eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درک حضور 🔸 هفته مبارك بسیج را گرامی می ‌داریم. یك بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود وقتی می‌ خواهی نماز بخوانی ـ چون نماز عمود دین است و اگر نماز قبول شد سایر اعمال مقبول است ـ «صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ‏»؛[1] طرزی نماز بخوان كه گویا آخرین نماز توست، گویا داری وداع می ‌كنی. خب اگر هر نمازی كه ما می ‌خوانیم آخرین نماز ما فرض بشود خیلی با اخلاص و با حضور قلب خواهد بود و اینكه گفته شد مثل كسی كه آخرین نماز است برای آن نیست كه خیال بكند حالا كه من دارم می‌ میرم دست به كار بزنم، بلكه برای آن است كه حالا كه من دارم می‌ میرم تلاش و كوشش بكنم به جامعه ‌ام خدمت بكنم، چون اولین چیزی كه بعد از مرگ از من سؤال می ‌كنند این است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ خب اگر به من گفتند شما بیش از نیم روز فرصت نداری خب در همین دو سه ساعتی كه هستم بار مردم را بردارم و مشكل جامعه را حل كنم یا از من این را می‌ خواهند و اصلاً من را برای این خلق كردند كه زمین را آباد بكنم؟! ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[2] این كه بار مردم است بدترین انسان است[3] این كه بار مردم را بر می ‌دارد انسان شریفی است. اگر به ما گفتند ببینید شما بیش از یك روز زنده نیستید خب ما تلاش می ‌كنیم که مشكل مردم را حل كنیم، چون اولین چیزی كه از ما سؤال می ‌كنند «عُمُرِكَ‏ فِیمَا أَفْنَیت»،[4] این هم یك مطلب. 🔸 حالا ما بنایمان بر این است كه نمازی كه می‌ خوانیم نماز «مُودِّع» باشد؛ با نماز وداع كنیم، چه طوری با نماز وداع كنیم؟ فرمود: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ یرَاكَ»،[5] حالا می‌ خواهی وداع كنی، عبادتی را كه وداع می ‌كنید با معبود هم باید بالأخره یك ارتباط داشته باشی؛ طرزی نماز بخوان كه گویا خدا را می ‌بینی، این هم دو مطلب. 🔸 خدا را كه ﴿لا تُدْرِكُهُ اْلأَبْصارُ وَهُوَ یدْرِكُ اْلأَبْصَارَ﴾[6] با چشم كه نمی ‌شود دید، اینکه گویا خدا را می ‌بینی خب اگر ـ معاذ الله ـ با چشم می‌ شد ببینی، خب این دیدنش بی ‌اثر است، چه رسد به گویا! آن كه با چشم دیده می ‌شود كه كاری از او ساخته نیست، او جسم است، او موجود مادی است، او مثل انسان است، مثل حیوان است، یك روزی نبود و یك روزی هم نیست می ‌شود. آن كه با چشم دیده می ‌شود كه كاری از او ساخته نیست! فرمود خدا را طرزی عبادت كن كه گویا او را می ‌بینی، یعنی چه؟ یعنی گویا شاگرد علی ‌بن ‌ابی ‌طالب هستی كه آن حضرت فرمود: «مَا كُنْتُ‏ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ‏ أَرَهُ‏»؛[7] من آن نیستم كه خدا را با چشم دل نبینم و بپرستم. فرمود: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ فِی مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَان»؛ طوری نماز بخوان كه گویا شیعه علی ‌بن ‌ابی‌ طالب هستی، این خلاصه حرف! 🔸 شیعه كه نیستیم، ولی گویا شیعه حضرت علی هستیم. ما ادعا داریم كه شیعه علی ‌بن ‌ابی‌ طالب هستیم وـ ان ‌شاء ‌الله ـ افتخار آن را داریم كه هستیم؛ زمان جنگ همین مطلب مشكل كشور را حل كرد، زمان سازندگی همین مطلب مشكل را حل كرد. اینها كسانی نیستند كه خدایی ناكرده شما در تلویزیون اینها را با دستبند ببینی كه فلان اختلاس كردند یا رانت خواری كردند. آن چیزی كه دستِ دستبند را می‌ بندد این است، آن چیزی كه دست دزدی و رانت خواری و رشوه ‌خواری را می ‌بندد همین نماز با اخلاص است. دست رشوه را می ‌بندد، نه رشوه دست او را ‌ببندد! این راه با نماز و مسجد حل می ‌شود. اگر خدایی ناكرده مسجد و حسینیه در این راه كامیاب نبود، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و زندان اوین و مانند اینها ده در صد را حل می‌ كند، چه اینكه می ‌بینید، آنها چقدر مگر موفق ‌اند؟! یك مأموری باید برای خود مأمور بگذارند! تنها چیزی كه مشكل مملكت را حل می‌ كند، خداست. [1]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص261. [2]. سوره هود, آیه61. [3]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص12؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ‏ أَلْقَى‏ كَلَّهُ‏ عَلَى‏ النَّاسِ‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُولُ». [4]. تحف العقول، ص249. [5]. مصباح الشریعة، ص8. [6]. سوره انعام, آیه103. [7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص98. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/09/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خطر غفلت 🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می ‌برد و به كفر تبدیل می ‌كند. خطر تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ‌ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست. 🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می ‌كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا و باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. [1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36. [2] . سوره حدید، آیه16. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تقوای در خلوت 🔸 در بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) آمده است كه «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛[1] فرمود از گناه در مانند گناه در بترسید، برای اینكه او كه امروز شاهد است، فردا قاضی هم‌ اوست! اگر همان شاهد قاضی باشد و عین عدل باشد، دیگر راه برای انكار نیست. فرمود آن كه امروز شاهد است فردا مسند قضا هم در اختیار اوست «اِتَّقُوا مَعَاصِی اللَّهِ فِی الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ». 🔸 یك وقتی می ‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾،[2] این تعلیق حكم بر وصف است. یك وقتی می ‌فرماید: ﴿یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾؛ یعنی حشرتان به طرف كسی است كه به همه كارهای شما احاطه دارد، شما را پروراند، شما مربوب او بودید «من البدء الی الختم»، بنا‌براین جا برای انكار نیست. پس اگر سخن از حشر «الی رب» است خودش خوف ‌آور است! یك وقت می‌فرماید: ﴿فَاتَّقُوا النّارَ الَّتی وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَة﴾ یا ﴿وَ أَنْذِرْهُمْ یوْمَ الْحَسْرَةِ﴾ یك وقتی می ‌فرماید: ﴿وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذینَ یخافُونَ أَنْ یحْشَرُوا إِلی رَبِّهِمْ﴾ که هیچ راه برای انكار نیست. 🔸 در همان بیان نورانی امیرالمؤمین (سلام الله علیه) در بخش دیگر فرمود: «وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُیونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِیانُهُ»؛[3] فرمود از خدایی بپرهیزید كه آنچه شما پنداشتید اوست، خلوات شما عیون اوست، مشهد اوست، معین اوست! اعضاء و جوارح شما هم سربازان او هستند، آن وقت شما دارید با سرباز خدا در مقابل خدا به جنگ خدا می ‌افتید. اینكه در مورد فرمود ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾[4] اینكه اختصاصی به ربا ندارد، منتها ربا یك گناه كبیره است، حرب او هم حرب كبیر است، وگرنه هر گناهی و هر معصیتی حرب با خداست؛ آن ‌وقت اگر كسی با بخواهد به جنگ خدا برود اینكه غیر معقول است! «مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ»،[5] «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَهُ».[6] [1]. نهج البلاغه، حكمت 324. [2]. سوره بقره، آیه 24. [3]. نهج البلاغه، خطبهٴ 189. [4]. سوره بقره، آیه 279. [5]. نهج البلاغه، حكمت188. . [6] نهج البلاغه، حكمت 408. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه انعام ـ جلسه 44 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1442 🔸 مستطیع لقای حق 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مستطیع لقای حق 🔸 میلاد یازدهمین امام جهان تشیع حضرت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) را به پیشگاه بقیة الله (ارواح من سواه فداه) تهنیت عرض می ‌كنیم و از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌كنیم كه عیدی این را ما قرار بدهد كه از اولیای اهل بیت به شمار آییم. بهترین بزرگداشت یك امام نشر معارف همان امام است. وجود مبارك امام عسکری (صلوات الله و سلامه علیه) بیانات نورانی فراوانی دارد كه یكی از آن غرر بیانات آن بزرگوار این است: «إِنَّ الوُصُولَ إِلَی اللهِ سَفَرٌ لا یدرَكُ إِلاّ بِامتِطَاءِ اللَّیلِ»؛[1] یعنی وصول به یك سفر طولانی است، در سفر هم راحله لازم است، هم ره ‌توشه و زاد راه؛ ره توشه را قرآن كریم مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾[2] غیر از تقوا چیزی زاد این سفر طولانی نیست، ولی راحله را اهل بیت مشخص كردند. آنچه را كه قرآن بیان می ‌كند، اهل بیت تبیین آن را به عهده دارند و آنچه را كه اهل بیت (علیهم السلام) بیان كردند قرآن كریم اصل آن را ارائه كرده است. 🔸 اگر سفر بدون زاد و راحله نیست، زاد را قرآن مشخص كرد فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾؛ بهترین توشه تقواست. كسی كه متقی نیست در این سفر می ‌ماند، وقتی ماند او را می ‌برند اما به جایی كه می ‌خواهند نه به جایی كه می‌ خواهد! چون همه را به بارگاه خدا می ‌برند، منتها بعضی را به جلال الهی و بعضی را به جمال الهی. هیچ كس نیست كه به مقصد نرسد، ولی اگر مقصد را خود انتخاب كرد به آسانی به بهشت می‌ رسد و اگر خود انتخاب نكرد، راه را طی نكرد یا در اثر فقدان توشه و تقوا ماند یا در اثر نداشتن آن مركب در بین راه ماند، افتاده‌ ها و ابناء السبیل را می ‌برند اما به جایی كه می‌ خواهند می ‌برند، نه به جایی كه او می‌ خواهد. به هر تقدیر انسان به لقای حق می ‌رسد، ولی این رسیدن یك توشه و یك راحله ‌ای را لازم دارد. 🔸 توشه را آن آیه مشخص بیان كرد كه ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقْوی﴾ و راحله را وجود مبارك امام یازدهم مشخص كرد كه این از آن غرر روایات امام عسکری (سلام الله علیه) است طبق این بیان وجود مباركش فرمود: «إِنَّ الوُصُولَ إِلَی اللهِ سَفَرٌ لا یدرَكُ إِلاّ بِامتِطَاءِ اللَّیلِ»؛ یعنی در این سفر طولانی به رفتن و به لقای ثواب الهی رفتن بدون مطیه و مركب گیری ممكن نیست و آن مركب است. یك انسان بی مركب به لقای رحمت خاص نمی‌ رسد و آن مركب این است كه انسان شب را زنده نگه بدارد. آنها كه شب را مركب گرفته ‌اند، شب زنده‌ دار بودند و اهل نماز شب [هستند] یقیناً با تقوا هم خواهند بود، چنین گروهی هم توشه دارند، هم مركب دارند. در سفر آن كه هم مركب دارد و هم توشه دارد، زاد و راحله‌ اش فراهم است، او مستطیع لقای حق است. [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج75، ص380. [1]. سوره بقره، آیه197. 📚 سخنرانی عمومی شب میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) ـ مشهد مقدس تاریخ: 1373/06/23 🆔 @a_javadiamoli_esra