eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه 1445 ▫️ رسالت زین العابدين 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رسالت زین العابدین ▫️ وجود مبارک زین العابدین (سلام الله علیه) رسالتش بعد از شهادت حسین بن علی(علیهما السلام) شروع شد؛ رهبری اینها از کربلا تا شام و از شام تا مدینه به عهده آن حضرت بود. عبادی امام سجاد زبان‌زد است، استدلال ‌هایی که ایشان در بالای منبر مسجد شام کرده است و جمع را منقلب کرده است هم روشن است؛ اما در بخش‌های دیگر باید دید وقتی حضرت به مدینه آمد چگونه این نهضت را پیاده کرد. ▫️ در زیارت_اربعین می ‌خوانیم که سالار شهیدان برای اینکه اولاً مردم را بکند و ثانیاً بکند، شربت شهادت نوشید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة». وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) این دو هدف را که هدف نهضت حسینی است در طی سالیان متمادی پیاده کرد و پیام را رساند. ▫️ تأسیس حوزه علمیه برای امام سجاد مقدور نبود، مبارزات علنی مقدور نبود، فقط می ‌توانست از رهگذر مردم را روشن کند و امام سجاد (علیه السلام) از این فرصت زرّین حداکثر بهره را برد. دعاهای امام سجاد تقریباً تفسیر است و تفسیر است. کمتر جمله ‌ای را شما در صحیفه نورانی امام سجاد می ‌بینید که این مستقیماً ناظر به یک آیه قرآن نباشد یا ناظر به حدیث نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نباشد؛ یا دارد آیه را معنا می‌ کند یا دارد حدیث را معنا می‌ کند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1382/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عقل / چگونگی عملکرد عقل تعریف عقل 🔹 «عقل» به معنای منع است ... عقل در اصطلاح به عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. عقل نظری، راهنمای اندیشه بشر است. و عقل عملی، راهبر انگیزه او... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
عقل / چگونگی عملکرد عقل تعریف عقل 🔹 «عقل» به معنای منع است ... عقل در اصطلاح به عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. عقل نظری، راهنمای اندیشه بشر است. و عقل عملی، راهبر انگیزه او. عقل نظری، نیرویی است که با آن هست و نیست ها و باید و نبایدها درک می شود و عقل عملی، نیرویی است که با آن عمل می شود؛ ... . ↙️ چگونگی عملکرد عقل 🔹 عقل، نیروی راهنما و راهبر اندیشه و انگیزه است و وظیفه اصلی او هماهنگ ساختن این دو است. بدین منظور، نخست عقل نظری، اندیشه را از وسوسه های حس و وهم و خیال می رهاند، ولی از آن ها به کلی دست نمی شوید؛ بلکه با تعدیل این امور، از آن ها بهره می برد و از افراط و تفریط می پرهیزد... . پس از پیراستن اندیشه، باید دستگاه انگیزه و اراده نیز پاکیزه شود تا علم به مرحله عمل باریابد. بدین منظور، عقل عملی، زانوی شهوت و غضب را عقال می کند تا انسان از این مرکب های راهوار و تعدیل شده نیز به درستی بهره گیرد. از آن پس، انسانْ خردمندانه تصمیم می گیرد و به جا عمل می کند. چنین انسانی، نه در صدد اِسماع بر می آید تا کردارش را به گوش دیگران رسانده، به دام سمعه افتد و نه در پی ارائه بر می آید تا رفتارش را به رؤیت دیگران رسانده، گرفتار ریا شود؛ زیرا باید در پی خشنودی خدایی بود که به هر چیزی احاطه دارد؛ «بکلّ شی ءٍ محیط»... . 🔹 بارگاه منیع عقل نظری و علمی در موحّد کامل به یک نقطه باز می گردد؛ بدین سان که در ابتدا اندیشه و انگیزه وی از یک دیگر جداست، ولی با تکامل خرد بشر، این دو به هم نزدیک و نزدیک تر می شود و کم کم به اتّحاد می رسد. وقتی انسان در اوج کمال، اندیشه و انگیزه اش به وحدت رسید، دانش او عین قدرت و اراده و علمش همان عمل او خواهد شد. جز به خیر و حق نمی اندیشد و جز به صلاح و فلاح عمل نمی کند و نیز به محض اندیشیدن مصلحت چیزی، تصمیم می گیرد و آن را به کار می بندد. چنین انسان کاملی، مظهر خدای علیم و قدیر است که علم و قدرتش هیچ گاه از یک دیگر جدا نمی شود. خدا قدیر است با همان معیاری که علیم است و نیز علیم است با همان معیاری که قدیر است. صفات ذاتی خداوند عین یک دیگر و نیز عین ذات یکتای اوست. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص119 تا 121 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای امام سجاد جامعه را عقلانی و از جاهلیت نجات می ‌دهد ▫️ این دعای امام سجاد است «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» این دعا برای ما معیار است؛ به چه كسی مراجعه كنیم به چه كسی وابسته باشیم؛ به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم؟ فرمود ملتی سفیه است كه به بیگانه چشم داشته باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای امام سجاد جامعه را عقلانی و از جاهلیت نجات می ‌دهد ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در قرآن بخش ‌های فراوانی مربوط به دعاست، را امام سجاد (ع) تبیین نمود، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری و عملی دارند، ولی امام سجاد (سلام الله علیه) رسماً را انجام دادند؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح کردند و توضیح دادند. ایشان فرهنگ دعا را به گونه ای تبیین کردند كه جامعه را ‌می كند و از جاهلیت نجات می ‌دهد. ▫️ دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده و یا گناه مرا بیامرز و یا پایان امور مرا ختم به خیر كن! اینها ادعیه رایج است، اما آن دعایی كه است دعای امام سجاد در صحیفه است عرض می ‌كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»؛ خدایا اگر یك محتاجی دستش را پیش محتاج دیگری دراز كند این سفاهت و بی ‌عقلی است! این دعای امام سجاد است! ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل این دعا برای ما است؛ به چه كسی مراجعه كنیم به چه كسی وابسته باشیم؛ به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم؟ فرمود ملتی سفیه است كه به بیگانه چشم داشته باشد. ▫️ محور اصلی دعای امام سجاد (ع) این است كه خدایا من از تو می ‌خواهم، می ‌خواهم، من از تو می ‌خواهم تا مبادا بی دلیل كسی را برنجانم، مبادا من عوض شود و برای كسی كه وضع مالی ‌اش خوب است به خاطر پول او احترام بیشتری قائل بشوم؛ خدایا تو مرا از این امور حفظ بكن! ↙️ صوت و متن کامل درس اخلاق: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/467051 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و ششم ماه 1445 🔹
دوستی دروغین


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دوستی دروغین
🔹 دوستی کاذب، دشمنی صادق را به همراه دارد. اگر دو نفر در راه باطل و بی جا دوست یکدیگرند، اگر دوستی اینها بی جا و باطل است، دشمنی اینها بجا و حقّ است (این یک مقدمه)، قیامت که ظرف ظهور حقّ است، آنچه حقّ است ظاهر می ‌شود (این دو مقدمه)؛ لذا تمام دوستانی که یکدیگر را به گناه دعوت می ‌کنند، در قیامت دشمن یکدیگر خواهند شد (این نتیجه)؛ ﴿الاخِلّاءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاّ الْمُتَّقِینَ﴾. 🔹 دوستی مردان باتقوا صادقانه و حق است، قیامت هم ظرف ظهور حق است، اینها در دنیا دوست یکدیگرند، در آخرت هم دوست یکدیگرند؛ امّا کسانی که در مسائل گناه، دوست یکدیگرند، در حقیقت، دوستی اینها دوستی کاذب است، چون هر کدام ضرر دیگری را می‌خواهند نه خیر دیگری را! دوستی اینها که کاذب بود، دشمنی اینها صادق است، قیامت هم ظرف ظهور صدق و حق است، لذا اینها که در کنار محفل گناه، دوستان دنیا بودند، دشمنان واقعی یکدیگر هستند و این واقعیت در قیامت ظهور می‌کند، لذا اینها وقتی وارد جهنم شدند ﴿كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا﴾، با اینکه در دنیا دوستان یکدیگر بودند! 📚 سوره مبارکه غافر 24 تاریخ: 1393/12/0 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
کمال عقل 🔹 از وجود مبارک امام حسین (علیه السلام) نقل است: «لا یکمل العقل إلّا باتّباع الحق»؛ «عقل، کامل نمی شود، مگر در پرتو پیروی از حق»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
کمال عقل 🔹 از وجود مبارک امام حسین (علیه السلام) نقل است: «لا یکمل العقل إلّا باتّباع الحق»؛ «عقل، کامل نمی شود، مگر در پرتو پیروی از حق». مراد از این عقل، هم عقل عملی است که با عمل صالح و تمرین کامل می شود، هم عقل نظری که با ریاضت و اُنس به معارف برهانی به کمال می رسد؛ زیرا حق در بخش دانش و منشْ حضور دارد و در هر جایی اثر خاص خود را خواهد داشت و پیروی از حق در هر منطقه ای سبب اِثاره و شکوفایی دفینه عقل نظری و عملی می گردد. 🔹 از امام حسین (علیه السلام) پرسیدند: «من أشرف الناس»؛ شریف ترین مردم چه کسی است؟ آن حضرت فرمودند: «من اتّعظ قبل أن یوعظ»؛ «کسی که قبل از گرفتار شدن به سرنوشت تلخ و عبرت شدن برای دیگران، از گرفتاری دیگران و حوادث تلخ و شیرین دنیا پند گیرد». عدم پیروی از حق، انسان را دچار مشکلات فراوان علمی و عملی می کند و مایه عبرت دیگران می نماید و حق، همان است که از سوی خدای سبحان آمده است: ﴿ الحق من ربّک فلاتکن من الممترین ﴾ و سرپیچی از آن مانع کمال عقل می شود؛ بلکه سبب نقص و نیز زوال آن می گردد... . نتیجه آن که کمال عقل در پیروی از حق در بخش علم و عمل و احکام و حِکَم الهی است و بس، و در این راه، هیچ بهانه ای پذیرفته نیست. 🔹 از امام رضا (علیه السلام) نقل است که فرمود: «صدیق کلّ امرء عقله و عدوّه جهله»؛ «دوست هر کسی عقل او و دشمنش جهل اوست». از تعبیر حدیث که خبر در آن مقدّم و مبتدا مؤخّر است استفاده می شود که انسان، بیش از یک دوست ندارد و آن عقل است؛ چنان که بیش از یک دشمن ندارد که جهل اوست. انسان عاقل، دوستی دارد که وی را به سعادت ابدی هدایت می کند و انسان جاهل، گرفتار دشمنی است که همواره خار راه او و سدّ معبر سعادت وی است. 🔹 سخن عقل، این است که هیچ چیز جز رضای خدا برای انسان سودمند نیست و رضایت خداوند در گرو اطاعت از دین اوست. نیز عقل فتوا می دهد که جز دین خدا نباید در زمین حکومت کند و انسان نباید به حکومت غیرخدا تن دهد. انسان عاقل از نصایح عقل بهره مند و شخص جاهل از آن محروم است. عقل می گوید که نباید به دیگران ستم کرد یا از آنان ستم پذیرفت، ولی خاصیت جهل، این است که شخص را فردی متجاوز یا تجاوزپذیر می کند. از این رو، دولت ستمگر و ملت ستم پذیر، هر دو جاهلند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص122 تا 124 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra