💠
ولایت پذیری▫️ امام هادی (علیه السلام) به یکی از یارانش فرمود شیعیان به برکت #پذیرش_ولایت ما و ارتباط با آن ، پیوسته در پناهگاه و دژی استوار و ایمن قرار دارند ، پس اگر در دل دریاهای ژرف و بیابان های دور و دراز و میان درندگان و گرگ ها و دشمنان جن و بشر گرفتار شوند ، با دوستی و #ولایت_پذیری ما از هر ترسی آسوده اند ، پس هماره #بر_خدا_توکل_کن و #ولایت_مداری خویش را پاک و ناب گردان و هر جا خواستی برو : «إِنَّ لِشِیعَتِنَا بِوَلاَیَتِنَا عِصمَةً ، لَو سَلَکُوا بِهَا فِی لُجَّةِ البِحَارِ الغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ البَیدَاءِ الغَائِرَةِ ، بَینَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ ، وَ أَعَادِی الجِنِّ وَ الإِنسِ ، لأََمِنُوا مِن مَخَاوِفِهِم بِوَلاَیَتِهِم لَنَا ، فَثِق بِاللهِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ وَ أَخلِص فِی الوَلاَءِ لأَئِمَّتِکَ الطَّاهِرِینَ وَ تَوَجَّه حَیثُ شِئتَ...». #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 ادب فنای مقربان، ج9، ص305. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
گوهرِ مقصود.mp3
1.3M
💠 روز چهارم ماه #رجب 1444
🔸
گوهرِ مقصود#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
گوهرِ مقصود🔸 علم، #كمال است نه خواندن و نوشتن؛ خواندن و نوشتن، ابزار است. اگر كسی ناخوانا باشد و نانویسا باشد ولی مطلب را بداند، نقصی نیست. اگر كسی بداند كه در این كتاب چه نوشته است، این كمال است؛ لازم نیست كه بخواند. آدم چشم را باز كند یا در را باز كند ببیند پشت دیوار چه كسی است، این كمال نیست، كمال این است كه آدم بداند پشت دیوار كیست، حالا یا به طور عادی می رود بیرون می بیند كیست یا به طور غیر عادی، «من وراء حجاب» باخبر است. آنچه كمال است، علم است اما ابزار كار كه حالا كتاب بیاورند باز كنند و بخوانند، این مقدمه كمال است نه اینکه خودش كمال باشد. 🔸 اگر كسی از كلّ كتاب با خبر است ولو نتواند بخواند، خب نتواند بخواند! ولو نتواند بنویسد، خب نتواند بنویسد! نوشتن و خواندن، مقدمه كمال است كه انسان بفهمد #حقیقت چیست. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه یس جلسه 22 تاریخ: 1392/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 567
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
3. تعامل با متظاهران به اسلام
برخی اوصاف منافق
🔸 عیاشیگری: رسول گرامی (ص) فرمود: ای پسر مسعود! پس از من اقوامی خواهند آمد كه غذاهای خوب و رنگارنگ می خورند و بر مركب سوار می شوند در حالی كه خود را به آرایش ویژه زنان برای شوهر، می آرایند و همچون زنان جلوه گری می كنند و همانند شاهان ستمكار زندگی می كنند. آنان منافقان این امّت در آخر الزمان اند كه شراب می نوشند و در پی بازی با دوشیزگانند و بر مركب شهوت سوار می شوند و نمازهای جماعت را ترك می گویند و به سبب خواب از نماز عشا باز می مانند و در خوردن زیاده روی می كنند. آنگاه بخشی از قرآن را قرائت كردند كه ترجمه آن این است: پس از آنان مردمی ناشایسته به جای ایشان آمدند كه نماز را تباه ساختند و از خواهش های نفسانی پیروی كردند، و به زودی گمراهی خود را خواهند دید.[1]
[1]. یا ابْنَ مَسْعُودٍ! سَیأْتِى مِنْ بَعْدِى … عَنِ الْعَتَمَاتِ مُفَرِّطُونَ فِى الْغَدَوَاتِ، یقُولُ اللَّهُ تَعَالَی:﴿فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یلْقَوْنَ غَیا﴾ [سورهٴ مریم، آیهٴ 59] (مكارم الاخلاق، ص448ـ 449).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 308
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لیلة الرغائب
🔸 امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
نیم نگاهی به عظمت اولین شب جمعهٴ ماه رجب / لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت ها؟!
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه #شب_رغبت_ها و گرایش ها و مجذوب شدن هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. 🔸 صاحب تفسیر تسنیم ضمن توجه دادن به رغبتهای گوناگون در این شب، به توفیق کسب جنّت جسمانی و جنّت روحانی در این شب با عظمت اشاره داشته و فرمودند: در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست؛ اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم و اوساط اهل ایمان، رغبتشان در #لیلة_الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می دهند آنگاه درباره چنین گروهی گفته می شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان شاء الله ـ در لیلة الرغائب به این رغبت ها بار می یابیم چه اینکه ـ خدای ناکرده ـ اگر کسی گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمی است که جسم را می سوزاند که در سوره مبارکه «نساء» مشخص شده است که فرمود: ﴿کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ که این پوست و جسم و بدن را می سوزاند و یک عذاب معنوی است که روح را می سوزاند که ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/988088 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #در_محضر_استاد #باز_نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/02/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
یاد و خاطره حماسه شش بهمن سال 1360 آمل و شهدای گرانقدر آن گرامی باد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:راهبرد حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در تغییر استراتژی مبارزه با ضدانقلاب، از نقاط عطف حادثه ششم بهمن در سال 1360 بوده؛ به طوری که به گفته فرمانده وقت سپاه آمل، پیشنهاد ایشان بود که روند ماجرا را به نفع نیروهای انقلاب تغییر داد... 🔻
پیشنهاد آیتالله جوادی آملی ورق را برگرداند!... ورق از زمانی به نفع ما برگشت که به تدبیر و پیشنهاد آیتالله جوادیآملی نیروهای ما وارد جنگل شدند. رفتن ما آنها را تجزیه کرد. ماجرا از این قرار بود که ایشان به سپاه آمل آمدند... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/284281 #حماسه_ششم_بهمن_آمل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه امروز پنج شنبه ششم بهمن با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
#گزارش_تصویری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار
تاریخ: 1401/11/06
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: سردار سرلشکر سید یحیی (رحیم) صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و هیئت همراه امروز پنج شنبه ششم بهمن با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند.
#گزارش_تصویری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار
تاریخ: 1401/11/06
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ا
علم دینی باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود / مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود «که» هستیم و به «کجا» می خواهیم برویم
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه امروز پنج شنبه ششم بهمن با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار بیان داشتند: یک سری امور مهمی هست که مربوط به #حوزه_اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به #حوزه_فرهنگ است که مهم تر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند. 🔹 ایشان با بیان اینکه حوزه و دانشگاه، #قطب_فرهنگی_جامعه هستند، اظهار داشتند: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب الکافی آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت #عقل است، چون هم در دنیا برابر با عقل با ما رفتار می کنند و هم در قیامت برابر با عقل با ما محاسبه می کنند! هم در دنیا چیزی به جز عقل خریدار ندارد و هم در آخرت! بر اساس این عقل، مهم ترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم به جز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می شود؟! معظم له با بیان اینکه بدترین مشکل ما #غفلت ماست، اظهار داشتند: عده ای آمدند به پیغمبر عرض کردند ما را به عملی هدایت کنید که ما از آن عمل بهره ببریم، حضرت فرمود: «معرفة النفس» خودت را بشناس! آنها بیان داشتند که ما راه کار عملی از شما خواستیم، شما مسئله علمی به ما گوشزد می کنید، حضرت فرمود: تمام برکات از همین علم است که بدانید «که» هستید! ما اگر خودمان را بشناسیم، خیلی از مشکلاتمان حل می شود. ایشان اظهار داشتند: انسان مانند درخت نیست که بعد از مرگ تبدیل به هیزم شود و تمام، بلکه مانند پرنده ای است که با مرگ از قفس آزاد می شود، اگر آزاد شدن پرنده هست که هست باید بدانیم که پس از این جهان به کجا می رویم! مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود که هستیم و به کجا می خواهیم برویم، همچون مسافری که وقتی نمی داند کجا برود همیشه سرگردان است! هر جا ما مشکل داریم برای این است که خودمان را نشناختیم! اگر بدانیم که هستیم و کجا می رویم، در آن صورت نه خلاف میکنیم، نه بیراهه می رویم و نه راه کسی را می بندیم. 🔹 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین علم دینی پرداختند و ابراز داشتند: همه آنچه در زمین و آسمان است مخلوق خداست و خداوند فرمود همه اینها آیت و نشانه الهی است، ما خیال میکنیم علم دینی آن است که کتاب را بر اساس خواسته خودمان بنویسیم و سپس نام خدا را در ابتدا و بعد آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری را بزنیم این می شود علم دینی، در حالی که اینها وظیفه ابتدایی است ولی مهم، محتواست که آدم هر چه را می داند، کار خدا بداند و فعلی که از او صادر می شود را نمی گوید رفت و تمام شد، نخیر این هست و هیچ عملی از بین نمی رود؛ اعمال ما همواره با ما هست. 1️⃣ ایشان ادامه دادند: اصل اول این است که کمال انسان در علمش است. 2️⃣ اصل دوم این است که علم هر چه دارد از راه معلوم است. 🔹 هر علمی وقتی ترقی می کند که بداند معلوم چه می گوید و تا معلوم را خوب نشناسیم، علم پیشرفت نمی کند، معلوم چه آسمانی و چه زمینی و چه ما بین آنها باشد، همه مخلوق خداست! خدای سبحان که اینها را معرفی می کند به عنوان مثلث معرفی می کند نظام فاعلی، نظام غایی و هدفمند و نظام داخلی که این وسط است، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است، بدانید که هویت شما به #هویت_معلوم گره خورده و معلوم مثلث است و این مثلث را مُثله نکنید. اگر معلوم را مُثله کردید، علم مُثله گیرتان می آید و خودتان مُثله می شوید. ایشان اظهار داشتند: متاسفانه این علم را مُثله کرده اند و فقط یک ضلع را باقی گذاشته اند، کی آفرید (ضلع اول) و برای چه آفرید (ضلع سوم) را گرفتند؛ این بدن سرد باقیمانده، این زمین مرده و آسمان مرده که انسان را عالم نمی کند، علم هر چه دارد از معلوم است و این معلوم مثله شده، #معلوم_سرد_خانه_ای است! یک موجود مرده مثله شده سردخانه ای که مشکل خود را حل نمی کند، علم وقتی مشکل عالم را حل می کند که مثلث باشد؛ لذا وقتی از موسی کلیم الله (ع) سوال شد پروردگاری که تو را فرستاد، کیست؟ گفت: خدا همه چی را مثلث آفرید، خدا آفرید، اینچنین آفرید و برای هدفی خاص آفرید؛ این #علم_دینی است که باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تاریخ: 1401/11/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ثمره وارستگی🔸 ... پیوندی است بین #پاک_بودن و #خوب_فهمیدن؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمره وارستگی🔸﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه. 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین #پاک_بودن و #خوب_فهمیدن؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر #وارسته بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط #قرآن فراسوی انسان گذاشته است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 ↙️ پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra