💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام الله علیه ـ می فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود. درتبیین وتفسیركلمات آمده است كه منظور #انوار_عترت_طاهره است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_اول 💠 زن در قرآن ▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام الله علیه ـ می فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود. در تبیین و تفسیر كلمات آمده است كه منظور #انوار_عترت_طاهره است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم ـ سلام الله علیه ـ آن را تلقی كرد و زمینه نجات او پیدا شد. و در این میان همان طور كه حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در آنجا می تابد، حضرت زهرا (علیها السلام) هم در آنجا می تابد و این كه فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ معروف و مشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا (علیها السلام) خلاصه شد، بلكه به این دلیل است كه او دیگران را تحت الشعاع خود قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ ، معروف نیستند و اگر در عُرف بخواهند مَثَل ذكر بكنند، به حضرت علی (علیه السلام) مَثل می زنند. ▫️ همان طوری كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین ـ صلوات الله علیه ـ معروف گشت و الگو شد، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ اشتهار یافت وگرنه زنان فراوانی بودند كه هم از عصمت برخوردارند و هم از كمال متعارف و فوق متعارف، ولیكن علت این كه #حضرت_زهرا (علیها السلام) در بین زنان معروف شد، همان علتی است كه بدان سبب، حضرت علی (علیه السلام) در بین ائمه (علیهم السلام) معروف گشت. پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره اند كه در بین آنان، فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ می درخشد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص144 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 522
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
توجه نكردن به شایعات دربارهٴ مؤمن: ... امیرموٴمنان علی (ع) فرمود: ای مردم! هركس به دینداری و درستكاری برادرش مطمئن است به گفتارهای دیگران درباره او گوش نسپارد...[1]؛ همچنین فرمود: كار برادرت را حمل بر صحّت كن و هر سخنی كه از برادرت می شنوی در حالیكه برایش توجیه خوبی می یابی، بد توجیه مكن.[2]
[1] . أَیهَا النَّاسُ! مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ وَثِیقَةَ دِینٍ وَ سَدَادَ طَرِیقٍ فَلا یسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ الرِجَال (نهج البلاغة، خطبه141).
[2] . ... ضَعْ أَمْرَ أَخِیكَ عَلَی أَحْسَنِهِ وَ لا تَطْلُبَنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِى الْخَیرِ مَحْمِلاً (تحف العقول، ص368).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 317
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
انتشار جلد شصت و ششم تفسیر شریف تسنیم
🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد شصت و ششم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل آیه 22 سوره مبارکه احزاب تا انتها و سوره مبارکه سبأ تا آیه 39 می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
ابتکار صاحب کفايه.mp3
1.72M
💠 روز شانزدهم ماه #جمادی_الاولی 1444
🔹
ابتکار صاحب کفایه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابتکار صاحب کفایه🔹 به جای اینكه عقل وارد صحنه «اصول» بشود، متأسفانه علم به جای عقل نشسته، قطع به جای عقل نشسته است. مرحوم شیخ، قطع را مطرح كرد، همان كار را هم مرحوم آخوند كرده كه قطع حجت است؛ منتها یكی از بركات این قطع این است كه #مرحوم_آخوند آمده بین قطع منطقی و #قطع_روانشناختی فرق گذاشته است. این قطع همان قطع قَطّاع است، قطع قطاع همین قطع روانشناختی است؛ منتها شك شَكّاك را به فقه دادند، قطع قطاع را به اصول دادند! 🔹 شما ببینید آن مقطوع و مشكوك شما چیست؛ شك را به فقه ندهید و قطع را به اصول، در فقه از شكّاک و در اصول از قطاع بحث نكنید، بلکه ببینید مقطوع و مشكوك شما چیست. این چنین نیست كه شكاك برای فقه باشد و قطاع برای اصول! در اصول همان طور كه بین قطع منطقی و قطع روانی فرق است، بین شك منطقی و شك روانی هم فرق است؛ این از بركات دقیق اصول ما است منتها درباره آن خیلی بحث نشد. 🔹 الآن شما می بینید این معرفت شناسان آمدند بین یقین و علم منطقی و معرفت منطقی با معرفت روانی خیلی فرق گذاشتند، این همان كار است كه در اصول شده؛ منتها باید تكمیل بشود. ما به جای اینكه قطع را مطرح كنیم، باید عقل را مطرح كنیم؛ این #نقشه_جامع_فلسفه است كه اصول را كاملاً تغذیه می كند. #سالروز_وفات_آخوند_خراسانی_رحمة_الله_علیه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 همایش بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی تاریخ: 1390/09/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ اساس عرفان كه #شهود_واقع و #كشف_حقیقت است هم از سیر و سلوك در درجات هستی نشأت می گیرد و هم راهیان كوی وصال را می نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می نماید. بسیاری از ره آوردهای عرفان را برهان تأیید می كند، چنانكه عصاره هر دو را قرآن كه هماهنگ با برهان متین و عرفان راستین است روا و سزا می داند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ اساس عرفان كه #شهود_واقع و #كشف_حقیقت است هم از سیر و سلوك در درجات هستی نشأت می گیرد و هم راهیان كوی وصال را می نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می نماید. بسیاری از ره آوردهای عرفان را برهان تأیید می كند، چنانكه عصاره هر دو را قرآن كه هماهنگ با برهان متین و عرفان راستین است روا و سزا می داند. آنچه عارف می نگرد این است كه تمام اشیاء هر لحظه تازه می شوند و در این تجدّد امتیازی بین ثابت و سیال، مجرد و مادی نیست، و هدف همه سالكان دیدار خداست، چنانكه سیر همه كاروانیان نیز تجلی های گوناگون حق است. تفاوت راهیان در انتخاب تجلی خاص و نیل به اسم مخصوصی است كه هر كدام مظهر ویژه آن شدند. گروهی با اسماء جمال و لطف و مهر اُنس دارند و برخی با اسماء جلال و قهر خو گرفته اند؛ لذا حشر جمالیان با بهشت و حشر جلالیان با دوزخ، و سرانجام، هر كدام نام خاصی از #اسمای_الهی را دیدار نموده و در تحت ولایت آن نام به سر می برند، «تا یار كه را خواهد و میلش به كه باشد». ▫️ كریمه: ﴿یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ﴾ ای انسان، حقاً كه تو به سوی پروردگار خویش به سختی در تلاشی، و او را ملاقات خواهی كرد. به منزله سرفصل بحث #سفرنامه_سالكان كوی حق است كه در ذیل آن گزارش كار سعیدان به صورت دریافتِ نامه اعمال به دست راست، و پیوستن مسرورانه به جمع همراهان و اهل خودشان بازگو شده و گزارش كار تبهكاران به صورت دریافت نامه اعمال از پشت سر، و فریاد مرگ طلبانه در بند زنجیرهای آتشین می باشد. هیچ امتیازی در اصل كدح و سیر و تولد بین موحّد و ملحد نیست، لیكن ملحد همواره در كثرت سیر كرده، و از خلق به خلق و با خلق و در خلق و برای خلق ـ یعنی ماده ـ می كوشد، و در هیچ مرحله ای از مراحل سفر خویش هدف اصیل و همراه راستین خود را كه حق است نمی نگرد، و هرگز از وحدت آگاه نمی گردد، و سر از كثرت بیرون نمی آورد، بلكه چون كرم ابریشم به دور خود كه فقر و تاریكی است می تند و خالق خویش را اصلاً نمی بیند و سرانجام مظهر اضلال شده و چون شیطانِ مُضل سر از دوزخ در می آورد، كه باطن هر كثرت پلید و درون هر ماده بی روح است. و در این سیرِ سقوطی فرقی بین زن و مرد نیست چون توحید و الحاد از آنِ روح است و روح همان طوری كه مكرّراً گذشت نه از صنف ذكور است و نه از صنف اناث. ▫️ موحّد راستین نیز هماره سیر خود را با حق ادامه می دهد و تمام مراحل سلوك خویش را در صحابت حق می گذراند و هرگز كثرت را بدون شهود وحدت نمی نگرد، و هیچ گاه رؤیت خلق حجاب شهود خالق نمی شود، بلكه دائماً خلق را آیت حق دانسته، و از این مرآت بهره صحیح برده و جمال دل آرای خالق را در سراسر آئینه های مینو و گیتی می نگرد و سرانجام مظهر هدایت شده و چون فرشته هادی در بهشت می آرمد كه باطن هر وحدت منزّه و درون هر صورت با روح و زنده می باشد. و در این حركت نیز هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست، زیرا سفر حقیقی در مراحل توحید به عهده انسانیت است كه مبرّای از ذكورت و انوثت است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص185 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
دروس تفسیر:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984
دروس فقه:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424
دروس اخلاق، سخنرانی و پیام:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram) (https://t.me/esratvtelegram)مراجعه کنند.
🔶🔹💠🔹🔶
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی.
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 http://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 523
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
پرهیز از اتهام به مؤمن: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه مؤمنی برادرش را متّهم كند و گمان بد به وی برد، ایمان از دلش زدوده شود، چنان كه نمك در آب حل می شود.[1]
[1] . إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الإِیمَانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمَا ینْمَاثُ الْمِلْحُ فِى الْمَاء (الكافى، ج2، ص361).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 317
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
راه معرفت فاطمی▫️ بهترین روش شناخت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، تحلیل ثقلین یعنی #قرآن_كریم و #سنت_معصومین (علیهم السلام) می باشد كه هیچ عاملی بهتر از این دو وزنه وزین، ترجمان هستی آن ذات مقدّسه نمی باشند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سرچشمه اندیشه، ج2، ص71. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra