eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اسلام خدا پسند 🔸 در جریان وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، دیگر حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اسلام خدا پسند 🔸 در جریان وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند زمین، ﴿إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ﴾؛ هیچ هراسی در جزیرة العرب نبود، دستور «حجة الوداع» آمد وجود مبارک حضرت اعلام عمومی کرد عده زیادی از مدینه تا آنها که مقدورشان بود به طرف «بیت الله» حرکت کردند و مسئله عمره تمتع را انجام دادند، از مکه به سرزمینی رسیدند که این آیه نازل شد ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛ یعنی دوران پایان عمرت رسیده باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید تعیین کند. 🔸 مسئله نبوت، مسئله رسالت، مسئله امامت اینها کسبی نیست. یک بیان نورانی دارد، وقتی حضرت وارد سرزمین خراسان شد آن جا نه تنها حوزه علمیه شد، بلکه شد، همه مردم و رؤسای ادیان از نقاط دور و نزدیک به بارگاه امام رضا (سلام الله علیه) در خراسان مشرف شدند؛ حضرت فرمود مسئله روز در خراسان چیست؟ عرض کردند که است، آیا امام را مردم انتخاب می‎ کنند یا خدا تعیین می ‎کند؛ حضرت فرمود امام کسی است که «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد ... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»؛ امام مثل آفتاب است، امام مثل ماه است، در دسترس کسی نیست، عصمت لازم است، عصمت را هیچ کس تشخیص نمی دهد مگر ذات اقدس الهی، علم غیب لازم است و هیچ کس نمی داند مگر خدا و مگر می شود امام را بشر تعیین کند؟! فرمود: در تمام روزگار او یک تن است، امام این است. 🔸 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾، معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را ابلاغ نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، این که می شود اتّحاد مقدم و تالی! معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، را و وظیفه ات را عمل نکردی! ﴿إِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾، نه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی هذا الامر»، بلکه «ما بلّغت رسالته فی جمیع الامور»! وجود مبارک پیامبر دید است، خیلی تهدید است، جریان خیلی مهم است! فرمود: آنها که رفتند برگردند و آنها که نیامدند صبر کنید که برگردند،همه در آن جمع شدند، بعد از همان لوازم بار، یک منبر گونه ای تهیه کردند، وجود مبارک پیامبر رفت بالای منبر، طبق آن آیه ای که بر آن حضرت نازل شد، همه مطالب را گفت؛ خودش را معرفی کرد، سوابق سیزده ساله مکه، ده ساله مدینه، به مردم گفت، من چه کار کردم، مسائل را ابلاغ کردم، همه گفتند: «أَللَّهُمَّ بَلَی‏»؛ شهادت می دهیم که انجام دادی. بعد سؤال کرد و فرمود: «مَنْ أَوْلَی النَّاس‏»؛ چه کسی نسبت به مردم اولاست؟ عرض کردند: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَوْلَی»، ما نمی ‎دانیم. فرمود: الله «أَوْلَی النَّاس‏» به من و شما، به دستور خدا من «أَوْلَی النَّاس‏» هستم به شما، بعد دست وجود مبارک حضرت امیر را با دست خودش گرفت دست را بلند کرد فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». 🔸 اگر خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، وجود مبارک حضرت هم فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». خدا در قرآن فرمود: اطاعت از پیغمبر اطاعت از خداست ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، رسول فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». این مراسم که گذشت، فوراً آیه نازل شد: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾؛ این دین امروز کامل شد، به ولایت حضرت امیر است که در روز می گوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوَلَایةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین‏»؛ بعد هم اکمال نعمت و اتمام نعمت این است. فرمود اکمال دین به این است، اتمام نعمت به این است، دین خداپسند است؛ این سه اصل در همین آیه «الْیوْمَ» که در سوره مبارکه «مائده» آمده است نازل شده است: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾، ، اسلام علی و اولاد علی است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات کریمانه 🔸 وجود مبارك فرمود «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛ كسی كه خود را كریم نمی‌داند و زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش [زیرا] كسی كه به خودش رحم نمی ‌كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پرده پوشی کريمانه

🔸 يك بيان نورانی از در دعای «ابوحمزه ثمالی» است که عرض می ‌كند خدايا! اگر ما که گناه می‌ كنيم و از مردم خودمان را حفظ می ‌كنيم... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پرده پوشی کریمانه

🔸 یك بیان نورانی از در دعای «ابوحمزه ثمالی» است که عرض می ‌كند: خدایا! اگر ما که گناه می‌ كنیم و از مردم خودمان را حفظ می ‌كنیم ولی از شما حفظ نمی ‌كنیم، نه برای آن است كه ـ معاذ الله ـ شما نمی ‌بینید یا ما خیال می ‌كنیم که شما نمی ‌بینید، این‌طور نیست، بلکه ما از مردم خودمان را حفظ می ‌كنیم، برای اینكه آنها همین كه دیدند آبروی ما را می ‌برند؛ امّا تو با همه اِشرافی كه داری می ‌بینی و می ‌كنی! 🔸 برای آن نیست كه ـ معاذ الله ـ شما نمی ‌بینید، نه! شما می ‌بینید و ستّار هستید و با ستّاری دارید با ما رفتار می ‌كنید. این دید، دیدی است كه اگر كسی با این دید نگاه كند، هست و این شخص یك روز بر می ‌گردد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/tXTnv 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11 تاریخ: 1394/01/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پانزدهم ماه 1443 🔹 عذاب اختلاف 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عذاب اختلاف 🔹 وجود مبارك از وجود مبارك پیامبر نقل كرده است كه «لا تَجتمعُ امّتی علی ضلالةٍ»؛ فرمود امّت من اگر واحد باشند متّحد باشند هماهنگ باشند، خداوند راه را به آنها نشان می ‌دهد. این غیر از «لا تجتمع امّتی علی خطأ» است كه اهل سنّت آن را سند حجیت اجماع قرار دادند. 🔹 ما سه‌ نحو اختلاف داریم؛ 1️⃣ یك اختلاف علمی است كه همیشه بود و هست و خواهد بود. اختلاف علمی این است كه مثلا یك فقیه می ‌گوید نظر من این است فقیه دیگر می‌ گوید نظر من آن است که این دایر مدار علم و تحقیق است؛ نه می ‌شود با خواهش از دیگری خواست شما كوتاه بیا و نه می ‌شود رأی ‌گیری كرد و گفت كه هر چه اكثریت گفتند، چون مطالب علمی با رأی اكثریت نمی ‌آید با رأی اقلیت هم نمی ‌رود؛ این اختلاف همیشه هست و هم است. 2️⃣ یك سلسله اختلافات سیاسی است اختلافات امنیتی است که از گِله شروع می ‌شود از اینكه حقّ مرا ضایع كردند شروع می‌ شود، اینها هم كاملاً قابل حل است؛ با با گذشت، یك مقدار با یك مقدار با صرف ‌نظر كردن، كاملاً دوستانه قابل حل است. 3️⃣ سوم آن اختلافی است كه است و به دست كسی نیست که خدا می ‌فرماید من بین آنها این اختلاف را القا كردم. اگر ـ خدای ناكرده ـ وضع ما این سومی باشد چه باید كرد؟! دو آیه در سوره مباركه «مائده» است یك آیه در سوره مباركه «انعام»؛ در سوره مباركه «مائده» فرمود من بین یهودی ها اختلاف را ایجاد كردم تا به جان هم بیفتند: ﴿وَأَلْقَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ﴾ (یك)؛ درباره مسیحی ها یك مقدار رقیق ‌تر فرمود: ﴿فَأَغْرَینَا بَینَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ﴾ (دو)، جامع بین نِحلتین و نِحل دیگر را در سوره مباركه «انعام» بیان كرده فرمود به مردم بگو: ﴿هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یبْعَثَ عَلَیكُمْ عَذَاباً مِن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً وَیذِیقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ﴾؛ فرمود اگر بیراهه رفتی «كژ روی جفّ القلم كژ آیدت»! فرمود اگر بیراهه رفتید من شما را به جان هم می ‌اندازم؛ من می ‌توانم از بالا صاعقه بیاورم از پایین زلزله بیاورم و در درون شما، شما را به جان هم بیندازم؛ فرمود: به مردم بگو ﴿هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یبْعَثَ عَلَیكُمْ عَذَاباً مِن فَوْقِكُمْ﴾ که بشود صاعقه، ﴿أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ﴾ که بشود زلزله، ﴿أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعاً﴾. اگر ـ خدای ناكرده ـ اختلاف، اختلاف سوم باشد آن را باید با حل كرد نه با قانون! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/04/05 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حَبْلُ اَلْمَتِین 🔸 روزی که معصوم به دنیا می ‌آید، به منزله است. اگر انسان کامل معصوم، طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ» معادل قرآن کریم است، اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می ‌کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می ‌کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل ‌یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می ‌کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته! باران نزولش به این است که به زمین انداخته شود، قرآن نزولش به این است که به زمین آویخته شود نه انداخته! دیگران به دنیا می ‌آیند، به زمین انداخته می‌ شوند، امام به دنیا می ‌آید، به زمین آویخته می ‌شود. اینها هستند. 🔸 اینکه در قرآن کریم آمده، شما به تمسک کنید؛ یعنی چه؟ آن طنابی که به جای بلندی بسته است که انسان اگر آن را بگیرد، از سقوط نجات پیدا می‌ کند، اولاً؛ و اگر توفیقی داشته باشد که این را بگیرد: «اقْرَأْ وَ ارْقَهْ» بالا برود، صعود می‌ کند، ثانیاً؛ آن طناب آویخته است، وگرنه طناب انداخته، چه مشکلی را حل می ‌کند؟ امام به دنیا می ‌آید، خیلی ‌ها هم به دنیا می‌ آیند؛ اما امام حبل آویخته است، حبل متین است. در زیارت اینها، در زیارت ناحیه، در زیارت جامعه، در خیلی از موارد، از اینها به عنوان یاد شده است، «حبل الله» یاد شده است. «حبل الله» آن حبلی است که «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»، فرمود یک طرف این طناب به دست من است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/01/22 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ایمان 🔸 امام هادی (علیه السلام) از پدرانش از امام علی (علیه السلام) نقل كرد كه پیامبر (صلی الله علیه و آله سلم) به من فرمود: بنویس. گفتم: چه بنویسم؟ فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم؛ آن است كه در جایگزین شود و و آداب تصدیق كننده آن باشد. 📚 ادب قضا در اسلام - صفحه 341. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra