eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌ توانیم به ‌وسیله آیات قرآن به آن حیاتی برسیم که امام رضا (سلام الله علیه) از ما می‌ طلبد 🔸 قرآن می ‌فرماید من شما را به حیات انسانی دعوت می ‌کنم؛ اگر می ‌خواهید زنده شوید به مراجعه کنید، پس کاری که به ‌وسیله دم مسیحایی انجام می‌ شد قرآن آن را در حد بسیار بالاتر انجام می‌ دهد و راه رسیدن به این حیات نیز ائمه اطهار(علیهم السلام) مانند وجود مقدس هستند. 🔸 ما می ‌توانیم به‌وسیله آیات قرآن کریم به آن حیاتی برسیم که از ما می ‌طلبد. 🔸 نه تنها از آیات قرآن کریم، بلکه از بیانات پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (ع) نیز می ‌توان این نورانیت و حیات انسانی را گرفت، چراکه قرآن و عترت همواره در کنار هم و همتای هم هستند و مکمل یکدیگر می‌ باشند. لذا عالم اهل‌بیت (ع) می ‌تواند جامعه را به برساند و انسانِ از درون مرده را زنده کند. 📚 درس اخلاق: https://b2n.ir/q95415 تاریخ: 1396/054/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 345 🔸 آثار قطع رحم پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: در قیامت مردی كه به ظاهر در مسیر خیر بوده، ناگهان رحمی كه وی پیوند خود را با او گسسته بر او وارد می ‌شود و او را به ژرف‌ ترین گودی آتش دوزخ می ‌افكند[1]؛ نیز رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بوی خوش بهشت از مسافت هزار ساله به مشام می‌ رسد؛ ولی ستم كننده به والدین و قاطع رحم آن را نمی‌ یابند.[2] [1] . ... فَإِنَّ الرَّحِمَ لَهَا لِسَانٌ یوْمَ الْقِیامَةِ... فالرَّجُلُ لَیرَی بِسَبِیلِ خَیرٍ إِذَا أَتَتْهُ الرَّحِمُ الَّتى قَطَعَهَا فَتَهْوِى بِهِ إِلَی أَسْفَلِ قَعْرٍ فِى النَّار (الكافى، ج2، ص156). [2] . ... فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عَامٍ وَ لا یجِدُهَا عَاقٌّ وَ لا قَاطِعُ رَحِم (الكافى، ج2، ص349). 📚 مفاتیح الحیات ص 236 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مرگ ذلت بار 🔹 خداوند مرحوم را غریق رحمت کند! این دو آیه را خوب و لطیف معنا کرده است؛ در دو جای قرآن ذات اقدس الهی فرمود که عده ای که با می میرند اینها کسانی هستند که ملائك ﴿یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾؛ هم به پشت آنها می زنند هم به صورت آنها می ‎زنند، اینها هستند که فشارِ جان کندن دارند؛ فرمود: ﴿یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾ کسی نمی بیند اما اینها دارند کتک می خورند. 🔹 این بزرگوار توجیهی که نسبت به این دو آیه ارائه کرده است این است که فرشته هایی که مأمور و مسئول دنیا هستند، می ‌بینند او عمری را به بازی گذرانده کاری انجام نداده وقتش را تلف کرده و است، لذا محکم به پشت او می زنند که این را وارد برزخ کنند؛ مسئولان برزخ که می‌ خواهند تحویل بگیرند می بینند این با و می آید، محکم به صورت او می زنند که با دست خالی و روی سیاه کجا می آیی، عمرت را تلف کردی. هم اینها پشت او را می زنند، هم آنها صورت او را می زنند ﴿یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 2 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است / بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق! 🔸 هیچ کمالی نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت! چرا که و روح نه مذکر است و نه مونث.«ولیّ الله» بودن متعلق روح است و روح مجرد است... 👇👇👇👇
معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است / بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق! 🔸 هیچ کمالی نه مشروط به ذکورت است و نه ممنوع به انوثت! چرا که و روح نه مذکر است و نه مونث.«ولیّ الله» بودن متعلق روح است و روح مجرد است. 🔸 عرفان نظری طبق قواعد اصولی عمل می کند و در واقع این نوع عرفان، یک فلسفه متکاملی است. اما آنچه اهمیت دارد این است که یک «موضوع» دارد و یک «معرفت شناسی»؛ موضوع آن همان هستی شناسی است که مراد، حضرت حق است که نامتناهی است و نامتناهی جایی برای غیر نمی گذارد، وقتی نگاه ما این بود،کل جهان می شود «آیت». ، طریق را بحث می کند و اینکه عرفان چه ابزاری برای شناخت حق می خواهد! و به این می رسد که معرفت شناسی عرفان حقیقی، شهود ذات است. 🔸 امام صادق (علیه السلام) در پاسخ ابو بصیر که از حضرت سوال کرد آیا خداوند را می توان دید؟ فرمود بله! انسان قبل از تولد در خدا را مشاهده کرده است و بعد از مرگ نیز در قیامت، خداوند را مشاهده خواهد کرد علاوه بر اینکه مؤمنین در دنیا نیز می توانند خداوند را مشاهده کنند! قطعاً منظور حضرت از این مشاهده، است همانگونه که ابوبصیر نابینا، مشاهده کرد؛ لذا خداوند قطعاً قابل مشاهده است، امام (علیه السلام) فرمود خدا را می شود در دنیا با قلب دید اما اینکه حالا مقدور ما نیست بحث دیگری است. 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی (علیهم السلام) با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 346 🔸 برخی از عوامل قطع رحم گسستن پیوند خویشاوندی و پاس نداشتن حرمت والدین عوامل گوناگونی دارد؛ لیکن به دو عامل مهم آن، بی‌ حیایی و حرص اشاره می ‌شود: امام صادق (علیه السلام) به مفضّل فرمود: برخی چنان‌ اند كه اگر حیا نبود حق پدر و مادر و صله رحم را رعایت نمی‌ كردند.[1] پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود: از حرص بپرهیزید، زیرا پیشینیان را به خونریزی و قطع رحم كشانده است.[2] [1] . ... فانّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْلا الْحَیاءُ لَمْ یرْعَ حَقَّ وَالِدَیهِ وَ لَمْ یصِلْ ذَا رَحِم (توحید المفضّل، ص79). [2] . إِیاكُمْ وَ الشُّحَّ فَإِنَّهُ دَعَا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ حَتَّی سَفَكُوا دِمَاءَهُمْ وَ دَعَاهُمْ حَتَّی قَطَعُوا أَرْحَامَهُمْ (كتاب الخصال، ص176). 📚 مفاتیح الحیات ص 236 و 237 🆔 @a_javadiamoli_esra
کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 👇👇👇👇
کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است آیت الله العظمی جوادی آملی: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر علوم قرآن (18 خرداد) اظهار داشتند: آیه ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ از جامع ترین قواعد قانون اساسی اسلام است و بر همین اساس حتی به کافر حرام و از مصادیق ظلم است. 🔹 ایشان افزودند: اسلام نه فقط بر که بر و گیاهان هم تاکید دارد. در روایت می خوانیم «مَنْ سَقَی طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَکَأَنَّمَا سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ»، کسی که به درختی آب بدهد انگار به یک مومن آب داده است. 🔹 معظم له را از بزرگترین گناهان دانستند و خاطرنشان کردند: گناه ظلم به قدری بزرگ است که قرآن می فرماید ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾. ظالم نه فقط به جهنم می رود بلکه خودش است. 🔹 مفسر برجسته قرآن ادامه دادند: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای پرهیز از ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با تبیین ویژگی های انسان با اخلاق بیان داشتند: انسان با اخلاق وقتی قدرت پیدا کرد با زمان عدم قدرتش یکسان است. کسی او را ببیند یا نبیند یکسان است. کسی از حال او باخبر بشود یا نشود یکسان است. بتواند از کسی انتقام بگیرد یا نگیرد یکسان است. کسی نیست که تا به قدرت رسید هرکاری دلش خواست بکند. 🔹 ایشان با اشاره به مبحث قدرت در صحیفه سجادیه اظهار داشتند: امام سجاد علیه السلام در می فرماید خدایا توفیقی بده که اگر سمت و قدرتی به دست من رسید یک مدیر خوبی باشم. ما یک حُسن الولایه داریم یک سوء الولایه. حسن الولایه یعنی مدیر خوب. یعنی اصل فن را می داند، عالم باشد و داشته باشد یعنی اداره کند عملاً و هم داشته باشد هم قدرت داشته باشد. اگر یکی از این دو را نداشته باشد این یک والی خوبی نیست. حضرت در آن دعا عرض می کند خدایا! من از سوء ولایت به تو پناه می برم که مدیر خوبی نباشم والی خوبی نباشم. 🔹 معظم له با تاکید بر لزوم هماهنگی علم و عمل اذعان داشتند: اگر یک مفسر قرآن بالای منبر آیه ای را تفسیر کند و پایین منبر بر خلافش عمل کند، علم دارد اما از عمل بیگانه است. شما به یک معتاد کارتن خواب بگویید مواد مخدر ضرر دارد. او خودش در متن ضرر است و این را می داند. علم دارد اما ندارد. 🔹 ایشان افزودند: یک فلج اگر مار و عقرب ببیند علم دارد که آن حیوان خطرناک نزدیکش است و ممکن است به او آسیب بزند. اینها را می داند لکن قدرت فرار ندارد. آنهایی که از کار افتاده است و فسق برایشان ملکه شده است اینگونه اند. 📚 درس علوم القرآن جلسه 7 تاریخ: 1401/03/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا