eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری مجلس ترحیم همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مجلس ترحیم بانوی صالحه و پرهیزگار حاجیه خانم روحی همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی، که سالیان متمادی یار و همراه معظم له در مسیر خدمت به قرآن و عترت بودند در تهران در مسجد امام عسکری (مازندرانی های مقیم تهران) و با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی، اساتید حوزه و دانشگاه و اقشار مختلف مردم برگزار گردید. ▫️ در این جلسه پس از قرائت قرآن و نوحه سرایی مداح اهلبیت حاج علی انسانی، حجت الاسلام و المسلمین زارع در تجلیل از مقام همسر مکرمه آیت الله العظمى جوادی آملی و همراهی ایشان با معظم له در خدمت به قرآن و مکتب سخنرانی نمود. ▫️در این جلسه علماء، فضلاء، طلاب و روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان دفاتر مراجع تقلید، مدیران حوزه های علمیه تهران، مسئولان لشکری و کشوری، آیت الله مصطفی محقق داماد، دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی،اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، دکتر صالحی امیری؛ مصطفی کواکبیان، محمد هاشمی، دکتر دژپسند، دکتر مناف هاشمی، حجت الاسلام والمسلمین ابطحی، حجت الاسلام و المسلمین اکرمی و جمعی دیگر از شخصیت های سیاسی، فرهنگی، نظامی و انتظامی کشور حضور داشتند. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 7 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی این‌چنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 7 🔹 سلوك الهی همان‌طوری كه مستحضرید، مراحل علمی و مراحل عملی دارد كه تا حدودی بخشی از این مراحل عملی گذشت. در مراحل علمی این‌چنین نیست كه هیچ كسی راه نداشته باشد یا همگان راه داشته باشند یا مراتب همگان یكسان باشد. همان‌طوری كه در علوم حصولی چه نقلی و چه عقلی مراتب متعدّد و متفاوت است، در علم حضوری مراتب و مراحل متعدّد و متفاوت است، سلوك الهی هم این‌چنین است؛ بعضی‌ها می‌خواهند طبق براهین نقلی بفهمند، بعضی‌ها می‌خواهند طبق براهین عقلی بفهمند و برخی‌ها هم طبق هر دو برهان و طبق دستوری كه به سالكان الهی داده شد، می‌خواهند ببینند و برسند. 🔹 در علوم حصولی بعضی‌ها مطلبی را براساس تقلید عالم‌ هستند و از كسی كه شایسته مرجعیت است تقلید می‌كنند؛ این علم، علم صحیحی است، منتها تقلیدی است. برخی‌ها وارد مراكز علمی می‌شوند و چیزی را در حدّ اجتهاد تجزّی می‌فهمند که می‌شوند مجتهد متجزّی، برخی‌ها از این مرحله بالاتر می‌روند و می‌شوند مجتهد مطلق، اینها عالِم‌ هستند; ولی آن كسی كه مجتهد مطلق است دو قسم است: یا در همان اجتهاد مطلق می‌ماند که این می‌شود جزء علما، تعبیراتی نظیر اینكه ﴿إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ﴾ و مانند آن شامل حال اینها هم می‌شود، اینها هم آثار علمی و هم بركات عملی دارند؛ از این مرحله بالاتر، یعنی از عالِم و مجتهد بالاتر كسی است كه قائم به اجتهاد باشد و قائم به علم باشد؛ نه تنها عالِم باشد، بلكه قیم علم باشد، قوام او به علم باشد و قوام علم هم به او باشد که از اینها قرآن به عنوان قائم به علم یاد می‌كند: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾. ما قومی به نام تازی و فارسی، عرب و عجم و سریانی و یونانی و مانند آن داریم، امّا قوم عالِم و عاقل نداریم! قوم عالم، یعنی قائم به علم! قوم عاقل، یعنی قائم به عقل! آن‌كه قائم به علم است، هرگز كار سفیهانه و جاهلانه از او نشأت نمی‌گیرد... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/0ZQPM 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ، وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ، وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ، يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ. خدایا بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1443 🔹 خودِ ملکوتی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خودِ ملکوتی 🔹 عقل كه با آمیخته است و آن عقلِ عملی كه خدا او را مُلهم كرده به فجور و تقوا, نورانیتی است در درون انسان، موجود مجرّدی است در درون انسان كه خدا این را به ما تملیك نكرد, این را به ما داد كه ما از این چراغ استفاده كنیم؛ مثل اینكه چراغی را دیگری می ‌دهد می‌ گوید آقا این چراغ را بگیر و این راه را برو، دیگر تملیك نكرده, این چراغ را به او به عنوان امانت داده، حالا اگر او شیشه این چراغ را بشكند یا این شیشه را غبارآلود كند كه نور این چراغ به جایی نرسد خب به این چراغ ظلم كرده، به صاحب چراغ ظلم كرده و حقّ دیگری را برده است. 🔹 آن ﴿فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا﴾ مِلك ما نیست، آن ﴿وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ٭ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا﴾ است مِلك ما نیست. اگر كسی در بخش اندیشه به آن عقل اهانت كند، به آن خودی که امانت الهی است ظلم كرد؛ اگر در بخش انگیزه, شهوت و غضب به آن عقلی كه «عُبد به الرحمن»، تعدّی بكنند، او را به بند بكشند و خودشان امیر قافله بشوند، به آن خود ظلم كردند. ما دو خود داریم: یك خود كه امانت الله است و یك خود كه به حسب ظاهر مِلك ماست. در سوره مباركه «حشر» و در سوره مباركه «آل‌عمران» بین این دو خود فرق گذاشته است؛ در سوره «حشر» فرمود اینها چون خدا را فراموش كردند خدا اینها را از یاد خودشان برد و اینها خودشان را فراموش كردند: ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، آن گاه در آیه دیگر درباره همین افرادی كه خودشان را فراموش كردند فرمود اینها فقط به فكر خودشان ‌اند: ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾. 🔹 خب چطور می ‌شود كه فرمود اینها خودشان را فراموش كردند بعد فرمود اینها فقط به فكر خودشان ‌اند؟ این كدام خود است كه انسانِ معصیتكار به فكر اوست و آن كدام خود است كه انسان تبهكار او را فراموش كرده است؟ خدای سبحان این را به ما داد كه ما با آن زندگی می ‌كنیم اما آن اوصافی دارد مَلكاتی دارد حقوقی دارد كه ما امینِ آن هستیم كه باید را حفظ بكنیم. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 27 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/s18Oi لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 28 🔸 این صائم سالك است كه ماه مبارك رمضان را شرف می ‌بخشد. 🔸در دعاهایی كه از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در بخش پایانی ماه مبارك رمضان به عنوان دعا و وداع مطرح است این است كه به خدای سبحان عرض بكند «اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِیاک» خدایا آن توفیق را بده كه ماه مبارك رمضان مشحون به عبادت ما بشود ما چیزی فارق نبینیم هیچ ذره‌ ای از زمان ماه مبارك رمضان بدون عبادت نگذرد. 🔸 «وَ زَینهُ بِطاعَتِنا لَکْ» خدایا این ماه مبارك رمضان را مزین كن زیور بده به طاعت ما یعنی این زمان به اطاعت متضمن مزین می‌شود این صائم سالك است كه ماه مبارك رمضان را شرف می‌بخشد چه شرفی دارد انسان با هویت قرآنی كه می‌تواند آبروی ماه مبارك رمضان را حفظ بكند. 📚 حکمت عبادات، ص 137. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام سجاد (سلام الله علیه): 🔸 السَّلَامُ عَلَیک مَا کانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیک، وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیک. 🔸 السَّلَامُ عَلَیک وَ عَلَى فَضْلِک الَّذِی حُرِمْنَاهُ، وَ عَلَى مَاضٍ مِنْ بَرَکاتِک سُلِبْنَاهُ. سلام بر تو اى ماهى كه ما ديروز خيلى حريص بوديم كه شما بيائى و فردا هم خيلى مشتاقيم كه زيارتتان كنيم ، اينطور نيست كه بعنوان يك اداء وظيفه اين مراسم توديع را انجام بدهيم . سلام بر تو و فضيلت تو ، سلام بر تو و بركات تو . 📚 حکمت عبادات، ص 215. 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 8 🔹 سلوک الهی بخشی مربوط به نظر و بخشی هم مربوط به عمل هست که تا حدودی فرق اینها و مراتب هر کدام اجمالاً اشاره شد. در سلوک عملی آنچه از «مناجات شعبانیه» برمی‌آید، مقاطع مختلفی بود که در نوبت قبل گذشت. امّا آنچه مربوط به سلوک نظری است این است که اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شود، باید یک سلسله نظم‌های منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود. 🔹 این منطق معروف ارسطویی که حکمت مشّاء با آن کار می‌کند، این فقط می‌تواند در فقه، در اصول، در اخلاق، در کلام و در حکمت مشّاء کاربرد داشته باشد؛ زیرا محور منطق مشّاء مفهوم است و این علوم یاد شده با مفاهیم کار دارند، با مفهوم می‌شود منطق را استخدام کرد و از منطق کار گرفت؛ امّا وقتی سخن از مصداق و عین خارجی شد، منطق ارسطو باز پاسخگو نیست؛ لذا برای حکمت متعالیه که سخن از «حَمْل» «حقیقت و رقیقت» به میان می‌آید، منطق مشّاء کافی نیست و از حکمت متعالیه اگر بگذریم به مراحل عرفان نظری برسیم حتی منطقی اگر برای حکمت متعالیه تبیین شود کافی نیست. توضیح مطلب این است که اقسامی برای «حَمْل» مطرح است که تا کنون پنج قِسم آن به دست آمده است، البته این حصر، حصرِ استقرائی است نه حصر عقلی و ممکن است دقیق تر و بیش از این هم ممکن باشد. 🔹 قسم اول همان اتحاد ذاتی است که بین دو مفهوم است؛ یعنی «حَمْل» اولی ذاتی است که موضوع و محمول هر دو مفهوم می باشند؛ نظیر «حَمْل» حدّ بر محدود که تفاوتشان به اجمال و تفصیل و مانند آن است. موضوع مفهوم است، محمول هم مفهوم است و در فضای ذهن این دو به هم گِره می‌خورد و به خارج هم راه ندارند که این می‌شود «حَمْل» اولی ذاتی. قسم دوم «حَمْل» شایع صناعی است که از طرف موضوع مصداق خارجی است و از طرف محمول مفهوم است، البته مصداق خارجی‌ که می گوییم، یعنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/SQd4G 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ، وَ ارْزُقْنِي فِيهِ التَّوْفِيقَ وَ الْعِصْمَةَ، وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ، يَا رَحِيماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ. خدایا مرا در این ماه با رحمتت فروگیر، و توفیق و خود نگهداری نصیبم کن، و از تیرگیهای تهمت دلم را پاک گردان، ای مهربان به بندگان با ایمان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1443 🔹 عید اولیا 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید اولیا 🔹 اگر کسی ماه مبارک رمضان را به عنوان دانست، چه اینکه در دعای وداع امام سجاد (سلام الله علیه) آمده است، این را گرامی می‌ دارد و به آن سلام عرض می‌ کند می‌ گوید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا شهر الله الاکرم و یا عِیدَ أَولِیاءِ اللهِ» و در هنگام وداع، نگران و مضطرب است. کردن ماه مبارک رمضان برای آن کسی است که با ماه مبارک رمضان بود، در خدمت روزهایش بود با روزه و در خدمت شب‌ هایش بود با نماز شب و دعا و مناجات؛ امّا اگر کسی ـ معاذالله ـ در خدمت ماه مبارک رمضان نبود چگونه با آن وداع کند؟! اگر با آن همراه نبود آن را درک نکرد و با آن بدمهری کرد چگونه آن را وداع کند؟! 🔹 چون ذات اقدس الهی ماه مبارک رمضان را به نزول قرآن ستود فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ﴾ یعنی ماه مبارک رمضان را به ماه روزه معرّفی نکرد بلکه به معرّفی کرد، معلوم می ‌شود که اصالت برای قرآن است، زیرا ماه مبارک رمضان و روزه ماه مبارک رمضان جزء ره ‌آورد قرآن است. اگر کسی ماه مبارک را احیا کرد شب قدر را احیا کرد قرآن را احیا کرد، خویشتن را احیا کرده است؛ اینها اند همواره زنده‌اند، اگر کسی با وجه ‌الله که است مأنوس بود و از این آب حیات جرعه‌ نوشید، زنده می‌ شود. 🔹 فضیلت کمتر از ماه مبارک رمضان نیست، فضیلت روز عید فطر کمتر از روزهای ماه مبارک رمضان نیست، چون جایزه این یک ماهه را در شب و روز عید فطر عطا می ‌کنند. ما بکوشیم که از ذات اقدس الهی که ﴿یدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ﴾ است خود را دریافت کنیم. 📚 رمضان و ضیافت الهی جلسه 15 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 28 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/0RNnY لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 29 🔸 باید به تعهدی كه بین ما و رمضان است وفا كنیم! 🔸 امام سجاد ( علیه السلام ) فرمود : «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا» و از اینكه منصرف شد و از ما فاصله گرفت، ما را به وحشت انداخت. ما دوست مهربان و پر بركتی را از دست می ‌دهیم، لذا به وحشت می ‌افتیم. از این رو بود كه آخر ماه مبارك رمضان كه می ‌شد، اولیای خدا احساس غربت می ‌كردند. ما باید حقی كه او بر عهده ما دارد رعایت كرده حرمتی كه در پیش ما دارد ارج بنهیم . باید به تعهدی كه بین ما و اوست وفا كنیم. آنگاه چون این دوست عزیز از ما جدا می ‌شود ما چنین می ‌گوییم: سلام بر تو ای بزرگترین ماه كه به خدا انتساب داری و سلام بر تو ای عید اولیای الهی . این سلام، است . 🔸 «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الأَوْقَاتِ وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الأَيَّامِ وَ السَّاعَات» امام سجاد (علیه السلام) چندین بار به این ماه سلام می ‌كند. ماه رمضان اگر زمانی گذرا بود و باطن و سرّ و حقیقت و روح نداشت، ولی الله به او سلام نمی ‌كرد! این گفته‌ های معرفتی ـ معاذ الله ـ نظیر اشعار خیالی شعرا نیست كه بر خطابه های خیالی حمل شود كه مثلا ً به كوه و یا آثار مخروبه خطاب می ‌كنند. بیان حضرت این است كه ما خیلی دوست و رفیق، داشته و داریم؛ اما هیچ دوستی به عظمت این ماه نبوده. ماهی كه نه هیچ روزی مثل روزهای آن و نه شبی چون شب‌ های آن بود. 📚 برگرفته از كتاب حكمت عبادات لینک مطلب: https://b2n.ir/w12678 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن عرض تسلیت رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی جوادی آملی به محضر ایشان، برای معظم له آرزوی صحت و سلامتی فرمودند. لینک خبر: https://b2n.ir/z19924 http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra