💠 مفاتیح الحیات
#شماره 373
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 استمرار نیكی به پدر
امام رضا (علیه السلام) ضمن توصیه به دعا برای پدر پس از مرگ وی میفرماید: روایت شده كه هركس در حیات پدرش با او نیكی كند ولی پس از وفاتش برای او دعا نكند خدا او را «قاطع رحم» نام می نهد.[1]
[1] . عَلَیكَ بِطَاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ... وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَیهِمْ، فَإِنَّهُ رُوِىَ أَنَّهُ مَنْ بَرَّ أَبَاهُ فِى حَیاتِهِ وَ لَمْ یدْعُ لَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ سَمَّاهُ اللَّهُ عَاقّاً (فقه الرضاع، ص334؛ بحار الانوار، ج71، ص77).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 249
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
عظمت مسلم بن عقیل▫️ اگر مسلم بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی»... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #پادکست 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عظمت مسلم بن عقیل▫️ فاصله بین مكه تا كوفه سیصد فرسخ بود و وجود مبارك ابی عبدالله، مسلم بن عقیل را به عنوان #نماینده_رسمی خود از مكه به كوفه فرستاد. در این مدّت كوتاهی كه مسلم در كوفه بود، عده زیادی وجوهات و سهم امام خدمت مسلم داده بودند كه او بتواند تجهیزات نظامی را به دستور ابی عبدالله فراهم كند. ▫️ ببینید #عظمت_مسلم_بن_عقیل در چیست؟ مسلم بن عقیل را با نیرنگ به دام انداختند همان كار جاهلی؛ با فریب او را دستگیر كردند، همان كار جاهلی؛ وقتی به «دارالاماره» رفت به عمر سعد گفت پس وصایای من را گوش كنید. عمر سعد رو برگرداند، دوباره تكرار كرد كه شما وصایای من را گوش كنید. دیدند مسلم بن عقیل اشك می ریزد، گفتند یك سلحشور جنگجو یا می كُشد یا كُشته می شود، اشك برای چیست؟ گفت اشك برای خودم نیست، شما به جای #مهمان_نوازی خیانت كردید، تمام این بدنم آسیب دیده است، لبان مطهرم آسیب دیده است، در برابر این نامردی های شما هیچ اشك نریختم، گریهام برای این است كه من در یك نامه رسمی برای مولایم حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب نوشتم كه این مردم بیعت كردند شما به طرف كوفه حركت كنید، اگر حسین بن علی به اعتماد نامه من به كوفه بیاید، با زن و بچه بیاید، گرفتار شما بشود، من چه كنم؟! ▫️ وصایای خود را ارائه كرد فرمود كه شما كه در جنگ بر من مسلّط نشدید با فریب گرفتید، این سلاح های جنگی من مِلك من است، من مقداری كه در این شهر شما بودم برای تهیه زندگی ام قرض دارم سلاح های جنگی مرا بفروشید و قرضم را ادا كنید. پول فراوانی در اختیار مسلمبن عقیل بود! آن پول به عنوان #وجوه_شرعی، سهم امام در اختیار او بود كه به ابی عبدالله تسلیم كند، در آن مال تصرّف نكرد، فرمود من در مصارف شخصی ام مقروضم. ▫️ بنا شد سرِ مطهر ا و را از پیكر جدا كنند، خواستند پشتبام دارالاماره ببرند، دیدند اصلاً ترس در پیكر مطهر مسلم بن عقیل نیست، لبان او به ذكر حق گویا بود. وقتی بالای دارالاماره بردند، رو كرد به طرف مكّه، زیر شمشیرِ قاتل گفت: «السلام علیك یا ابا عبدالله یا حسین». آن قاتل جسارتی كرد، مسلم بن عقیل (سلام الله علیه) زیر شمشیر قاتل است به قاتل می گوید: «أیها العبد» من دارم #آزادانه شهید می شوم، ولی تو برده مقام هستی، تو بنده ای و من آزاد هستم. طولی نكشید كه سر به دست قاتل بود، پیكر مطهر بی سر مسلم را از پشت بام دارالاماره به كوچه پرت كردند. عده ای بدن مطهر مسلم و هانی را در همان كوچه ها گرداندند. ▫️ اگر مسلم بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی». #سالروز_شهادت_حضرت_مسلم_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 سخنرانی ماه محرم الحرام ـ شب سوم تاریخ: 1385/11/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عید قربان، یک عید مشترک جهانی و فرصتی برای دستیابی به وحدت است
🔸 خلیل حق، با آن ذبیح، این سنت را برای ما به یادگار گذاشت، نباید این سنت کمرنگ شود، این #سنت_الهی افراد #جامعه را نسبت به هم مهربان می کند و ما را شامل دعای خلیل و ذبیح حق می کند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه عید قربان
تاریخ: 1396/06/10
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سنّت قربانی
🔸 روز عید «قربان» كه #سنت_قربانی دارد و نماز عید «قربان» ـ ان شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود!
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سنّت قربانی
🔸 روز عید «قربان» كه #سنت_قربانی دارد و نماز عید «قربان» ـ ان شاء الله ـ امیدواریم فراموشمان نشود! در هر محلّه ای در هر كوی و برزنی بالأخره چند نفر هستند كه ممكن است تمكّن داشته و قربانی بكنند، این #فریضه را فراموش نكنید! بگذارید این سنّت رایج باشد!
🔸 بگذارید یك مختصر در كلّ این كوچه ها حركت باشد، طَبَق دستشان باشد، بشقاب دستشان باشد، سینی دستشان باشد، ظرف دستشان باشد، این گوشت قربانی را بین همسایه ها تقسیم بكنند; فقر شرط نیست و این كار هم آدم را فقیر نمی كند. بگذارید این شهرها معطّر بشود به #رایحه_قربانی كه ما هم دین پدرمان یعنی ابراهیم خلیل را #احیاء كنیم: ﴿مِّلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهِیمَ﴾ كه در پایان سوره مباركه «حج» است; این ﴿مِّلَّةَ﴾ منصوب به اغراست یعنی «خذوا ملّة أبیكم» دینِ پدرتان را بگیرید!
🔸 این مسئله قربانی، آن هم جریان نماز عید «قربان» كه هرگز فراموشمان نشود! اگر ـ ان شاء الله ـ توانستیم در مراكز عمومی [اگر] نشد، عذری داشتیم، در مراكز و مساجد محل; بالأخره بگذارید #اساس_دین، سنّت پیغمبر، سنّت قرآن و سنّت علی و اولاد علی (علیهم آلاف التحیة و الثناء) روشن [و اجرا] بشود.
#عید_سعید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1388/09/06
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آزمون نعمت ها
🔸 انسان تا نفس می كشد نباید آنچه را كه دارد نشانه كرامت بداند، همه اینها ابتلاست. شما می بینید در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشت به عنوان #بلای_مبین، بلیه و مانند آن یاد نمی شود. «بلاء»، «بلاء مبین» یعنی #نعمت.
🔸 در دعاهای عیدین یعنی #عید_قربان و عید فطر عرض می کنیم: «وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا أَبْلانا»؛ «أبلانا» یعنی «أنعمنا» یعنی «أعطانا و أحسن إلینا»؛ «إبلاء» همان اِنعام است.
«بلاء» نعمت است منتها «بلاء» را «بلاء» گفته اند برای اینكه در آن آزمونی مطرح است. چون بار آزمونی در مفهوم كلمه «بلاء» تعبیه شده است، نعمت های دنیا همش بلیه است، بلاست؛ یا بلای حَسَن است یا بلای سیئ، بالأخره آزمون است؛ اما در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشتی به عنوان «ابلاء»، «بلاء» و مانند اینها تعبیر نشده است، چون آنجا جای امتحان نیست آنها پاداش محض است. آنجا كسی را امتحان نمی كنند، هر كه را خواستند امتحان بكنند در دنیا امتحان كردند، معلوم شد كه اینها چه كاره اند.
🔸 بنابراین هر نعمتی كه خدای سبحان به انسان داد، انسان تا نفس می كشد #در_معرض_خطر است و هرگز كسی خیال نكند خدا او را تكریم كرده است، اینطور نیست، خدا او را آزمود و امتحان كرده است و می داند كه این شخص چه كاره است.
#عید_سعید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه توبه جلسه 47
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سبوی اشک
🔸 لحظات عارفانه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نماز عید
#باز_نشر
#عید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
تاریخ: ۹۶/٠۶/١٠
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عید سعید قربان
🔸 #عید_سعید_قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمانها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می کنیم.
👇👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید سعید قربان
🔸 #عید_سعید_قربان که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمانها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می کنیم.
🔸 این عید همانند عید سعید فطر از برجسته ترین روزهای پربرکت اسلامی است. مستحضرید که عید رسمی اسلام #بدرقه_یک_عبادت است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست.
🔸جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد #جشن می گیرد و این جشن برای همین دو #عبادت بزرگ اسلامی است.
🔸اعیاد دیگر که مربوط به #ولایت است آن هم از همین سنخ است. اگر روز جمعه را عید گفتند برای آن نماز جمعه است و اگر عید غدیر عید هست برای آن #ولایت است.
در اسلام عید بدرقه عبادت یا در صحابت عبادت است و این عید برای جوامع اسلامی است تنها برای شیعه نیست، «لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» که همه مسلمان ها این روز را باید به برکت خطبه های امام جشن بگیرند.
#بازنشر
#عید_قربان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های عید قربان
تاریخ: 1397/05/31
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 374
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 استمرار نیكی به پدر
... امام باقر (علیه السلام) فرمود: اگر كسی به والدین خود در زمان حیات آن دو نیكوكار بود ولی پس از مرگ آنان بدهكاریشان را نمیپردازد و برای آنان استغفار نمیكند خدا وی را عاقّ والدین به شمار می آورد.[1]
[1] . إِنَّ الْعَبْدَ لَیكُونُ بَارّاً بِوَالِدَیهِ فِی حَیاتِهِمَا ثُمَّ یمُوتَانِ فَلا یقْضِى عَنْهُمَا الدَّینَ وَ لا یسْتَغْفِرُ لَهُمَا فَیكْتُبُهُ اللَّهُ عَاقّاً (الزهد، ص33).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 250
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصالت تشیع
🔸 تشیع بعد از #علی_بن_ابی_طالب نیست، بلكه قبل از علی بن ابی طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام #شیعه، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی بن ابی طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی بن ابی طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این #مكتب-تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾.
🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می شود #مكتب_تشیع، پس اگر كسی #ولایت را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ».
آپارات:
https://www.aparat.com/v/1wlan
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مرید محبوب
🔹 یك انسان خودخواه هرگز توفیق #سلوك_الهی را ندارد؛ بعد از اینكه از خودخواهی در آمد كه یك نفی پُر بركت است، بعد كارهای اثباتی می ماند.
در دعای نورانی #صباح حضرت امیر (سلام الله علیه) آمده است كه خدایا! من تمام شئون خودم را «عَقَلْتُهَا بِعِقَالِ مشیئتك».
🔹 در فلسفه، كار اندیشوران عقل است و عقل آن است كه در بخش اندیشه، زانوی جموح و چموش خیال و وَهم را «عِقال» می كند؛ این «اعْقِلْهَا وَ تَوَكَّل» همان است. حكیم به فكر عِقال كردن زانوی #وهم_و_خیال است امّا در دعای «صباح» وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) دارد كه همه شئون خودم را با عِقال مشیت تو معقول كنم؛ یعنی وهم من بشود عقل، خیال من بشود عقل، شهوت من بشود عقل، غضب من بشود عقل!
اگر آن عقل در همه امور حاكمیت پیدا كرد، وهمِ او هم وهم معقول یعنی بجا می شود _ نه وهم یعنی عقل _ خیالِ او هم خیال معقول یعنی بجا می شود؛ شهوت او هم شهوت معقول یعنی بجا می شود و غضب او هم غضب معقول یعنی بجا می شود. اگر كسی #سالك است باید خود را در اختیار آن محرِّك بگذارد كه هر جا او می خواهد ببرد؛ اگر شئون ما به #عقال_مشیت_او، عِقال شده است، دیگر بدون اراده او حركت نمی كنیم.
#روز_نوشتن_دعاى_صباح_توسط_امیر_المؤمنین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سلوک الهی فصل سوم جلسه 2
تاریخ: 1394/03/25
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 محبوب حق
🔸 وجود مبارك حضرت امیر #مولای_كل_ناس است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».این را فریقین نقل كردند كه علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) «محب الله» است و «محبوب الله» است به حدیث «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»، این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾، طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) #محب_و_محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می كند، این می شود #معصوم_كامل!
🔸 وجود مبارك رسول درباره حضرت امیر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» این ضمیرها به کی بر می گردد ؟ « یدُورُ عَلَی مَدَارُ اَلْحَقِّ حَیثُمَا دَار»؟ این [مطلب] درباره عمار هم آمده یا « یدُورُ اَلْحَقُّ مُدَارَ عَلِی حَیثُمَا دَار» كه از این خطبه استفاده می شود! مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) این را شاهد اقامه كردند به اینكه ضمیر به حق بر می گردد؛ یعنی « یدُورُ اَلْحَقُّ مَدَارَ عَلِی (عَلَیهِ اَلصَّلاَةُ وَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ) حَیثُمَا دَار» به دلیل اینكه ذات مقدس رسول عرض كرد «اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَ مَعَ عَلِی حَیثُمَا دَارَ»؛ خدایا حق را علی مدار قرار بده، نه علی را حق مدار! تا اینجا گفتار ایشان، اما چرا؟! چطور می شود كه حق علی مدار است نه علی حق مدار؟ چطور می شود كه حق را باید با علی تشخیص داد نه علی را با حق؟ آن یك بیان دیگری دارد، اگر كسی آن «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ» را صغرای قیاس قرار بدهد و حدیث «قرب نوافل» را كبرای قیاس قرار بدهد و بگوید علی بن ابی طالب (علیه السلام) «محب الله» است و «محبوب الله» است به گفته معصوم یعنی پیامبر و هر كس محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را خدا در مقام فعل كاملاً به عهده می گیرد، پس علی بن ابی طالب مجاری ادراكی و تحریكی اوست، یعنی فهم او و كار او، یعنی #اندیشه_علوی و #انگیزه_علوی هر دو را خدا به عهده گرفته است و هر كس علم و عمل او را خدا در مقام فعل به عهده بگیرد معصوم مطلق است، پس علی بن ابیطالب معصوم مطلق است، وقتی اینچنین شد این می شود #خلیفه_ذات_اقدس_الهی، اگر خلیفه شد كار «مستخلف عنه» را انجام می دهد.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/134dY
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 375
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 قطع پیوند با والدین
خدا گسستن پیوند با والدین را نكوهیده و درباره آن تهدید كرده است. كسانی كه پدر و مادر خود را تحقیر و به آنان اهانت میكنند به سرانجامی بد گرفتار میشوند.
در قرآن كریم آمده است: و آن كس كه به پدر و مادر خود، آنگاه كه او را به پذیرش رستاخیز فرا خواندند، گفت: اُف بر شما... اینان كسانیاند كه آن سخن (وعدهٴ عذاب) دربارهٴ آنان به حقیقت پیوست، در حالی كه در میان امّتهایی از جنّیان و آدمیان هستند كه پیش از آنان در گذشتند. قطعاً اینان زیانكارند.[1] این آیه تنها دربارهٴ فرزندان كفرپیشه نیست، بلكه محور آن، نكوهش اهانت و تحقیر والدین است، چنانكه خدا در آیهای دیگر، این كار را نكوهیده و فرموده است: و... به آنان كلمهای ناخوشایند مگوی و با آنان پرخاشگری مكن.[2]
[1] . ﴿و الَّذى قالَ لِوالِدَیهِ اُفٍّ لَكُما ... ٭ اُولـٰئِكَ الَّذینَ حَقَّ عَلَیهِمُ القَولُ فى اُمَمٍ قَد خَلَت مِن قَبلِهِم مِنَ الجِنِّ و الاِنسِ اِنَّهُم كانوا خـٰسِرین﴾ (سورهٴ احقاف، آیات 17 ـ 18).
[2] . ﴿فَلاتَقُل لَهُما اُفٍّ و لا تَنهَرهُما﴾ (سورهٴ اسراء، آیهٴ 23).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 250
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دریادلی ولی
🔸 به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ها استفاده می شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که #کار_جهادی است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛ فرمود من اسب تندرو می خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی کنم، کسی را هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی کنم!
🔸 این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی کنم؛ این #دریادلی است.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/e0YV6
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ جلسه 4
تاریخ: 1398/07/07
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra