eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش مهلت به بدهكار در سایه رحمت الهی: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس به بدهكاری ناتوان از پرداخت، مهلت دهد، خدا در روزی كه سایه‌ ای جز سایه خدا نیست، وی را در سایه خود، جای دهد. [1] [1]. مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً أَظَلَّهُ اللَّهُ بِظِلِّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ (الكافى، ج8، ص9). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مکتب انسان ساز
🔹 فرمود: ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ خب این به حسب ظاهر مطابق با قوانین ادبی نیست، شما دارید بِرّ را معنا می ‌كنید اما چرا بارّ را استثنا می‌ كنید و می ‌گویید لكن خوبی، كسی است كه! خب نباید بگویید خوبی كسی است كه، باید بگویید خوبی، عدل است. 🔹 ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ وقتی به زمخشری و امثال زمخشری مراجعه می ‌كنید می ‌بینید می ‌گوید یا اینجا مضاف محذوف است یا آنجا مضاف محذوف است؛ می گوید: ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن صاحب البرّ مَن آمن» یا ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن البرّ بِرّ مَن آمن»! 🔹 مرحوم علامه فرمودند نه مضافی محذوف است نه چیز دیگری! قرآن كه نمی ‌خواهد نیكی را معرفی كند، قرآن می‌ خواهد نیكان را بپروراند؛ شما حالا بیا اوصاف را مشخص بكن, اوصاف را مشخص بكنی یك كتاب تئوری است، در حالی که قرآن می‌ خواهد بارّ بپروراند نه بِرّ را معنا كند؛ ﴿وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾. 🔹 از این تعبیرات در قرآن فراوان است! یكی از آن تعبیرات این است که فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ﴾، بعد باید می ‌فرمود الاّ عمل صالح؛ اما نفرمود الاّ عمل صالح، فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ ما می‌ خواهیم، ما می‌ خواهیم انسان صالح بپرورانیم نه اینکه بگوییم عمل صالح چیز خوبی است، چون در آن صورت این می‌ شود تئوری! فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ قرآن نمی ‌خواهد بگوید كه عمل صالح خوب است، می ‌گوید من آدم خوب می ‌خواهم. این یك راه كلیدی است! 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 14 تاریخ: 1391/012/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ایتا، تلگرام و سروش. 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه جمله 121 این است: «قال علیه السلام: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ‏»؛ فرمود برخی از عمل ها لذتش زودگذر است ولی تبعات تلخ او ماندنی است و برخی از اعمال اند که رنجشان زودگذر است ولی گنجشان و آثارشان می ماند... 🔹 روز قیامت است نه ، می فرماید به اینکه درست است که عمل ها فرق می کند عامل ها فرق می کند اهداف فرق می کند ولی خطوط کلی حاکم بر عمل یکی است و آن این است که هر عملی را با حق می سنجند. اصلش را فرمود دنیا مزرعه آخرت است، دنیا تجارت خانه است بعضی بهره می برند بعضی زیان می کنند. این سوددهی و زیان بردن این بهره وری و محروم شدن روی میزان و معیاری است. تشخیص آن معیار سخت است. فرمود در قیامت آن میزان و ترازو را ما نصب می کنیم. 🔹 هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد. اگر دنیا با این روش کنونی پیش برود، نتیجه اش همین جنگ است. اصلاً هیچ خبری از نیست. هیچ! یک کمی بوی انسانیت هم در اینها نیست. این است که دین فرمود ما حرف تازه آوردیم که اینها را شما نمی فهمید. فرمود ما یک چیزهایی تازه آوردیم که اصلاً در فکر بشر نیست. چه آوردیم؟ گفتیم در درون شما یک غده بدخیمی است که مزاحم شماست. کدام علم می تواند این را کشف بکند؟ شما یک دشمن درونی دارید و این غده بدخیم است و این می خواهد حیات ما را از بین ببرد، سعادت ما را از بین ببرد، ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. فرمود شما بالاخره شما را به کشتن می دهد به هلاکت می دهد گرفتار این و آن می کند. 🔹 ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که شما و باشید، عمده آن است که ما اگر حق شناس باشیم علماً، می شویم محقق، عملاً می شویم متحقق، آن وقت در حسابرسی راحت هستیم نه بیراهه می رویم نه راه کسی را می بندیم. دنیای کنونی براساس آیه سوره مبارکه «جاثیه» مبتلا به فراموشی است. کسانی که مانند کفار می گویند ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾یک؛ ﴿نَمُوتُ وَ نَحْیا﴾دو و ﴿وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾ سه؛ دنیا پیش اینها بدون آخرت است، مرگ و حیات است بدون اعطای مرگ و حیات و پایان کارش هم نیستی است! لذا شما ببینید جریان و امثال غزه اصلاً اینها را تکان نمی دهد. اینها مثل اینکه روی یک مشت خاک توپ می ریزند همین! مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/2028135 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش مهلت به بدهكار اجابت دعا: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس می‌ خواهد دعایش مستجاب گردد یا اندوهش زدوده شود اندوه بدهكار ناتوان را برطرف سازد. [1] [1]. مَنْ أَرَادَ أَنْ تُسْتَجَاب دَعْوَتُهُ وَأَنْ تُكْشَف كُرْبَتُه فَلْیفَرِّجْ عَنْ مُعْسِر (كنز العمال، ج6، ص215). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  آیت وارستگی
🔹 حضرت آیت الله العظمی (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ‌ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود. بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ ‌فقیه نامی امامی بهره ‌های فراوانی بردند. 🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین بود. هم در بحث ‌های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم ‌الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از شد. 🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره ‌یافت علوم الهی را از شروع كرده است. یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غده بدخیم 

🔹 «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، فرمود بدترین غده ای که در درون انسان هست و همیشه بشر را گرفتار کرده است مخصوصاً الآن، همان و و و من و ما و امثال ذلک است. 🔹 در جریان و امثال غزه می بینید که هیچ احساس خطر نمی کنند! به مراتب از حیوانات بدتر هستند، برای اینکه در قرآن کریم فرمود اینها حیوانند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، آدم اینطور بشود که بکند و هیچ احساس نکند، معلوم می شود که آن غده بدخیم مسلط شده است. 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1402/08/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش پرداخت بدهی بدهكاران رسیدن به فضایل آخرت: امیرموٴمنان (ع) فرمود: كسی كه به مالی دست یافت، با آن صله رحم كند... و به بدهكاران و در راه ماندگان و فقیران و مهاجران یاری رساند و در كسب ثواب و ادای حقوق صبر كند كه با این ویژگی‌ ها به شرف دنیا و فضایل آخرت می ‌رسد. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ مَالٌ فَلْیصِلْ بِهِ الْقَرَابَة... وَ لْیعِنْ بِهِ الْغَارِمِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ الْفُقَرَاءَ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ لْیصَبِّرْ نَفْسَهُ عَلَی الثَّوَابِ وَ الْحُقُوقِ، فَإِنَّهُ یحُوزُ بِهَذِهِ الْخِصَالِ شَرَفاً فِى الدُّنْیا وَ دَرْكَ فَضَائِلِ الآخِرةِ (تحف العقول، ص186). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 وعده الهی
🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی نداشته باشید، مگر به خدا! 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سلام الله علیه) نقل می ‌کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه‌ تو با من! آیا آرام می ‌شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده‌ دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. 🔹 فرمود همین را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم...‏ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه‏»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می‌ کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی ‌راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد، آنچه را آموختید، ، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه ، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی ‌شوید؟[3] [1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص49. [2]. الخصال، ج‏1، ص186و187. [3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ». آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/KvPzh 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  سلاح مؤمن
🔹 اگر در جنگ با دشمن بیرون به ما گفتند با قدرت برخورد كنید: ﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾، در نبرد با دشمن درون به ما گفتند با ضعف و با آن برخورد كنید، چون «اَلدُّعَاءَ سِلاَحُ اَلْمُؤْمِنِ» یا «سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ». این از فرازهای نورانی دعای مبارك است كه «سِلاَحُهُ الْبُکَاءُ». در جنگ با اهرمن درون، تنها همان گریه است و انسانِ است که گریه می‌ كند. 🔹 این چنین نیست كه هر كه نماز خواند فوراً بر كارهای دشوار پیروز بشود؛ یك انسان خاكسار اگر نماز بخواند البته یقیناً پیروز می‌ شود. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 121 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش پرداخت بدهی بدهكاران نشان تشیع: امام باقر (ع) فرمود: ای جابر!... سوگند به خدا كه شیعه ما نیست مگر آن‌كه از خدا پروا و پیروی كند و شناخته نمی‌ شوند مگر با تواضع... و دستگیری از همسایگان... و بدهكاران. [1] [1]. یا جَابِرُ!... فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اتَّقَی اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا یعْرَفُونَ یا جَابِرُ إِلاَّ بِالتَّوَاضُعِ... وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِیرَانِ... وَ الْغَارِمِینَ (الكافى، ج2، ص74). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پست تر از حیوان

🔹 در جریان می بینید که هیچ اثری از انسانیت نیست! قرآن که منزه از فحش و بدی است. واقعاً اینها که روی غزه اینطور بمب می ریزند و این طور کودک کشی می کنند نه تنها ﴿كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، چون آن حس انسانیت را که انسان از دست داد ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ همین است. 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1402/08/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  ولی الله
🔹 ولی الله یعنی چه؟ یعنی انسان، عابد بشود؟ نه، بالاتر از عابد است؛ یعنی زاهد بشود؟ نه، ولی الله بالاتر از زاهد است. آن كسی كه «خوفاً من النار» یا «شوقاً الی الجنّة» عبادت می ‌كند، این یا است یا است، چنین کسی است است است؛ اما ولی الله نیست. 🔹 «وَلْی» یعنی قُرب؛ آن كسی كه می‌ خواهد به خدا نزدیك بشود و «لا خوفاً من النار و لا شوقاً الی الجنّة» خدا را عبادت بكند، می ‌شود . 🔹 اگر كسی بخواهد ولی الله بشود، با انجام واجبات و ترك محرّمات می‌ شود ، بدون اینها كه نخواهد شد; منتها انجام واجبات و ترك محرّمات اگر «خوفاً من النار» باشد، انسان می ‌شود عابد و زاهد یا «شوقاً الی الجنّة» باشد، باز هم انسان می ‌شود عابد و زاهد؛ اما «لا شوقاً الی الجنّة و لا خوفاً من النار» باشد، بلكه
شكراً لله 
باشد
حبّاً لله
باشد باشد، می ‌شود ولی الله. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان ب. سائلان سؤال (گدایی و تكدّی‌گری) در اسلام، نكوهیده و ترك سؤال از مردم، ستوده است. خدا در مدح فقیران عفیف می‌ فرماید: [انفاق] برای نیازمندانی است كه در راه خدا در تنگنا قرار گرفته ‌اند و توان مسافرت ندارند و بر اثر خویشتنداری آنان [از درخواست]، ناآگاهان، آنان را بی ‌نیاز می ‌پندارند؛ اما آنان را از چهره‌ شان می ‌شناسی كه هرگز با اصرار از مردم درخواست نمی ‌كنند. [1] [1]. ﴿لِلفُقَراءِ الَّذینَ اُحصِروا فى سَبیلِ اللهِ لا یستَطیعونَ ضَربًا فِى الاَرضِ یحسَبُهُمُ الجاهِلُ اَغنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعرِفُهُم بِسِیمـٰهُم لا یسـئَلونَ النّاسَ اِلحافًا...﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 273). 📚 مفاتیح الحیات ص 418 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دین حیات بخش

🔹 جریان با هیچ اصلی از اصول انسانی سازگار نیست. با کدام اصل سازگار است؟! اگر در حد همین حیوان هم بود این کار را نمی کرد. این اسرائیلی هایی که ﴿أَضَلُّ﴾ از حیوان هستند، دارند می کنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دین حیات بخش

🔹 این دینی که آمده برای حیات بخشی شما رو میخواهد انسان کند ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾. جریان با هیچ اصلی از اصول انسانی سازگار نیست. با کدام اصل سازگار است؟! اگر در حد همین حیوان هم بود این کار را نمی کرد. این اسرائیلی هایی که ﴿أَضَلُّ﴾ از حیوان هستند، دارند می کنند. 🔹 قرآن در چنین شرایطی که شرایط بود به اینها می گوید که مبادا که چنین کاری را انجام بدهید! 🔹 حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) که قرآن ناطق هست هم فرمود: انسان ها «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَكَ فِی الْخَلْقِ»؛ حالا کافرند و در کشور شما هستند و زیر مجموعه شما هستند به اینها ظلم نکنید! 🔹 خب این دین، کدام دین است؟ اینکه آدم می رود حرم و در و دیوار را می بوسد برای همین است. اگر ـ خدای ناکرده ـ این حرف ها نبود ما هم تربیت شده دستگاه دیگر بودیم. دین را اینها به اسارت گرفتند این دین است. 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1402/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیاگر علوم الهی

🔸 سخن جناب حکیم سنایی این است که برخی از مُردن می ‌ترسند، این کار و ترس از مرگ حق است اما
«ازین زندگی ترس کاکنون در آنی» 
مگر تو زنده‌ ای؟! تو مُرده ‌ای از این وضع خودت بترس و خودت را نجات بده! اگر گفتند «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ» اینها و هستند
«ازین زندگی ترس کاکنون در آنی»
، چون این مُردنی است. 🔸 مبادا یک وقت قلم به دستی به نام احیای علم، علم را «إماته» کند! با شمشیر نمی ‌شود دین را زنده کرد، با باید دین را زنده کرد که ذات اقدس الهی به قلم و مکتوبِ قلم سوگند یاد کرد ﴿وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ﴾. 🔸 مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) جزء احیاگران علوم الهی بود، علم را با برهان می ‌شود احیا کرد، علم را با استدلال می ‌شود احیا کرد، علم را با عمل صالح می ‌شود احیا کرد. 📚 دیدار اعضای برگزارکننده همایش علامه طباطبایی با حضرت استاد تاریخ: 1393/03/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مظهر حیّ
🔹 شهید تا نمیرد زنده نمی‌ شود اما عالِم، قبل از مرگ زنده است! این زندگی که در سوره انفال فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾، این برای عالِم، قبل از مرگ هست, حین مرگ هست, بعد از مرگ هست؛ امّا این حیات برای شهید در حین جهاد نیست، بلکه بعد از مرگ هست. 🔹 اگر گفته شد: ﴿لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاء﴾ یا ﴿لا تَقُولُوا لِمَنْ یقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاء﴾، این مربوط به بعد از مرگ است، امّا آن كه قلمش، رقمش و مركّبش بالاتر از خون شهید است، هم ‌اكنون «حی مرزوق عند الله»! این كم مقامی نیست، خودتان را ارزان نفروشید! 🔹 انسان می ‌تواند هم ‌اكنون باشد، چرا خودش را ارزان بفروشد؟! مگر عوامی فضیلت دارد؟! مگر دنیا به چیزی می‌ ارزد؟! مگر این القاب رایجی كه زیر دست و پا ریخته است، برای آدم هنر است؟! شهید باید در معرکه خون بدهد جان بدهد، بعد بشود «حی مرزوق عند الله»، خب ما که می توانیم هم ‌اكنون به این مقام برسیم چرا نرسیم؟! 🔹 اگر وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ»، در زمان حیات باقی ‌اند, حین احتضار باقی ‌اند, بعد از مرگ باقی ‌اند, باقی به «بقاء الله»! چه كسی باقی است؟ 🔹 مطابق آیه سوره «نحل» آ‌ن که «عند اللّه»ی فكر می ‌كند باقی است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ﴾ ولی ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. تا انسان «عنداللّه»ی نشد كه باقی نیست؛ و امثال ایشان, امام و سایر مشایخ ما ـ هر كدام از این‌ها نوری بودند كه حشرشان با اهل بیت(علیهم السلام) ـ این‌ها «حی عند الحیات», «حی عند الاحتضار», «حی بعد الممات»؛ این‌ها . 📚 سخنرانی در مراسم سالگرد علامه طباطبایی ره تاریخ: 1394/08/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra