eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
مؤمن 

🔸 خدا فرمود من مؤمن‌ هستم؛ بخش پایانی سوره مباركه «حشر» همین است؛ فرمود خدا است و است و است و و و . 🔸 «مؤمن» معنایش این نیست كه کسی بگوید من به خدا و قیامت اعتقاد دارم، وگرنه «خدا مؤمن است» یعنی چه؟ «مؤمن» یعنی ؛ یعنی ، ، كسی كه امنیت می ‌بخشد. 🔸 ما یك وقت به دیگری امان می ‌دهیم یك وقت خودمان را در امان نگاه می ‌داریم. اگر خودمان بخواهیم در امان باشیم و به خودمان امنیت بدهیم، باید برویم در ، پناه گاه را هم خدا فرمود: «كَلِمَةُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی». «مؤمن» كسی است كه به خودش امنیت بدهد، ایمنی بدهد، خب ایمنی به چیست؟ به این است: ـ اصول دین را معتقد باشد ـ به فروع دین عمل كند. 🔸 «آمَنَ»؛ یعنی خودش را حفظ كرد؛ اگر از ما سؤال كنند كه حفظ او به چیست، می ‌گوییم به اصول دین، و به فروع دین، باشد. آن وقت آن وصفی كه ذات اقدس الهی دارد ما هم پیدا می ‌كنیم؛ خدا ایمنی بخش است نسبت به دیگران، ما ایمنی بخش هستیم نسبت به خودمان. 🔸 آن كسی كه امنیت می ‌بخشد، ایمنی می ‌آورد، امان می ‌دهد و از عذاب می ‌رهاند، «مؤمن» است. ما نباید بگذاریم این بدن، این جان، این خواص ما بسوزند، اگر نگذاشتیم اینها بسوزد، شدیم ؛ یعنی ایمنی بخشیدیم و اگر رها كردیم، «مؤمن» نیستیم. 🔸 اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه ، چون اصلاً «مؤمن» یعنی ایمنی بخش، امنیت بخش، امان بخش! در درجه اول، خودش را از امنیت برخوردار می ‌كند و در درجه دوم، جامعه را از امنیت برخوردار می‌ كند. اگر كسی «مؤمن» باشد، حتماً به این فكر است كه مشكل جامعه را حل كند! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/fmk6ai4 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/dk3spTd7yfA 📚 درس خارج فقه نقد و نسیه ـ جلسه 35 تاریخ: 1392/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
زنده جاوید
🔹 دین به ما این پیام را می‌ رساند که انسان مرگ را می ‌میراند نه اینکه بمیرد و با مُردن از پوست به در می ‌آید نه اینکه بپوسد و گورستان، آخر خط نیست، بلکه معبری بیش نیست که بعد از آن خبرهای فراوانی هست. 🔹 تعبیر قرآن کریم این نیست که «کل نفس یذوقها الموت» یعنی هر کسی را مرگ می ‌چشد، بلکه تعبیر دلنشین قرآن کریم این است: ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾؛ هر کسی، مرگ را می ‌چشد. 🔹 مستحضر هستید که هر ذائقی، مذوق را هضم می ‌کند؛ اگر چای، شربتی، آبی به انسان دادند و او نوشید، این ذائق و نوشنده، آن مذوق را هضم می ‌کند نه به عکس. ماییم که مرگ را هضم می ‌کنیم و دیگر مرگی نیست و ما هستیم! در برزخ، ما هستیم و مرگ نیست؛ در ساهره معاد، ما هستیم و مرگ نیست و ـ إِن شاء اللَّه ‏ـ در قلمرو بهشت، ما هستیم و مرگ نیست. 🔹 انسان یک موجود ابدی است؛ این تعبیر دلپذیر قرآن که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾، ما را می ‌رساند به اینکه هرگز نمی ‌میریم. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت در حکمت نظری و عملی

🔹 کرامت در حکمت عملی، یک و ارزشی و در حکمت نظری، یک است. ـ اتّصاف خداوند به کریم بودن: «إقرأ و ربّک الأکرم» ـ و موصوف شدن قرآن به کرم: «إنّه لقرءان کریم»... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت در حکمت نظری و عملی

🔹 کرامت در حکمت عملی، یک و ارزشی و در حکمت نظری، یک است. ـ اتّصاف خداوند به کریم بودن: «إقرأ و ربّک الأکرم» ـ و موصوف شدن قرآن به کرم: «إنّه لقرءان کریم» ـ و اتّصاف رسول گرامی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) به آن: «إنه لقول رسول کریم» ـ و موصوف شدن فرشتگان مأمور وحی قرآنی به کرامت «بأیدی سَفَرة ٭ کرام بررة»، همگی نشان آن است که جامع بین فضیلت اخلاقی و کمال وجودی است. 🔹 هر یک از این دو معنای (نظری و عملی) برای ائمه (علیهم السلام) قابل اثبات است. امیرمؤمنان (علیه السلام)درباره فضایل نفسانی خود فرمود: فضایل و ملکات اخلاقی خود را به شما نشان دادم: «... و أریتکم کرائم الأخلاق من نفسی» و اهل بیت رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) را جامع هر دو معنای کرامت دانسته، فرمود: «فیهم کرائم القرآن و هم کنوز الرحمن». 🔹 راز جامع بودن این بیان حضرت آن است که قرآن هر دو قسم حکمت نظری و عملی را در بردارد. در نتیجه همتایان قرآن (اهل بیت عصمت (علیهم السلام)) در هر دو بخش «بود و نبود» و «باید و نباید» از کرامت برخوردارند. 👈 تذکر: همان طور که اهل بیت طهارت (علیهم السلام) (وجودی) و اعتباری، (اخلاقی) هستند، هم مُکرَم اند (باب افعال) و هم مُکرّم (باب تفعیل). عبارت مورد بحث زیارت به هر یک از این دو وجه که باشد، درباره آنها صادق است. 📚 ادب فنای مقربان جلد 3، ص277. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
18. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، صَلاةً عَالِیةً عَلَی الصَّلَوَاتِ، مُشْرِفَةً فَوْقَ التَّحِیاتِ، صَلاةً لا ینْتَهِی أَمَدُهَا، وَ لا ینْقَطِعُ عَدَدُهَا كَأَتَمِّ مَا مَضَی مِنْ صَلَوَاتِكَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِكَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِیدُ الْمُبْدِئُ الْمُعِیدُ الْفَعَّالُ لِمَا تُرِیدُ؛[1] خدایا! بر محمد و خاندان او درود فرست؛ درودی برتر از هر درود و برتر از هر تحیت؛ درودی كه مدت آن به انجام نرسد و شمار آن پایان نیابد، كامل‌تر از همه رحمت ‌ها كه بر یكی از دوستان خود پیش از این فرستاده ‌ای كه تویی عطا دهنده، ستوده، آغاز كننده خلق، و بازگرداننده آن‌ها كه هر چه می‌ خواهی به جای می ‌آوری. [1]. صحیفه كاملهٴ سجادیه، دعای 27. 📚 مفاتیح الحیات ص 478. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 غذای حرام

🔸 این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غذای حرام

🔸 درباره خود ما هم این مرده‌ ها را خدا مرتب دارد زنده می ‌كند؛ این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود. 🔸 اینها حرف هایی است كه همه ما می ‌فهمیم اما آنکه خیلی دقیق است و در روایات ما هست و به ما فهماندند این است كه درست است كه تا اینجایش را شما می ‌فهمید كه این مرده زنده می ‌شود اما قدری هم بالاتر بیایید، همین غذا می ‌شود همین غذا می ‌شود ! این غذا اگر آلوده بود، دیگر نه علم نافع نصیب كسی می ‌شود نه اراده و نیت خالص. 🔸 آن بیان نورانی حضرت امام صادق (سلام الله علیه) این است كه «كَسبُ الحَرام یبینُ فِی الذُّرِیةِ»؛ غذای حرام در نسل آدم اثر می ‌كند، چه رسد به خود آدم! ما دلمان می ‌خواهد مال مشكوك بخوریم آن وقت علم نافع گیرمان بیاید؛ این نیست! 🔸 آن بیان نورانی حضرت در همین راستاست؛ فرمود چگونه حرف در شما اثر بكند در حالی كه شکم های شما از حرام پر شده است. خب اگر كسی _ خدای ناكرده _ از راه حرام تغذیه كرد ولو امام زمان به او نصیحت بكند اثر نمی ‌كند! خب وجود مبارك سیدالشهداء امام زمانش بود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/NAuQY 📚 درس خارج فقه خیارات ـ جلسه 201 تاریخ: 1389/12/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پناهگاه الهی
🔹 به ما گفتند که هر وقت احساس خطر کردی بگو «الله»! معنای این آیه در سوره مبارکه «اعراف» که اگر یک وقت احساس خطر کردید وسوسه ‌ای در شما پیدا شد به ذات اقدس الهی پناهنده بشوید، معنایش این نیست که بگویید «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»؛ البته این ذکر است، عبادت است، ثواب دارد، ولی این پناهگاه رفتن نیست! 🔹 سوره مبارکه «اعراف» آیه دویست این است: ﴿وَ إِمَّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ﴾، فرمود اگر احساس کردید که دارد [شیطان] سیخ می ‌زند به طرف گناه بروید، احساس نزغ کردید، بگویید خدا! ﴿فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ﴾، «استعاذه»؛ یعنی پناه بردن. 🔹 در زمان دفاع مقدس رسم این بود می ‌گفتند هر وقت آژیر خطر را شنیدید بروید پناهگاه، این معنایش این نیست که شما در خیابان بایستید، آژیر خطر را که شنیدید بگویید من می‌ خواهم بروم پناهگاه! این مشکلی را حلّ نمی‌ کند. اگر کسی وسوسه ‌ای در او پیدا شد بگوید: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» این مشکلی را حلّ نمی ‌کند، این مثل همان است که در خیابان بایستد بگوید من می‌خواهم بروم پناهگاه، یا پناهگاه جای خوبی است! نه، بروید پناهگاه. 🔹 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ یک بیماری داشته باشد که به اتاق عمل بردند، این در پشت درب اتاق عمل هست، منتظر است که بیمارش عمل بشود، این چه حالی دارد؟ اینکه نباید به ما یاد بدهند، داریم این حال را، این را به ما کسی باید یاد بدهد؟ فرمود اگر احساس خطر کردی چنین حالی پیدا کنید، برای اینکه خطر دارد می ‌آید. حالا یا خطر رشوه است، یا خطر سُحت است، یا خطر نامحرم است هر خطری باشد. این ماست ما وقتی احساس خطر کردیم به جایی تکیه می ‌کنیم. 🔹 فرمود اگر احساس خطر کردید که گناه دارد می‌آید یک چنین حالتی پیدا کنید، این معنی استعاذه است؛ البته «اعوذ بالله» گفتن ثواب دارد، ذکر است سر جایش محفوظ است، این است. 🔹 چه وقت و چه کسی به خدا پناه برد که خدا جوابش را نداد؟! به أحد انحای ثلاثه خدا جواب می ‌دهد، ـ اگر مصلحت همان باشد که آن را انجام بدهد، یقیناً می‌ دهد، ـ اگر آن مصلحت نیست سیئه ‌ای از سیئات، باری از بارهای انسان را بر می‌ دارد که سبکبار بشود. ـ اگر انسان بی ‌بار است و سبکبار است، عطیه ‌ای به او عطا می ‌کند، حسنه ‌ای بر حسنات او می ‌افزاید. لذا ممکن نیست کسی حالی پیدا کند، به طرف خدا فرار بکند، دستی به طرف خدا دراز کند و این دست خالی برگردد، هیچ ممکن نیست! 📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 18 تاریخ: 1395/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت انسان

🔹 قرآن کریم به وصف های نکوهیده ای اشاره کرده و برای آن انسان را سرزنش کرده است ؛ صفاتی چون بخیل ، ضعیف ، هلوع ، جزوع ، منوع ، عجول ، قتور ، ظلوم ، جهول و . . . ، یعنی روح او ویژگی هایی دارد که اساس آن ها است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
کرامت انسان

🔹 قرآن کریم دربیش از پنجاه آیه ، به وصف های نکوهیده ای اشاره کرده و برای آن انسان را سرزنش کرده است ؛ صفاتی چون بخیل ، ضعیف ، هلوع ، جزوع ، منوع ، عجول ، قتور ، ظلوم ، جهول و . . . که همگی به طبیعت انسان باز می گردد و منشاء پیدایش این اوصاف رذیله ، جاذبه های طبیعی انسان است ، چنان که منشاء فضایل و ارزش ها ، جذبه های فراطبیعی اوست . 🔹 یا اوسط ، صحنه نبرد میان این دو دسته صفات است و در این میان ، اگر جاذبه های طبیعی بر جذبه های فراطبیعی انسان پیروز شود ، صفات رذیله ، ظهور می یابد ، و اگر جذبه های فراطبیعی انسان بر جاذبه های طبیعی او غالب آید ، اوصاف فاضله پدیدار می شود . 🔹 عوامل مادی ، به منزله مبدأ قابلی و مستعدّ پدید آمدن رذایل اخلاقی است و چون این رذایل نفسانی است و نفس ِگرفتارِ آن ها ، به عیب و شرّ موصوف است ، در ملکوت عالم ریشه ندارد و مشمول اصل جامع « وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم » نخواهد بود ، زیرا برابر آیه « وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِک » ، همه گناهان از نفسِ خود انسان است ؛ اگرچه اصل هستی آن ها نزد خداست : « کُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّه » ، اما صبغه نقص و عیب و شرّ بودن آن ها از نفس خود انسان است . 👈 اما ، یعنی روح او ویژگی هایی دارد که اساس آن ها است . خداوند در قرآن کریم به این ویژگی ، چنین تصریح فرموده است : ما بنی آدم را مکرّم کردیم ؛ « وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم » . 🔹 بازگشت کرامت انسان به بخش طبیعی او ، توجیه علمی و معقول ندارد ، زیرا در میان حیوان ها ، موجوداتی زیباتر و ظریف تر از انسان بسیار است . همچون طاووس که چشم ها را خیره کرده ، بینندگان را به شگفتی وا می دارد . با این همه حیوانی حرام گوشت است که یک رشته از پر زیبای او اگر در لباس نمازگزار باشد ، بطلان نماز را در پی دارد ؛ اما انسانی سیاه پوست و به ظاهر نا زیبا ، مانند بلال حبشی ، چنان والاست که بهشت با آن همه زیبایی ، همواره مشتاق اوست . بنابراین کرامت ، به شیء است . 🔹 اگر انسان بدن او باشد ، ویژه آدمی نخواهد بود ، زیرا خط سیر و تطوّر آفرینش بدن را دیگر حیوان ها نیز پیموده اند ؛ ولی خداوند درباره هیچ یک خود را « أحسن الخالقین » نخواند و تنها درباره انسان ، چنین فرمود : « ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقین » . اگر خدای انسان آفرین ، « احسن الخالقین » است ، پس خلقت انسان ، « احسن خلقت ها » و خود انسان نیز « احسن المخلوقین » است . از این رو فرمود : « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ » ، بنابراین محور کرامت انسان را در غیر بدن او باید جست وجو کرد . 📚 انسان از آغاز تا انجام، ص170. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 9.
قانونگرایی
🔸 مسلمان باید در برابر قانون اسلامی خاضع باشد، هرچند اجرای آن به ظاهر، به زیان او باشد كه البته در واقع و با نگاه عمومی به جامعه، به سود او و همگان است، از این‌ رو رسول خدا (ص) فرمود: حدی (قانونی) كه در زمین جاری شود موٴثرتر از شصت سال عبادت است. [1] در حدیث دیگری فرمود: اجرای حدی از حدود الهی پربركت ‌تر از چهل روز بارش باران است. [2] [1]. حَدٌّ یقَامُ فِى الأَرْضِ أَزْكَی مِنْ عِبَادَةِ سِتِّینَ سَنَةً (مستدرك الوسائل، ج18، ص9). [2]. إِقَامَةُ حَدٍّ خَیرٌ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً (الكافى، ج7، ص174). 📚 مفاتیح الحیات ص 479. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حرمت مؤمن
🔹 فرمود: ﴿كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا﴾. خدای سبحان آن‎جا که کار خیلی مهم باشد، دارد، به خودش اسناد می ‌دهد؛ گرچه آسمان و زمین و هر چیزی که در جهان خلقت هست مخلوق او و برای اوست: ﴿لِلّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ﴾؛ اما وقتی بخواهد به چیزی بدهد که اگر ـ خدای ناکرده ـ حرمت ‎شکنی شد کیفر می ‌بینند، به خودش اسناد می ‌دهد. 🔹 به ابراهیم و اسماعیل (سلام الله علیهما) فرمود: ﴿طَهِّرا بَیتِی﴾؛ به قوم صالح می ‌فرماید: ﴿ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْیاها﴾ _ این «ناقه» به «الله» اسناد دارد، چون معجزه است _ حالا این را کُشتید چه شد؟ ﴿فَدَمْدَمَ عَلَیهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها﴾؛ همه اینها را یکجا خاک کرد. 🔹 اگر چیزی به خدا اسناد ویژه پیدا کرد، این گونه می شود؛ کسی بخواهد مثل ابرهه به سراغ کعبه برود، ﴿أَرْسَلَ عَلَیهِمْ طَیراً أَبابیلَ﴾ می ‌شود، کسی بخواهد مثل قوم ثمود به سراغ ناقه برود، ﴿فَدَمْدَمَ عَلَیهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ وَ فَسَوَّاها﴾ می ‌شود، کسی بخواهد پیغمبری را بیازارد که ﴿فَكَذَّبُوا عَبْدَنا﴾، به کیفر مبتلا می‌ شود. 🔹 حالا اگر کسی مؤمنی را به درد آورد چه می ‌شود؟ نفرمود چون رسول ما را تکذیب کردند؛ البته او رسول بود، نبی بود، نُه قرن و نیم هم تلاش کرد؛ اما فرمود چون ما را آزار کردند ما از اینها انتقام گرفتیم. این خطر همه ما را تهدید می ‌کند! ما باید مواظب باشیم آبروی کسی را نبریم، قلب کسی را به درد نیاوریم. 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 6 تاریخ: 1396/02/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام به کنگره بین ‌المللی علم و قرآن 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
کنگره بین ‌المللی علم و قرآن امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 همزمان با نودمین سال تاسیس دانشگاه تهران و با مشارکت دانشگاه‌ های مختلف با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. 👈 انسان موجودی ابدی است و موجود ابدی خود را به جنگ جهانی اول و دوم و و امثال غزه نمی فروشد! بداند با خدایی است که به دانش ما قسم یاد کرده است، به قلم قسم یاد کرده است، ما را به فرهنگ عادت داد و به فرهنگ قسم خورد؛ فرمود به مرکب قسم، به قلم قسم، به مقال و مقالت قسم ﴿ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ﴾، ـ جامعه تا نفس می کشد با علم، ـ سخن می گوید با علم، ـ بنان و بیانش با علم [باید باشد]! ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2677222 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/xpynvh8 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/e81envji3xk 📚 پیام به کنگره بین‌المللی علم و قرآن تاریخ: 1403/02/30 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام به همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، جنبش‌های اخلاقی جهان متحوّل» 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، جنبش‌های اخلاقی جهان متحوّل» امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن همایش های کتابخانه ملی در تهران برگزار شد. 👈 به فکر جوان ها باشيم! به فکر دختران عزيز و پسران عزيزمان باشيم! اينها ميوه هستی مايند اينها را صالح و صالحانه بار بياوريم و اين کشور علی بن ابيطالب را که روی خون هزارها شهيد مستقر شده است به دست اينها بسپاريم. بچه های خود را طرزی تربیت کنید که با همراه باشند، وقتی بزرگ شدند نه بی راهه می روند و نه راه کسی را می بندند! ـ همه ی ما موظفیم هم گذشتگان را حفظ بکنیم و هم آیندگان را… ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2677173 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/uxynto0 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/F8ytonHnNI4 📚 پیام به همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، جنبش‌های اخلاقی جهان متحوّل» تاریخ: 1403/02/30 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراتب کرامت در آفرینش 🔹 در سراسر آفرینش ، سه گونه کرامت وجود دارد : ـ یکی ـ دوم ـ سوم جمع سالم میان کرامت ملکوتی و کرامت طبیعی ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب کرامت در آفرینش

🔹 در سراسر آفرینش ، سه گونه کرامت وجود دارد : 1️⃣ یکی که فراطبیعیِ صرف بوده ، به فرشتگانِ خدا ، عرشِ الهی ، حاملان عرش و . . . مربوط است ؛ 2️⃣ دوم که به موجودات طبیعی مربوط است و از احجار کریمه ( سنگ های قیمتی ) تا گیاهان را در بر می گیرد . چنان که خدا ازگیاهانِ زمین با وصف کرامت یاد می کند : « أَ وَ لَمْ یَرَوْاْ إِلیَ الْأَرْضِ کمَ أَنبَتْنَا فِیهَا مِن کلُ زَوْجٍ کَرِیم » . 3️⃣ سوم کرامت بلند انسانی است که از تلفیق بینِ طبیعت و فراطبیعت ، حاصل آمده و از جمع سالم میان کرامت ملکوتی و کرامت طبیعی پدیدار گشته است . 🔹 که به ویژگی ها و خصوصیات ذاتی آدمی مربوط است ، جلوه های گوناگونی دارد که قرآن کریم در آیات مختلف خود به آن ها اشاره کرده است . 👈 چنان که گذشت قرآن کریم کمالات انسانی را ملکوتی بشر می داند : « حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکم » ، بنابراین در فرهنگ قرآن کریم تنها ، وحی ، نبوّت ، معاد و سایر دستورهای دینی ، پایه زیور و مایه زینت است ، در نتیجه موجب کرامت انسان می شود . 📚 انسان از آغاز تا انجام، ص173. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 9. قانونگرایی 🔸 ... بر پایه حدیثی دیگر آن حضرت از واسطه‌ گری در تعطیل قانون الهی به شدت نهی می‌ كرد و می‌ فرمود: هر كس در اجرای قانون الهی واسطه‌ گری كند تا مانع اجرای آن بشود خدای بزرگ او را در قیامت عذاب می‌ كند. [1] [1]. عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ نَهَی عَنِ الشَّفَاعَةِ فِى الْحُدُودِ وَ قَالَ: مَنْ شَفَعَ فِى حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ لِیبْطِلَهُ وَ سَعَی فِى إِبْطَالِ حُدُودِ اللَّهُ تَعَالَی عَذَّبَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ (دعائم الاسلام، ج2، ص443). 📚 مفاتیح الحیات ص 479. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 همتای فرشته

🔸 ایام کرامت به ما می ‌دهد. ذات اقدس الهی، انسان را کریم خلق کرد، فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 همتای فرشته 🔸 ایام کرامت به ما می ‌دهد. ذات اقدس الهی، انسان را کریم خلق کرد، فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾. «کریم» غیر از بزرگ است؛ ما یک «کبیر» داریم، یک «عظیم» داریم و یک «کریم». کرامت در قرآن، وصف فرشته‌ها قرار گرفت؛ فرمود این کتاب آسمانی از مسیر فرشتگان مکرّم به دست شما رسید: ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَة﴾. 🔸 قرآن درس کرامت می‌دهد، درس فرشتگی می ‌دهد، انسان را مثل ملائکه می ‌کند، به این مقام بالا می ‌برد. اگر انسان به جایی رسیده است که شد، چرا ما به جایی نرسیم که لااقل در حد خود اینها باشیم؟! 🔸 دهه کرامت یادآور چنین منزلت و مقامی است که ما می ‌توانیم با پیمودن این راه، همراه با فرشته‌ ها باشیم؛ ما هم می‌ توانیم به بار یابیم. 🔸 بهره ‌ای که ما از دهه کرامت می ‌بریم، این است که حداقل همتای این فرشته ‌های عادی باشیم؛ حالا اگر به مقام فرشتگان برتر بار نیافتیم، لااقل همتای این فرشته ‌ها باشیم. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/aaa9238 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/wuLRtTceAME 📚 سخنرانی در جمعی گروهی از مردم آمل تاریخ: 1397/04/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra