eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یگانه 🔹 وقتی آن فرد درباره سوال کرد حضرت فرمود: «هُوَ الَّذِی أَنتُم عَلَیه»؛ یعنی همین كه می‌گویید «لا اله الا الله»، خدا یكی است، شریك ندارد و مانند آن. اینكه می ‌گویند: «یكی بود یكی نبود، غیر از خدا هیچ كس نبود»؛ این جمله دومی، تفسیر اولی است. یكی بود معلوم است؛ اما یكی نبود؛ خدا یكی ای نیست كه دومی داشته باشد. یكی بود؛ یعنی همین خدا كه یكی بود، یكی عددی نبود: «واحِد لا بِعَدَد». 🔹 خدا یكی نیست مثل اینكه می گوییم یك درخت یك انسان یك ستاره یك شمس یك قمر؛ یعنی یكی عددی نیست كه زیرمجموعه كمّ باشد. یكی بود اما یكی نبود؛ یعنی یكی شخصی الهی بود، یكی عددی نبود، آن‌گاه این عبارت را جمله بعد که «غیر از خدا كس دیگری نبود» تفسیر می کند. اینكه می‌گوییم خدا یكی بود، آن طور یکی ای نیست كه می گوییم زید یكی بود، عمرو یكی بود، آسمان یكی بود، درخت یكی بود، قمر یكی بود، شمس یكی بود، بلکه یكی بود اما یكی نبود؛ یعنی وحدت او وحدت عددی نبود. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 27 تاریخ: 1393/09/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 352 🔸 مرز صلهٴ رحم ... جَهْم بن حُمَید از امام صادق (علیه السلام) پرسید: خویشاوندانی كه مخالف عقیده دینی من هستند آیا حقّی بر عهده‌ام دارند؟ فرمود: آری، حق خویشاوندی دارند كه هیچ چیزی آن را قطع نمی ‌كند و اگر با تو هم‌ عقیده باشند دو حق دارند: حق رحم و حق اسلام.[1] [1] . عَنِ الْجَهْمِ بْنِ حُمَیدٍ قَالَ: قُلْتُ لأَبِى عَبْدِ اللَّهِع: تَكُونُ لِىَ الْقَرَابَةُ عَلَی غَیرِ أَمْرِى، أَ لَهُمْ عَلَىَّ حَقٌّ؟ قَالَ: نَعَمْ حَقُّ الرَّحِمِ لا یقْطَعُهُ شَىْ‏ءٌ وَ إِذَا كَانُوا عَلَی أَمْرِكَ كَانَ لَهُمْ حَقَّانِ: حَقُّ الرَّحِمِ وَ حَقُّ الإِسْلام (الكافى، ج2، ص157). 📚 مفاتیح الحیات ص 239 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صراط حق 🔹 هر دینی فروعات خاصّ خودش را دارد؛ نمازش مخصوص، قبله ‌اش مخصوص، روزه ‌اش مخصوص، اینها فروعات خاص هر دین است؛ ولی مجموعاً هر دینی، است و صراط مستقیم هم یكی است؛ این‌طور نیست كه صراط‌های مستقیم داشته باشیم. بیان قرآن این است كه خدا بر صراط مستقیم است: ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾؛ تمام كارهای خدای سبحان بر صراط مستقیم است، وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است. این ‌چنین نیست كه ما چند صراط مستقیم داشته باشیم که یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است یكی هم راه‌ های مستقیمی كه راه انبیا بر آن است، اینكه نیست. ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ كه شد، همه انبیا هم هستند. 🔹 در سوره مباركه «آل ‌عمران» هم گذشت كه تنها و مقبول نزد خدا است: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾ لذا دین نه تثنیه دارد نه جمع، صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; صراط یكی است، دین یكی است، اسلام یكی است، آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً﴾ راه‌ های فرعی است كه هر كدام از اینها باز به همین برمی‌گردد؛ این‌طور نیست كه ما چند صراط داشته باشیم. در سوره مباركه «انعام» فرمود: ﴿وَهذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِیماً﴾؛ این راه مستقیم الهی است كه همان ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست همان ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ است كه واحد است و كثیر نیست. 🔹 چون خدا بر است همه انبیا هم بر همین صراط ‌اند. آنچه در سوره مباركه «نساء» بود این بود كه ﴿مَن یطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم﴾، اینها چه كسانی ‌اند؟ ﴿مِنَ النَّبِیینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾؛ همه اینها همسفران همین راه ‌اند؛ این ‌طور نیست كه انبیا دارای صراط‌ های گوناگون باشند زیرا اگر این‌چنین باشد كه كسی همسفر انسان نیست؛ اگر همه انبیا همسفرند، اگر همه اولیا همسفرند، اگر همه شهدا و صدّیقین همسفرند، معلوم می ‌شود راه یكی است زیرا اگر صراط‌ها متعدّد باشند و هر پیامبری صراط خاص خودش را داشته باشد او دیگر نیست. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 3 تاریخ: 1392/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 353 🔸 مراتب خویشاوندی (اولویت در صلهٴ رحم) با توجه به گسترهٴ پیوند خویشاوندی از یك سو و ناتوانی انسان‌ ها در رعایت آن با همه خویشاوندان از سوی دیگر، در آیات و روایات به رعایت ترتیب در پیوند خویشاوندی توجه شده است.[1] بر پایه روایات یاد شده مراتب صله رحم به شرح زیرند: 1. پدر و مادر و از این دو نیز مادر مقدم است؛ 2. برادران و خواهران؛ 3. دیگر اقوام نسبی (عشیره: عموها، عمه‌ ها، عموزاده ‌ها و...)؛ 4. بستگان سببی (دامادها و...) كه تفصیل آن خواهد آمد. البته ازدواج زمینه لحوق سبب به نسب را فراهم می ‌كند. [1] . سورهٴ بقره، آیات 180 و 215. 📚 مفاتیح الحیات ص 240 🆔 @a_javadiamoli_esra
کلمات حکیمانه رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح هفتاد و نهمین کلمه قصار نهج البلاغه بیان داشتند: حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّی كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ» ... 👇👇👇👇
کلمات حکیمانه رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح هفتاد و نهمین کلمه قصار نهج البلاغه بیان داشتند: حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّی كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ» فرمود کلمات رفتار حکیمانه گفتار حکیمانه نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید نگاه نکنید که گوینده این کلمه حکیمانه خود عمل می‌ کند یا عمل نمی ‌کند. 🔸 اینکه فرمودند: «اُنْظُرْ إِلَی مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ قَال‏» این فقط در مسائل علمی است، در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را خود قرار بدهد در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَی مَا قَالَ‏» مطرح است و «انظر إلی من قال»، هم ببینید که چه گفت هم ببیند که چه کسی گفت؟ اگر بخواهید به او دل بسپرید و او را اسوه قرار بدهید و اگر خواستید فقط از و گفتار او استفاده کنید اینجاست که فرمودند: «انْظُرْ إِلَی مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ قَال‏». لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/m85968 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/08/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جهد پویا 🔹 ﴿إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَی﴾ یعنی این طور نبود كه او قبطی باشد و از آل ‌فرعون باشد جزء درباریان فرعون باشد، بلكه از قوم موسی بود جزء بنی ‌اسرائیل بود؛ یا اینکه ﴿مِن قَوْمِ مُوسَی﴾ بود یعنی از كسانی بود كه به موسای كلیم (سلام الله علیه) ایمان آورد. یا سِمَتی داشت كه از ناحیه آن سِمت, بَغی و ستم را روا می ‌داشت یا همین ستم سرمایه‌ داری بود، می ‌گرفت تظاهر به ثروت می ‌كرد عواطف را می‌ رنجاند و امثال اینها، وگرنه آدم تلاش و كوشش بكند یعنی داشته باشد و ، این از است. چنین سرمایه ‌داری است یعنی كسی كه فكر اقتصادی ‌اش را به كار ببندد مشكل جامعه را حل بكند گرانی را حل بكند تورّم را حل بكند خودش هم مثل افراد دیگر زندگی بكند. این تلاش در تولید و قناعت در مصرف (جمع بین این دو) از است و انسان راحت هم زندگی می ‌كند. 🔹 تلاش در تولید و قناعت در مصرف، انسان را نزد محبوب می ‌كند نزد محبوب می ‌كند نزد محبوب می‌ كند نزد محبوب می ‌كند، خب چه چیزی بهتر از این؟! از آن طرف فرمود اگر تظاهر به ثروت كردید فرشته‌ها می‌گویند: «یا أَفْسَقَ الْفَاسِقِینَ أَینَ تُرِیدُ»؛ كجا می ‌خواهی بیایی؟! یك وقت است و محمود است مثل فرح شهدا كه ﴿فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ﴾ این محمود و ممدوح است؛ یا یك وقت انسان با عبادت خوشحال می‌ شود كه «قُرَّةُ عَینِی فِی اَلصَّلاَةِ» این فرح, محمود و ممدوح است اما یك وقت با تظاهر به برج‌ سازی و امثال برج ‌سازی فرحناك است که اینجا ﴿إِنَّ اللَّهَ لاَ یحِبُّ الْفَرِحِینَ﴾. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 29 تاریخ: 1391/08/14 🆔 @a_javadiamoli_esra