رسالت بسیجیان.mp3
2.28M
💠 روز اول ماه #جمادی_الاولی 1444
🔸
رسالت بسيجيان#کیفیت_ضعیف #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رسالت بسیجیان🔸 وظیفه ای كه به عهده بسیجیان عزیز است كار بسیار مشكلی است، زیرا اینها باید #حافظ_دین خود باشند به طور كامل، #حافظ_نظام_و_انقلاب باشند در درون خود، حافظ نظام و انقلاب اسلامی باشند در سطح جامعه و همچنین در مسئله امر به معروف و نهی از منكر یا حوادث و رخدادهایی كه _خدای ناكرده_ ممكن است در كشور رخ بدهد فعال باشند؛ این كار بسیار مشكل است چون #ایثار_و_نثار_جان و عمر طلب می كند. 🔸 مطلب دیگر كه بر این مشكل می افزاید آن است كه این عزیزان وقتشان برای فراگیری علوم حوزوی یا دانشگاهی صرف نمی شود مگر گروه كمی از اینها، پس كار بسیار سنگین است؛ لكن راهی وجود دارد كه این راه هم آن كار را سبك می كند و هم كار حوزه و دانشگاه را یكجا انجام میدهد. اگر كسی آن راه را شناخت و طی كرد هیچ امری برای او مشكل نیست و هیچ چیز هم برای او مجهول نیست! فرمود اگر كسی #حقوق_الهی را ادا كرد و پارسا و وارسته بود و حرف انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را #باور كرد و #تصدیق كرد، من كارها را برای او آسان میكنم: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی(۵) وَصَدَّقَ بِالحُسْنَی(۶)فسَنیسّرُه للیسری﴾، پس آن مشكل، با این تقوا حل می شود. #روز_بسیج_مستضعفان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار فرماندهان و مسئولین محترم بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1374 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بسیج فرهیختگان🔹 نزدیك ترین دشمن به انسانِ سالكِ در راه خدا همانا هوای طغیان و #هوس_سیاه است، باید با سِلاح صَلاح و فَلاح این #عدوی_خانگی را رام كرد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بسیج فرهیختگان🔹 نزدیك ترین دشمن به انسانِ سالكِ در راه خدا همانا هوای طغیان و #هوس_سیاه است، باید با سِلاح صَلاح و فَلاح این #عدوی_خانگی را رام كرد؛ چه اینكه معلّم جامعه بشری حضرت امیرمؤمنان (علیهالسلام) فرمود: «وانّما هِی نَفْسی اَرُوضُها بِالتَّقْوی لِتَأتِی آمنةً یوْمَ الخوفِ الاكبرْ»؛ یعنی این نَفْسم را با #پرهیزكاری ریاضت می دهم، تا در قیامت كه روز هراسناك است، در امان باشد. با رام نمودن دشمن خانگی توان طرد هر دشمن خارجی آسان است؛ گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست 🔹 رسالت بسیج، به ویژه #بسیج_فرهیختگان_علمی، انجام آن جهاد منظوم و این اجتهاد مَنْضود، به نحو مستوفی و احسن است، زیرا نزدیك ترین گروه به مردم #درد_آشنایان آنان اند. اندیشوران، طبیبان، اساتید، پژوهشگران و نویسندگان متعهد، گذشته از آنكه «گلیم خویش بدر می برند زآب»، سعی بلیغ دارند تا بگیرند غریق را، زیرا برای نجات از بحر توفنده غواصان ماهر لازم است كه دریا را چون صحرا درنوردند و آب را همچون خاك تسخیر كنند تا سفر بحری را نظیر سیر بَرّی میسّر سازند؛ سرانجام #هر_دو_جهان معمور و مأمن خواهد شد. #در_محضر_استاد #روز_بسیج_مستضعفان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به مناسبت افتتاح مركز بسیج جامعه پزشكی استان قم تاریخ: مرداد 1382 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 508
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و... .
أ. حمایتهای مادی
پاداش تأمین لباس مؤمن
رسول خدا (ص) فرمود: هركس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیه بخشی از مواد غذایی مورد نیاز او كمك كند، خدا هفت هزار فرشته بر او می گمارد تا برای هر یك از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت كنند.[1]
[1] . مَنْ كَسَا أَحَداً مِنْ فُقَرَاءِ الْمُسْلِمِینَ ثَوْباً مِنْ عُرْی أَوْ أَعَانَهُ بِشَىْءٍ مِمَّا یقُوتُهُ مِنْ مَعِیشَتِهِ وَكَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعَةَ آلافِ مَلَكٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ یسْتَغْفِرُونَ لِكُلِّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ إِلَی أَنْ ینْفَخَ فِى الصُّورِ (الكافى، ج2، ص205).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 311 و 312
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد هشتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:جلد هشتم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است. جهت تهیه و اطلاعات بیشتر به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایید. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #آثار_جدید 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هنر اسلامی🔸 فرمودند: «إِیاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ» _«خضراء دمن» معنایش این است که یک جا مزبله باشد و گل های خیلی خوشبو از این مزبله روییده شده باشد_ فرمود گل هایی که در مزبله روییده می شود، آنها را نبویید، عرض کردند یا رسول الله! منظورتان چیست؟ فرمود: «الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ»؛ یعنی زن زیبایی که از خانواده لامذهب به دنیا آمده باشد. 🔸 صدای خوب، منظره خوب، فیلم خوب، اگر از جان ناپاک به در بیاید می شود: «خضراء دِمَن»! آن فیلم دیگر اثر ندارد، آن صدا دیگر اثر ندارد. آن صدایی اثر دارد که از قلب طیب و طاهر بر آید، این می شود هنر؛ هنر هم باید خودش خضراء باشد و هم آن منبَتش طیب و طاهر باشد. این می شود #هنر_اسلامی، می شود سینمای اسلامی، می شود موسیقی اسلامی! اگر صدا صدایی باشد و منظره منظره ای باشد که فقط ادب دینی را به انسان یاد بدهد و انسان را به آن حُسن درونی آشنا کند نه به حُسن کاذب نه به خضراء دمن، این می شود هنر اسلامی. 🔸 حضرت این را به عنوان تمثیل ذکر کرده است به عنوان تعیین که ذکر نکردند؛ کسی حرف خوب بزند، مقاله خوب دارد، سخنرانی خوب می کند؛ ولی جانش ناپاک است، این همان خضراء دمن است؛ یعنی گلی است که از مزبله روییده است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه نوح جلسه 4 تاریخ: 1397/11/14 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شاخص هنر اسلامی🔹 مهم ترین شاخص هنر اسلامی توان #ترسیم_معقول در كسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه #شهادت است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شاخص هنر اسلامی🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: مهم ترین شاخص هنر اسلامی توان #ترسیم_معقول در كسوت محسوس و قدرت تصویر غیب در جامه شهادت است. هنرهای غیر اسلامی چون جایی در جهان معقول و ملكوت ندارند و از عقل منفصل بی بهره و از مثال منفصل بی نصیب اند و فقط از وهم و خیال متصل استمداد می كنند، هرگز مایه عقلی نداشته و #ره_آورد_غیبی ندارند. زیرا مكتبی كه ماده را اصیل می داند و موجود غیر مادی را خرافه می پندارد و نشئه تجرّد و غیب را افسانه تلقی می كند،هیچگاه پیامی از عالم عقل و غیب ندارد و هرگز هدفی جز وهم و خیال نخواهد داشت. 🔹 اوج عروج یك انسان از دیدگاه هنرمند مادی همانا مقام مثال متصل و وهم به هم آمیخته است و آنجا كه سخن از نام و نان و وام و دانه نباشد، هنرمند مادی را راهی نیست و آنجا كه از تشویق و تقدیر و ثنا و سپاس و یادنامه و مانند آن اثری نباشد، هنرور مادی را باری نخواهد بود، زیرا قلمرو پرواز هنرپرداز مادی همانا منطقه بسته خیال و مدار محدود وهم است. 🔹 ولی #مكتب_الهی كه عوالم سه گانه طبیعت و مثال و عقل را ثابت می كند و هر یك را مظهر نامی از نام های جلال و جمال الهی می داند و برای #عروج_انسان_ملكوتی مرزی نمی بیند و لقاء الله را كه هماره بیكران بوده و هست و خواهد بود، مائده و مأدبه سالك صالح و عارف واصل و شاهد عاشق می داند، بحر تیار و دریای موّاج هنرورزی را فراسوی هنرمند اسلامی قرار می دهد تا پیام های گوناگون را كه از #هاتف_عقل و #منادی_غیب از ورای حجاب های نوری و ظلمانی دریافت كرده است، به قلمرو مثال منفصل درآورده، از آن پایگاه به مرحله وهم و خیال تنزل داده، سپس به منصه حسّ و صحنه صورت، نازل كند تا بادیه نشینان تشنه حس را بر بال های ظریف هنر نشانده، از خاكدان طبیعت به دامنه مثال و خیال رسانده، از آنجا به #قله_رفیع_عقل و مقام منیع غیب واصل كند. #در_محضر_استاد #سالروز_برگزاری_اولین_كنفرانس_بین_المللی_هنر_دینی_در_تهران_1374 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به ستاد همایش بررسی آرا و اندیشه های شهید آوینی تاریخ: فروردین 1381 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار پرفسور مولیادی کارتانگارا از کشور اندونزی با آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پرفسور مولیادی کارتانگارا، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی امروز یکشنبه ششم آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#گزارش_تصویری
📚 دیدار
تاریخ: 1401/09/06
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به سوال پروفسور کارتانگارا در مورد« اهمیت فلسفه در جهان معاصر»
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:پروفسور مولیادی کارتانگارا (Prof. Mulyadhi Kartanegara)، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه #ارزش_علم_به_معلوم_است، اظهار داشتند: تمام ارزش علم به معلوم است، اگر کسی معلوم را خوب بشناسد، علمش ارزشمند است و اگر معلوم را درست نشناسد، در علم کامیاب نیست. ایشان بیان داشتند: معلوم چه در آسمان باشد چه در زمین، چه انسان باشد چه غیر انسان، مخلوق خداست و خدا معلوم را معرفی کرده است، چون خدا معلوم را آفریده پس از حقیقت معلوم هم با خبر است. 🔹 معظم له ادامه دادند: تمام معلومات چه آسمانی باشد چه زمینی، چه مربوط به انسان باشد یا مربوط به جهان و چه ارتباط بین این دو، در یک حقیقت مشترکند، هرمعلومی در سه عنصر شریک اند آن #عنصرهای_سه_گانه عبارت از این است: قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ كُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ؛ وقتی فرعون به موسی گفت شما از طرف خدا آمدید و این خدا کیست، موسی چنین فرمود: خدای من کسی است که هر چیزی را که آفرید مثلث است، یعنی آسمان و آنچه در آسمان است، و زمین و آنچه در زمین است، موجودی است سه ضلعی؛ خدا همه چیز را آفرید، منظم و با حفظ همه عناصر داخلی و هدفمند خلق کرد. ایشان در توضیح این مطلب اظهار داشتند: انسان یک ضلعش #نظام_فاعلی است که آفریدگار اوست، این ضلع اول؛ یک #نظام_داخلی است که آن را عالمانه و محققانه آفرید این ضلع دوم؛ و یک #نظام_غایی است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست، این ضلع سوم؛ یعنی ضلع اولش «توحید» است خدا آفرید، ضلع دومش «علم» است عالمانه آفرید، ضلع سومش «هدفمند» است، حکیمانه آفرید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هیچ موجودی نیست مگر اینکه دارای این سه ضلع است، اظهار داشتند: بشر امروز این مثلث را مثله کرده است؛ یعنی ضلع نظام فاعلی را از آن گرفت، ضلع نظام غایی که ضلع سوم است را از آن گرفت، لذا زمین را «چه کسی آفرید؟» سوال بی جوابی است، «برای چه آفرید؟» سوال بی جوابی است این مثلث مثله شده را درباره انسان هم پیاده کرد، «انسان را که آفرید؟» نه سوال می کند و نه جواب می دهد، «انسان برای چه خلق شد؟»، نه سوال می کند و نه جواب می دهد، این مثلث مثله شده ، یک مُرده ی سردخانه ای است و یک مُرده سردخانه ای، مشکل خودش را نمی تواند حل کند چه برسد به مشکل دیگران! ایشان بیان داشتند: دنیای کنونی با جهان، اینچنین برخورد می کند؛ خیلی چیزها را می فهمند اما مُرده شوی هستند، زمین مُرده را می فهمند، آسمان مُرده را می فهمند از زمین به آسمان سفر مُرده می کنند، اما نمی فهمد با دیگران چه باید کرد؟! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال پروفسور مولیادی کارتانگارا در باره #اهمیت_فلسفه_در_جهان_معاصر اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، #معرفت_نفس جزء مسائل فلسفه است که من کی ام، از کجا آمده ام به کجا می روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدا را که هو الاول است، فلسفه تعیین می کند، معاد را که هو الآخر است فلسفه را تعیین می کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می کند، مسئله وحی و نبوت را فلسفه تعیین می کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می کند، مهم تر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می کند؛ اما فلسفه را از راه #قرآن باید یاد گرفت. 🔹 ایشان در پایان خطاب به این استاد دانشگاه کشور اندونزی بیان داشتند: پیشنهاد من این است که کشور شما قرآنی زندگی کند، با قرآن باشد این #قرآن با همه افراد در سطح آنها سخن می گوید، جهان را #زنده می داند، #هدفمند می داند، انسان را #پاینده می داند و می گوید هیچ چیزی از بین نخواهد رفت، دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و ماموران الهی سوال می کند که چه کردی تا می رود انکار کند، این دست شهادت می دهد، اگر این شد، اگر این دیدگاه برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می فهمد و حفظ می کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می فهمند، زمین شهادت می دهد، دست و پا شهادت می دهند، چنین انسانی نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بنند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 509
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است ...
أ. حمایتهای مادی
پاداش تأمین لباس مؤمن
امام صادق (ع) می فرمود: هركس مؤمن برهنه ای را بپوشاند، خدا جامه ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هركس مؤمن توانگری را بپوشاند، مادامی كه از آن پوشش پارچه ای باقی است، همواره در پناه و پوشش الهی است.[1]
امام سجّاد (ع) درباره كیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمود: هركس لباس اضافه ای دارد و می داند مؤمنی كه در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد، خدا او را به چهره در آتش افكند.[2]
[1] . مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ عُرْی كَسَاهُ اللَّهُ مِنْ إِسْتَبْرَقِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ غِنًی لَمْ یزَلْ فِى سِتْرٍ مِنَ اللَّهِ مَا بَقِىَ مِنَ الثَّوْبِ خِرْقَةٌ (الكافى، ج2، ص205).
[2] . مَنْ كَانَ عِنْدَهُ فَضْلُ ثَوْبٍ فَعَلِمَ أَنَّ بِحَضْرَتِهِ مُؤْمِناً یحْتَاجُ إِلَیهِ فَلَمْ یدْفَعْهُ إِلَیهِ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِى النَّارِ عَلَی مَنْخِرَیهِ (ثواب الاعمال، ص250).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 312
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض خوف🔸 خدا گاهی نعمت می فرستد, گاهی نقمت؛ اگر ترسِ خود را در دل كسی القا كرد، این رحمت و نعمت است و «كفی بذلك فضلا» كه #انسان_از_خدا_بترسد و اگر ترسِ دیگری را در قلب انسان القا بكند، این عذاب است كه ﴿قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الْرُّعْبَ﴾. 🔸 آن كه از خدا می ترسد كه #عبد_صالحِ اوست، آن قَذف، همان قذف نورانی است نظیر «الْعِلْمُ نُور یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاء» و مانند آن اما این ﴿قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الْرُّعْبَ﴾، قَذف انتقامی است. گرچه این را هم خدا انداخت؛ اما ترسِ خود را در دل منافقین نینداخت كه عنایت باشد، ترسِ شما را در دل منافقین انداخت كه از شما هیچ كاری ساخته نیست. 🔸 اگر انسان از آن مبدئی كه باید بهراسد، نترسد و از آن مبدئی كه نباید بترسد, بترسد، این عذاب الهی است و اگر این در قلب كسی پیدا شد این همان ﴿قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الْرُّعْبَ﴾ است؛ اما آنهایی كه ترس از خدا را دارند، در دعاها ترس از خدا را مسئلت می كنند یعنی همان طوری كه #رجا را از خدا می خواهند، #خوف را هم از خدا می خواهند، عرض می کنند خدایا! آن توفیق را به ما بده كه از تو بترسیم. این نصیب هر كسی هم نمی شود؛ آن ﴿یدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً﴾، نصیب #اولیای_خاص است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قرض الحسنه
🔹 رسیدن به امور فقرا در صدقه نیست، صدقه کمترین ثواب را دارد. در تابلوی بهشت این نوشته است که صدقه یکی دَه تا، #قرض_الحسنه یکی هجده تا؛ با بانک ربوی هرگز راه بهشت طی نمی شود با قرض الحسنه راه بهشت هم برای خود آدم باز است هم برای جامعه... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قرض الحسنه
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: رسیدن به امور فقرا در صدقه نیست، صدقه کمترین ثواب را دارد. در تابلوی بهشت این نوشته است که صدقه یکی دَه تا، #قرض_الحسنه یکی هجده تا؛ با بانک ربوی هرگز راه بهشت طی نمی شود با قرض الحسنه راه بهشت هم برای خود آدم باز است هم برای جامعه. 🔹 قرض دادن یکی هجده برابر است اما صدقه یکی ده برابر؛ چون دین نمی خواهد انسان در کنار سفره دیگری بنشیند می خواهد هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند؛ لذا می بینید #مزدوری در اسلام مکروه است، چرا؟ ائمه فرمودند محصول کار انسان و نیروی انسان را خود انسان باید ببیند، اما تمام نیروی کارش را به دیگری بدهد چیزی به عنوان مزد دریافت کند این منهی است؛ منتها حالا بزرگان فقهی ما این نهی را بر تنزیه حمل کردند، وگرنه بعضی از نصوص دارد که انسان مکروه است یا بالاتر از کراهت که عمر خود را به دیگری بفروشد. سرّش آن است که خدا نمی خواهد شکم مردم سیر بشود، می خواهد کریمانه مردم زندگی کنند. #زندگی_کریمانه در این است که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir #در_محضر_استاد 📚 درس اخلاق تاریخ: 1401/09/06 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی صندوق قرض الحسنه اسراء: 🌐 https://sq.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 510
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸
نیكی به مؤمنان و اقسام آنبر مبنای آیات و روایات... أ. حمایتهای مادی پیامد جا ندادن به موٴمن امام صادق (ع) فرمود: هركس خانه ای دارد كه مؤمنی به سكونت در آن نیازمند است و صاحبخانه او را محروم كند، خدا به فرشتگان می فرماید: ای فرشتگان! بنده من بر بنده دیگرم درباره سكونت دنیا بخل ورزید. به عزّتم سوگند، هرگز او در بهشت من جای نخواهد داشت.[1] [1] . مَنْ كَانَ لَهُ دَارٌ وَ احْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَی أن یسكُنَهَا فَمَنَعَهُ إِیاهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَلائِكَتِى عَبْدِى بَخِلَ عَلَی عَبْدِى بِسُكْنَی الدُّنْیا وَ عِزَّتِى لا یسْكُنُ جِنَانِى أَبَداً (ثواب الاعمال، ص241). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra