eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یاد معاد ، ذکر بندگان مخلَص 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
آیت الله العظمی جوادی آملی: گاهی سؤال می ‌كنند كدام را بگوییم ثواب آن بیشتر است... . آن ذكری كه انسان را به مقام می‌ رساند آن را قرآن مشخص كرد فرمود ما ابراهیم را، اسحاق را، یعقوب را، اینها را جزء بندگان مخلَصمان قرار دادیم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 یاد معاد ، ذکر بندگان مخلَص 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، 
آیت الله العظمی جوادی آملی: گاهی سؤال می ‌كنند كدام «ذكر» را بگوییم ثواب آن بیشتر است؛ البته این در دعاها آمده و مشخص شده است؛ اینکه در ماه مبارك رمضان چه بگوییم، در ماه رجب چه بگوییم، در ماه شعبان چه بگوییم؛ اما آن ذكری كه انسان را به مقام می‌ رساند آن را قرآن مشخص كرد فرمود ما ابراهیم را، اسحاق را، یعقوب را، اینها را جزء بندگان مخلَصمان قرار دادیم: ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ﴾؛ اینها شدند مخلَص که «استخلصهم الله لنفسه»، شدند جزء عباد مخلَص، چرا؟ چون آنها هستند، خب ذكرشان چیست؟ چه چیزی می‌ گفتند؟ آیا «یا الله» می ‌گفتند؟ ذكرشان ذكر مبدأ بود؟ نه، ذكرشان بود، خدا را به عنوان «هو المرجع» به یاد می ‌آوردند؛ ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكری الدار﴾؛ به یاد معاد بودن! 🔹 اگر از ما بپرسند كه ما دو جواب داریم: 1️⃣ ذكری كه ثواب بخواهیم ببریم، همین ها كه در كتاب‌ ها هست. 2️⃣ اما بخواهیم راه اخلاص را طی کنیم و مخلَص بشویم، ! ﴿إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ﴾، سؤال:«ما تلك الخالصة»؟ آ‌ن خالصه چیست؟ حضرت ابراهیم، اسحاق و یعقوب چه صفت خالصه ‌ای داشتند؟ ﴿ذِكْرَی الدَّارِ﴾. 🔹 در بودن ریا نیست؛ یاد سؤال بودن، یاد جواب بودن، یاد قبر بودن، یاد برزخ بودن، این دیگر ذكر لب كه نیست، این یاد است نه نام؛ بنابراین ولو لب هم حركت نكند آدم هر كاری كه می ‌كند باید مواظب باشد كه باید جواب بدهد! انسان هر حرفی که می ‌زند، هر كاری که می ‌كند باید به این ذكر و به این ذُكر و به این یاد باشد كه من باید جواب بدهم! آن وقت كارش یا واجب است یا مستحب، دیگر حرام و مكروه را كه آدم نمی‌ تواند با یاد معاد انجام بدهد! این شخص یا كار واجب انجام می‌ دهد یا كار مستحب، این راه مخلَص شدن است این است. ↙️ مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/448646 📚 سوره مبارکه ص جلسه 17 تاریخ: 1393/03/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بازیابی خویشتن
🔹 وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود من در شگفتم در تعجبم كه بسیاری از مردم برای خودشان به اندازه كالای دست و جیبشان حرمت قائل نیستند: «عَجِبْتُ لِمَن يُنْشِدُ ضـالَّتَهُ وَ قَدْ اَضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يَطْلُبُها»؛ من در شگفتی ‌ام در تعجبم كه اینها ابزار دستشان مثلاً یك قلم یك خودكار یك كاغذ یك تسبیح یك دستمال سر جایش نیست، می ‌فهمند گم شد، جستجو می ‌كنند و پیدا می ‌كنند؛ اما خودشان را گم كردند نمی‌ روند نزد كسی بگویند آقا من گم شدم، كجایم، من را دیدی سر جایم بنشانی یا نه! مشكل ما این است. 🔹 این به جان هم تاختن ‌ها، این باند بازی ها، این سر از اوین در آوردن ها، این علیه یکدیگر حرف زدن ها! بسیاری از ماها برای خودمان به اندازه یک دستمال ارزش قائل نیستیم! چطور می ‌شود انسان در فضای اسلامی زندگی بكند و پس از چندی سر از اوین در بیاورد؟! پرونده اختلاسی داشته باشد؟! مگر آدم هر پولی را می ‌گیرد؟! حضرت فرمود خودت را دریاب؛ اول پژوهشگر باش، ببین كجایی، خودت را سر جایت بنشان، بعد كار بكن؛ اول بازیابی خودمان! 📚 دیدار مسئولین استان قم با حضرت استاد تاریخ: 1382/08/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران 5. حفظ اسرار مردم: حاكمان و كارگزاران نظام اسلامی، افزون بر حفظ حرمت مردم وظیفه دارند عیوب و اسرار آنان را بپوشانند و از هتك حرمت آنان جلوگیری كنند، بلكه در صورت آشكار شدن عیوب باید آن‌ها را تطهیر و كار مؤمن را حمل بر صحت كنند. امیرمؤمنان، علی (ع) در عهدنامه خویش به مالك اشتر می ‌فرماید: باید دورترین مردم از تو و مبغوض‌ ترین آنان نزد تو كسانی باشند كه در پی عیوب مردم هستند. طبیعی است كه در مردم عیوبی هست و حاكم باید بیش از دیگران در پوشش آن‌ها بكوشد. پس در پی عیوب مخفی مردم نباش. تو تنها وظیفه داری عیوبی را كه برایت آشكار شده است، تطهیر نمایی و خدا خود درباره عیوبی كه بر تو آشكار نشده، داوری خواهد كرد. تا می‌ توانی عیب و راز دیگران را بپوشان، تا خدا راز تو را از مردم بپوشاند. [1] [1]. وَ لْیكُنْ أَبْعَدَ رَعِیتِكَ مِنْكَ وَ أَشْنَأَهُمْ عِنْدَكَ أَطْلَبُهُمْ لِمَعَایبِ النَّاسِ، فَإِنَّ فِی النَّاسِ عُیوباً الْوَالِى أَحَقُّ مَنْ سَتَرَهَا فَلا تَكْشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنْكَ مِنْهَا، فَإِنَّمَا عَلَیكَ تَطْهِیرُ مَا ظَهَرَ لَكَ وَ اللَّهُ یحْكُمُ عَلَی مَا غَابَ عَنْكَ، فَاسْتُرِ الْعَوْرَةَ مَا اسْتَطَعْتَ، یسْتُرِ اللَّهُ مِنْكَ مَا تُحِبُّ سَتْرَهُ مِنْ رَعِیتِكَ (نهج البلاغة، نامهٴ 53، بند 24ـ25). 📚 مفاتیح الحیات ص 441. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غفلت

🔹 غفلت از خدا ، با ، سازگار نیست و زیانش با ضرری که از راه غفلت از مال و ثروت پدید آید ، مقایسه کردنی نیست . 🔹 امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : «إیّاکُم وَ الْغَفْلَة! فإنّهُ مَنْ غَفَلَ فَإنَّمَا یَغْفلُ عَنْ نَفْسِهِ» ؛ یعنی از غفلت بپرهیزید ، زیرا به زیان جان شماست و همه این آفت ها و افت ها در اثر دوری از منبع و معدن کرم الهی است؛ چنان که در دعای معروف چنین آمده است «وَلا تَجعَلْنی مِنَ الغَافِلینَ المُبْعَدینَ» . 📚 بر بال اعتکاف، ص 85 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 استقلال ممدوح

🔸 انسان موظف است باشد؛ اگر انسان تابع زيد و عمرو باشد، در ايمان و كفر، در حق و باطل، در صدق و كذب، در عدل و ظلم، در خير و شرّ و در حَسَن و قبيح استقلال ندارد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
استقلال ممدوح

🔸 انسان موظف است باشد؛ اگر انسان تابع زيد و عمرو باشد، در ايمان و كفر، در حق و باطل، در صدق و كذب، در عدل و ظلم، در خير و شرّ و در حَسَن و قبيح استقلال ندارد، اين «يمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح» است، «أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ» است و مانند آن؛ ولی وقتی مستقل بود، هم خودش مستقيم می‌ رود که نه راه كسی را می ‌بندد و نه بيراهه می ‌رود و هم اجازه نمی ‌دهد كسی كژ‌راهه برود، تا آن‌جا كه ممكن است . 🔸 در آيه سه و هشت سوره مباركه «حج» فرمود اگر تابعی محقّق باش، اگر متبوعی محقّق باش، اگر مرجعی محقّق باش، اگر راجعی . فرمود تا محقّقانه حركت نكرديد، اين مشكلات دامنگيرتان می ‌شود كه «يمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيح». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/15QME 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1392/12/25 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
فیض پیامبرانه
🔹 اینكه فرمود ما فیضی كه به انبیا دادیم, به هم می ‌دهیم یعنی آن كاری كه انبیا به آن كار دسترسی پیدا كردند، آن را نصیب مؤمنین می ‌كنیم: ﴿إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾؛ یعنی اگر در برابر فرعون باشد ما توفیقشان می‌ دهیم, اگر خطر غرق باشد آنها را نجات می ‌دهیم, اگر خطر گرانی و تحریم باشد نجاتشان می ‌دهیم. 🔹 می فرماید كاری كه از دیگران ساخته نیست ما آن كار را می‌ كنیم، وگرنه ما بگوییم وجود مبارك موسای كلیم آن كارها را كرد، دل به دریا زد، ما هم به «محسنین» جزا می ‌دهیم یعنی اینها را به جهنم نمی ‌بریم و به بهشت می ‌بریم،آیا معنایش این است؟! آن كاری كه ابراهیم خلیل كرد ﴿كَذلِكَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ﴾؛ یعنی اینها را به بهشت می ‌بریم؟! اینکه تناسب ندارد. 🔹 (سلام الله علیه) را اگر كسی برود، گوشه ‌ای از این كارها را می ‌تواند انجام دهد، و هارون (سلام الله علیهما) را اگر كسی برود، گوشه ‌ای از این كارها را می ‌تواند انجام دهد؛ تحریم و گرانی و مانند آن را می ‌تواند حل كند. 🔹 این‌ چنین نیست كه اگر كسی راه اینها را رفت، به جهنم نمی ‌رود و به بهشت می ‌رود! اصلاً موضوع بحث خروج از جهنم و ورود در بهشت نیست، موضوع بحث، داشتن و و برخورد با بیگانه و پیروزی و نجات از بیگانه ‌هاست. فرمود اگر كسی راه آنها را برود، ما همین نعمت را به آنها می ‌دهیم؛ این ﴿كَذلِكَ﴾؛ یعنی همین. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 24 تاریخ: 1393/01/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 وظایف حاكمان و كارگزاران 6. چشم‌پوشی از خطاها: چشم‌ پوشی از خطاها و لغزش‌ های مردم و احسان در حق نیكوكاران از دیگر وظایف حاكمان و كارگزاران در نظام اسلامی است. امیرموٴمنان (ع) به مالك می‌ فرماید: به همان اندازه كه دوست داری خدا در حق تو عفو و گذشت داشته باشد از عفو و گذشت خود به مردم ببخش. [1] [1]. فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلَ الَّذِى تُحِبُّ وَ تَرْضَی أَنْ یعْطِیكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ (نهج البلاغة، نامهٴ 53، بند 9ـ10). 📚 مفاتیح الحیات ص 441. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra