eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مردم سالاری دینی 🔹 بشر را قانون باید اداره كند، هیچ چاره‌ ای نیست! این یا الهی است یا بشری، یعنی در حقیقت الحادی، چون بشر منهای دین اگر بخواهد قانون را وضع كند الحادی می ‌شود. قانونی كه در كشور هست یا الهی است یا الحادی، اگر الحادی شد آن ‌گاه آن چهار قسم [حکومت] مطرح است: یا یك فرد است و قانون همان رأی اوست كه ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[1] حكم می ‌كند. یا مجلسی دارند كه آرای آن نمایندگان تصویب‌ كننده قانون است. یا حزبی دارند یا عموم مردم انتخاب می‌ كنند كه اگر هم این قسم چهارم را قبول كردند مردم‌سالاری می‌ شود، دیگر نیست. اگر دموكراسی هست، دموكراسی مردمی است نه ! اما اگر قانون حاكم بر ملت بود وحی بود ـ كما هو الحق ـ آن وقت این اَشكالی دارد كه چند شكل و چند صورت ممكن است كه پیاده بشود. 🔹 وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كه در مدینه آمد، می ‌خواهد تشكیل بدهد و نظام تأسیس كند؛ نه نظام فردی كه دیكتاتوری است، نه نظام سلطنتی كه آن هم از یك نظر دیكتاتوری است، نه نظام حزبی و نه نظام مردم‌ سالاری عادی كه دین در آن حكومت نكند، می‌ خواهد دین حكومت كند! برای اینكه دین كند، فرمود ولایتِ امور شما را وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به عهده دارد. ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ﴾، وقتی ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ﴾ اُولیٰ شد نسبت به غیرمؤمنین هم به طریق اُولیٰ از جان اینها اولیٰ و سزاوارتر است. چرا؟ برای اینكه هم به اینها مهربان و رئوف است كه در سوره مباركه «توبه» گذشت ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾،[2] هم مصلحت اینها را حكیمانه و بهتر از اینها می‌ داند و هم مصلحت اینها را معصومانه آگاه است و هم مصلحت اینها را معصومانه اجرا می ‌كند. خب اگر معصومانه مصلحت یك ملت را می ‌فهمد و معصومانه هم اجرا می ‌كند، این یقیناً اُولیٰ می‌شود، این دیگر اولویت تعیینی است نه تفضیلی! همان‌ طور كه جمله بعد كه دارد ﴿وَأُولُوا الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ﴾ آن اولویت تعیینی است و نه تفضیلی؛ یعنی با بودِ طبقه اول به طبقه دوم اصلاً ارث نمی‌ رسد یا با بودِ طبقه دوم اصلاً به طبقه سوم ارث نمی ‌رسد اولویت و تعیینی است، این جا هم ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾. [1] . سوره جاثیه، آیه 23. [2] . سوره توبه، آیه 128. 📚 سوره مبارکه احزاب ـ جلسه 3 تاریخ: 1392/01/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🔸 پنج شنبه ۹۹/11/2- ساعت ۱۰ صبح 🆔 @m_vaezjavadi
جلد 57 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد 57 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین‌المللی نشر اسرا، آماده انتشار شد. جلد 57 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 78 تا آخر سوره مبارکه انبیاء و تفسیر سوره آیات 1 تا 37 سوره مبارکه حج اختصاص دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جمع ظاهر و باطن 🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) هم بین ظاهر و بین باطن جمع كرد، هم ما را به این كار تشویق كرد! برخی ها ‌اند، به همان بحث های علمی و تجربی اكتفا می ‌كنند و می‌ گویند دعا چیست؟ معاذ الله صدقه چیست؟ صله رحم چیست؟ توسل چیست؟ این یك است. برخی ها گرفتار اند؛ بدون اینكه از مسائل تجربی و علوم استفاده كنند، به همان صدقه و صله رحم و امثال ذلك بسنده می ‌كنند. 🔹 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) بین غیب و شهادت، بین ظاهر و باطن را جمع كرد فرمود: ما یك دستوری داریم كه خودمان را عمداً در معرض خطر نیندازیم و یك دستوری هم داریم كه برابر غیب باید كنیم، كنیم، بسیاری از چیزها را نمی‌دانیم که كار را باید به علیم بسپاریم و مانند آن. [به فرزندان خود فرمود] شما خودتان را عمداً در معرض خطر نیندازید! در دروازه ورودی كه ایست بازرسی است، یازده نفری با این قیافه ناشناس وارد بشوید بالأخره متهم می‌شوید! تا بازرسی كنند و جستجو كنند و بفهمند شما بیگناهید، در سال قحطی و گرانی مدت ها طول می ‌كشد؛ لذا ﴿لاَ تَدْخُلُوا مِن بَابٍ وَاحدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ﴾،[1] این یك امر پیش ‌بینی ظاهری است كه خردمندانه این كار را كرد. بعد فرمود به اینكه كار اساسی به دست دیگری است! باید توكل بكنیم و ماهم توكل می ‌كنیم. این جمع بین تجربه و تجرید، جمع بین غیب و شهادت، جمع بین ، و مانند آن است. 🔹 این ‌چنین نیست که كسی بگوید من دارو می ‌خورم چه كار دارم اثر بكند یا نه، دعا یعنی چه یا ـ معاذ الله ـ صله رحم یعنی چه؟ بالأخره اگر بیماری بخواهد خوب بشود، حداقل پنج مرحله دارد كه هیچ ‌كدام در اختیار او نیست؛ به كدام طبیب مراجعه كند در بین این همه اطبا كه اشتباه نكند؟ باید فكرش راهنمایی بشود به یك طبیبی كه حاذق است و متخصص در این رشته است. خب چه كسی عهده ‌دار عدم اشتباه و سهو و نسیان طبیب است؟ ده ‌ها بار ممكن است یك طبیب اشتباه بكند. چه كسی فكر طبیب را به تشخیص واقعی بیماری هدایت می‌ كند؟ این یك راهنمایی دیگری می‌خواهد. بعد از تشخیص بیماری، چه كسی فكر طبیب را به تشخیص داروی معالج هدایت می‌كند؟ طبیب در تشخیص بیماری اشتباه نكرده، لكن در تشخیص داروی معالج ممكن است یك كسی گرفتار جهل سهو و مانند آن بشود، پس یك راهنما می‌خواهد. بعد از اینكه این سه مقطع درست شد، حالا به كدام داروخانه برویم كه آنها حواسشان جمع باشد و داروها را اشتباهی نپیچند؟! مگر اتفاق نیفتاد؟ در خیلی از موارد داروخانه دارو را اشتباهی پیچیده است. بعد از اینكه این مقطع چهارم هم تمام شد، در خیلی از موارد آن پرستار دارو را اشتباهی می‌ دهد یا علل و عواملی پیش می‌آید كه مشكلی دارد در موقع عمل كردن یا بر فرض او به ‌موقع دارو را رساند، این مزاج را باید پذیرای تأثیر آن دارو قرار بدهد! خب اگر ما علماً و عملاً، از شمال و جنوب، از شرق و غرب به جهل و سهو و نسیان محدود بودیم بالأخره باید به كسی مراجعه كنیم كه حل مشكلات را بلد است، این می ‌‌شود توسل! 🔹 اگر بگوییم كه ما با دعا و توسل مسئله را حل می‌ كنیم، این برخلاف نظام است! خود ذات اقدس الهی اسباب قرار داد علل قرار داد داروها را آفرید گفت بروید تحقیق كنید اسرار الهی و آیات الهی با همین علم مشخص می‌ شود، شما هرچه عالم‌تر بشوید اسرار الهی را بهتر درك می ‌كنید! بنابراین این است كه صدقه و توسل و توكل و امثال ذلك در جای خود، مراجعه به مسائل علمی و طبی و امثال ذلك هم در جای خود؛ لذا هر دو قسمت را وجود مبارك یعقوب انجام دادند. [1] . سوره یوسف، آیه 67. 📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 56 تاریخ: 1383 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1442 🔹 خصيصه مردان با ايمان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خصیصه مردان با ایمان 🔹 در سوره «حج» آیه هشت فرمود: ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ لا هُدی وَ لا كِتابٍ مُنیرٍ ٭ ثانِی عِطْفِهِ لِیضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُ فِی الدُّنْیا خِزْی﴾؛[1] بعضی سر خم می ‌كنند و به این فكر نیستند كه چه كسی به دنبال آنها راه افتاده است! نه دلیل عقلی دارند و نه دلیل نقلی، بدون حجّت یك عدّه را به دنبال خودشان كشاندند. ▫️ فرمود اگر متبوعی، عالمانه باش! اگر تابعی عالمانه باش! آن بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) كه مرحوم كلینی در جلد اول كافی نقل كرد در همین زمینه بود که فرمود این است كه دو طرفشان بسته است و باز نیست! دو سیم خاردار در دو طرف هست؛ بخواهند به سَمت تصدیق بروند، می ‌بینند جلویشان سیم خاردار است، بخواهی تصدیق كنی برهانت كجاست؟! بخواهند به طرف تكذیب برگردند، آن ‌جا هم یك سیم خاردار است، ‌بخواهی سر بالا ببری و بگویی نه دلیلت كجاست؟ این بیان از مُتْقنات نورانی امّام صادق (سلام الله علیه) است كه فرمود:«إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أَنْ لَا یقُولُوا حَتَّی یعْلَمُوا وَ لَا یرُدُّوا مَا لَمْ یعْلَمُوا»[2] آن وقت این دو آیه را خواندند: ﴿أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ‏ مِیثاقُ الْكِتابِ‏ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقّ‏﴾[3] یك آیه، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[4] دو آیه، فرمود این ‌چنین نیست كه مؤمن دو طرفش همانند دشتی باز باشد و بخواهد حركت كند، هر دو طرف سیم خاردار است! بخواهد بگوید نه باید برهان داشته باشد، بخواهد بگوید آری باید برهان داشته باشد؛ این زندگی در است، از این بیان روشن‌ تر و شفاف‌ تر كه انسان عالمانه بین صفا و مروه حركت كند نیست، فرمود دو طرفش بسته است، كجا می‌ خواهد برود؟! 🔹 ... به هر حال حساب و كتابی هست، این طور نیست كه عالَم عاطل و باطل باشد! شاید هم ‌اكنون قیامت قیام كرده! ما موظّفیم به پذیرش جریان و به جریان حضرت مؤمن باشیم، ما كه نمی ‌دانیم چه وقت ظهور می ‌كند؟ چه وقت قیامت می ‌رسد؟ به ما گفتند نه می ‌دانید و نه حق دارید وقت تعیین كنید! هم اكنون حضرت ظهور كرد «آمنّا و صدّقنا»، هم اكنون قیامت قیام كرد «آمنّا و صدّقنا» به هر حال ما باید آماده باشیم. ▫️ مرحوم ابن‌ طاوس را خدا غریق رحمت كند! ایشان دستور داد که نام مبارك ائمه (علیهم السلام) ـ چهارده معصوم و وجود مبارك صدیقه كبرا ـ را در نگین انگشتر نوشته شود، بعد وصیت كرد وقتی مرا دفن می ‌كنید، این را كنار زبانم بگذارید كه جوابم آماده باشد.[5] اوّلین چیزی كه سؤال می ‌كنند، می ‌گویند امام اوّلت چه كسی است؟ امام دوم چه كسی است؟ امام سوم چه كسی است؟ اینها سؤال ‌های نقد است! اینها یك چیز نقدی است! اینكه می ‌گویند بعد از نماز یا جای دیگر چهارده معصوم را سلام كنید و نام اینها را مكرّر ببرید برای اینكه اینها سؤالات نقد است، آن مسائل فرعی را بعد ممكن است بپرسند امّا قرآن چیست؟ امامت چیست؟ امام اول كیست؟ صدیقه كبرا كیست؟ اینها سؤالات نقد است، اینها را فرمودند که زیر زبان شما باشد! [1]. سوره حج, آیات 8 و 9. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43. [3]. سوره اعراف, آیه169. [4]. سوره یونس, آیه39. [5]. فلاح السائل و نجاح المسائل، ج1، ص75؛ «أقول و كان جدی ورام بن أبی فراس قدس الله روحه و هو ممن یقتدى بفعله قد أوصى أن یجعل فی فمه بعد وفاته فص عقیق علیه أسماء أئمته ص فنقشت أنا فصا عقیقا علیه الله ربی و محمد نبیی و علی إمامى و سمیت الأئمة ع إلى آخرهم أئمتی و وسیلتی و أوصیت أن یجعل فی فمی بعد الموت لیكون جواب الملكین عند المساءلة فی القبر إن شاء الله تعالى أقول‌». 📚 سوره مبارکه شعراء ـ جلسه 16 تاریخ: 1391/01/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا