eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز یازدهم ماه 1443 🔹 مريد محبوب 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مرید محبوب 🔹 یك انسان خودخواه هرگز توفیق را ندارد؛ بعد از اینكه از خودخواهی در آمد كه یك نفی پُر بركت است، بعد كارهای اثباتی می‌ ماند. در دعای نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آمده است كه خدایا! من تمام شئون خودم را «عَقَلْتُهَا بِعِقَالِ مشیئتك».‏ 🔹 در فلسفه، كار اندیشوران عقل است و عقل آن است كه در بخش اندیشه، زانوی جموح و چموش خیال و وَهم را «عِقال» می ‌كند؛ این «اعْقِلْهَا وَ تَوَكَّل»‏ همان است. حكیم به فكر عِقال كردن زانوی است امّا در دعای «صباح» وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) دارد كه همه شئون خودم را با عِقال مشیت تو معقول كنم؛ یعنی وهم من بشود عقل، خیال من بشود عقل، شهوت من بشود عقل، غضب من بشود عقل! اگر آن عقل در همه امور حاكمیت پیدا كرد، وهمِ او هم وهم معقول یعنی بجا می شود _ نه وهم یعنی عقل _ خیالِ او هم خیال معقول یعنی بجا می شود؛ شهوت او هم شهوت معقول یعنی بجا می شود و غضب او هم غضب معقول یعنی بجا می شود. اگر كسی است باید خود را در اختیار آن محرِّك بگذارد كه هر جا او می ‌خواهد ببرد؛ اگر شئون ما به ، عِقال شده است، دیگر بدون اراده او حركت نمی‌ كنیم. 📚 سلوک الهی فصل سوم جلسه 2 تاریخ: 1394/03/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبوب حق 🔸 وجود مبارك حضرت امیر است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».این را فریقین نقل كردند كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) «محب الله» است و «محبوب الله» است به حدیث «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»، این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾، طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می ‌كند، این می ‌شود ! 🔸 وجود مبارك رسول درباره حضرت امیر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» این ضمیرها به کی بر می گردد ؟ « یدُورُ عَلَی مَدَارُ اَلْحَقِّ حَیثُمَا دَار»؟ این [مطلب] درباره عمار هم آمده یا « یدُورُ اَلْحَقُّ مُدَارَ عَلِی حَیثُمَا دَار» كه از این خطبه استفاده می ‌شود! مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) این را شاهد اقامه كردند به اینكه ضمیر به حق بر می ‌گردد؛ یعنی « یدُورُ اَلْحَقُّ مَدَارَ عَلِی (عَلَیهِ اَلصَّلاَةُ وَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ) حَیثُمَا دَار» به دلیل اینكه ذات مقدس رسول عرض كرد «اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَ‏ مَعَ‏ عَلِی حَیثُمَا دَارَ»؛ خدا‌یا حق را علی مدار قرار بده، نه علی را حق مدار! تا اینجا گفتار ایشان، اما چرا؟! چطور می ‌شود كه حق علی مدار است نه علی حق مدار؟ چطور می ‌شود كه حق را باید با علی تشخیص داد نه علی را با حق؟ آن یك بیان دیگری دارد، اگر كسی آن «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ» را صغرای قیاس قرار بدهد و حدیث «قرب نوافل» را كبرای قیاس قرار بدهد و‌ بگوید علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (علیه السلام) «محب الله» است و «محبوب الله» است به گفته معصوم یعنی پیامبر و هر كس محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را خدا در مقام فعل كاملاً به عهده می ‌گیرد، پس علی ‌بن ‌ابی ‌طالب مجاری ادراكی و تحریكی اوست، یعنی فهم او و كار او، یعنی و هر دو را خدا به عهده گرفته است و هر كس علم و عمل او را خدا در مقام فعل به عهده بگیرد معصوم مطلق است، پس علی ‌بن ‌ابی‌طالب معصوم مطلق است، وقتی این‌چنین شد این می ‌شود ، اگر خلیفه شد كار «مستخلف عنه» را انجام می ‌دهد. آپارات: https://www.aparat.com/v/134dY 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 375 🔸 قطع پیوند با والدین خدا گسستن پیوند با والدین را نكوهیده و درباره آن تهدید كرده است. كسانی كه پدر و مادر خود را تحقیر و به آنان اهانت می‌كنند به سرانجامی بد گرفتار می‌شوند. در قرآن كریم آمده است: و آن كس كه به پدر و مادر خود، آن‌گاه كه او را به پذیرش رستاخیز فرا خواندند، گفت: اُف بر شما... اینان كسانی‌اند كه آن سخن (وعدهٴ عذاب) دربارهٴ آنان به حقیقت پیوست، در حالی كه در میان امّت‌هایی از جنّیان و آدمیان هستند كه پیش از آنان در گذشتند. قطعاً اینان زیانكارند.[1] این آیه تنها دربارهٴ فرزندان كفرپیشه نیست، بلكه محور آن، نكوهش اهانت و تحقیر والدین است، چنان‌كه خدا در آیه‌ای دیگر، این كار را نكوهیده و فرموده است: و... به آنان كلمه‌ای ناخوشایند مگوی و با آنان پرخاشگری مكن.[2] [1] . ﴿و الَّذى قالَ لِوالِدَیهِ اُفٍّ لَكُما ... ٭ اُولـٰئِكَ الَّذینَ حَقَّ عَلَیهِمُ القَولُ فى اُمَمٍ قَد خَلَت مِن قَبلِهِم مِنَ الجِنِّ و الاِنسِ اِنَّهُم كانوا خـٰسِرین﴾ (سورهٴ احقاف، آیات 17 ـ 18). [2] . ﴿فَلاتَقُل لَهُما اُفٍّ و لا تَنهَرهُما﴾ (سورهٴ اسراء، آیهٴ 23). 📚 مفاتیح الحیات ص 250 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دریادلی ولی 🔸 به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ‎ها استفاده می ‎شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می ‎کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛ فرمود من اسب تندرو می ‎خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی ‎کنم، کسی را هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی ‎کنم! 🔸 این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت ‎پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی ‎تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی ‎کنم؛ این است. آپارات: https://www.aparat.com/v/e0YV6 📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ جلسه 4 تاریخ: 1398/07/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه 1443 🔹 مدرسه معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مدرسه معرفت 🔹 این دستور دینی که به ما دادند و در این تابلوها نوشته شده است، این مدرسه است! ما وقتی وارد قبرستان شدیم فاتحه ‎ای می ‎خوانیم عرض ادبی می‎کنیم، خب این وظیفه ماست؛ اما سؤال و جوابی هم داریم، در این تابلو سؤال و جوابی است: «یا أَهْلَ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏»؛ شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید آنجا چه خبر است، پس معلوم می‎شود که می‎توان با آنها رابطه برقرار کرد. 🔹 اگر ما با اموات رابطه برقرار نکنیم فقط یک فاتحه بخوانیم و برگردیم اینکه مدرسه نشد. اینکه مرحوم آقای قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بارها و مدت ‎ها و ساعت ‎ها در وادی السلام حضور می یافت برای همین سؤال و جواب بود. این دستور دینی ما هست یا نیست؟ این ـ معاذالله ـ لغو است یا ما می ‎توانیم با اینها حرف بزنیم و چیز یاد بگیریم؟ می گوییم شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید آنجا چه خبر است، پس معلوم می‎ شود راه دارد. کسی که به قبرستان می رود بالاخره باید چیزی یاد بگیرد؛ ما می توانیم این طور باشیم. 📚 سوره مبارکه نبإ جلسه 1 تاریخ: 1398/08/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حجاب‌ زن، حق‌ الهی‌ است 🔸 خدای‌ سبحان، زن‌ را با آفرید تا معلم‌ رقت‌ باشد و پیام‌ عاطفه‌ بیاورد. اگر جامعه‌ای‌ این‌ درس‌ رقت‌ و عاطفه‌ را ترک‌ نمود و به‌ دنبال‌ غریزه‌ و شهوت‌ رفت‌ به‌ همان‌ فسادی‌ مبتلا می‌شود که‌ در غرب‌ ظهور کرده‌ است... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra