به افکار و اندیشه‌های ایشان رویکرد مثبتی داشته باشد. به هر حال وجود چنین شخصیت‌هایی نشان از بنیان‌های اصیل حوزه‌های اسلامی دارد و فرزندان قدیم حوزه‌های اسلامی با بهره‌مندی از منابع و متون اسلامی و همچنین علوم اسلامی پرورده‌هایی هستند که می‌توانند جامعه اسلامی را به وجود نور اسلامی روشن کنند. ▫️ همراهی معرفت و دانش آیت الله فاطمی نیا با ایمان و اخلاص رسالت علما و فرزانگان دینی این است که جامعه را با حقایق انسانی و الهی آشنا کنند و آنها را به دین مبین اسلام متمایل کنند. از ویژگی‌های ممتاز حضرت آیت‌الله فاطمی‌نیا این بود که ضمن اینکه یک معرفت اصیل را بر جامعه ارزانی می‌داشتند، این معرفت و دانش گسترده را با ایمان و اخلاص همراه کرده و باعث می‌شدند این هدایت‌ها و ارشادها به جان انسان‌ها بنشیند و این از امتیازات بزرگ حضرت آیت‌الله فاطمی‌نیا بود. ▫️ آنچه آیت الله جوادی آملی و آیت الله فاطمی نیا را به هم نزدیک می کرد، قرب معنوی، اخلاقی و عرفانی بود آیت‌الله فاطمی‌نیا نسبت به حضرت آیت‌الله ‌العظمی جوادی‌آملی یک ارادات ویژه‌ای داشتند و همواره نکات و بیانات استاد آیت‌الله جوادی‌آملی را مدنظر قرار می‌دادند و ایشان را یک شخصیت ممتازی می‌دانستند که رهاورد جریان وحی را در بهترین شکلی در سایه علوم اسلامی قرار می‌دادند. آنچه آیت‌الله فاطمی‌نیا و حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی را به هم نزدیک می‌کرد، قرب معنوی و اخلاقی و عرفانی بود و این نزدیکی که به لحاظ روحی و معنوی بیشتر احساس می‌شد، آنها را کنار هم قرار می‌داد و دوستی و محبت بیشتری را نسبت به یکدیگر ایجاد می‌کرد. همواره آیت‌الله جوادی‌آملی برای ایشان احترام ویژه‌ای قائل بودند و از سبک بیان، زبان و نوع ایرادات سخنان‌شان که روشنگرانه، دلسوزانه، خالصانه و مخلصانه و در جهت اعتلای جامعه اسلامی و دین اسلام بود، تعریف و تمجید می‌کردند و از نکاتی که استاد فاطمی‌نیا مطرح می‌کردند به عنوان بهره‌های دینی ماندگار یاد می‌کردند. ▫️ امید که حوزه‌های علمیه با چهره‌های اصیلی همانند مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا بیشتر آشنا شوند ضمن تسلیت مجدد به جامعه اسلامی، حوزه‌های علمیه، شاگردان مکتب امام صادق(ع)، شاگردان خاص ایشان، کسانی که در این مکتب رشد کرده‌اند و به خانواده و فرزندان ایشان، از خدای عالم برای ایشان قرب به جوار رحمت خویش را آنگونه که خود خواستند و می‌دانستند خواهانم و امید که حوزه‌های علمیه ما با چهره‌های اصیلی همانند مرحوم آیت‌الله فاطمی‌نیا بیشتر آشنا شوند و این چهره‌های اصیل در حوزه‌های اسلامی پرورش پیدا کنند و روشنگری‌های ایشان در جامعه باقی بماند و نسل‌هایی که بعد از ایشان می‌آیند با چنین رویکردی بتوانند معنویت، اخلاق و عرفان و معرفت الهی را به نحو احسن و صحیح و اصیل به جامعه ارزانی بدارند. لینک خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/g27984 🆔 @m_vaezjavadi
💠 دیدار جمعی از اساتید عالی سطوح حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم روز دوشنبه با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. لینک خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/j94726 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اختیار مسئولانه 🔹 انسان بالأخره در خانواده‌ ای زندگی می‌ كند، از غذای حلال یا حرام آن استفاده می‌ كند، از رفتار و گفتار پدر و مادر طَرفی می ‌بندد و از دوستان خود نقشی می ‌گیرد، همه اینها در او سهمی دارند. وقتی كه مكلّف شد، اگر مراقب نبود به آسانی گناه می‌ كند و اگر مراقب بود به آسانی به طرف خیر می‌ رود؛ ولی در همه حالات, از او سلب نیست و مسئولیت او هست. 🔹 برهانی كه در سوره مباركه «ابراهیم» بود حرف شیطان را در روز قیامت مشخص كرد كه از شیطان و از هر عامل دیگری جز تهیه و كاری ساخته نیست، تصمیم نهایی به عهده خود انسان است. اینكه بعضی به طرف خیر می ‌روند و بعضی به طرف شرّ، هر دو می ‌روند، هیچ كدام مجبور نیستند؛ منتها یكی آسان ‌تر و یكی سخت ‌تر و دشوارتر. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 323 🔸 رهایی از فکر گناه ذکر خدا راه رهایی از گناه: كسی كه از خود غافل شود، شیطان از او غافل نیست. پس انسان باید حسابگر خویش باشد و از سرمایه خود به خوبی بهره گیرد. امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: شیطان توان وسوسه کردن بنده ‌ای را ندارد، جز آنکه او از یاد خدا اعراض کند و فرمانش را سبک شمرد و به نافرمانیش روی آورد و آگاهی خدا از اسرارش را فراموش کند،[1] و نیز فرمود: هرگاه شیطان وسوسه‌ات می‌ کند تا از راه حق گمراهت کند و خدا را از یادت ببرد، پس از او به خدا پناه ببر [و بر خدا توکل کن]، که او به کمک حق بر باطل آید و مظلوم را یاری رساند؛ چرا که خود فرمود: شیطان بر مؤمنان و بر کسانی که بر خدا توکل کنند سلطه ‌ای ندارد.[2] [1] . (مصباح الشریعه ، ص79؛ بحار الانوار ، ج69، ص124). [2] . (مصباح الشریعه ، ص79 ـ 80؛ بحار الانوار ، ج69، ص125). 📚 مفاتیح الحیات ص 219 🆔 @a_javadiamoli_esra
آیت الله العظمی جوادی آملی: لزوم توجه به فرهنگ نخبه پروری در حوزه/تأکید بر لزوم تبلیغ در تمام شرایط 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرا، آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره به خاطرنشان کردند: روحانی نباید یک آخوند معمولی باشد و حرف های دیگران را تکرار کند بلکه در مسیری باید حرکت کند که امام صادق (علیه السلام) حرکت می کرد و حامل علم ائمه باشد. حوزه اگر نتواند چنین افرادی تربیت کند حوزه امام صادق (علیه السلام) نیست. 🔸 ایشان با تأکید بر اینکه تقریب مذاهب میراث است بیان داشتند: سنت های خوب پیشینیان نباید فراموش شوند بنابراین سنت های علمای بزرگ قم و نجف باید مورد توجه قرار بگیرند. به عنوان مثال مرحوم آقای بروجردی در زمینه فعالیت کردند. اگر میان شیعه و سنی تقریب باشد داعش به وجود نمی آید. این عالم بزرگ می گفت طلبه باید علاوه بر فقه شیعه، فقه اهل سنت را هم بلد باشد، ما باید را حفظ کنیم. 🔸 معظم له جایگاه حوزه نجف را جایگاه والایی دانستند و اظهار داشتند: تمام حوزه های جهان تشیع مدیون حوزه نجف هستند چون از کتب اربعه تا رسائل و مکاسب و بسیاری از کتب درسی دیگر خروجی حوزه نجف هستند و این به (علیه السلام) است. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی خدمات سید مرتضی به حوزه بغداد و نجف را مورد توجه قرار دادند و بیان کردند: سید مرتضی آدم ثروتمندی بود لذا بخشی از ثروتش را وقف کرد و به این ترتیب، را بین مردم جا انداخت. همچنین این بزرگوار مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند توجه بیشتری می کرد. شیخ طوسی یکی از شاگردان ایشان بود و در نجف از همان شیوه مدیریتی سید مرتضی الگو گرفت که توانست علمای بزرگی تربیت کند وگرنه طلاب آنجا چیزی بیش از یک امام جماعت نمی شدند. 🔸 معظم له خطاب به اساتید حاضر در جلسه اظهار کردند: حتماً به آن دسته از شاگردانتان که استعداد بیشتری دارند توجه خاص بکنید ولو دو سه نفر باشند چون میراث سید مرتضی است. ائمه نیز این کار را می کردند. به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) حتی برای حفظ جان زراره تلاش می کرد. 🔸 مرجع تقلید جهان تشیع با تأکید بر در تمام شرایط اذعان کردند: صحنه ای در تلویزیون دیدم که روستایی بود صعب العبور به گونه ای که برای رفتن به آن باید از میان آب بگذرید و از آنجایی که پلی بر روی آب وجود نداشت مردم مجبور بودند با کابل از روی آب رد شوند. طلبه ای برای تبلیغ به آن روستا می رفت و با عبا و عمامه همان کابل را می گرفت و از آب رد می شد. حقیقتاً نمی دانم که او برنده است یا من! 🔸 معظم له افزودند: ما جزو اولین بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو به رو شدیم. در آن سال ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان ها چندان طلبه ای نداشتند به ویژه حدود سالهای 1316 تا 1322 کسی طلبه نمی شد. الآن طلبه شدن آسان است چون کسی که وارد حوزه می شود می تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد درحالی که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقا ضیاء یاد می گرفتیم و طلبه ای غیر از اینها نبود. حتی بزرگان روحانیت نمی توانستند در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد می شدند که مردم بدانند اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد است. لینک خبر: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/b00898 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بهجتِ عقلی 🔹 آیا لذّت عقلی فقط برای علما هست که مطالب عقلی را درک می ‌کنند یا برای شهدا و جانبازان و امثال اینها هم هست؟ برای رسیدن به آن لذایذ دو راه هست و اینها «مانعة الخُلوّ» است که جمع را شاید: یکی است که انسان صحیحاً درس بخواند و باور کند و به علم خودش عمل کند؛ یکی هم است که به درس و بحث نیست، این دیگر ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشاءُ﴾. اگر کسی شهید در شد، شهید شد، فرمود شهید، «عند الله» است. اگر در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» آمده است که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی اینها در حضور خدا نشسته ‌اند، درباره شهدا هم همین تعبیر را دارد که فرمود: ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون‏﴾؛ شهید هم دارد هم ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ را دارد. 🔹 برخی ‌ها هم شهید نشدند ولی ‌اند، اگر اینها بیشتر از شهید نباشند کمتر از شهید نیستند؛ اینها هم «عنداللّهی» اند. مستحضرید در همان جریان «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ»، وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود این عمل «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»! این عمل به مراتب از شهادت خود حضرت امیر بالاتر است، برای اینکه اگر ـ معاذالله ـ آن روز حضرت امیر را شهید می‌کردند، دیگر اسلامی نبود تا حضرت امیر (سلام الله علیه) در شهید بشود؛ وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آن فتح و پیروزی، است. 🔹 اگر کسی واقعاً باشد، اجرش کمتر از شهید نیست. وجود مبارک حضرت امیر ؛ اما آن کارش فخر کارهای دیگر است، چون وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این جمله را درباره شهادت آن حضرت که نفرمود، درباره آن حضرت فرمود؛ فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏». غرض این است که اینها با «علم الوراثة» می ‌شوند «عنداللّهی»؛ اگر «عنداللّهی» شدند بعد از موت، لذّت‌ های عقلی نصیب آنها می‌ شود که شاید نصیب دیگران نشود. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس خارج فقه و تفسیر دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء یا پیام رسان تلگرام مراجعه کنند. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 324 🔸 رهایی از فکر گناه به فرموده امیرمؤمنان (علیه السلام) مطمئن‌ترین فرصت برای تهاجم شیطان، زمانی است كه كسی گرفتار وسوسه گناهانی مانند عُجب و خودپسندی و ‌خودبسندی [و...] شده و‌ مدح و ثناگویی و تملق دیگران را درباره خود دوست بدارد [و از این حالت ها به خدا پناه نبرد].[1] نکته: یاد خدا و پناهندگی به او بهترین راهکارِ رهایی از دام شیطان است؛ چون هیچ زمان و زمینی خالی از حضور خدا نیست، هیچ زبانی هم نباید ساكت و خاموش از یاد خدا باشد؛ زیرا نیاز بشر دائمی است و بهترین عامل رفع نیاز، یاد خدای بی‌نیازی است كه همواره در صدد رفع حاجت نیازمندان است، از این‌رو اگر در زمان یا مكان یا با زبانی از این فرصت استفاده نشد جز حسرت محصولی نخواهد داشت.[2] [1] . وَ إِیاكَ وَ الإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَ الثِّقَةَ بِمَا یعْجِبُكَ مِنْهَا وَ حُبَّ الإِطْرَاءِ؛ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیطَانِ فِى نَفْسِهِ لِیمْحَقَ مَا یكُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنین (نهج البلاغه، نامه 53، بند 145). [2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص554. 📚 مفاتیح الحیات ص 219 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا