eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 جلد سوم مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مجلد سوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» تالیف حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد. لینک خبر: https://b2n.ir/t71799 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دنیای مذموم 🔹 منظور از دنیا آسمان و اهلش نیستند، زمین و اهلش نیستند، بین «أرض و سماء» نیستند، اینها موجودات الهی ‌اند، تكوینیات ‌اند، حقایق و آیات الهی ‌اند؛ دنیا همین است كه من باید این كار را انجام بدهم نه او, من باید این میز را داشته باشم نه او, من باید جلو بیفتم نه او, من باید با این لقب باشم؛ همین ! یكی از مهم ‌ترین كارهایی كه انبیا و اولیا مخصوصاً اهل بیت (علیهم السلام) كردند است كه انسان دنیا را بشناسد و فریب نخورد، نه بیراهه برود و نه راه كسی را ببندد. خب حالا این كار را دیگری دارد انجام می‌دهد بسیار خب, «مَن رضی بفعل قومٍ» او هم در ثواب شریك است،[1] بگوییم خدا را شكر می ‌كنیم كه این آقا دارد این كار را با بهترین وجه انجام می ‌دهد، اگر چیزی از ما هم بر آمد كمك بكنیم. اگر این طور شد انسان هم راحت زندگی می ‌كند، هم به دین خودش می‌رسد و هم به دنیای خودش می‌رسد؛ اما اگر ـ خدای ناكرده ـ بگوید من باید انجام بدهم چرا او, این می ‌شود دنیا! دو طایفه از آیات در قرآن كریم هست، دو طایفه از نصوص در روایات هست: یك طایفه می‌ گوید دنیا یعنی آسمان و اهلش, زمین و اهلش؛ این زندگی, خیر و رحمت و بركت است، این را خدا آفریده و نعمت الهی است و مَتْجر اولیای الهی است؛ اما هر جا سخن از شد حرف ابلیس است كه ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾.[2] در سوره مباركه «بقره» آمده كه آنجا كه پیامبر الهی، طالوت را فرمانده قوا كرد، اینها گفتند كه ﴿وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ﴾[3] این ﴿نَحْنُ أَحَقُّ﴾, این ﴿أَنَا خَیرٌ﴾، این حرف شیطان است. 🔹 طبق تعبیر قرآن كریم از دو كار منزه اند: نه خودشان به طرف بازی می روند، نه گَرد بازی به دامنشان می ‌نشیند؛ هم خودشان مطابق آیه سوره مباركه «مؤمنون» ﴿عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ﴾[4] هستند كه اینها از لغو اعراض دارند و هم مطابق آیه سوره «نور»، لهو و مانند آن، آن قدرت را ندارند که اینها را سرگرم كنند كه ﴿لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ﴾.[5] اگر كسی نه خودش به طرف بازی برود، نه آن كارگردانان بازی آن قدرت را داشته باشند كه این بازی را به طرف او ببرند كه دامن او را تر كنند، این راحت است. [1] . ر.ك: نهج‌البلاغه, حكمت 154؛ «الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ». [2] . سوره اعراف, آیه 12; سورهٴ ص, آیهٴ 76. [3] . سوره بقره, آیه 247. [4] . سوره مؤمنون, آیه 3. [5] . سوره نور, آیه 37. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 20 تاریخ: 1391/10/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مستی گناه همچنین [امام موسی كاظم (علیه السلام)] فرمود: هركس سه چیز را بر سه چیز مسلط كند گویا به نابودی عقل خود كمك كرده است: 1. كسی كه نور اندیشه خود را با آرزوی دراز تاریك كند. 2. كسی كه رهاورد حكمتش را با گفتار بیهوده‌ اش محو و زایل سازد. 3. آن ‌كه نور پندآموزی را با خواهش ‌های نفسانی خویش خاموش كند.[1] [1] . مَنْ سَلَّطَ ثَلاثاً عَلَی ثَلاثٍ فَكَأَنَّمَا أَعَانَ عَلَی هَدْمِ عَقْلِهِ، مَنْ أَظْلَمَ نُورَ تَفَكُّرِهِ بِطُولِ أَمَلِهِ وَ مَحَا طَرَائِفَ حِكْمَتِهِ بِفُضُولِ كَلامِهِ وَ أَطْفَأَ نُورَ عِبْرَتِهِ بِشَهَوَاتِ نَفْسِه (الكافى، ج1، ص17). 📚 مفاتیح الحیات ص 141. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جزای کریمانه 🔹 در جریان جزا و كیفر, هم از نظر كیفیت بهتر از خود عمل است كه ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْهَا﴾[1] هم از نظر كمیت بیش از آن است ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾.[2] کیفر عمل سیء نه از نظر كیفیت بیشتر است نه از نظر كمیت؛ اما جزای عمل صالح هم از نظر كیفیت بیشتر است برای اینكه فرمود: ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْهَا﴾ هم از نظر كمیت بیشتر است برای اینكه فرمود: ﴿مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا﴾. 🔹 او با عمل می ‌كند نه با عدل، اینكه الهی «عاِملنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» همین است؛ درخواست بخشش, درخواست مزید لطف همان معاملهٴ با تفضّل است و اگر با عدل عمل كند كمتر كسی به مقصد می ‌رسد. [1] . سوره نمل, آیه 89; سوره قصص, آیه 84. [2] . سوره انعام, آیه 160. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 7 تاریخ: 1391/09/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری به مناسبت «روز جهانی فلسفه» برگزار می‌کند: 🔸 همایش برخط «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی لینک ورود به همایش https://www.skyroom.online/ch/motahariphil/c1 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 خودپسندی (عُجب): امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: خودپسندی یكی از حسودان خِرَد است [و تباهی آن را در پی دارد].[1] 🔸 همراهی با نادانان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس با نادانی همراه گردد از عقلش كاسته شود.[2] [1] . عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ (نهج البلاغة، حكمت 212). [2] . مَنْ صَحِبَ جَاهِلاً نَقَصَ مِنْ عَقْلِه (كنز الفوائد، ج1، ص199؛ بحار الانوار، ج1، ص160). 📚 مفاتیح الحیات ص 141. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مائده فیض 🔸 درس و بحث چیز بسیار خوبی است؛ ولی بنایمان بر این نباشد كه در روزهای وفات اهل بیت (علیهم السلام) یا روزهای میلاد اینها فقط به حرم مشرف بشویم یا در مراسم سوگ و ماتم شركت كنیم، اینها سنت های خوبی است؛ اما بهتر از این هم این است كه بالأخره ما هر روز یك با اینها داشته باشیم. 🔸 حالا تجربه كنید نسبت به همه اینها عموماً و با بعضی از اینها خصوصاً، یك و تنگاتنگ داشته باشید؛ چیزی را به نیابت از اینها انجام دهید مثلاً نمازی، قرآنی یا درسی [مثلاً نیت کنید] درسی كه من می ‌روم یا درسی كه هر روز من می‌ دهم یا این نامه ‌ای كه می ‌نویسم یا كتابی كه می‌ نویسم یا رساله ‌ای كه می ‌نویسم به نیابت از آن حضرت باشد و ثوابش نثار روح مطهر آن حضرت باشد. اینها هستند، اینها بهانه ‌ای طلب می ‌كنند، گرچه همین هم بالأخره آنهاست. یك ارتباط این‌‌ چنینی باشد یقیناً سودمند است. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1373/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم اکنون مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی هم اکنون پخش زنده مراسم https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 گوش ندادن به نصایح خردمندان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس از خردمندان نشنود عقلش بمیرد.[1] 🔸 بیهوده ‌گویی: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس بیهوده ‌گویی بر او چیره شود عقلش تباه گردد.[2] 🔸 شوخی فراوان: امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: هركس زیادی شوخی كند احمق شمرده می ‌شود.[3] [1] . مَنْ تَرَكَ الاسْتِمَاعَ من ذَوِى الْعُقُولِ مَاتَ عَقْلُه (كنز الفوائد، ج1، ص199؛ بحار الانوار، ج1، ص160). [2] . مَنْ غَلَبَ عَلَیهِ الْهَزْلُ فَسَدَ عَقْلُهُ (غرر الحكم، ص222). [3] . مَنْ كَثُرَ مِزَاحُهُ اسْتُحْمِق (غرر الحكم، ص222). 📚 مفاتیح الحیات ص 141 و 142. 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی و مراسم تودیع و معارفه مدیردفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی ـ شهرری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام والمسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 پیام تصویری همایش «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/7oqNG 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش «آینده فلسفه در ایران» همایش «آینده فلسفه در ایران» با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه به صورت برخط (آنلاین) به همت گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: سرّ اینکه الهیات فلسفه ارتباط کاربردی و عملیاتی با جامعه ندارد این است که الهیات فلسفه با جامعه کار ندارد با مردم کار ندارد، با علوم کار دارد و چون با علوم کار دارد پیوندش با فرد و جامعه مع الواسطه است بدون واسطه نیست. حکمت عملی کوشش و تلاشش این است که جامعه را مسلمان کند فرد را مسلمان کند و آثار اسلامی در جامعه ظهور پیدا کند و مانند آن اما الهیات فلسفه الهی تمام تلاشش این است که علم را اسلامی کند و خرد و دانش را عقلانی و اسلامی کند تا مع الواسطه، علمِ اسلامی شده، افراد را و جامعه را به خردورزی عقلانی و دینی راهنمایی کند. ایشان بیان داشتند: بنابراین ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم را اسلامی میکند. اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم این وظیفه همه ماست، عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی را داشته باشیم اینها جزء سنن ملی ماست، دانشگاه را دانش اداره میکند اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظایف فردی است در حکمت عملی نقش دارد نماز خواندن همه ما و مانند آن در حکمت عملی نقش دارد نه در حکمت نظری. در حکمت نظری، الهیات فلسفه امتی دارد امت الهیات فلسفه علوماند نه جوامع. این ارتباط تنگاتنگ با دانش دارد و می خواهد دانش را اسلامی کند. متن کامل پیام 👇👇👇 news.esra.ir https://b2n.ir/d29772 🆔 @a_javadiamoli_esra
«ولایت پذیری»، «محدث بودن» و «عرض دین» از جمله ویژگی های بارز حسنی است/نکوداشت یک شخصیت عظیم، به این است که ویژگی های اخلاقی و خصائص او شناخته شود و به جامعه شناسانده شود پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با سالروز میلاد حضرت علیه السلام، مراسم تکریم و معارفه مدیر دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهرری، با حضور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی رییس دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی امام جمعه شهر ری، جمعی از مسئولین شهر ری، مدیران و اساتید حوزه های علمیه این شهر و مسئولین نظامی و انتظامی، برگزار شد. در این مراسم که پیش از ظهر چهارشنبه 19 آبان ماه، در سالن آیت الله العظمی بروجردی حوزه علمیه حضرت علیه السلام برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، درباره شخصیت عبدالعظمیم حسنی علیه السلام بیان داشت: نکوداشت یک شخصیت عظیم، به این است که ویژگی های اخلاقی و خصائص او شناخته شود و به جامعه شناسانده شود و فرهنگ دینی که با وجود ایشان به منطقه آمده است مورد توجه و اهتمام عموم جامعه و خصوصا علما و روحانیت قرار بگیرد. 💠 ویژگی های برجسته 🔹 و لایت پذیری از جمله برجسته ترین خصیصه های ، اعتقاد به جریان ولایت است، اینکه امام هادی علیه السلام به او سلام می دهد که «انت ولینا حقا» ، تو از دوستان ما هستی، این تعابیر، نشان از استواری و مستقر بودن ولایت در جان عبدالعظیم حسنی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت را دارد، نشان از گرایش و بینش والای آن بزرگوار دارد و اینگونه است که جناب عبدالعظیم حسنی، بخش قابل توجهی از روایاتی که از معصومین نقل می کند، راجع به مسأله ولایت علی بن ابیطالب و اهلبیت عصمت و طهارت است. 🔹 محدث بودن دومین ویژگی و خصیصه این مرد الهی، محدث بودن است، تحفظ بر حدیث، صیانت در این جایگاه ، بدین صورت که دین را همانطور که هست منتقل کنند، و حدیث را به عنوان یک منبع داشته باشند، اینها ویژگی های بارزی است که باید به آن توجه داشت و حوزه های علمیه نباید اجازه دهند هر کس از حدیث سخن بگوید! مگر این معانی والا را هر کسی می تواند تحمل کند و شرح بدهد؟ این احادیث از زبان امامی صادر می شود که عِدل قرآن است و لذا همانطور که قرآن ، متقن است، باید اتقان احادیث نیز حفظ شود و اینگونه از جایگاه حدیث سخن می گفت و حرف می زد و لذا اگر ما بخواهیم نکوداشتی داشته باشیم، باید این ویژگی ها شناخته شود. حدیث را در جایگاه خودش دیدن کار سختی است، اینکه امام معصوم در جواب سوالی که از معنای آیه: ﴿و بشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه﴾ پرسیدند، جواب فرمودند که افرادی که حدیثی را از ما شنیدند و هیچ چیزی اضافه و کم نکردند و همان چیزی که شنیدند را منتقل کردند، اینها مورد هستند، دلیل بر همین مورد است و این خصیصه را داشتند. 🔹 عرض دین ویژگی سوم، بحث عرض دین است، این شخصیت بزرگوار با صلابت و متانت در عرصه حدیث و دین ایستاد، و اتقان و ژرف نگری در عرصه دین را حفظ کرد، ولی شخصیتی با این عظمت، می داند که دین یک مقوله فوق العاده است، یک مساله ساده نیست، و این اتقان و ژرف نگری در متن دین را باید حفظ کرد و این نمی شود مگر اینکه انسان دین و اعتقادات خود را به یک معیار و شاخص معرفی نماید و از آن جایگاه، دین خود را بگیرد، اینکه اولین سوالش از امام معصوم علیه السلام در مورد توحید و اوصاف خداوند است همین عرض دین از جانب این بزرگوار در پیشگاه امام معصوم است، لذا باید توجه داشت که انسان حتی اگر حسنی هم بشود، باید خودش را به یک معیار و شاخص معرفی کند و نکوداشت این بزرگان به این است که این ویژگی ها را بشناسیم و معرفی کنیم و خودمان نیز به سمت این ویژگی ها قدم برداریم. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه دفاتر مرجعیت در پیوند بین مردم و مرجعیت پرداختند و در پایان مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام و المسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا