eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
هنر آسمانی
🔸 هنرنمایی حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابیطالب یك بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می ‌تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! از شعر نازل، از هنر نازل، از تعزیه نازل، از تماشای نازل، كار افقی ساخته است نه كار عمودی. اگر جامعه بخواهد انسانی شود، اگر جامعه بخواهد عرشی شود با پیام فرشی، با پیام نازل، با شعر و تعزیه و هنر نازل چنین كاری شدنی نیست. 🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل از زمین نشأت گرفته و خودش زمین ‌گیر است و مخاطبش را در فضای زمین سیر افقی می ‌دهد، هنر متنزّل چون از سنخ تجلّی است نه تجافی، از معقول شروع می ‌شود به متخیل و بعد به حسّ می ‌رسد؛ مخاطب خودش را از حسّ به خیال می ‌برد و از خیال به عقل می ‌نشاند او را به عقلانیت می ‌رساند، عقلی كه به تعبیر كلینی (رضوان الله علیه) جامعه بشری است به آنجا می‌ رساند. 🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی می ‌شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود. ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر، جهاد اصغر جنگ برون ‌مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه ‌اش دفاع مقدس هشت سال، جنگ اوسط ابزارش است كه «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء» نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل، یكی هوس و هواست یكی تقوا، انسان در جهاد اوسط موفق می ‌شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولی خدا بشود در این دو محدوده، جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل، عقل می‌خواهد حكیمانه بفهمد، قلب می ‌خواهد عارفانه ببیند، كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند، جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشته‌ها برسد. در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می ‌شود «عرش ‌الرحمان»، «أَنَّ قَلْبَ‏ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَن‏» آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می ‌شود «حكمةٌ عرشیة»، گرچه بعدها هر مطلب عمیق و اریقی را می ‌گویند ، ولی زادگاه این اصطلاح آن‌جایی است كه بر قلب خود عارف مطلبی افاضه شود چون قلب مؤمن «عَرْشُ‏ الرَّحْمَن» است آن مطلب عرشی خواهد بود، اگر از عرش رحمان مطلبی تنزّل كند به عقل برسد و از عقل به خیال و وهم برسد و از خیال و وهم به حسّ برسد آن است كه می‌ توان به تعبیر جناب سنایی گفت: «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش» این حرف راه دارد. 🔸 جریان حسین‌ بن ‌علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه‌ ها و خطبه‌ ها و نامه ‌ها و پیام‌ ها و گفتمان و اینها بیان كرد و از مرحله عقل به مرحله خیال آورد كه در شب عاشورا برای عده ‌ای مجسّم كرد بهشت را به اینها نشان داد این معقول را متخیل كردن است، وجود مثالی دادن است، از عالَم مثال به عالم طبیعت آورد كه خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند و در بارگاه قلب، عقل را تضحیه كردند از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه است. 📚 پیام به هیئت‌های عاشورایی تاریخ: 1394/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  حشر با فرشتگان

🔸 در ذیل آیه كریمه ﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ یزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ﴾ آمده است كه (سلام ‏الله‌ علیه) وقتی دو دستش را در راه خدا داد، خدای سبحان به او دو بال مرحمت كرده كه «یطیر بِهِما فى الجنّة» وی با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است. 🔸 فضیلت حشر با فرشتگان، كه هیچ لذتی بالاتر از آن نیست، در روایات برای ، حضرت نیز گفته شده و اینگونه پاداش های غیبی، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگی است. 📚 حكمت عبادات - صفحه 103 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 هم پرواز ملائک
🔸 یك نكته مربوط به جانبازی است و آن این است كه هر كس كالایی كه داشته باشد و در راه خدای سبحان مصرف بكند خدا می ‌پذیرد و این اختصاصی هم به قرآن و اسلام مصطلح ندارد، همه كتاب های آسمانی و همه انبیا این را آوردند. فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَری مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللّهِ﴾؛ این حرف را خدا در قرآن گفته در تورات گفته در انجیل گفته كه هر كسی باید برای مبارزه كند این اختصاصی به یك دین و یك شریعت ندارد ﴿ وَعْداً عَلَیهِ حَقّاً فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ﴾. بنابراین برای حفظ دین خدا و مبارزه با ظلم و كفر همه انبیا پیام دارند لكن خدای سبحان هر كالایی را كه می‌ خرد صاحب كالا می‌ خرد. 🔸 امیرالمومنین (سلام الله علیه) یك بیان نورانی در نهج ‌البلاغه دارد كه در جواب نامه معاویه است؛ حضرت در آن جواب فرمود كه معاویه! بدان، جنگ هایی كه در اسلام شده خیلی ها رفتند كشته شدند خیلی ها رفتند و جانباز شدند؛ اما كسانی كه از خانواده ما شدند خصوصیتی پیدا می ‌كنند از خانواده ما كسی بشود خصوصیتی پیدا می ‌كند و آن این است كه عموی من، شهید جنگ احد بود شده سیدالشهداء، برادر من جعفر جانباز بود دست هایش را در راه خدا داد شده ! خدا دو بال به جای دو دست به برادرم داد كه «یطیر بهما مع الملائكة فی الجنة»؛ با آن دو بال شده هم پرواز فرشته‌ ها! خب كسی دست می ‌دهد بال می ‌گیرد، می‌شود جعفر طیار و كسی دیگر، در دنیا دستش هست ولی به جای اینكه از دیگران دستگیری ‌كند، می‌شود جعفر طرار؛ این كجا آن كجا! 📚 دیدار جمعی از جانبازان و ایثارگران با حضرت استاد تاریخ: 1390/01/30 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 596 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از مسموم‌سازی شهرهای مشركان امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از افكندن سمّ در شهرهای مشركان نهی فرمود.[1] [1]. نَهَی رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ یرْمَیٰ السَّمُّ فِى بِلادِ الْمُشْرِكِین‏ (عوالی اللئالی، ج3، ص186). 📚 مفاتیح الحیات ص 322. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فخر امت

🔹 گاهی انسان یك شبه ره صدساله می‌ رود، گاهی صد ساله ره یك شبه را هم نمی ‌تواند طی كند، هر دو اتفاق افتاده! فرمود: ﴿فَاضْرِبْ لَهُمْ طَریقاً فِی الْبَحْرِ یبَساً﴾ با یك چشم به هم زدن چون پیرو موسای كلیم بودند این راه دریا را طی كردند، اما وقتی برگشتند و گرفتار دنیا شدند و یادشان رفته راه یك شبه را چهل سال معطل شدند! 🔹 شما برادران بزرگوار جانباز فخر ما هستید، حجت خدایید بر ما و آبروی مایید، سند شرف این مملكتید! 📚 سخنرانی در جمع جانبازان و ایثارگران تاریخ: 1383/06/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  تحقیق و تشخیص 

🔸 امام سجاد (علیه السلام) از خدای سبحان چنین درخواست می کند: «... و صَوِّر فی قلبی مثالَ ما ادّخرتَ لی من ثوابک و أَعْدَدْتَ لخصمی من جزائک و عقابک و اجعل ذلک سبباً لقناعتی بما قَضَیْتَ و ثِقتی بما تخیّرتَ»؛ خدایا! نمونه آنچه را که برای من ذخیره کردی، در دلم تصویر نما تا در تحقیق آن، به خطا نروم و در تشخیص آن، اشتباه نکنم و از صبر و قناعت، بهره مند گردم. 📚 ادب فنای مقربان ج2، ص113. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
بارگاه امن
🔸 بیانی از وجود مبارک امام سجّاد رسیده است که فرمود: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یکونَ الْقُرْآنُ مَعِی»؛ فرمود اگر حادثه‌ ای پدید بیاید که هر کسی بین شرق و غرب است بمیرد و در کره زمین فقط من تنها بمانم، اگر با من باشد من احساس وحشت نمی ‌کنم. این ترجمه حدیث است؛ اما از ترجمه که بگذریم معنای دقیق ‌تری هم دارد و آن این است که اگر ـ معاذ الله ـ همه مردم عالم کافر بشوند و من تنها بمانم، هراسی ندارم. 🔸 کفر در حقیقت مرگ انسانیت است؛ کافر در فرهنگ دین مُرده است. اگر خدا به همه ما فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُول إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یحْییکمْ﴾ یعنی دین، است و چون دین حیات ‌بخش است، اگر کسی به این دین پاسخ مثبت داد زنده است و اگر ـ خدای ناکرده ـ پاسخ مثبتی نداد مُرده است، لذا قرآن، کفار را در ردیف اموات یاد می‌ کند: ﴿لِینذِرَ مَن کانَ حَیاً وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکافِرِین﴾. این آیه سوره «یس» فرمود انسان دو قسم است: یا کافر است یا زنده! یعنی زنده در مقابل کافر است. وجود مبارک امام سجّاد می ‌فرمایند اگر همه مردم روی زمین کافر باشند، مادامی که قرآن با من باشد من وحشتی ندارم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1379/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 597 2. بت ‌پرستان (مشركان) 🔸 نهی از قتل كودكان و كهنسالان مشرك پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: [در جنگ ‌ها] مشركان را بكشید ولی پیرمردها و كودكانشان را زنده نگه ‌دارید.[1] [1]. اقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ وَ اسْتَحْیوا شُیوخَهُمْ وَ صِبْیانَهُم (تهذیب الاحكام، ج6، ص142). 📚 مفاتیح الحیات ص 322. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تبیین «استقلال دین» و «استقلال حوزه» / نهاد حوزه باید در راستای استقلال دین که به هیچ امری وابسته نیست، استقلال خود را حفظ کند 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
نشست علمی «اهتمام به استقلال حوزه در اندیشه و سلوک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» با حضور و ارائه حجت ‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی روز پنجشنبه 4 اسفند در محل کتابخانه آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار گردید. استاد در این نشست علمی مباحث خود را در دو فصل «استقلال اصل دین» و «استقلال حوزه» مطرح نمود. برخی مطالب مطرح شده در این نشست علمی: 🔹 اهتمام آیت الله العظمی صافی به استقلال حوزه 🔹 باید به استقلال اصل دین توجه شود 🔹 دین جز به اراده حق تعالی، به هیج امری اتکا ندارد 🔹 مبلغین در تبلیغ و تبیین دین، نباید جز خدا از کسی هراس داشته باشند 🔹 معنای حقیقی استقلال دین 🔹 نهاد حوزه در راستای استقلال دین، باید استقلال خود را حفظ کند 🔹 لزوم استقلال حوزه در جهات مختلف فرهنگی، اقتصادی و اداری متن کامل خبر : https://news.esra.ir/fa/w/1134331 🆔 @m_vaezjavadi
آموزه های رفتاری امام سجاد (علیه السلام) در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
خداوند چشم را در انسان قرارداد تا حقایق هستی را مشاهده نموده و به عظمت خالق پی برد؛ نه اینكه هر چه در مقابلش افتاد بنگرد و دل را تحریك كند! بسیاری از اضطراباتِ قلب به واسطه نگاه های آلوده و حرام است. زمانی كه نگاه پاك باشد دل روشن می‏ شود، ولی زمانی كه چشم آلوده به گناه شد، لغزش دل بر صاحبش آشكار می ‏گردد و زمانی كه حق بصر ادا شود، شخص اهل بصیرت می ‏شود. حق آن را در راستای آیه كریمه سوره نور تفسیر می ‏فرماید كه : «حق البصرِ اَنْ تغضَّه عما لا یحلُّ لك و تعتبر بالنظر به»؛ حق بینایی آن است كه آن را بپوشانی از آنچه دیدن آن حرام است و با دیده عبرت‏ انگیز به حوادث بنگری. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1123499 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
همایش ملی عرفان اهل بیتی(ع) 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
همایش ملی عرفان اهل بیتی با حضور اندیشمندان و فرهیختگان این حوزه با پیام تصویری حضرت‌آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می شود. 🔹 زمان: چهارشنبه شب ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ همزمان با نماز مغرب و عشا ساعت ۱۸:۴۵ 🔹 مکان: تالار استاد موسویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 تقوای سخن

🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست... دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 تقوای سخن 🔸 این كسی كه حركت می ‌كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست. این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می‌ كند که هر جا می ‌خواستند بگویند این مطلب است می‌ گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی‏ أُمَّةٍ﴾ و هر جا می‌خواستند بگویند این مطلب ناحق است می ‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی‏ آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، ندارند، چرا تابع آنها هستید؟! 🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می‌ خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این ‌چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، حرف بزنی و فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می‌ شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت. آپارات: https://aparat.com/v/6etkH 📚 سوره مبارکه ص جلسه 1 تاریخ: 1393/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تربیت معنوی
🔸 توسعه تعلیم غیر از تربیت است. شما برنامه قرآن آوردی، برنامه روایت آوردی، سیره آوردی، این است نه تربیت؛ برای تربیت، کسی لازم است که دیدنش آموزنده باشد. 🔸 این کلمات نورانی را بزرگان ما گفتند البته ریشه ‎اش در روایات هست: «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ آن استادی که دیدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودی ندارد. آن کسی که در نمره‎ دادن، آن کسی که در شایسته سالاری، آن کسی که در ادب ورود و مانند آن، صد درصد دقیق نیست یعنی لَحظ او و لحظات او معلم نیست، لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نیست. 🔸 تربیت چیز دیگر است و تعلیم چیز دیگر! توسعه تعلیم، تربیت نیست؛ درس قرآن، درس سنت، توسعه تعلیم است نه تربیت. یعنی وقتی انسان کسی را ببیند عوض بشود؛ رُسُل این طور هستند. 📚 سوره مبارکه مرسلات جلسه 4 تاریخ: 1398/08/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 598 3. فرقه‌ های انحرافی 🔸 فرقه‌ های انحرافی امام رضا (علیه السلام)فرمود: هركس سخنی از فرقه صوفیه نزد او به میان آید و با زبان و دلش به انكارشان نپردازد از ما نیست و هركس آن‌ها را انكار كند گویی پیش روی پیامبر خدا (ص) با كفار جهاد كرده است.[1] نكته: مقصود، گروهی ‌اند كه در توحید یا ولایت یا شریعت تقصیری روا می‌ دارند. [1]. عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ ذُكِرَ عِنْدَهُ الصُّوفِیةُ وَ لَمْ ینْكِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَیسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَینَ یدَىْ رَسُولِ اللَّهِ ص (حدیقة الشیعة، ج2، ص747؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص323). 📚 مفاتیح الحیات ص 323. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 نظام ارزشی
🔸 از حضرت امام زین العابدین ( علیه السلام ) آمده که هر روز از در وقت زوال خوانده می شود: «. . . المُتَقَدِّمُ لَهُم مارِقٌ وَ المُتأخِّرُ عَنهُم زاهِقٌ و اللّازِمُ لَهم لاحِقٌ» ... تبعیت و پیروی در ، معیار برتری و مقیاس نظام ارزشی است. 📚 ادب فنای مقربان جلد10، صفحه179 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   تهذیب نفس
🔸 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَیهِ أن یبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ»؛ اگر كسی خود را پیشوای دیگران معرفی كرد، قبل از اینكه دیگران را عالم كند . «وَ لیكُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ»؛ قبل از اینكه دیگران را با زبان به آداب الهی آشنا كند، با خود دیگران را به آداب الهی آشنا كند. 🔸 آنگاه فرمود: «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم»؛ در اسلام گفتند درباره كسی كه نسبت به جامعه دارد، تكریم روا بدارید و او را خیلی گرامی بشمارید ولی حضرت فرمود اگر كسی به تعلیم و تأدیب خود پرداخت، او گرامی ‌تر از كسی است كه درس تعلیمی به دیگران می ‌دهد؛ مؤدّب خود، «أحَقُّ بِالإجلالِ» از معلم دیگران و مؤدّب دیگران! 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 120 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra