eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
 حیات محققانه
🔸 جامعه را دو چیز اَمن می ‌کند: یکی که جامعه بر اساس علمِ صحیح حرکت کند و دوم ؛ هر کدام از این دو عنصر در جامعه ‌ای نباشد، آنها احساس امنیت نمی ‌کنند. قرآن کریم بر این دو اصل خیلی تکیه می‌ کند که جامعه با علم حرکت کند، یک؛ و با عمل صالح زندگی کند، دو. یکی از بارزترین مصادیقِ عمل صالح، همان صِدق است؛ صدق در گفتار، در رفتار، در نوشتار و مانند آن. 🔸 آیه سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾؛ انسان اگر بخواهد چیزی را بپذیرد و تصدیق بکند، باید محققانه باشد و اگر بخواهد تکذیب و ردّ کند، باید محققانه باشد. به هر حال انسان چیزی را یا می‌ پذیرد یا نمی ‌پذیرد؛ کسی بخواهد در مجلس رأی بدهد، موافق چیزی باشد یا مخالف چیزی باشد، فرمود موافقت شما عالمانه و محققانه باشد، مخالفت شما هم عالمانه و محققانه باشد. 🔸 فرمود در تمام موارد چه در حوزه‌ ها چه در دانشگاه ‌ها چه در مراکز تصمیم‌گیری یا در کوی و بَرزن و زندگی ساده، انسان اگر درباره چیزی می ‎خواهد بگوید آری، باید باشد و اگر می ‎خواهد بگوید نه، باید محققانه باشد. این اختصاصی به مسائل سیاسی و مسائل کلّی ندارد، ما را هم در بر می ‌گیرد. 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 7 تاریخ: 1395/07/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جبر و تفویض 🔹 ... بیان دیگری مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعال علیه) دارند که خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه جبر را اموی خیلی ترویج کردند، به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جبر و تفویض 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: ... بیان دیگری که مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعال علیه) دارند که آن هم خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه جبر را اموی خیلی ترویج کردند، برای اینکه با حکومت اینها می ‌ساخت، به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید؟ جبر برای توجیه تبهکاری‌ های حکّام جور یک وسیله خوبی است. ایشان در همان کتاب شریف طهارتشان دارند: اموی و مروانی جبر را دامن زدند تا سیئات خودشان را توجیه کنند، فشار بر مردم را توجیه کنند و بگویند این کار، کار خداست. 🔹 اصل این فکر در زمان وجود مبارک حضرت امیر رواج داشت. سؤال کردند که آیا این به قضای الهی است یا نه؟ ما مختاریم یا نه؟ «أَ كَانَ مَسِیرُنَا إِلَی الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ‏] قَدَرٍ»؟ حضرت فرمود: «وَیحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً»؛ تو خیال کردی که اگر ما می ‌گوییم قضا و قدر یعنی دست ما بسته است؟ نخیر! ما «بین الجبر و التفویض» مختاریم، اختیار ما با ، اختیار ما با تنظیم شده است. خدای سبحان دو تا اراده دارد، یک اراده در تدبیر کل نظام که این اراده تکوینی است و یک اراده تشریعی دارد که از بشر می‌ خواهد که فلان کار خیر را انجام بدهد و از فلان کار شرّ بپرهیزد. آن کاری که از اراده و اختیار بشر فاصله است، آن می ‌شود اراده تشریعی. خدا می‌ خواهد عدل، عقل، نماز و روزه محقق بشود اما به دست ما؛ این می ‌شود اراده تشریعی. کل جریان را که کارهای آسمان و زمین و تکوین است خودش اراده می ‌کند که می‌ شود اراده تکوینی. فرمود او اراده می ‌کند ولی از راه اراده ما اراده می‌ کند، نه اینکه ما هیچ سهمی نداشته باشیم در این کارها و کارها را مستقیماً او انجام بدهد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: دومین اجلاسیه از پیش نشست های پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) 9 خرداد و همزمان با ایام دهه کرامت با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس برگزار می شود. پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با شعار «اندیشه تمدنی حضرت رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» در سال 1403 برگزار می شود که دبیرخانه این کنگره، مجموعه اجلاسیه هایی را به عنوان پیش نشست کنکره تدارک دیده است. 🔸 طبق اعلام دبیرخانه در نشست اولیه این اجلاسیه، از ساعت 9:30 صبح روز سه شنبه، اساتید به موضوع «عقلانیت و عدالت در مکتب رضوی» می پردازند. «حقیقت مشترک ادیان توحیدی»، موضوع سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست اولیه این اجلاسیه می باشد. لینک پخش مستقیم: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir_p1 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 688 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش‌ طلبان (شاگردان) محبوبیت دانش‌ طلبان رسول خدا (ص) فرمود: جوینده دانش، محبوب خدا، فرشتگان و پیامبران است و دانش را جز سعادتمند دوست نمی ‌دارد، پس خوشا به حال جویندگان علم در روز قیامت. [1] [1]. ... وَ طَالِبُ الْعِلْمِ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ الْمَلائِكَةُ وَ أَحَبَّهُ النَّبِیونَ وَ لا یحِبُّ الْعِلْمَ إِلاّ السَّعِیدُ، فَطُوبَی لِطَالِبِ الْعِلْمِ یوْمَ الْقِیامَة (جامع الاخبار، ص37). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 محور وحدت
🔸 فرمود: ﴿مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ ٭ بَینَهُمَا بَرْزَخٌ لاَ یبْغِیانِ﴾ .عبارتی از ابن عباس نقل شده است که منظور از این ﴿الْبَحْرَینِ﴾، وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) هستند و حسنین هم لؤلؤ مرجانی هستند که از این دو بحر نشئت گرفتند. این حرف را آلوسی در تفسیر خود نقل می ‌کند، بعد می ‌گوید: «و الذی أراه أنّ هذا إن صحّ»؛ اگر این درست باشد، جزء تأویلات قرآن است نه جزء تفسیر، سپس حرفش این است: «و کلّ مِن علی و فاطمة رضی الله تعالی عنهما عندی أعظم من البحر المحیط علماً و فضلاً و کذا کلّ من الحسنین رضی الله تعالی عنهما أبهی و أبهج من الؤلؤ و المرجان بمراتب جاوزت حدّ الحسبان‏»؛ ما عقیده‌ مان درباره اینها این است. 🔸 اگر در علمای آنها چنین حرفی هست، آن وقت جا برای نیست؟ جا برای پرورش داعشی و سلفی و تکفیری هست؟! می ‌گوید وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیهما) نزد من، از حیث علم و فضل، عظیم تر از بحر محیط اند و حسنین (سلام الله علیهما) به مراتب از لؤلؤ و مرجان زیباتر و ارزنده ‌ترند. راه باز است برای اینکه ما با هم داشته باشیم. 📚 سوره مبارکه الرحمن جلسه 10 تاریخ: 1396/08/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حجّت خدا بر خلق

🔸 ابن سکّیت از امام رضا (علیه السلام) پرسید: حجّت خدا بر خلق، در این زمان چیست؟ فرمود: است که انسان به کمک آن، پیامبر و امام راستین را از مدّعی دروغین نبوّت و امامت تشخیص می دهد و اوّلی را تصدیق و دومی را تکذیب می کند؛ «اَلْعَقْلُ یعْرِفُ بِهِ اَلصَّادِقَ عَلَى اَللَّهِ فَیصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبَ عَلَى اَللَّهِ». 📚 ادب فنای مقربان، ج2، ص26. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 689 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش ‌طلبان (شاگردان) محبوبیت دانش ‌طلبان ... نیز در حدیثی دیگر فرمود: هركس در پی رضایت من است دوستم را گرامی بدارد. پرسیدند: ای رسول خدا! دوستت كیست؟ فرمود: دوست من جوینده علم است و او نزد من از فرشتگان محبوب ‌تر است. [1] [1]. وَ مَنْ أَرَادَ رِضَائِى فَلْیكْرِمْ صَدِیقِى. قَالُوا: یا رَسُولَ اللَّهِ! مَنْ صَدِیقُكَ؟ قَالَ: صَدِیقِى طَالِبُ الْعِلْمِ وَ هُوَ أَحَبُّ إِلَىَّ مِنَ الْمَلائِكَة (مستدرك الوسائل، ج17، ص301). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفت دینی باید در کنار عقلانیت وحیانی شکل بگیرد/ بدون تفکر درباره اندیشه و روح بلند امام نمیتوان درباره نهضت و نظام اسلامی سخن گفت 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: نشست علمی "امام خمینی؛ نهضت و نظام اسلامی" در بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در روز یک شنبه هفتم خرداد 1402 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی به همت موسسه مفتاح کرامت و با حضور طلاب، فضلا و محققین علاقمند، برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در این نشست ضمن بزرگداشت دهه کریمه، اظهار داشتند: امام خمینی (رحمه الله علیه)، شخصیت ممتازی است که جامعیت، روح بلند و خصال والا و ویژگی های ممتاز فردی، ایشان را از دیگران به حق ممتاز و جدا کرده و بدون تفکر درباره اندیشه و روح بلند و خصلت های والای امام نمی شود درباره نهضت و نظام اسلامی سخن گفت. ایشان بیان داشت: این شخصیت والا و متعالی با داشتن همه این خصلت های انسانی شریف که در نزد عالمان و فرزانگان منحصر به فرد بود و قابل مقایسه با دیگران نبود، همه را به عنوان تابعی از خود همراه کرد و این همراهی یک اتفاق مبارکی رقم زد که اگر نگوییم بی نظیر که بود. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: شخصیت امام از جنبه های مختلف قابل بررسی است، اما آن مهم ترین و عمده تری قسمتی و جهتی که به امام وابسته است، همین و نهضت است. امام با انقلاب خود، دین را به حق و با تمام قدرت، نه تنها به صحنه اجتماع آورد بلکه در قله مسائل اجتماعی و سیاسی قرار داد و امر سیاسی امت اسلام را عهده دار شد و قبل از امام اینقدر اندیشه ها رفیع و والا نبود که چنین اظهار نظراتی درباره جایگاه دین داشته باشند. 🔹 انقلاب ایران، تنها یک حرکت سیاسی و اجتماعی نیست که بخواهد حکومتی را کنار بزند، بلکه امام با عمق وجودش در بود و از سرای توحید سخن می گفت و باور به این علت فاعلی داشت و لذا از حکومت الهی به جای حکومت طاغوتی سخن گفت، ما باید عمق علت فاعلی را بنشاسیم که امام از کجا مدد می گرفت تا به انتهای آن که به ختم می شود که از ابتدا تا انتها همه در بستر علت فاعلی و توحید هست و لذا امام با این باور چنان با صلابت و استحکام سخن می گفتند. این پدیده ای است که معادل ندارد که بخواهیم انقلاب ایران را با شناخت سایر نهضت ها و انقلاب ها مقایسه کنیم... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1518049 📚 نشست علمی "امام خمینی؛ نهضت و نظام اسلامی" تاریخ: 1402/03/07 🆔 @m_vaezjavadi