eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی کامل آیت الله العظمی جوادی آملی در عید مبعث 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: سراسر جهان تجلی خداست، منتها هر کدام دارای درجاتی است ولی تجلّی اعظم خداست. خداوند در قرآن به «قلم» قسم می خورد ﴿نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَ مَا يَسطُرُونَ﴾ قسم به قلم، قسم به علم، قسم به سواد، اینها قسم به دلیل و بینه است؛ قسم به دلیل و بینه که تو دارای خلق عظیم هستی «وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» قسم به قلم که تو متخلق به اخلاق الهی هست... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2331844 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/NcFbL ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/OAlTkd2HNzI 📚 سخنرانی در عید مبعث تاریخ: 1402/11/19 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
بیست و نهمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: بیست و نهمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. ◀️ مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • کاوشی قرآنی در باب اطلاق و نسبیت اخلاقی • معیارشناسی دستیابی به مصادیق برخی مفاهیم نامصرّح اخلاقی در قرآن • حکمت عملی وضعی و فضیلت ازدواج (با نگاهی به‌دیدگاه‌های آیت الله جوادی آملی) • «مصلحت و مفسده» و «حسن و قبح»؛ این همانی یا تباین؟ • چیستی اخلاق کاربردی اسلامی؛ موضوع روش و هدف • تحلیل رابطه حقیقت تولّی و تبرّی با الگوی مفهومی سعادت در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فایل کامل مقالات را دریافت نمایند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-119 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
دعای کبیر


🔸 چه کسی می ‌تواند به خدا بگوید که درست است که من بد کردم ولی تو که بزرگوار بودی چرا نبخشیدی! 🔸 دو راه دارد که ذات اقدس الهی بندگانش را به طرف خود می کند و دو راه دارد که بندگان با این دو راه با ذات اقدس الهی کنند... .ر 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دعای کبیر

🔸 دو راه دارد که ذات اقدس الهی بندگانش را به طرف خود می کند و دو راه دارد که بندگان با این دو راه با ذات اقدس الهی کنند. 1️⃣ یکی که خدا می ‌فرماید اگر گناه کردید به عذاب گرفتار می‌ شوید و خود شخص هم می ‌گوید خدایا! من اگر گناه بکنم، گرفتار دوزخ می‌ شوم، چگونه آن عذاب را تحمّل کنم (این راه قهر است). 2️⃣ یکی راه مِهر است؛ راه مِهر و مهربانی، به اصطلاح راه نیاز نیست، است. این راه را نه همه، بلکه برخی از ادعیه به ما اجازه دادند و مناجات شعبانیه، مظهر است. آن جا که مسئله نیاز است که مشخص است، جمله‌ های آن کم نیست؛ اما آن جا که مسئله ناز است، این مناجی به خدای سبحان عرض می ‌کند که اگر تو مرا مؤاخذه بکنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم مؤاخذه می ‌کنم، می‌گویم تو چرا نبخشیدی! این راه ناز است. 🔸 مناجات شعبانیه، عظمت و شکوهش تنها در «هَبْ لِی كَمالَ الانْقِطاعِ الَیك‏» نیست، تنها در «حَتّی تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّور» نیست؛ این چه دعایی است، چه عظمت و جلال و شکوهی است که به ما اجازه را می‌ دهد؟! نیاز که راه روشنی است؛ اما چه کسی می ‌تواند به خدا بگوید که درست است که من بد کردم ولی تو که بزرگوار بودی چرا نبخشیدی! 🔸 من فکر می ‌کنم این زیارت جامعه کبیر که به جامعه کبیر شهرت یافت، این هم می تواند به عنوان شهرت پیدا کند؛ خیلی حرف ‌های تازه در آن هست! آن حرف‌ هایی که من قُرب می ‌خواهم و امثال اینها، در بعضی از ادعیه دیگر هم کم و بیش هست؛ اما ، این قدر صریح، آن طوری که در این مناجات هست، در جای دیگر کمتر به چشم می ‌خورد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/p6bFl ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/UE2LRBu3SmU 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 118 تاریخ: 1395/03/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  مائده عمل
🔹 كاری كه انسان انجام داد از بین نمی ‌رود و نمی ‌شود گفت که گذشت؛ ما گذشتیم نه اینكه آن عمل از بین رفته باشد! پس عمل، بدون شک باقی است و از بین نمی ‌رود. وقتی از بین نرفت، یك موجود معطّل در عالَم هستی وجود ندارد كه نه با چیزی رابطه داشته باشد نه معلول چیزی باشد نه علّت چیزی باشد؛ یك موجود جدا و بیگانه که در یك گوشه افتاده باشد، در عالَم هستی نیست. 🔹 اگر چیزی موجود است، حتماً لوازمی دارد, ملزوماتی دارد, ملازماتی دارد و بعد از یك مدت كه در خطّ تولید افتاد، قافله ‌ای را تشكیل می ‌دهد (این هم اصل دوم). 1️⃣ بنابراین عمل از بین نمی ‌رود (اصل اول) 2️⃣ و چون موجود است، معطّل نیست، بلکه لوازمی دارد, ملزوماتی دارد, پیامدهایی دارد (اصل دوم). 3️⃣ اصل سوم این است كه درست است كه عمل از بین نمی ‌رود, درست است كه عمل، لوازم و ملزوماتی دارد؛ ولی عمل, مبدأ فاعلی خود را رها نمی ‌كند! عمل به غیر عامل خود مرتبط نیست؛ اگر عمل اثری دارد چه اثر خوب چه اثر بد, نصیب همان عامل می‌ شود یا دامنگیر آن عامل می ‌شود. اینكه فرمود: ﴿لَیسَ لِلاْنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی﴾ ناظر به همین است. 🔹 بر اساس این اصول سه‌ گانه، قرآن كریم فرمود: ﴿لاَ یحِیقُ الْمَكْرُ السَّیئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ﴾؛ راه خلاف، فقط خلافكار را گرفتار می ‌كند و لاغیر. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 20 تاریخ: 1392/09/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
4. كیفر حاكمان جائر: پیامبر (ص) فرمود: مبغوض‌ ترین مردم نزد خدا و گرفتار به شدیدترین عذاب، حاكم و كارگزار ستمگر است. [1] رسول خدا (ص) فرمود: شفاعت من به دو گروه نمی‌ رسد: حاكم ستمكار و... . [2] [1]. ... إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَی اللَّهِ وَ أَشَدَّهُمْ عَذَاباً إِمَامٌ جَائِر (روضة الواعظین، ج2، ص466). [2]. صِنْفَانِ لا تَنَالُهُمَا شَفَاعَتِى: سُلْطَانٌ غَشُومٌ عَسُوفٌ وَغالٍ فِى الدّینِ مارِقٌ مِنْهُ غَیرُ ثابِتٍ وَلا نازِعٍ (قرب الاسناد، ص31). 📚 مفاتیح الحیات ص 450. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 بلوغ عقل

🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بلوغ عقل

🔸 اولین کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است که مکتب را جهانی می ‌کند؛ یعنی ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را عملی می ‌کند ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ را عملی می ‌کند «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که به حسب ظاهر جمله خبریه است ولی در حقیقت به داعی انشا القا شده است را عملی می ‌کند. هم‌زمان که در صدد برجسته ‌کردن است، جامعه را هم به بهترین تمدن می ‌رساند. 🔸 سرّ این دو موفقیت که وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم أفضل صلوات المصلین) هم موفق می شود که ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را پیروز کند و هم ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ را بر تمام مکتب ‌های فلسفی، کلامی، نحله ‌ها و ملت ‌ها، مللی که موجود است، نحلی که ساخته شده است و مانند اینها پیروز کند، آن است که این جامعه را ﴿خَیرُ الْبَرِیة﴾ کرده است و جامعه را عقلانی کرده است؛ با ، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، عُلیا می ‌شود و هم مکتب اسلام، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ می‌ شود. 🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود که را القا می ‌کند و مردم می ‌پذیرند، آن ‌گاه همزمان، هم مکتب بالا می ‌رود هم ملت متمدن خواهد شد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/v4bZD 📚 پیام به مناسبت ولادت حضرت حجت (سلام الله علیه) – نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
منشور منتظران

🔸 وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند، چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 منشور منتظران

🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن خدا درباره كارهای انسان با انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ‌ها را به همان سمت رهبری می ‌كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد، اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می ‌كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می ‌كند، البته بیش از غضب اوست، او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می‌ دهد و راهنمایی می ‌كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می‌ كند؛ این مطلب اول. 🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی‌ كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی‌ پذیرفتند و مقبولشان نمی‌ شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب كسی نمی ‌تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم ‌كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ» فرمود چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست، اگر جامعه این دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كردند، وجود مبارك حضرت ظهور می ‌كند. این هم یك مطلب. پس ظهور آن حضرت با ماست و آن حضرت ظهور می ‌كند این صلاح را تكمیل می ‌كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی ‌كند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه راه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله است، این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ‏ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...» این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدا‌یا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می ‌كند. آپارات: https://aparat.com/v/6nspt 📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد تاریخ: 1385/05/18 🆔 @a_javadiamoli_esra