eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 688 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش‌ طلبان (شاگردان) محبوبیت دانش‌ طلبان رسول خدا (ص) فرمود: جوینده دانش، محبوب خدا، فرشتگان و پیامبران است و دانش را جز سعادتمند دوست نمی ‌دارد، پس خوشا به حال جویندگان علم در روز قیامت. [1] [1]. ... وَ طَالِبُ الْعِلْمِ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ الْمَلائِكَةُ وَ أَحَبَّهُ النَّبِیونَ وَ لا یحِبُّ الْعِلْمَ إِلاّ السَّعِیدُ، فَطُوبَی لِطَالِبِ الْعِلْمِ یوْمَ الْقِیامَة (جامع الاخبار، ص37). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 محور وحدت
🔸 فرمود: ﴿مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ ٭ بَینَهُمَا بَرْزَخٌ لاَ یبْغِیانِ﴾ .عبارتی از ابن عباس نقل شده است که منظور از این ﴿الْبَحْرَینِ﴾، وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) هستند و حسنین هم لؤلؤ مرجانی هستند که از این دو بحر نشئت گرفتند. این حرف را آلوسی در تفسیر خود نقل می ‌کند، بعد می ‌گوید: «و الذی أراه أنّ هذا إن صحّ»؛ اگر این درست باشد، جزء تأویلات قرآن است نه جزء تفسیر، سپس حرفش این است: «و کلّ مِن علی و فاطمة رضی الله تعالی عنهما عندی أعظم من البحر المحیط علماً و فضلاً و کذا کلّ من الحسنین رضی الله تعالی عنهما أبهی و أبهج من الؤلؤ و المرجان بمراتب جاوزت حدّ الحسبان‏»؛ ما عقیده‌ مان درباره اینها این است. 🔸 اگر در علمای آنها چنین حرفی هست، آن وقت جا برای نیست؟ جا برای پرورش داعشی و سلفی و تکفیری هست؟! می ‌گوید وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیهما) نزد من، از حیث علم و فضل، عظیم تر از بحر محیط اند و حسنین (سلام الله علیهما) به مراتب از لؤلؤ و مرجان زیباتر و ارزنده ‌ترند. راه باز است برای اینکه ما با هم داشته باشیم. 📚 سوره مبارکه الرحمن جلسه 10 تاریخ: 1396/08/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حجّت خدا بر خلق

🔸 ابن سکّیت از امام رضا (علیه السلام) پرسید: حجّت خدا بر خلق، در این زمان چیست؟ فرمود: است که انسان به کمک آن، پیامبر و امام راستین را از مدّعی دروغین نبوّت و امامت تشخیص می دهد و اوّلی را تصدیق و دومی را تکذیب می کند؛ «اَلْعَقْلُ یعْرِفُ بِهِ اَلصَّادِقَ عَلَى اَللَّهِ فَیصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبَ عَلَى اَللَّهِ». 📚 ادب فنای مقربان، ج2، ص26. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 689 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ج. دانش ‌طلبان (شاگردان) محبوبیت دانش ‌طلبان ... نیز در حدیثی دیگر فرمود: هركس در پی رضایت من است دوستم را گرامی بدارد. پرسیدند: ای رسول خدا! دوستت كیست؟ فرمود: دوست من جوینده علم است و او نزد من از فرشتگان محبوب ‌تر است. [1] [1]. وَ مَنْ أَرَادَ رِضَائِى فَلْیكْرِمْ صَدِیقِى. قَالُوا: یا رَسُولَ اللَّهِ! مَنْ صَدِیقُكَ؟ قَالَ: صَدِیقِى طَالِبُ الْعِلْمِ وَ هُوَ أَحَبُّ إِلَىَّ مِنَ الْمَلائِكَة (مستدرك الوسائل، ج17، ص301). 📚 مفاتیح الحیات ص 362 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
معرفت دینی باید در کنار عقلانیت وحیانی شکل بگیرد/ بدون تفکر درباره اندیشه و روح بلند امام نمیتوان درباره نهضت و نظام اسلامی سخن گفت 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: نشست علمی "امام خمینی؛ نهضت و نظام اسلامی" در بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در روز یک شنبه هفتم خرداد 1402 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی به همت موسسه مفتاح کرامت و با حضور طلاب، فضلا و محققین علاقمند، برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در این نشست ضمن بزرگداشت دهه کریمه، اظهار داشتند: امام خمینی (رحمه الله علیه)، شخصیت ممتازی است که جامعیت، روح بلند و خصال والا و ویژگی های ممتاز فردی، ایشان را از دیگران به حق ممتاز و جدا کرده و بدون تفکر درباره اندیشه و روح بلند و خصلت های والای امام نمی شود درباره نهضت و نظام اسلامی سخن گفت. ایشان بیان داشت: این شخصیت والا و متعالی با داشتن همه این خصلت های انسانی شریف که در نزد عالمان و فرزانگان منحصر به فرد بود و قابل مقایسه با دیگران نبود، همه را به عنوان تابعی از خود همراه کرد و این همراهی یک اتفاق مبارکی رقم زد که اگر نگوییم بی نظیر که بود. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: شخصیت امام از جنبه های مختلف قابل بررسی است، اما آن مهم ترین و عمده تری قسمتی و جهتی که به امام وابسته است، همین و نهضت است. امام با انقلاب خود، دین را به حق و با تمام قدرت، نه تنها به صحنه اجتماع آورد بلکه در قله مسائل اجتماعی و سیاسی قرار داد و امر سیاسی امت اسلام را عهده دار شد و قبل از امام اینقدر اندیشه ها رفیع و والا نبود که چنین اظهار نظراتی درباره جایگاه دین داشته باشند. 🔹 انقلاب ایران، تنها یک حرکت سیاسی و اجتماعی نیست که بخواهد حکومتی را کنار بزند، بلکه امام با عمق وجودش در بود و از سرای توحید سخن می گفت و باور به این علت فاعلی داشت و لذا از حکومت الهی به جای حکومت طاغوتی سخن گفت، ما باید عمق علت فاعلی را بنشاسیم که امام از کجا مدد می گرفت تا به انتهای آن که به ختم می شود که از ابتدا تا انتها همه در بستر علت فاعلی و توحید هست و لذا امام با این باور چنان با صلابت و استحکام سخن می گفتند. این پدیده ای است که معادل ندارد که بخواهیم انقلاب ایران را با شناخت سایر نهضت ها و انقلاب ها مقایسه کنیم... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1518049 📚 نشست علمی "امام خمینی؛ نهضت و نظام اسلامی" تاریخ: 1402/03/07 🆔 @m_vaezjavadi
💠 🔸 صدقه را ده برابر و قرض را هجده برابر پاداش می ‌دهند. راز برتری پاداش از پاداش صدقه آن است كه صدقه ممكن است به انسان مستحق برسد و ممكن است بر اثر عدم شناخت به غیر مستحق برسد؛ ولی به دست نیازمند می ‌رسد. 🔸 افزون بر این، قرض دادن مانع بیكاری و مفتخواری نیز هست و چیزی بدتر از مفتخواری و دستِ پایین و گیرنده نیست. پیامبر اكرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این باره می‌ فرماید: الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی. 🌐 صندوق اسراء: http://sq.esra.ir 📚 تسنیم، جلد 11 - صفحه 603 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مرز توکّل
🔸 از وجود مبارک سؤال کردند، حدّ و مرز توکل چیست؟ فرمود انسانی که هیچ هراسی ندارد، خشیتی ندارد، یک انسان ناقصی است... . آن ‌که می ‌ترسد و از غیر خدا می ‌ترسد، او موحّد نیست. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 مرز توکّل
🔸 از وجود مبارک سؤال کردند، حدّ و مرز چیست؟ فرمود انسانی که هیچ هراسی ندارد، خشیتی ندارد، یک انسان ناقصی است، یک انسان متهوّر انسان ناقصی است كه حساب و کتابی ندارد. آن ‌که می ‌ترسد و از غیر خدا می ‌ترسد، او موحّد نیست. آن ‌که هم از خدا می ‌ترسد، هم از غیر خدا می‌ ترسد، او موحّد نیست. در این است که انسان بترسد و فقط از خدا بترسد. 🔸 نترسیدن کمال نیست، یک تهوّر بی ‌عقلی است. هراس از غیر خدا مشرکانه است، هراس منحصراً از خدا، موحّدانه است. وقتی ترس موحّدانه بود، امید هم موحّدانه است، چون معادل هم هستند. 🔸 اگر کسی فقط از خدا ترسید، فقط به خدا امیدوار است. ــ پس توحید در ترس نعمت است، یک؛ ــ مستلزم توحید در امید هم هست، دو؛ ــ این خوف و رجا از یک عقیده نشأت می ‌گیرند، این سه؛ آن هم خوف را موحّدانه ترسیم می ‌کند هم امید را. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا