eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حکومت ثقلین 🔸 میلاد ذخیره جهان، حضرت حجت ابن الحسن العسکری (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه الأطیبین) را به خود آن حضرت تهنیت و به امت اسلامی تبریک و به جامعه بشریت تهنیت عرض می‌ کنیم؛ امیدواریم ذات أقدس الهی طلوع و ظهور آن حضرت را بشر و و تحقق عینی ره‌ آورد قرآن و عترت (علیهم السلام) قرار بدهد! 🔸 کارهایی که وجود مبارک ولی‌عصر (ارواحنا فداه) می ‌کند فراوان است؛ یکی اینکه و طاهرین که عِدل قرآن کریم‌ اند و قرآن ناطق ‌اند را برجسته‌ ترین مکتب و والاترین مرام قرار می‌ دهد. اینکه خدا در قرآن فرمود: ﴿وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾، که قرآن برجسته ‌ترین مصداق آن است و احادیث قدسی و روایات اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) برجسته‌ ترین نمونه ‌های آن‌ هستند، باید علماً و عملاً تحقیق بشود؛ هم محققان علمی معارف قرآن و عترت را خوب ارزیابی کنند و هم متحققان جامعه اینها را «از علم به عین آمد و ز گوش به آغوش» عملی کنند. این کار اول وجود مبارک ولی‌ّعصر (ارواحنا فداه) است. 🔸 وقتی ﴿وَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ شد این آیه ‌ای که فرمود: ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ عملی خواهد شد و جامعه، که حرف نهایی را می‌ زند و داور بین همه مکتب ‌هاست را هم می ‌فهمد و تحقیق می ‌کند و هم عمل می ‌کند. 📚 پیام نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فضیلت نیمه شعبان و همتایی آن با شب قدر از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نیمه شعبان، شب مبارکی است که در فضائل شباهت بسیاری به لیالی قدر دارد و همان‏گونه که در برتری شب‏های قدر فرموده‏ اند که «فإنّها لیلة آلی الله علی نفسه الا یردّ سائلاً له فیها ما لم یسأل معصیة.» 👇👇👇👇
فضیلت نیمه شعبان و همتایی آن با شب قدر از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: نیمه شعبان، شب مبارکی است که در فضائل شباهت بسیاری به لیالی قدر دارد و همان‏گونه که در برتری شب‏های قدر فرموده‏ اند که «فإنّها لیلة آلی الله علی نفسه الا یردّ سائلاً له فیها ما لم یسأل معصیة.» 🔸 حضرت ولی عصر(عج) و آخرین حجّت الهی که خیر اهل الارض زمان ماست، در سحرگاه نیمه شعبان سال 255 (ه. ق) چشم به جهان گشودند و این شب مبارک که میلاد موفور السرور آن حضرت است، احتمال دارد شب قدر نیز باشد، همان گونه که به برخی اعمال لیالی قدر در این شب نیز سفارش گردیده است. 🔸 نیمه شعبان، شب مبارکی است که در فضائل شباهت بسیاری به لیالی قدر دارد و همان گونه که در برتری شب های قدر فرموده اند که« فإنّها لیلة آلی الله علی نفسه الا یردّ سائلاً له فیها ما لم یسأل معصیة.» 🔸 در فضیلت شب نیمه شعبان نیز نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که خداوند در شب نیمه شعبان به اندازه ریگ های زمین و موی گوسفندان بندگانش را می آمرزد: این سخن، کنایه از فراوانی آمرزیده شدگان در این شب مبارک است. کلام نورانی دیگری از امام صادق(علیه السلام) نشان می دهد نیمه شعبان نیز در حدّ خویش، شب قدر و واجد یکی از درجات تقدیر امور است. ایشان در برابری این سنت با لیالی مبارکه قدر فرمود: «انّها اللیلة التی جعلها الله لنا أهل البیت بإزاء ما جعل لیلة القدر لنبینا صلی الله علیه و آله و سلم» همان طور که خداوند به پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم شب قدر مرحمت فرمود، به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد. حضرت آیت الله جوادی آملی درباره راز همتایی لیله میلاد امام زمان(عج) با شب قدربیان داشتند... . لینک کامل مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/u72752 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 293 🔸 سوغات: امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید؛ هرچند قطعه سنگی باشد.[1] [1] . إِذَا سَافَرَ أَحَدُكُمْ فَقَدِمَ مِنْ سَفَرِهِ فَلْیأْتِ أَهْلَهُ بِمَا تَیسَّرَ وَ لَوْ بِحَجَرٍ...(تفسیر العیاشی، ج1، ص277). 📚 مفاتیح الحیات ص 201. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ذکر مخلَصین 🔹 خیلی از موارد است كه انسان می ‌خواهد ببیند كه كدام «ذكر» بهتر است، گاهی هم سؤال می ‌كنند كدام «ذكر» را بگوییم ثواب آن بیشتر است؛ البته این در دعاها آمده و مشخص شده است؛ اینکه در ماه مبارك رمضان چه بگوییم, در ماه رجب چه بگوییم, در ماه شعبان چه بگوییم؛ اما آن ذكری كه انسان را به مقام می‌ رساند آن را قرآن مشخص كرد فرمود ما ابراهیم را, اسحاق را, یعقوب را, اینها را جزء بندگان مخلَصمان قرار دادیم: ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ﴾؛ اینها شدند مخلَص که «استخلصهم الله لنفسه»، شدند جزء عباد مخلَص, چرا؟ چون آنها هستند, خب ذكرشان چیست؟ چه چیزی می‌ گفتند؟ آیا «یا الله» می ‌گفتند؟ ذكرشان ذكر مبدأ بود؟ نه, ذكرشان بود، خدا را به عنوان «هو المرجع» به یاد می ‌آوردند؛ ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكری الدار﴾ ؛ به یاد معاد بودن! 🔹 اگر از ما بپرسند كه ما دو جواب داریم: ذكری كه ثواب بخواهیم ببریم، همین ها كه در كتاب‌ ها هست؛ اما بخواهیم راه اخلاص را طی کنیم و مخلَص بشویم، ! ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ﴾، سؤال:«ما تلك الخالصة»؟ آ‌ن خالصه چیست؟ حضرت ابراهیم، اسحاق و یعقوب چه صفت خالصه ‌ای داشتند؟ ﴿ذِكْرَی الدَّارِ﴾. 🔹 در بودن ریا نیست؛ یاد سؤال بودن, یاد جواب بودن, یاد قبر بودن, یاد برزخ بودن، این دیگر ذكر لب كه نیست، این یاد است نه نام؛ بنابراین ولو لب هم حركت نكند آدم هر كاری كه می ‌كند باید مواظب باشد كه باید جواب بدهد، انسان هر حرفی که می ‌زند, هر كاری که می‌كند باید به این ذكر و به این ذُكر و به این یاد باشد كه من باید جواب بدهم، آن وقت كارش یا واجب است یا مستحب, دیگر حرام و مكروه را كه آدم نمی‌ تواند با یاد معاد انجام بدهد! این شخص یا كار واجب انجام می‌ دهد یا كار مستحب, این راه مخلَص شدن است این است. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 17 تاریخ: 1393/03/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 294 🔸 لزوم همسفر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: همسفرت را بیاب و بشناس؛ آن‌گاه سفر كن.[1] رسول خدا ص در وصیتش به علی ع فرمود: ای علی! به تنهایی سفر نكن، چرا كه شیطان، همراه تنهاست.[2] رسول خدا ص می ‌فرماید: بدترین مردم كسانی‌ اند كه به تنهایی سفر كنند.[3] امیرمؤمنان ع می ‌فرماید: با كسی مسافرت نكن كه برای تو به اندازه ‌ای كه تو برای او ارزش قائل هستی احترام نمی ‌بیند.[4] [1] . جَاءَ رَجُلٌ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ ص... فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص... الرَّفِیقَ ثُمَّ السَّفَرَ (الجعفریات، ص164؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص209). [2] . فِى وَصِیةِ رَسُولِ اللَّهِص لِعَلِىٍّع لا تَخْرُجْ فِى سَفَرٍ وَحْدَكَ، فَإِنَّ الشَّیطَانَ مَعَ الْوَاحِدِ... (الكافى، ج8، ص303). [3] . ألا أنَبّئكُم بِشّرِ الناسِ؟ قَالُوا: بَلَی یا رَسول الله! قال: مَنْ سَافَرَ وَحْدَهُ... (الفقیه، ج2، ص277). [4] . لا تَصْحَبَنَّ فِى سَفَرِكَ مَنْ لا یرَی لَكَ مِنَ الْفَضْلِ عَلَیهِ كَمَا تَرَی لَهُ عَلَیكَ (الكافى، ج4، ص286). 📚 مفاتیح الحیات ص 201. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 انتظار

🔸 هر عبادتی به اندازه نفوذش اثر دارد. از بهترین عبادات است؛ زیرا معنای انتظار آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. 📚 پیام به همایش دکترین مهدویت تاریخ: 1400/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال آیت الله حاج سید محمد علی طباطبایی ▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی با صدور پیامی ارتحال عالم و فقیه اهل بیت علیهم السلام و مسئول دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در استان خراسان آیت الله حاج سید محمد علی طباطبایی را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است: انا لله وانا الیه راجعون ارتحال عالم و فقیه أهل البیت (علیهم السلام) و خدوم در راه أحیاء حوزه های علمیه و اهتمام بخشنده به امور مردم و مسئول دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در استان خراسان رضوی حضرت آیة الله حاج سید محمد علی طباطبایی طاب ثراه را به ساحت حضرت بقیة الله الأعظم (عج) و جامعه ایمانی خراسان رضوی (علیه السلام) و به خاندان علم و معنویت و سیادت طباطبایی تسلیت و از درگاه الهی برای آن بیت شریف صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم. قم ـ دفتر مرجعیت علمی و دینی آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
توصیه آیت الله العظمی جوادی آملی به مسافران نوروزی /عامل اصلی تصادفات، غرور و خودخواهی افراد است به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ به مناسبت شروع ایام تعطیلات سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی هموطنان عزیز، گزیده‌ ای از توصیه‌ های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مسافران نوروزی را از نظر می‌ گذرانیم. ایشان در ابتدای سخن بعد از طرح مسئله آسیب ‌شناسی درونی و بیرونی انسان به مسئله پرهیز از اشاره كرده و بیان داشتند: 👇👇👇👇
توصیه آیت الله العظمی جوادی آملی به مسافران نوروزی /عامل اصلی تصادفات، غرور و خودخواهی افراد است به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ به مناسبت شروع ایام تعطیلات سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی هموطنان عزیز، گزیده‌ ای از توصیه‌ های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مسافران نوروزی را از نظر می‌ گذرانیم. ایشان در ابتدای سخن بعد از طرح مسئله آسیب ‌شناسی درونی و بیرونی انسان به مسئله پرهیز از و_خودخواهی اشاره كرده و بیان داشتند: 🔸 نکته‌ ای که هم مربوط به سفر و ایام نوروز است و هم خود ما هم و مربوط به تمام سال می شود، این است که ما باید آسیب ‌شناسی داشته باشیم و دشمن ‌شناسی داشته باشیم، ما همه آسیب‌ ها و دشمن‌ های بیرونی را و برون‌ مرزی را به حساب می ‌آوریم و درصدد درمان آن هستیم، جاده را حساب می ‌کنیم، خودرو را حساب می‌ کنیم، راهنمایی و رانندگی را حساب می ‌کنیم، سرعت مجاز و غیر مجاز را حساب می‌ کنیم، حقّ تقدم را حساب می ‌کنیم ،همه اینها لازم است، اما اینها حدّاکثر بیست درصد یا ده درصد آسیب های جاده ای مربوط به اینها می باشد، هشتاد یا نود درصدش مربوط به _داخلی است که آن شناخته ‌شده نیست و آن ، ، اینکه من باید جلو بروم، کمالم در این است که تند بروم و مواردی از این دست می باشد. 🔸 ایشان ادامه دادند: ما باید این و اگر نشناختیم، صد درصد زیانبار است، چرا که او انسان را تحریک می ‌کند، می ‌گوید شما این کار را بکن، حالا زود رفتی به کجا رسیدی؟! چطور شد؟! چه کسی می‌ گوید زود برو؟ عقل می‌ گوید یا هوس می‌ گوید؟ اینها که در جاده می ‌روند، اینها که حادثه‌ سازند، همه ‌شان خیال می ‌کنند حقّ تقدم دارند، این طور نیست! بر فرض شما جلو رفتید چه کمالی است؟ چه فضیلتی است؟ اینجا مگر المپیاد ریاضی است، شما اول بشوید؟! 🔸 معظم له ادامه دادند: البته ، جاده باید خوب باشد، اما در همین جاده، همین خودرو، آدم‌ های عاقل سالیان متمادی همین راه را رفتند بدون تصادف، الآن راننده‌ های محترمی وجود دارند که در طول سی سال ممکن است یک تصادف نداشته باشند، یک راننده و همین جاده را با همین اتومبیل بدون تصادف طی می ‌کند برای اینکه او دشمن درونی را شناخته و آن را مهار کرده است. 🔸 ایشان سپس با اشاره به کلامی از امیرالمومنین علیه السلام، اظهار داشتند: این بیان نورانی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) است که فرمود: «الهویٰ شریک العمیٰ» یک انسان نابینا اگر بخواهد پشت فرمان بنشیند، خطرش قطعی است؛ یک انسان و هم پشت فرمان بنشیند، همین است؛ بیان معصوم است که هواخواهی یک نحو کوری است و کور اگر پشت فرمان بنشیند، تصادف قطعی است. ما این و را، این سفاهت را که خیال می ‌کنیم اگر کسی تند براند هنرمند است، یا به کمال رسیده، تا این را نشناسیم آن نود درصد خطرات را نمی ‌شناسیم. 🔸 معظم ‌له در پایان سخنانشان بر ضرورت شناخت دشمن درونی انسان تأکید کردند و اذعان داشتند: مسبّب این تصادفات جز دشمن درون نیست، تمام مشکل در درون خود ماست، ما اگر واقعاً این مشکل و اینها را حل کنیم، اگر واقعاً دشمن درونی را بشناسیم، نه تنها در نوروز، بلکه در کلّ سال محفوظیم؛ نه تنها در مسافرت، که در حضر هم محفوظیم؛ نه تنها در مسائل عادی ، که در مسائل هم محفوظیم. 📚 دیدار با مسئولین راهنمایی و رانندگی تاریخ: اسفند 1391 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تعالیِ عُمر 🔹 [امیدواریم که] پایان سال را با عظمت و رحمت بگذرانیم. این را مستحضرید که معنای این نیست که زمین چون یک بار به دور شمس می گردد برای ما عید است، ما وقتی عید داریم که ، وگرنه زمین به دور آفتاب می گردد، به ما چه؟! آن متحرّکی است که از آغاز شروع کرده و به انجام رسیده است، ما اگر و حرکت بودیم و به مقصد رسیدیم برای ما عید است! ما عمرمان وقتی کامل است که از جایی شروع بکنیم و به جایی برسیم؛ نه اینکه زمین از ‌جایی حرکت بکند و به دور شمس بگردد، آن وقت عمر ما زیاد بشود! 🔹 کسی پنجاه سال عمر دارد که پنجاه مطلب علمی در دست او باشد؛ نه اینکه زمین پنجاه بار به دور آفتاب بگردد، این آقا بشود پنجاه سال! تمام حیثیت و عمر ما به آن ماست که امیدواریم ـ إن شاء الله ـ برکات نصیب جامعه اسلامی بشود و این جامعه اسلامی را عزیز کند، حکیم کند، کریم کند و ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ کند تا صاحب اصلی اش ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور نماید! 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 13 تاریخ: 1394/12/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دشمن درون 🔸 تمام مشکل در درون خود ماست، ما اگر واقعاً این مشکل و اینها را حل کنیم، اگر واقعاً دشمن درونی را بشناسیم، نه تنها در نوروز، بلکه در کلّ سال محفوظیم. 🔹 نه تنها در مسافرت، که در حضر هم محفوظیم؛ نه تنها در مسائل عادی ، که در مسائل هم محفوظیم. 📚 دیدار با مسئولین راهنمایی و رانندگی 🗓 تاریخ: اسفند 1391 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 295 🔸 لزوم همسفر امام باقر (علیه السلام) می‌ فرماید: با همسطح خود همسفر شو، زیرا سفر با كسی كه هزینه تو را می‌دهد مایه خواری موٴمن است.[1] امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: با كسی مسافرت كن كه او مایه زینت تو باشد؛ نه اینکه تو مایه زینت او باشی.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: همسفرانی برگزینید كه دخل و خرجشان با شما همسانی داشته باشد تا خوار نشوید.[3] [1] . إِذَا صَحِبْتَ فَاصْحَبْ نَحْوَكَ وَ لا تَصْحَبَنَّ مَنْ یكْفِیكَ، فَإِنَّ ذَلِكَ مَذَلَّةٌ لِلْمُؤْمِنِ (الكافى، ج4، ص286). [2] . اصْحَبْ مَنْ تَتَزَینُ بِهِ وَ لا تَصْحَبْ مَنْ یتَزَینُ بِكَ (الفقیه، ج2، ص278). [3] . عَنْ أَبِى بَصِیرٍ، قَالَ: قُلْتُ لأَبِى عَبْدِ اللَّهِع: یخْرُجُ الرَّجُلُ مَعَ قَوْمٍ مَیاسِیرَ وَ هُوَ أَقَلُّهُمْ شَیئاً، فَیخْرِجُ الْقَوْمُ النَّفَقَةَ وَ لا یقْدِرُ هُوَ أَنْ یخْرِجَ مِثْلَ مَا أَخْرَجُوا. فَقَالَ: مَا أُحِبُّ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ، لِیخْرُجْ مَعَ مَنْ هُوَ مِثْلُهُ (الكافى، ج4، ص287). 📚 مفاتیح الحیات ص 202. 🆔 @a_javadiamoli_esra