eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 سراج هدایت
🔸 کلینی با دیگران یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات، جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی ستودنی است. مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در مقدمه کافی، یک چند صفحه ‌ای به عنوان خطبه کتاب مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را شرح کردند؛ از بس لطیف و سودمند است که میرداماد این چند صفحه را شرح کرده است. 🔸 آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛ یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت ‌های معصومین (علیهم السلام)، عبارتی از این لطیف ‌تر و شایسته ‌تر کمتر یافت می‌شود! فرمود و ترقّی، عقل است، احتجاج الهی بر مدار عقل است، ثواب الهی بر اساس عقل است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد، در اثر مخالفت با عقل است. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 347 تاریخ: 1397/02/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضور مرکز بین المللی نشر اسراء در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 20 تا 30 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی تهران برگزار می شود. 🔹 مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء به عنوان ناشر اختصاصی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و متولی چاپ، نشر و توزیع آثار معظم له با عرضه جدیدترین محصولات خود در این نمایشگاه شرکت کرده و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم‌له خواهد بود. مراجعه کنندگان جهت تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند از 20 لغایت 30 اردیبهشت ماه به غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء واقع در مصلی امام خمینی، شبستان، درب 13، راهرو 22، غرفه 23 مراجعه نمایند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 669 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن ابلاغ رسالت و نترسیدن: هم آنان كه پیام‌های خدا را ابلاغ می‌ كردند و از خدا می ‌ترسیدند و از هیچ كس جز خدا بیم نداشتند و حسابرس بودن خدا را بس می‌ دانند، پس بایسته است كه تنها از او پروا شود. [1] [1]. ﴿اَلَّذینَ یبَلِّغونَ رِسـٰلـٰتِ اللهِ و یخشَونَهُ و لا یخشَونَ اَحَدًا اِلاَّ اللهَ و كَفىٰ بِاللهِ حَسیبا﴾ (سورهٴ احزاب، آیهٴ 39). 📚 مفاتیح الحیات ص 356 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تسلط بر دل ها 🔹 دلِ ما آن‌ قدر مستقل و بزرگ و عظمت دارد كه حرف هیچ كس را قبول نمی‌ كند. دل مگر حرف كسی را قبول می‌ كند! فقط را قبول می‌ كند، هیچ چیزی ممكن نیست که كسی بر دل‌ های مردم مسلّط شود، آن قدر این دل قوی است! 🔹 زبان و مانند آن را می‌ شود مهار كرد، امّا دل مهارشدنی نیست و بر دل‌ ها مسلّط شد و دل‌ ها را ظرف حرف كرد، ظرف حرف اهل بیت كرد. تمام تلاش و كوشش این عزیزان همین بود. مطالعه بیشتر: Esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/03/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 وقف پویا
🔸 اگر واقف، مسئله شرعی را بداند در متن این شرایط را ذكر كند كه من اصل زمین را وقف كردم برای امور خیریه یا برای سیدالشهداء (سلام الله علیه) یا برای فلان مورد، فعلاً ساختمان است، فعلاً باغ است، فعلاً مجتمع است، اگر تغییر كاربری لازم بود، در اختیار متولی است. اینكه در متن وقف ‌نامه بیاید، است، نافذ هم است و دیگر كسی از وقف نگران نیست امّا الآن كه از وقف هراس دارند، می‌گویند یك مال، بسته است، بعد كه نمی‌ شود عوض كرد. 🔸 مال است، یك مال مداربسته نیست كه تغییر كاربری آن ممكن نباشد ولی به این شرط كه در متن عقد این شرایط تصریح بشود كه متولی با نظر كارشناسان می ‌تواند تغییر كاربری بدهد؛ این راه احیای وقف است. اگر ما تلاش و كوشش كنیم مردم را به وقف توصیه كنیم امّا مسئله شرعی را نگوییم، این می ‌گوید خب من حالا این مال را كه برای کشاورزی وقف كردم، بعد از چند سال كه اصلاً اینجا كشاورزی نمی ‌شود، این مال بسته است و می ‌شود بی‌ منفعت؛ ولی وقتی مسئله شرعی را بدانند می‌ گویند ما این زمین را وقف كردیم، فعلاً خانه است، بعد متولی می ‌تواند بر اساس تغییر منافعی كه هست تغییر كاربری بدهد. 🔸 وقف به عنوان است؛ اگر تغییر كاربری مشروع نباشد، این صدقه راكد است نه صدقه جاریه. اینکه وقف آن است كه صدقه جاریه باشد، معنایش این است كه واقف باید بفهمد كه این است. وقف، صدقه جاریه است؛ معنای صدقه جاریه این است كه تغییر كاربری ممكن است؛ این را نمی ‌گویند تغییر وقف، برای اینكه خود واقف، دست متولی را باز گذاشته كه شما می ‌توانید تغییر كاربری بدهید. 📚 دیدار مسئولین اوقاف با حضرت استاد تاریخ: 1391/04/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دروس تفسیر: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984 دروس فقه: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424 دروس اخلاق، سخنرانی و پیام: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215 تذکر: با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء یا پیام رسان سروش یا تلگرام مراجعه کنند. 🔶🔹💠🔹🔶 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 670 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن فروتنی و تسلیم در برابر قرآن: به آنان كه علم داده شد باید بدانند كه قرآن حق و از جانب خدای توست و به آن ایمان آورند و دل‌هایشان در برابر آن فروتن و نرم می‌شود. [1] [1]. ﴿و لِیعلَمَ الَّذینَ اوتُوا العِلمَ اَنَّهُ الحَقُّ مِن رَبِّكَ فَیؤمِنوا بِهِ فَتُخبِتَ لَهُ قُلوبُهُم...﴾ (سورهٴ حج، آیهٴ 54). 📚 مفاتیح الحیات ص 356 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ره توشه تقوا

🔹 یوسف صدیق (علیه السلام) در به یاد حق بود. از این رو در زندان ناشر توحید بود و می گفت: «ما کان لنا أن نشرک بالله من شی ءٍ ذٰلک من فضل الله علینا وعلی النّاس ولکن اکثر النّاس لا یشکرون» و در کاخ نیز می فرمود: «معٰاذ الله إنه ربِّی أحسن مثوٰایَ إنه لا یفلح الظالمون» و در همه این جریانها سخن خدای سبحان این است که: «وکذلک مکنا لیوسف فی الأرض یتبّوأ منها حیث یشاءُ نصیب برحمتنا من نشاء ولا نضیعُ أجر المحسنین ٭ ولَأجر الآخرة خیر للذین آمنوا و کانوا یتقون» این نشانه آن است که یوسف بر اثر به این مقام رسیده است. 🔹 بنابراین انسانی که ره توشه اش تقواست در همه احوال است، چه در و چه در سرور و و در هر دو حال از لطف خاص الهی برخوردار و است: «ألا إن أولیاءَ الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون» ... . 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 7 ، ص43. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
غرفه نشر اسراء پذیرای علاقه‌ مندان به آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امروز 20 اردیبهشت ماه در محل مصلی امام خمینی آغاز گردید و تا 30 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء به عنوان ناشر اختصاصی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و متولی چاپ، نشر و توزیع آثار معظم له با عرضه جدیدترین محصولات خود در این نمایشگاه شرکت کرده و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم‌له می باشد. 🔸 مراجعه کنندگان جهت تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند از 20 لغایت 30 اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 21، به غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء واقع در مصلی امام خمینی، شبستان، درب 13، راهرو 22، غرفه 23 مراجعه نمایند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  حریم زکات
🔸 بخش قابل توجّهی از آیات زكات، در سوَر مكّی آمده است. در مكّه، زكات فقهی نبود؛ زكات فقهی چون در مدینه نازل شد، حكم خاصّ خودش را دارد؛ اما در سوَر مكّی، مربوط به مطلق صدقه و احسان و تعاون و امثال ذلك است. شما به باب زكات كه مراجعه می‌كنید می ‌بینید كه زكات واجب، همین زكات فقهی است و زكات های اخلاقی هست تزكیه نفس هست
زكات خدمت ‌رسانی به جامعه
هست و مانند آن. 🔸 در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) در نهج ‌البلاغه در كلمات حكیمانه آن حضرت رقم 136 به این صورت است؛ فرمود: «وَ لِكُلِّ شَی‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّیامُ»؛ روزه ‌های مستحبّی زكات بدن است، البته روزه واجب هم می ‌تواند زكات بدن باشد. حضرت فرمود هر چیزی یك زكات دارد؛ جاه و آبرو زكاتی دارد؛ اگر كسی تواصی به خیرش، تواصی به عمل صالحش، توصیه ‌اش اثر دارد، این باید زكاتِ حیثیت خودش را آبروی خودش را وجیه ‌الملّه بودن خودش را بپردازد. در بیان دیگر آن حضرت كه در شماره 211 آمده فرمود: «العفوُ زكاةُ الظّفر»؛ اگر بر رقیبت پیروز شدی، ، زكات این پیروزی است زكات این قدرت است. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 35 تاریخ: 1390/10/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 671 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن گریه و مناجات: كسانی كه پیش از آن، به آن‌ها علم ارزانی شده است چون قرآن بر آنان خوانده شود، به زمین می‌ افتند و سجده می ‌كنند و می‌ گویند: پروردگارمان منزه است. وعده پروردگارمان عملی خواهد شد. سجده می‌ كنند و می ‌گریند، در حالی كه بر خشوع آن‌ها افزوده می ‌شود. [1] رسول خدا (ص) با استناد به این آیه فرمود: آن كه به علمی دست یافته كه سبب گریه او نمی‌ شود، در حقیقت به علم غیر نافع رسیده است. [2] [1]. ﴿اِنَّ الَّذینَ اُوتُوا العِلمَ مِن قَبلِهِ اِذا یتلىٰ عَلَیهِم یخِرّونَ لِلاَذقانِ سُجَّدا ٭ و یقولونَ سُبحـٰنَ رَبِّنا اِن كانَ وَعدُ رَبِّنا لَمَفعولاً ٭ و یخِرّونَ لِلاَذقانِ یبكونَ و یزیدُهُم خُشوعا﴾ (سورهٴ اسراء، آیات 107 ـ 109). [2]. یا أَبَاذَرٍّ! مَنْ أُوتِىَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لا یبْكِیهِ لَحَقِیقٌ أَنْ یكُونَ قَدْ أُوتِىَ عِلْمَاً لا ینْفَعُه إنَّ اللهَ نَعَتَ الْعُلَماءَ فَقَالَ عَزَّ وَجَلَّ: ﴿اِنَّ الَّذینَ اُوتُوا العِلمَ ...﴾ (مكارم الاخلاق، ص462). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد نهم موسوعه ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلد نهم موسوعه رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است. 🔹 دانش رجال که متکفّل شخص شناسی وشخصیت شناسی راویان حدیث می باشد از جمله علومی اسلامی است که از گذشته مورد توجه عالمان شیعه قرار گرفته است و ایشان تلاش گسترده ای در تدوین و غنابخشی به این علم انجام داده اند و ده ها اثر ارزشمند علمی در این حوزه از خود به یاد گار گذاشته اند. از جمله خلأهای پیش رو در حوزه علم رجال ... لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1444736 جهت تهیه و اطلاعات بیشتر به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایید. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ اسفند 1401 و فروردین 1402 ⬇️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 14، اسفند 1401 و فروردین 1402 ) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 https://news.esra.ir/fa/w/-14-3 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حیات بهشتی

🔸 ... درباره بهشت فرمود هیچ مشکلی در بهشت نیست؛ در بهشت اصلاً کینه نیست، قهر نیست، دشمنی نیست، آن گاه در سوره «حشر» فرمود همین خواسته را از خدا دارند، می‌ گویند:
﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾
؛ مردان الهی به خدا عرض می ‌کنند خدایا در دل ما کینه هیچ کس را قرار نده! این کم نعمتی نیست! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حیات بهشتی

🔸 خدا دو تا حرف دارد: یکی اینکه بهشت را معرفی می ‌کند که در بهشت چه خبر است و یکی هم اینکه چگونه زندگی می ‌کنند. درباره بهشت فرمود هیچ مشکلی در بهشت نیست؛ در بهشت اصلاً کینه نیست، قهر نیست، دشمنی نیست، آن گاه در سوره «حشر» فرمود همین خواسته را از خدا دارند، می‌ گویند: ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾؛ مردان الهی به خدا عرض می ‌کنند خدایا در دل ما کینه هیچ کس را قرار نده! این کم نعمتی نیست! یعنی ما می ‌خواهیم ، ما می‌ خواهیم شهرمان را بهشت کنیم، دیگر مرتب شکایت بکنیم، سراغ دستگاه قضایی برویم و دعوا راه بیندازیم و اینها نباشد، پس می ‌شود! 🔸 اینکه به ما می ‌گویند هر حرفی می‌ خواهید بزنید اول «بِسْمِ اللَّهِ» بگویید یعنی چه؟ این دو تا پیام دارد؛ البته نام خداست، ثواب دارد؛ اما یک است، آدم هر حرفی که بخواهد بزند، اگر اول «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید، این مثل است، یک قرنطینه است، این حرفش یا واجب است یا مستحب، دیگر فحش و بد و غیبت و اینها که نیست، زیرا آدم نمی ‌تواند حرف بد بزند، اولش بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»! راه را به ما نشان دادند؛ جایی می‌خواهیم برویم، حرفی می‌ خواهیم بزنیم، غذایی می ‌خواهیم بخوریم، تجارتی می ‌خواهیم بکنیم، معامله‌ ای بکنیم، اول زیر لب بگوییم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»؛ به ما دستور دادند! این «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»، یک است، آن وقت همه ما یا کار واجب می‌کنیم یا کار مستحب، پس می ‌شود شهر را بهشت کرد. آپارات: https://aparat.com/v/sJmky 📚 سخنرانی در جمع مردم و مسئولين آمل تاریخ: 1395/10/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مکتب قرآن
🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن «عربی مبین» است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾ و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. این قرآن در آغازش «علیّ حكیم» است و در انجامش «عربی مبین». 🔸 اگر كسی به این «عربی مبین» اعتصام كرد و آن را فهمید و باور كرد و عمل نمود، كم كم بر اساس «اِقرَأْ و َارْقَ»، همین طناب را می ‌گیرد و بالا می ‌رود، تا به آن علی حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از بهره ببرد. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1384/07/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 672 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن زمان‌شناسی و خودشناسی: امام صادق (ص) در معرفی عالمان مورد احترام می ‌فرماید: صاحب فقه و خرد، دارای اندوه و حزن و بیداری در شب است، سر در جامه بندگی نهاده و در تاریكی شب برپا می‌ خیزد و در حالی به عمل می ‌پردازد كه خشیت الهی او را فرا گرفته و بیمناكانه خدا را می‌خواند و به شأن خود توجه دارد و مردم زمان خود را می‌ شناسد و از مطمئن ‌ترین برادرانش وحشت دارد. خدا اركان این‌گونه عالم را استوار می ‌كند و روز قیامت به او ایمنی می ‌بخشد. [1] [1]. (الكافى، ج1، ص49). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
معبود منافقان
🔹 ... روایت این است که امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط ‌در جایی که دنیا مطرح است، قرآن چاپ می ‌کند، سخنرانی می ‌کند و مانند اینها؛ در جایی که دنیا مطرح است و فقط برای دنیا کار می کند. منافق می ‌کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  معبود منافقان
🔹 سیدنا الاستاد را خدا غریق رحمت کند! المیزان را باید در این ‌گونه از موارد شناخت. درباره منافقین در بعضی از آیات دارد که ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛ اینها کم به یاد خدا هستند. خب منافق که اصلاً به یاد خدا نیست، چون خدا را قبول ندارد قیامت را قبول ندارد؛ این طور نیست که گاهی به یاد خدا باشد. آن ‌که گاهی به یاد خداست و گاهی غافل است، جزء ﴿وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ است که در کنار منافقین به آنها اشاره شده؛ بله، آنها که «ضعیف الایمان» هستند این ‌طورند؛ اما منافق اصلاً به یاد خدا نیست، چون ﴿هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلایمَانِ﴾. 🔹 وقتی کسی از کافر بدتر است که ﴿إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الأسْفَلِ مِنَ النَّارِ﴾، اصلاً خدا را قبول ندارد تا اینکه کم به یاد خدا باشد! در این جا یک روایت هست _ ایشان غالب این روایات را خوب بررسی می ‌کنند و لطایف آن را در بحث روایی ذکر می ‌کنند _ روایت این است که امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط ‌در جایی که دنیا مطرح است، قرآن چاپ می ‌کند، سخنرانی می ‌کند و مانند اینها؛ در جایی که دنیا مطرح است و فقط برای دنیا کار می کند. منافق می ‌کند نه اینکه برای خدا و قیامت کاری کند، چون اصلاً به اینها معتقد نیست. 1️⃣ اصل اوّل این است که فقط و فقط برای دنیا کار می ‌کند؛ اگر قرآن چاپ می‌ کند، اگر مجلس تشکیل می ‌دهد، اگر تسبیح در دست می ‌گیرد، هر کاری می ‌کند فقط برای دنیاست. 2️⃣ اصل دوم اینکه ﴿مَتَاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ﴾؛ دنیا چیز اندکی است. 3️⃣ اصل سوم اینکه چون فقط برای دنیا کار می‌ کنند و لا غیر، پس ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾. شبهه این است که منافق اصلاً خدا را قبول ندارد تا کم یا زیاد به یاد خدا باشد؛ امام فرمود منافق برای دنیا خدا را یاد می ‌کند و دنیا هم است! آپارات: https://aparat.com/v/L6oVC 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5 تاریخ: 1395/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra