eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 565 3. تعامل با متظاهران به اسلام برخی اوصاف منافق 🔸 خیانت: امام صادق (ع) فرمود: سه چیز در هر كسی باشد، او منافق است، گرچه روزه بگیرد و نماز بگزارد: كسی كه هرگاه سخن بگوید دروغ می‌ گوید و هرگاه وعده دهد خلف وعده كند و هرگاه امین شمرده شود خیانت ورزد.[1] [1]. ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِقٌ وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّی: مَنْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ (تحف العقول، ص315). 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم عزاداری شهادت حضرت امام علی النقی (سلام الله علیه) ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مراسم سوگواری شهادت حضرت امام علی النقی (سلام الله علیه)، از سوی دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. زمان: چهارشنبه 5 بهمن ماه ساعت: ۱۰:٣٠ قبل از ظهر مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴
کلمات الهی
▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: اگر كسی باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می‌ كند... هیچ چیز او را خوشحال نمی ‌كند و هیچ چیز او را نگران نمی ‌كند، چون در هر دو حال است و هیچ چیز نشانه فخر نیست! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴
 کلمات الهی
▫️ شهادت (صلوات الله علیه و علی ابائه الاطیبین و ابنائه الانجبین) را به پیشگاه بقیه الله (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می‌ كنیم! وجود مبارك حضرت در اثر مقاومت در برابر حكومت باطل عباسیان همواره مورد خشم آنها بود. وقتی متوكل عباسی گفت این ما را خسته كرد، به دربار ما نمی‌آید، بالأخره حضرتش را از مدینه به سامرا ـ سُرَّ من رَأی ـ آوردند. ▫️ گاهی عباسیان به این فكر بودند كه جناب موسی مبرقع را هم به عنوان به دربار فرا بخوانند و بعد بگویند ابن ‌الرضا با ما ساخت. وقتی همین موسی مبرقع مورد سؤالات ابن ‌اكثم قرار گرفت، این سؤال ها را به حضور امام هادی (سلام الله علیه) آورد؛ یكی از سؤال ها این بود: اینكه خدا فرمود اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمك بكنند و به مدد آن بیایند، كلمات الهی تمام نمی ‌شود یعنی چه؟ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) به موسی فرمود: «نَحْنُ‏ كَلِمَاتُ‏ اللَّهِ‏ الَّتِی‏ لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ‏ فَضَائِلُنَا»؛ فرمود ما هستیم كه زوال ‌ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمی رسد. ▫️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود: «مَنْ كَانَ عَلَى‏ بَینَةٍ مِنْ‏ رَبِّهِ‏ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ مَصَائِبُ‏ الدُّنْیا وَ لَوْ قُرِّضَ وَ نُشِرَ»؛ اگر كسی باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می‌ كند، چون می ‌داند آنچه که می ‌آید و می ‌رود آزمایش الهی است؛ هیچ چیز او را خوشحال نمی ‌كند و هیچ چیز او را نگران نمی ‌كند، چون در هر دو حال در معرض است و هیچ چیز نشانه فخر نیست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zOVg6 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/3Yrpzj9Nwxk 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
میزان
▫️ آسان است؛ همین كه کسی ظاهر قرآن را بداند یك دوره تفسیر قرآن بداند، می ‌تواند اعمال خودش را با قرآن تطبیق كند؛ هم آسان است؛ اما نه قرآن با ما حرف می ‌زند نه روایات! ▫️ حضرت خودش هم قرآن را و هم روایات را آگاه بود تدریس می ‌كرد می ‌توانست خود را بر آنها عرضه کند؛ لكن می ‌خواهد خودش را به كسی عرضه كند كه از درون و بیرون او باخبر است. الآن اگر كسی این عقاید حضرت عبدالعظیم حسنی را به قرآن و روایات عرضه بكند خودش را موفق می ‌بیند، می‌بیند كه قرآن و روایات هم همین ها را می‌ گوید، اما آیا درون این شخص هم همین است یا نه، این یك می‌ طلبد! ▫️ حضرت عبدالعظیم عرضه كرد به وجود مبارك كه امام هادی هم این مطالب را تصحیح كند، هم بر انطباق این مطالب با درون او كه درون او واجد این مطالب است صحه بگذارد. به این سبب به محضر امام دهم رسید و عرضه كرد و حضرت فرمود درست است. قسمت مهم عرضه كردن وجود حضرت عبدالعظیم برای آن است كه بر آن كه از درون ما باخبر است که ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾، از ما مثل بیرون خبر دارد، از ما مثل حصول ما باخبر است، از ما مثل قالب ما آگاه است، عرضه كند كه من این حرف ها را كه می‌زنم در درون من هم هست یا نیست، حضرت فرمود بله «ثَبَّتَكَ اللَّه». 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 259 تاریخ: 1390/07/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام هادی(ع) امامت و ولایت را تفسیر کرده است / زیارت نورانی جامعه کبیره به منزله تفسیر امامت است ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به مناسبت سوم رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت احادیث نورانی آن امام همام را از نظر می گذرانیم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: «الدُّنْیَا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ فرمود دنیا یک بازاری است، یک عده سود می‌ برند و یک عده زیان می ‌کنند. یک عده عمر می ‌دهند، در برابر چیزی را می ‌گیرند که با این عمرشان با هم آمیخته است. وقتی ذات اقدس الهی اعلام کرد من بیشتر می‌ خرم، با من معامله کنید سرّش این است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان برمی ‌گرداند! اگر کسی با دیگری یعنی با شیطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او می ‌برد. اما اگر با ذات اقدس الهی معامله کردیم این طور نیست که جان ما را بگیرد و چیزی به ما بدهد، اینکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾، به این معنا نیست که جان ما را می ‌گیرد و در مقابل بهشت به ما می ‌دهد! بهشت را به ما داد ما چه کنیم بی‌ جان!؟ جان و بهشت را؛ یعنی عوض و معوض هر دو را به ما می ‌دهد... . مطالعه بیشتر: https://esra.ir 📚 سخنرانی و درس اخلاق معظم له 🌐 https://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 566 3. تعامل با متظاهران به اسلام برخی اوصاف منافق 🔸 حق ناشناسی: امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه گروه ‌اند كه جز منافق معروف به نفاق، نسبت به آنان بی ‌احترامی نمی‌ كند: 1. كسی كه موی او در اسلام سفید شده باشد. 2. دانشمند قرآن‌ شناس. 3. پیشوای دادگر.[1] [1]. ثلاثة لا یجْهَلُ حَقَّهُمْ إِلاّ مُنَافِقٌ مَعْرُوفٌ بِالنِّفَاقِ: ذُو الشَّیبَةِ فِى الإِسْلامِ وَ حَامِلُ الْقُرْآنِ وَ الإِمَامُ الْعَادِل (الكافى، ج2، ص658). 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ولایت پذیری 

▫️ امام هادی (علیه السلام) به یکی از یارانش فرمود شیعیان به برکت ما و ارتباط با آن ، پیوسته در پناهگاه و دژی استوار و ایمن قرار دارند ، پس اگر در دل دریاهای ژرف و بیابان های دور و دراز و میان درندگان و گرگ ها و دشمنان جن و بشر گرفتار شوند ، با دوستی و ما از هر ترسی آسوده اند ، پس هماره و خویش را پاک و ناب گردان و هر جا خواستی برو : «إِنَّ لِشِیعَتِنَا بِوَلاَیَتِنَا عِصمَةً ، لَو سَلَکُوا بِهَا فِی لُجَّةِ البِحَارِ الغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ البَیدَاءِ الغَائِرَةِ ، بَینَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ ، وَ أَعَادِی الجِنِّ وَ الإِنسِ ، لأََمِنُوا مِن مَخَاوِفِهِم بِوَلاَیَتِهِم لَنَا ، فَثِق بِاللهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ وَ أَخلِص فِی الوَلاَءِ لأَئِمَّتِکَ الطَّاهِرِینَ وَ تَوَجَّه حَیثُ شِئتَ...». 📚 ادب فنای مقربان، ج9، ص305. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   گوهرِ مقصود
🔸 علم، است نه خواندن و نوشتن؛ خواندن و نوشتن، ابزار است. اگر كسی ناخوانا باشد و نانویسا باشد ولی مطلب را بداند، نقصی نیست. اگر كسی بداند كه در این كتاب چه نوشته است، این كمال است؛ لازم نیست كه بخواند. آدم چشم را باز كند یا در را باز كند ببیند پشت دیوار چه كسی است، این كمال نیست، كمال این است كه آدم بداند پشت دیوار كیست، حالا یا به طور عادی می ‌رود بیرون می‌ بیند كیست یا به طور غیر عادی، «من وراء حجاب» باخبر است. آنچه كمال است، علم است اما ابزار كار كه حالا كتاب بیاورند باز كنند و بخوانند، این مقدمه كمال است نه اینکه خودش كمال باشد. 🔸 اگر كسی از كلّ كتاب با خبر است ولو نتواند بخواند، خب نتواند بخواند! ولو نتواند بنویسد، خب نتواند بنویسد! نوشتن و خواندن، مقدمه كمال است كه انسان بفهمد چیست. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 22 تاریخ: 1392/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 567 3. تعامل با متظاهران به اسلام برخی اوصاف منافق 🔸 عیاشی‌گری: رسول گرامی (ص) فرمود: ای پسر مسعود! پس از من اقوامی خواهند آمد كه غذاهای خوب و رنگارنگ می‌ خورند و بر مركب سوار می ‌شوند در حالی كه خود را به آرایش ویژه زنان برای شوهر، می ‌آرایند و همچون زنان جلوه ‌گری می ‌كنند و همانند شاهان ستمكار زندگی می ‌كنند. آنان منافقان این امّت در آخر الزمان‌ اند كه شراب می ‌نوشند و در پی بازی با دوشیزگانند و بر مركب شهوت سوار می ‌شوند و نمازهای جماعت را ترك می ‌گویند و به سبب خواب از نماز عشا باز می ‌مانند و در خوردن زیاده ‌روی می ‌كنند. آن‌گاه بخشی از قرآن را قرائت كردند كه ترجمه آن این است: پس از آنان مردمی ناشایسته به جای ایشان آمدند كه نماز را تباه ساختند و از خواهش ‌های نفسانی پیروی كردند، و به زودی گمراهی خود را خواهند دید.[1] [1]. یا ابْنَ مَسْعُودٍ! سَیأْتِى مِنْ بَعْدِى … عَنِ الْعَتَمَاتِ مُفَرِّطُونَ فِى الْغَدَوَاتِ، یقُولُ اللَّهُ تَعَالَی:﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یلْقَوْنَ غَیا﴾ [سورهٴ مریم، آیهٴ 59] (مكارم الاخلاق، ص448ـ 449). 📚 مفاتیح الحیات ص 308 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لیلة الرغائب 🔸 امیدواریم که در ، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
نیم‌ نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب / لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ‌ها؟! 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
امیدواریم که در ، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه و گرایش‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می ‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبت‌های گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست؛ اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می ‌دهند آن‌گاه درباره چنین گروهی گفته می ‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان‌ شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ‌ها بار می ‌یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می ‌سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می ‌سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می ‌سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/988088 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
یاد و خاطره حماسه شش بهمن سال 1360 آمل و شهدای گرانقدر آن گرامی باد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
راهبرد حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در تغییر استراتژی مبارزه با ضدانقلاب، از نقاط عطف حادثه ششم بهمن در سال 1360 بوده؛ به طوری که به گفته فرمانده وقت سپاه آمل، پیشنهاد ایشان بود که روند ماجرا را به نفع نیروهای انقلاب تغییر داد... 🔻
پیشنهاد آیت‌الله جوادی‌ آملی ورق را برگرداند!
... ورق از زمانی به نفع ما برگشت که به تدبیر و پیشنهاد آیت‌الله جوادی‌آملی نیروهای ما وارد جنگل شدند. رفتن ما آنها را تجزیه کرد. ماجرا از این قرار بود که ایشان به سپاه آمل آمدند... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/284281 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه امروز پنج شنبه ششم بهمن با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/11/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra